Szukaj FAQ Album



Autor Wiadomo¶æ
Neonis 
Wys³any: 2016-01-15, 00:06   Klar T4W Caro UHS (VHS)
0
UP DOWN
aerografit.pl


Posty: 186
Sk±d: O¶wiêcim
Kupi³em niedawno niejako na próbê (i zarazem z ciekawo¶ci) lakier bezbarwny firmy T4W Caro UHS (domy¶lam siê, ¿e oznaczenie to jest równoznaczne z VHS). Dodam przy tym, ¿e dotychczas malowa³em tylko klarami klasy MS.
Do rzeczy: do testów zosta³y nim polakierowane elementy w³asnego motocykla. Przyznam, ¿e k³adzie siê go super, od razu ³adnie siê wylewa, ma d³ugi czas otwarcia i nie robi zacieków. Przy tym w dodatku jest bardzo gêsty i wydajny, bo mia³em wra¿enie, ¿e nawet na³o¿enie jednej pe³nej warstwy by wystarczy³o. W tej kwestii jestem z niego bardzo zadowolony.
Problem pojawia siê natomiast innej natury: elementy le¿± i schn± ju¿ tydzieñ w temperaturze ok 20st, a nadal lakier jest nie do koñca utwardzony i taki jakby lekko gumowy.

Oczywi¶cie proporcje by³y dobrane wed³ug producenta (2:1) z u¿yciem wagi jubilerskiej.
Doczyta³em pó¼niej, ¿e lakiery typu VHS lubi± byæ dobrze wygrzane.
St±d te¿ po pó¼niejszej próbie wygrzewania promiennikiem rzeczywi¶cie lakier zyska³ odpowiedni± twardo¶æ. Nie mniej jednak mam problem, bo jak wiadomo te elementy motocykla maj± budowê dosyæ nieregularn± i to co jest bli¿ej promiennika ³adnie siê wysuszy, a te "wg³êbienia" (np w czaszy) które s± dalej od promiennika nadal pozostaj± lekko gumowate.

Moje pytanie brzmi: czy lakier tej klasy rzeczywi¶cie ju¿ bez jego odpowiedniego nagrzania nie uzyska swojej twardo¶ci, czy mo¿e po up³ywie czasu w koñcu siê utwardzi? A mo¿e jak przyjdzie lato to na s³oñcu siê zahartuje? Jak to rzeczywi¶cie jest z tymi VHS'ami?
_________________
Artystyczne malowanie aerografem tirów, motocykli, kasków, samochodów - Aerografit Studio
 

Samuel
Wys³any: 2016-01-15, 15:50   
0
UP DOWN

Posty: 17
Neonis napisa³/a:
proporcje by³y dobrane wed³ug producenta (2:1) z u¿yciem wagi jubilerskiej.
proporcja objetosciowa a wagowa to dwie rozne sprawy ;)
 

kzychu
Wys³any: 2016-01-15, 18:24   
0
UP DOWN

Pomóg³: 5 razy
Posty: 344
Tak jak kolega wy¿ej napisa³ je¶li przy wa¿eniu u¿y³e¶ proporcji 2:1 to da³e¶ za ma³o utwardzacza.
 

Neonis 
Wys³any: 2016-01-15, 19:14   
0
UP DOWN
aerografit.pl


Posty: 186
Sk±d: O¶wiêcim
Szczerze mówi±c nigdy nawet nie przesz³o mi przez my¶l, ¿e przecie¿ klar i utwardzacz mog± siê ró¿niæ wag±. Choæ to w zasadzie takie logiczne :) ...

Czyli sugerujecie, ¿e gdyby proporcje by³y odpowiednie to klar VHS nie mia³by prawa byæ gumowy, nawet gdy schnie w 20st?

