Szukaj FAQ Album



Autor Wiadomo¶æ
pablo161
Wys³any: 2010-01-26, 19:04   Budowa kompresora
0
UP DOWN

Posty: 19
Witam, mam kilka pytañ odno¶nie budowy kompresora. Posiadam silnik 1,5kW 1410obr/min 220/380V. Czy jest sens w ogóle budowy kompresora na takim silniku, poniewa¿ nie posiadam 380V. Z tego co czyta³em to moc spada o oko³o 30% ... Kompresor mia³ by byæ od ci±gnika/stara. Jak± mo¿e to mieæ wydajno¶æ? Czy lepiej w ogóle kupiæ nowy do 600z³?

Z góry dziêkuje za odpowiedzi.
 

crystal
Wys³any: 2010-01-26, 20:01   
0
UP DOWN


Pomóg³: 9 razy
Posty: 611
Zbyt ogólne pytanie, napisz czego oczekujesz.
Je¶li chodzi o ¿ywotno¶æ to taki za 600zl sprê¿arki ze stara nie przebije.
 

pablo161
Wys³any: 2010-01-26, 20:20   
0
UP DOWN

Posty: 19
Chodzi mi o to czy jest sens budowaæ kompresor maj±c tylko w gara¿u 220V z silnikiem 3-fazowym 1,5kW 220/380V, czy da rade taki silnik dzia³aj±cy na 220 napêdziæ kompresor od ci±gnika/stara? Kompresor ma s³u¿yæ g³ownie do lakierowania.
 

crystal
Wys³any: 2010-01-26, 20:54   
0
UP DOWN


Pomóg³: 9 razy
Posty: 611
Je¶li lubisz i masz czas i mo¿liwo¶ci to pewnie ¿e warto ale do pro lakierowania nie wystarczy taka moc, przez przek³adnie napêdzi sprê¿arkê ale ¿eby nie zamêczyæ silnika bêdziesz musia³ zmniejszyæ obroty wiec i wydajno¶æ.
3 fazy to idealna sytuacja bo silnik 3f 4kW jest tañszy ni¿ 1f 1,5kW :cry:
 

baki
Wys³any: 2010-01-26, 21:14   
0
UP DOWN

Posty: 32
pablo161, silnik 1,5 kw mo¿e byc troche za slaby do napedzenia sprezarki od stara ( nie wiem jak od ciagnika ) , ja obecnie skladam kompresor ze sprezarki od stara 200 ( sprezarka hs 19) silnik jaki zastosowalem to 2,2 kw 230v ( brak sily w garazu ) . Silnik daje rade ale jeszcze kombinuje z kolami pasowymi zeby to jako tako dmucha³o .

DSC00325.JPG
w trakcie budowy
Plik ¶ci±gniêto 3952 raz(y) 616.82 KB

 

pablo161
Wys³any: 2010-01-26, 21:40   
0
UP DOWN

Posty: 19
Teraz to ma dylemat... Baki jak± wydajno¶æ mo¿e mieæ taki kompresor? to butla 24l? Widzia³em kompresor w castoramie za 530z³ wydajno¶æ na wyj¶ciu 220l/min 50l tym mo¿na co¶ lakierowaæ, czy tylko jeden element :roll: A jak by zamontowaæ silnik 3 fazowy 3-4kW z kondensatorem?
 

baki
Wys³any: 2010-01-26, 22:06   
0
UP DOWN

Posty: 32
co do wydajnosci to pojecia nie mam , butla to 50 l , przy takim malym kole na silniku nabija butle szybciej od tego kompresora ,http://www.allegro.pl/item890946711_niemiecki_kompresor_olejowy_gude_50l_2_5km_10bar.html ( sprawdzalem bo mam taki i do lakierowania bede laczyl je ze sob± ). Z tym kompresorem z castoramy to raczej szalu nie bedzie , kupi³em jakis czas temu tani kompresor i trzeba bylo cos myslec nad dodatkowym wiatrem . :sciana:
 

pablo161
Wys³any: 2010-01-26, 22:13   
0
UP DOWN

Posty: 19
Ile kosztowa³ Ciebie ten kompresor?
 

baki
Wys³any: 2010-01-26, 22:19   
0
UP DOWN

Posty: 32
butle z wylacznikiem cisnieniowym i sprezarke od stara dostalem , niestety na sam silnik wydalem 400 zl ( brak sily w garazu sporo kosztuje ) ;)
 

crystal
Wys³any: 2010-01-26, 22:21   
0
UP DOWN


Pomóg³: 9 razy
Posty: 611
pablo161 napisa³/a:
A jak by zamontowaæ silnik 3 fazowy 3-4kW z kondensatorem?

Jak masz jedn± fazê i zabezpieczenie 16A to nic nie wykombinujesz, moc nie bierze siê z nik±d :!:
mo¿esz tylko my¶leæ o silniku 1f 2,2kW (chyba ¿e masz tam drugie przy³±cze 1f).
Musisz sobie odpowiedzieæ na pytanie czy :?: chcesz robiæ czy kupiæ :?: , s± to dwie skrajne sytuacje bo kupny masz od razu a robiony jest (prawie) wieczny ze wzglêdu na charakter pracy sprê¿arki w ciê¿arówce.
Sprê¿arki do starów s± ró¿ne, na pewno co¶ dobierzesz, czê¶ci do kapy tanie i ³atwo dostêpne.

os³ona przek³adni obowi±zkowa, brak grozi smierci±
 

pablo161
Wys³any: 2010-01-26, 23:00   
0
UP DOWN

Posty: 19
No wiêc tak, ja bym wola³ zrobiæ tylko, ¿eby to by³o bardziej wydajne od kompresora np. za 600z³. Powiem szczerze ¿e bojê sie wyk³adaæ kasê na co¶ czego nie jestem pewien czy bêdzie w ogóle dzia³aæ... St±d te wachania nad nowym kompresorem z 2 letnia gwarancja :)
Silniki jedno fazowe s± dro¿sze od 3-faz, wiêc mo¿e kupno u¿ywanego/niesprawnego kompresora w granicach 300z³-50l i ewentualnie jakie¶ zmiany? :help:
 

pio_len
Wys³any: 2010-01-26, 23:14   
0
UP DOWN

Posty: 88
Wydajno¶æ kompresora zale¿y od dwóch czynników pojemno¶ci skokowej sprê¿arki i obrotów silnika Masz silnik 1410obr/min teraz musisz znaæ pojemno¶æ skokow± i to wszystko ³adnie pomno¿yæ
i masz wydajno¶æ teoretyczn± . Z tego co co ci wyjdzie policz 80 % i wynik powinien byæ zbli¿ony
do wydajno¶ci efektywnej . :)
 

pablo161
Wys³any: 2010-01-26, 23:19   
0
UP DOWN

Posty: 19
Wszystko siê rozchodzi o silnik... Nie do¶æ ¿e s± prawie tylko nowe to jeszcze drogie :roll:
 

pio_len
Wys³any: 2010-01-26, 23:28   
0
UP DOWN

Posty: 88
Na pocz±tek sprawd¼ jaka to sprê¿arka jaka pojemno¶æ oblicz wydajno¶æ i bêdziesz wiedzia³ czy siê op³aci robiæ .
 

crystal
Wys³any: 2010-01-26, 23:38   
0
UP DOWN


Pomóg³: 9 razy
Posty: 611
pio_len napisa³/a:
Wydajno¶æ kompresora zale¿y od dwóch czynników pojemno¶ci skokowej sprê¿arki i obrotów silnika Masz silnik 1410obr/min teraz musisz znaæ pojemno¶æ skokow± i to wszystko ³adnie pomno¿yæ
i masz wydajno¶æ teoretyczn±

Zgadza siê ale trzeba jeszcze wzi±æ pod uwagê dopuszczalne obroty sprê¿arki oraz czy przy takich obrotach silnik nie bêdzie przeci±¿ony.
 

pio_len
Wys³any: 2010-01-26, 23:52   
0
UP DOWN

Posty: 88
Obroty sprê¿arki od stara nie powinny byæ wiêksze ni¿ 1400 .
 

crystal
Wys³any: 2010-01-27, 13:19   
0
UP DOWN


Pomóg³: 9 razy
Posty: 611
W sprê¿arkach jednot³okowych dochodzi jeszcze problem odpowietrzania skrzyni korbowej.
Trzeba te¿ zwróciæ uwagê aby sposób smarowania by³ rozbryzgowy, chyba ¿e wiesz co robisz i chcesz wymuszony.
 