PS1: Dodam oczywi¶cie, ¿e w przypadku MS'ów nigdy nie mia³em tego problemu.
PS2: No i podkre¶lam, ¿e po wygrzaniu promiennikiem lakier w tych miejscach jest twardy jak ska³a.
_________________
Artystyczne malowanie aerografem tirów, motocykli, kasków, samochodów - Aerografit Studio
 

KK 
Wys³any: 2016-01-15, 19:18   
0
UP DOWN


Pomóg³: 23 razy
Posty: 3347
Sprawd¼ w karcie technicznej produktu jak to wygl±da przy wagowym odmierzaniu. Lakiery vhs powinny byæ wygrzewane, ale je¶li doda³e¶ za ma³o utwardzacza to mo¿e byæ to g³ówne ¼ród³o problemu.
_________________

 
 

Neonis 
Wys³any: 2016-01-15, 19:27   
0
UP DOWN
aerografit.pl


Posty: 186
Sk±d: O¶wiêcim
W karcie technicznej jest tylko wspomniane odmierzanie objêto¶ciowe (2:1), o wagowym ani s³owa. Wszak to co mówicie mo¿e byæ prawd±, bo nie rzadko zdarza³o mi siê przy niektórych MS'ach, ¿e na koniec klar siê skoñczy³, a utwardzacza jeszcze trochê zosta³o.

Nie mniej jednak ponawiam pytanie: czy lakier VHS jest w stanie dobrze wyschn±æ w temperaturze 20st czy bez nagrzewania siê nie obejdzie?
_________________
Artystyczne malowanie aerografem tirów, motocykli, kasków, samochodów - Aerografit Studio
 

kzychu
Wys³any: 2016-01-15, 19:47   
0
UP DOWN

Pomóg³: 5 razy
Posty: 344
Powiniene¶ mieæ w karcie czy wymaga wygrzewania, je¶li masz jeszcze ten lakier to zwa¿ po
200ml i bêdzie wiadomo.
 

Siekiera
Wys³any: 2016-01-15, 21:32   
0
UP DOWN


Pomóg³: 10 razy
Posty: 988
Ja bym tam nie panikowa³ z t± z³± proporcj±. Najczê¶ciej utwardzacze maj± ciê¿ar w³a¶ciwy zbli¿ony do 1 wiêc taka ró¿nica jak ci tam wysz³a to jest pomijalna. Inna sprawa to sama miêkko¶æ lakierów VHS / UHS. One s± najczê¶ciej miêkkie i nic z tym nie zrobisz. Pomijam niektóre wyj±tki obecne na rynku ale to s± naprawdê wyj±tki za które zreszt± trzeba wiêcej zap³aciæ i jak ju¿ jaki¶ producent ma taki lakier w swojej ofercie to na pewno nie sprzedawa³by firmie handlowej pod markê w³asn±. Marka T4W to marka etykietowacza a nie producenta.
 

Neonis 
Wys³any: 2016-01-16, 00:12   
0
UP DOWN
aerografit.pl


Posty: 186
Sk±d: O¶wiêcim
Cytat:
Najczê¶ciej utwardzacze maj± ciê¿ar w³a¶ciwy zbli¿ony do 1 wiêc taka ró¿nica jak ci tam wysz³a to jest pomijalna

W gruncie rzeczy to te¿ mi siê jednocze¶nie nasuwa na my¶l, ¿e przecie¿ nie raz jak przecie¿ lakiernicy lej± do kubka z miark± to te¿ przecie¿ idealnie co do kropli im nie wyjdzie.

Co do miêkko¶ci - ja rozumiem, ¿e nie bêd± jak marmur (bo sk±d¶ te rzekome w³a¶ciwo¶ci znikania rys pod wp³ywem s³oñca musz± czerpaæ), ale obecnie jest tak miêkki, ¿e jak wbijam paznokieæ to tak zostaje. A¿ strach pomy¶leæ co by³oby jakby np. motocykl siê po³o¿y³ czy co¶. Wydaje mi siê, ¿e nie o tak± "miêkko¶æ" chodzi ;)
_________________
Artystyczne malowanie aerografem tirów, motocykli, kasków, samochodów - Aerografit Studio
 

lukas
Wys³any: 2016-01-16, 10:33   
0
UP DOWN


Pomóg³: 5 razy
Posty: 339
Neonis napisa³/a:
Wydaje mi siê, ¿e nie o tak± "miêkko¶æ" chodzi ;)


Niestety o tak± twardo¶æ chodzi a teorie o znikaniu rys na s³oñcu to wypracowane zosta³y przez kreatywne zespo³y marketingowe w trakcie poszukiwania "korzy¶ci" jakie oferuj± lakiery VHS narzucone niejako przez dyrektywy LZO ;)
Na dwie sprawy chcia³bym zwróciæ uwagê. Pe³ny proces utwardzania (polimeryzacji) trwa ok. tygodnia a z tego co wyczyta³em z pierwszego posta to lakier ju¿ ma wiêcej ni¿ tydzieñ a wiêc utwardzanie zakoñczy³o siê. Teraz druga kwestia. Z tekstu czê¶ciowo wynika ¿e na³o¿y³e¶ wiêcej ni¿ jedn± warstwê. Pytanie ile wiêcej? je¿eli da³e¶ 1,5 warstwy to OK ale je¿eli da³e¶ 2 lub co gorsza 3 to tu mamy problem z miêkko¶ci±.
Lakiery VHS maj± du¿± zawarto¶æ czê¶ci sta³ych, nawet 50% wiêcej ni¿ MS i tym samym musimy nak³adaæ mniej warstw bo inaczej robimy skorupê a nie prawid³ow± warstwê lakieru. Jak ju¿ na³o¿ymy za du¿o i o dziwo nic nie zgazuje czy nie pocieknie to trzeba siê liczyæ w³a¶nie z miêkko¶ci± lakieru na bardzo d³ugi czas a mo¿e nawet na zawsze, to zale¿y od lakieru bo faktycznie niektóre lakiery nie wygrzane nigdy nie uzyskuj± prawid³owej twardo¶ci. Niektóre VHS to wrecz musz± byæ wygrzane w odpowiedniej wysokiej temperaturze przez okre¶lony d³ugi czas bo jak siê za ma³± temp. lub za krótko siê grzeje to jeszcze gorzej dla tego lakieru ni¿ bez wygrzewania w ogóle.
Najczê¶ciej problemu tego nie ma je¿eli lakier zosta³ po³o¿ony na prawid³owe 1,5 warstwy ale wielu lakierników ma opór psychiczny przed tak "cienk±" pow³ok± i tu jest b³±d.
I teraz co z tym zrobiæ, czekaæ lub grzaæ mo¿e uda siê go dotwardziæ poprzez w³a¶nie skurcz. Czyli mówi±c wprost potrzebujesz aby on "kucn±³" jak to mówi± niektórzy lakiernicy ;)
 

Neonis 
Wys³any: 2016-01-16, 11:54   
0
UP DOWN
aerografit.pl


Posty: 186
Sk±d: O¶wiêcim
Lukas, dziêki serdeczne. Je¶li chodzi o ilo¶æ warstw: da³em 2 warstwy + lekka "przyprószka" (kontaktowa ¿e tak to nazwê) na pocz±tku. Ale nie z uwagi na "opór psychiczny" jak to ³adnie nazwa³e¶, tylko dlatego, ¿e elementy motocykla by³y malowane aerografem i ¿eby zalaæ te powsta³e przez to nierówno¶ci (odciêcia od ta¶m, szablonów itp). Podczas nak³adania zauwa¿y³em, ¿e w przypadku normalnego pod³o¿a (pomalowanego na jeden kolor) wystarczy³aby jedna warstwa tego lakieru VHS. Tutaj nie mniej jednak z chêci uzyskania "g³êbii" na³o¿y³em jeszcze jedn± warstwê.

Skoro mówisz, ¿e tutaj mo¿e byæ pies pogrzebany, to rozwa¿am jeszcze tak± opcjê, tylko powiedzcie mi czy ona jest s³uszna:
Najpierw nak³adaæ odpowiedni± ilo¶æ warstw lakieru MS, a na sam koniec (po odparowaniu) na³o¿yæ jedn± warstwê lakieru UHS/VHS. Dobrze kombinujê? Tylko pytanie czy nie powstanie jaka¶ niepo¿±dana reakcja pomiêdzy tymi dwoma lakierami?
_________________
Artystyczne malowanie aerografem tirów, motocykli, kasków, samochodów - Aerografit Studio
 

KK 
Wys³any: 2016-01-16, 12:22   
0
UP DOWN


Pomóg³: 23 razy
Posty: 3347
Nie lepiej kupiæ jakiego¶ w miarê twardego HS-a na motocykl?
W msie nak³adaj±c 3 warstwy masz to co w vhs na 1,5 warstwy.