pablo161
Wys³any: 2010-01-31, 22:39   
0
UP DOWN

Posty: 19
Znalaz³em taki http://allegro.pl/item896413114_kompresor_140l_680zl.html kompresor na z³omie kole¶ chce 50z³, do tego jest kolo pasowe i jaki¶ prze³±cznik ( nie wiem dok³adnie bo by³ w ¶niegu...) Czy silnik 1,5kW pod³±czony pod 220V poci±gnie takie co¶? Czy op³aca siê nawet kupiæ inny silnik?
 

crystal
Wys³any: 2010-02-01, 02:28   
0
UP DOWN


Pomóg³: 9 razy
Posty: 611
Wszystko zale¿y w jakim stanie, je¶li wszystko zepsute/przegnite to sie nie op³aca. Ale sama bañka 70L ze z³omu to 35zl.
 

Matik
Wys³any: 2010-02-01, 10:29   
0
UP DOWN

Posty: 73
jesli masz pompe na zbiorniku i jest ok - a bedziesz wiedzial dopiero jak to ruszy to bierz - silnik o ktorym mowisz da rade (pamietaj o przelozeniu)

i oczywiscie jak kolega wyzej powiedzial - wazne zeby banka nie byla przegnita
 

pablo161
Wys³any: 2010-02-02, 23:35   
0
UP DOWN

Posty: 19
Kompresor jest sam bez butli(i chyba wy³±cznik i wy³±cznik, s± 2 przyciski, czarna puszka)... Jak nim krêci³em to lekko siê obraca³ i co obrót by³o s³ychaæ taki "strza³" powietrza. Czy aby na pewno taki silnik 1,5kW(380V) da rade na 220V? Jak sprawa wygl±da z kondensatorem, mo¿e on ci±gle pracowaæ?
 

crystal
Wys³any: 2010-02-02, 23:57   
0
UP DOWN


Pomóg³: 9 razy
Posty: 611
Mo¿esz rozpoznaæ czy to ma co¶ wspólnego ze starem? bo w razie czego ³atwy remont.
Z opisu wynika ¿e sprê¿arka dzia³a.
pablo161 napisa³/a:
Czy aby na pewno taki silnik 1,5kW(380V) da rade na 220V?

Da rade ale w uproszczeniu mo¿na powiedzieæ ¿e wydajno¶æ jest proporcjonalna do mocy.
W takich konstrukcjach najlepiej u¿yæ nowego presostatu, niekombinowanego silnika, popularnej sprê¿arki. Ale kombinowaæ mo¿na dowolnie byle zachowaæ bezpieczeñstwo.
Na pocz±tek za 50zl mo¿esz spróbowaæ, najwy¿ej wymienisz/dopasujesz komponenty, jeste¶ konstruktorem tego kompresora wiêc nie powinien mieæ tajemnic przed tob±.
 

wazzie 
Wys³any: 2010-02-03, 10:51   
0
UP DOWN

Posty: 30
Sk±d: Rzeszów
Ja kiedy¶ pope³ni³em co¶ takiego (opis):

http://www.elektroda.pl/r...4591&highlight=
Wszystko ¶miga, tylko bañka troszkê ma³a

79_1246196628.jpg
Plik ¶ci±gniêto 2181 raz(y) 917.78 KB

21_1246196572.jpg
Plik ¶ci±gniêto 5282 raz(y) 868.38 KB

11_1246196494.jpg
Plik ¶ci±gniêto 4953 raz(y) 918.89 KB

 

Bodzio 
Wys³any: 2010-02-03, 21:07   
0
UP DOWN
--B_C_G--


Pomóg³: 9 razy
Posty: 405
Sk±d: lubuskie
Z tego co widzê, to smarowania nie ma, a powinno byæ bo zatrze siê kompresor :) Tak jest oryginalnie w jelczu itp, wiêc wypada³oby zrobiæ ¿eby siê niezawodnym sprzêtem cieszyæ
_________________
http://img714.imageshack....p?id=aa001z.jpg
 
 

wazzie 
Wys³any: 2010-02-03, 21:47   
0
UP DOWN

Posty: 30
Sk±d: Rzeszów
Nie do koñca. Na wale za³o¿one rozbryzgówki, ca³o¶æ zalana rzadkim olejem mineralnym. Notabene sama sprê¿arka pracowa³a ju¿ kiedy¶ w innym kompresorze i przy wymianie uszczelniaczy nie zauwa¿y³em ¿adnych rys na cylindrze.
 