Zjawisko problemów z gumowato¶ci± i niedoschniêciem widaæ te¿ na hsach jak damy np 3 warstwy.
_________________

 
 

Neonis 
Wys³any: 2016-01-16, 13:45   
0
UP DOWN
aerografit.pl


Posty: 186
Sk±d: O¶wiêcim
KK, tak jak wspomina³em do tej pory pracowa³em na MSach i tego UHSa kupi³em na próbê, do eksperymentowania, skuszony przede wszystkim jego rzekom± odporno¶ci± na zarysowania i trwa³o¶ci±. Przy aplikacji dodatkowo okaza³o siê, ¿e bardzo przyjemnie i bezproblemowo siê go nak³ada, jest gêsty, nie cieknie, nie robi mory i ma d³ugi czas otwarcia. Rzek³bym, ¿e je¶li chodzi o samo nak³adanie to wybacza niemal¿e wszystkie b³êdy. Oczywi¶cie mówiê tu bynajmniej o tym konkretnym klarze T4W Caro UHS, bo nie mam porównania z ¿adnym innym tej klasy.

Problem jest tego typu, ¿e je¶li lakierujê elementy z grafik± malowan± aerografem nie rzadko muszê na³o¿yæ trochê wiêcej warstw, ¿eby ³adnie przykry³y i wyrówna³y ca³o¶æ. Ponoæ profesjonali¶ci w tym fachu nak³adaj± rzekomo 8-12 warstw klaru jednak jako¶ nie bardzo wierzê w s³uszno¶æ i techniczn± poprawno¶æ takiego wykonania (pomijaj±c fakt, ¿e warstwa warstwie nierówna).

A je¶li mowa o w miarê twardym HS'ie to jakiego polecasz?

Ewentualnie czy jest na rynku jaki¶ "wyrozumia³y" MS, który charakteryzowa³by siê podobnymi w³a¶ciwo¶ciami (d³ugi czas otwarcia, gêsty, bez tendencji do zacieków ani robienia mory)?

No i ponawiam pytanie:
Cytat:
Skoro mówisz, ¿e tutaj mo¿e byæ pies pogrzebany, to rozwa¿am jeszcze tak± opcjê, tylko powiedzcie mi czy ona jest s³uszna:
Najpierw nak³adaæ odpowiedni± ilo¶æ warstw lakieru MS, a na sam koniec (po odparowaniu) na³o¿yæ jedn± warstwê lakieru UHS/VHS. Dobrze kombinujê? Tylko pytanie czy nie powstanie jaka¶ niepo¿±dana reakcja pomiêdzy tymi dwoma lakierami?
_________________
Artystyczne malowanie aerografem tirów, motocykli, kasków, samochodów - Aerografit Studio
 

Samuel
Wys³any: 2016-01-16, 20:58   
0
UP DOWN

Posty: 17
lukas napisa³/a:
problemu tego nie ma je¿eli lakier zosta³ po³o¿ony na prawid³owe 1,5 warstwy ale wielu lakierników ma opór psychiczny
tutaj jest klucz.
druga sprawa pamietaj ze oznaczenia produktow no name czyli lane z jednej beczki to nie to samo co vhs znanych producentow ;)

i kolejna sprawa,aby nakladac prawdziwy vhs musi byc tez prawdziwy gun ;) czytaj atomizacja
 

Samuel
Wys³any: 2016-01-16, 21:00   
0
UP DOWN

Posty: 17
Neonis napisa³/a:
W karcie technicznej jest tylko wspomniane odmierzanie objêto¶ciowe (2:1), o wagowym ani s³owa.
ka¿dy markowy producent podaje te wartosci,zarówno obietosciowe jak i wagowe. :)
 

Samuel
Wys³any: 2016-01-16, 21:09   
0
UP DOWN

Posty: 17
Neonis napisa³/a:
da³em 2 warstwy + lekka "przyprószka
a nie lepiej pierwsza 70% zamknieta i pó¿niej pe³na wylana?
 