Bodzio 
Wys³any: 2010-02-04, 18:30   
0
UP DOWN
--B_C_G--


Pomóg³: 9 razy
Posty: 405
Sk±d: lubuskie
Jak z wydajno¶ci± i obrotami? Bo sporo siê widzi na necie podobnych konstrukcji
_________________
http://img714.imageshack....p?id=aa001z.jpg
 
 

wazzie 
Wys³any: 2010-02-04, 22:30   
0
UP DOWN

Posty: 30
Sk±d: Rzeszów
Obroty: silnik 750obr/min
prze³o¿enie: - ciê¿ko powiedzieæ 1,5:1 (?)
Wydajno¶æ w sumie niez³a. Butle zapycha szybko. Nie lakierowa³em tym, ale przy konserwacji radzi³ sobie i nie jêcza³ bez przerwy.
 

Matik
Wys³any: 2010-02-07, 11:11   
0
UP DOWN

Posty: 73
pablo161, wczesniej mowilem, ze silnik 2,2kw da rade ale musi to byc silnik jednofazowy


widze, ze chodzi Ci czy jedna faza pociagnie silnik trzyfazowy- NIE - za duze straty mocy beda.

przy jednofazowym masz dodatkowo cewke pracy i cewke rozruchowa oraz inna troszke konstrukcje elementow silnika
 

pablo161
Wys³any: 2010-02-07, 12:24   
0
UP DOWN

Posty: 19
Dobra, zdecydowa³em nie op³aca mi siê tego robiæ ze wzglêdu na brak si³y w gara¿u i wielu innych czynników :/ Muszê teraz co¶ kupiæ, ale powiem ¿e niewiele jest :roll: Bud¿et mocno ograniczony (ko³o 600z³) ;)
http://allegro.pl/item899324127_kompresor_olejowy_50l_z_napedem_bezp_250_l_min.html
http://allegro.pl/item899187423_kompresor_expo_dwutlokowy_50l_356l_min_gratis.html

Co polecacie? Wiem ¿e nie ma w czym za bardzo wybieraæ, ale i tak muszê co¶ kupiæ. Lepiej postawiæ na takiego chiñczyka "bardziej" wydajnego czy jednak firma :?:
 

crystal
Wys³any: 2010-02-07, 14:22   
0
UP DOWN


Pomóg³: 9 razy
Posty: 611
Z tego zestawu to bym bra³ dwut³okowy, wydaje siê lepiej zrobiony, ch³odnica(pokryta chromem sze¶ciowarto¶ciowym :roll: ), wiêksza moc.
 

pablo161
Wys³any: 2010-02-07, 14:25   
0
UP DOWN

Posty: 19
Gdybym musia³ co¶ do 600z³, to co¶ jest "lepsze" od tego pierwszego?
 

crystal
Wys³any: 2010-02-07, 14:35   
0
UP DOWN


Pomóg³: 9 razy
Posty: 611
Do 600zl zauwa¿alna ró¿nica by³aby przy samoróbce.
Mo¿esz poszukaæ wiêkszej mocy.
 

pablo161
Wys³any: 2010-02-07, 20:08   
0
UP DOWN

Posty: 19
http://allegro.pl/item903183773_black_decker_cp5050_kompresor_sprezarka_50_l.html

A o tym kto¶ co¶ s³ysza³?
 

Matik
Wys³any: 2010-02-07, 22:15   
0
UP DOWN

Posty: 73
z tego co podales tylko expo dwutlokowy
 

pablo161
Wys³any: 2010-02-13, 15:59   
0
UP DOWN

Posty: 19
Panowie dzi¶ w Castoramie znalaz³em takieCO¦ :) Co o tym s±dzicie? 360l/min ;P ? Cena w castoramie 529z³ ;)
 

gizbern 
Wys³any: 2010-02-14, 21:12   
0
UP DOWN


Pomóg³: 4 razy
Posty: 99
Sk±d: Czêstochowa-Poland
pablo161 napisa³/a:
Panowie dzi¶ w Castoramie znalaz³em takieCO¦ :) Co o tym s±dzicie? 360l/min ;P ? Cena w castoramie 529z³ ;)

Zale¿y do czego ma s³u¿yæ,je¶li do pompowania kó³ samochodu osobowego to napewno siê nadaje.Jesli do ca³o¶ciowego lakierowania samochodowego to napewno nie.
_________________

 
 

pablo161
Wys³any: 2010-02-14, 21:15   
0
UP DOWN

Posty: 19
No to ja nie wiem... Ludzie maluj± ca³e samochody ( co prawda w czê¶ciach) kompresorem 24l np. Ryba swoja Honde! Czemu ten kompresor ci±gnie tyle powietrza co Expo 2 cyl.? Ile mo¿e mieæ na wyj¶ciu? Je¿eli sie ma taki kompresor to chyba spokojnie mo¿na malowaæ Lvlp? :help:
 

caci 
Wys³any: 2010-02-14, 21:54   
0
UP DOWN


Posty: 156
nie ma szans ¿eby jednocylifnrowy kompresor na 230V nabija³ 360l powietrza. My¶le ze gorna granica to 250l a to i tak bedzie dobrze. A 250 to za malo do swobodnego lakierowania.
 

jacenty 741
Wys³any: 2010-02-14, 21:58   
0
UP DOWN

Pomóg³: 39 razy
Posty: 1343
Sk±d: Maków Mazowiecki
Ryba pomalowa³,ale akrylem,mo¿esz ka¿dy element robiæ innego dnia,i ryzyko ró¿nicy w odcieniu jest minimalne.Metalic,a zw³aszcza per³a,nie daje takiej swobody,musisz lakierowaæ wszystko ciurkiem,bo bêdzie ró¿nica .360 l/min zgoda,ale pewnie na ssaniu,a na wydechu z 250.Te¿ dobrze...Kup,i dziel siê wra¿eniami ;P
 
 

Abaddon
Wys³any: 2010-02-17, 20:28   
0
UP DOWN

Posty: 14
panowie, jestem tu od stosunkowo niedawna, g³ównie czytam ale ostatnio natrafi³em na tak± sprê¿arkê http://moto.allegro.pl/it..._kompresor.html

teraz pytanie do was: czy da radê na podstawie tego zbudowaæ jaki¶ sensowny kompresor nadaj±cy siê do malowania auta?
 

gizbern 
Wys³any: 2010-02-17, 20:38   
+1
UP DOWN


Pomóg³: 4 razy
Posty: 99
Sk±d: Czêstochowa-Poland
Abaddon napisa³/a:
panowie, jestem tu od stosunkowo niedawna, g³ównie czytam ale ostatnio natrafi³em na tak± sprê¿arkê http://moto.allegro.pl/it..._kompresor.html

teraz pytanie do was: czy da radê na podstawie tego zbudowaæ jaki¶ sensowny kompresor nadaj±cy siê do malowania auta?

Daj sobie spokój z t± sprê¿ark±,nie warto.
_________________

 
 

crystal
Wys³any: 2010-02-17, 20:43   
0
UP DOWN


Pomóg³: 9 razy
Posty: 611
Na moje oko to jest 293cc ze smarowaniem obiegowo-rozbryzgowym, najwiêksza jednocylindrowa ze stara.
Dziwnie niska cena, je¶li to jest CA£KIEM sprawne to mo¿na zawalczyæ.
Jaki masz silnik?
 

Abaddon
Wys³any: 2010-02-18, 17:38   
0
UP DOWN

Posty: 14
silnik my¶la³em dobraæ pó¼niej na strychu mam gdzie¶ 0.8kw ale to zdecydowanie za ma³o ;) jakiej mocy silnik by³by najlepszy?

edit: osoba która sprzedaje sprê¿arkê o któr± pyta³em ma równie¿ takie co¶ http://moto.allegro.pl/it..._kompresor.html
mo¿e ta jest lepsza ? ;)
 