Neonis 
Wys³any: 2016-01-17, 00:52   
0
UP DOWN
aerografit.pl


Posty: 186
Sk±d: O¶wiêcim
Cytat:
oznaczenia produktow no name czyli lane z jednej beczki to nie to samo co vhs znanych producentow

Wiem doskonale jak wygl±da sytuacja z oznaczaniem klas lakierów, st±d te¿ nie spodziewa³em siê ¿adnych cudów po tym wytworze ;)
Cytat:
ka¿dy markowy producent podaje te wartosci,zarówno obietosciowe jak i wagowe.

s³owo klucz: "markowy producent" ;) . T4W to (jak dla mnie) raczej taki no name, który próbuje siê jako¶ wybiæ... bynajmniej póki co... No i nie producent tylko etykieciarz ;)
Cytat:
a nie lepiej pierwsza 70% zamknieta i pó¿niej pe³na wylana?

Nie wiem czy lepiej. Pewnie i masz racjê, ale tak jak wspomina³em pierwszy raz mia³em do czynienia z lakierem innym ni¿ MS. W dodatku tak jak wspomina³em przykrywa³em grafikê malowan± aerografem, a to ¿e tak powiem "rz±dzi trochê innymi prawami" ;)
_________________
Artystyczne malowanie aerografem tirów, motocykli, kasków, samochodów - Aerografit Studio
 

Siekiera
Wys³any: 2016-01-17, 06:33   
0
UP DOWN


Pomóg³: 10 razy
Posty: 988
Neonis napisa³/a:
A je¶li mowa o w miarê twardym HS'ie to jakiego polecasz?

Ewentualnie czy jest na rynku jaki¶ "wyrozumia³y" MS, który charakteryzowa³by siê podobnymi w³a¶ciwo¶ciami (d³ugi czas otwarcia, gêsty, bez tendencji do zacieków ani robienia mory)?


Jest taki bardzo "wyrozumia³y" HS który jest twardy, gêsty, mo¿esz k³a¶æ nawet na 3 warstwy, dobrze siê rozlewa, nie robi zacieków i ma du¿± g³êbiê i po³ysk ;)
General 6000 http://www.generalpaint.b.../tds/6000HS.pdf
 

Neonis 
Wys³any: 2016-01-18, 23:50   
0
UP DOWN
aerografit.pl


Posty: 186
Sk±d: O¶wiêcim
Siekiera, a czy ten General wyschnie w "warunkach zimowych" i temperaturze 20st czy równie¿ bez wygrzewania nie podo³a?
_________________
Artystyczne malowanie aerografem tirów, motocykli, kasków, samochodów - Aerografit Studio
 

krzysnik363
Wys³any: 2016-01-19, 00:34   
0
UP DOWN

Posty: 43
Przeciez 20 stopni to ksi±¿kowa temperatura zw³aszcza w tym okresie wiec nie wiem czemu ci±gle piszesz o 20 stopniach
 

Siekiera
Wys³any: 2016-01-19, 07:43   
0
UP DOWN


Pomóg³: 10 razy
Posty: 988
£adnie wysycha w normalnych warunkach bez wygrzewania tylko lepiej wzi±æ szybki utwardzacz. Teraz widzia³em w karcie technicznej ¿e doszed³ jeszcze jaki¶ super szybki utwardzacz ale nie mia³em go jeszcze.
 

LAKIEROWANKO Strona G³ówna » LAKIERNICTWO SAMOCHODOWE » Technologia i materia³y

Odpowiedz do tematu  
Nie mo¿esz pisaæ nowych tematów
Nie mo¿esz odpowiadaæ w tematach
Nie mo¿esz zmieniaæ swoich postów
Nie mo¿esz usuwaæ swoich postów
Nie mo¿esz g³osowaæ w ankietach
Nie mo¿esz za³±czaæ plików na tym forum
Mo¿esz ¶ci±gaæ za³±czniki na tym forum
Skocz do: 

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group