baki
Wys³any: 2010-02-18, 22:05   
0
UP DOWN

Posty: 32
Abaddon, pierwsza sprê¿arka to prawdopodobnie hs 17 ze stara , druga to hs 19 , mam jedn± i drug± ale ró¿nicy w nich nie widzê , s± praktycznie takie same . Ja zmontowa³em kompresor z hs 19 , szczerze mówi±c dopiero na 2500 obrotów jako tako zacze³o dmuchaæ . Kupuj±c tak± sprê¿arkê dochodzi jeszcze przerobienie smarowania i odpowietrzenie skrzyni korbowej , jest z tym sporo kombinowania ale jak jeste¶ zawziêty i masz trochê czasu to da rade to zrobiæ . Chorowa³em na sprê¿arke z jelcza ( dwa t³oki ) tak± jak wazzie ale trafi³a sie taka wiêc dopóki nie padnie musi zostaæ :sciana:
 

crystal
Wys³any: 2010-02-18, 23:57   
0
UP DOWN


Pomóg³: 9 razy
Posty: 611
Abaddon napisa³/a:
mocy silnik by³by najlepszy?

Masz 3 fazy? je¶li nie to jakie zabezpieczenie?
Jak± wydajno¶æ chcesz osi±gn±æ?
 

Abaddon
Wys³any: 2010-02-19, 14:35   
0
UP DOWN

Posty: 14
crystal tak mam 3 fazy
co do wydajno¶ci to tak± ¿eby da³o siê w miarê bez problemów pomalowaæ auto, czasem co¶ wypiaskowaæ, jestem totalnym laikiem i dopiero chcê zacz±æ lakierowaæ ;) butla pewnie jakie¶ 70-100l

baki co dok³adnie trzeba by by³o przerobiæ w uk³adzie smarowania? du¿o roboty?
 

baki
Wys³any: 2010-02-19, 19:26   
0
UP DOWN

Posty: 32
Abaddon, roboty nie jest du¿o , trzeba za¶lepiæ wej¶cie i wyj¶cie oleju , dorobic odpowietrzenie skrzyni korbowej ( w odpowiednim miejscu ) , nawiercic korbowód i panewki pod odpowiednim kontem , jest jeszcze troche kombinacji z dobraniem ilo¶ci oleju , jak bedzie za du¿o to bedzie wywalaæ odpowietrzeniem .
 

crystal
Wys³any: 2010-02-19, 22:32   
0
UP DOWN


Pomóg³: 9 razy
Posty: 611
3f a¿ siê prosi o dwut³okowy 424cc, w dodatku jest model ze smarowaniem rozbryzgowym, ale to tylko kupiæ, bo znale¼æ na z³omie to cud :cry:
O pro piaskowaniu mo¿esz zapomnieæ - to liga ¶rubówek.
Proponowa³bym silnik 4kW, 1800rpm na sprê¿arce, móg³by¶ liczyæ na ok 300l/min (zak³adaj±c ¿e to 293cc) do tego przybli¿ony cykl pracy to 50% - to wszystko je¶li przeróbki jej nie zaszkodz±.
 

!pawel! 
Wys³any: 2010-02-22, 22:03   
0
UP DOWN

Posty: 12
Sk±d: z £odzi
Panowie, mam butlê ok. 200lit, dwie sprê¿arki hs 11 i silnik 1,5 kW 1420obr/min. na si³ê.
Próbuje to zmontowaæ w jedn± ca³o¶æ. Jak po³±czyæ te dwie sprê¿arki?
 

Matik
Wys³any: 2010-02-23, 06:56   
0
UP DOWN

Posty: 73
o co dok³adnie chodzi??

je¶li na jeden silnik to ja bym zrobi³ tak.
- wyloty ze sprê¿arek poda³aczyl w trójnik (przed wejsciem do trónika zawór zwyk³y zwrotny na ka¿d± sprê¿arkê)
- a od trónika dopiero poci±gn±³ przewód do typowego zaworu zwrotnego stosowanego w kompresorach (wtedy potrzebujesz tylko jednedo przewodu do presoststu)


silnik powinien pocian±c te sprê¿arki przy odpowiednim prze³o¿eniu
 

LAKIEROWANKO Strona G³ówna » LAKIERNICTWO SAMOCHODOWE » Warsztat

Odpowiedz do tematu  
Nie mo¿esz pisaæ nowych tematów
Nie mo¿esz odpowiadaæ w tematach
Nie mo¿esz zmieniaæ swoich postów
Nie mo¿esz usuwaæ swoich postów
Nie mo¿esz g³osowaæ w ankietach
Nie mo¿esz za³±czaæ plików na tym forum
Mo¿esz ¶ci±gaæ za³±czniki na tym forum
Skocz do: 

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group