Autor |
Wiadomo¶æ |
|
front247
|
Wys³any: 2010-01-03, 18:36 trwa³o¶æ ,,nowej,, pow³oki lakierniczej
|
0
|
|
|
Posty: 127
|
Mam pytanie do praktyków ze sta¿em.
Jak to jest z trwa³o¶ci± prawid³owo na³ozonego lakieru(ad a do z),na stary samochód który przechodzi remont?
Niejednokrotnie spotka³em siê z opini± ze jakis tam polakierowany na nowo samochód czy element pare lat powinien wytrzymac,a przeciez je¿d¿± auta 15-20 letnie z fabrycznym lakierem w ca³kiem niez³ym stanie pow³oki. Czyzby lakier nak³adany przez producenta by³ lapszy? Jak to wygl±da?
Jesli temat by³ to prosze mnie ukamienowaæ a tema zamkn±c
pozdrawiam |
|
|
|
|
przemo1972
|
Wys³any: 2010-01-03, 20:06
|
0
|
|
|
Pomóg³: 11 razy Posty: 551 Sk±d: SC
|
Trwalosc lakieru jest zalezna od przygotowania podloza na ktore go aplikujesz.Jak widac lakiernictwo nie jest takie proste |
|
|
|
|
baqo
|
Wys³any: 2010-01-03, 20:17
|
0
|
|
|
Pomóg³: 20 razy Posty: 1553 Sk±d: ko³obrzeg
|
front247 napisa³/a: | Niejednokrotnie spotka³em siê z opini± ze jakis tam polakierowany na nowo samochód czy element pare lat powinien wytrzymac, | s± lakiery i lakiery . ale ogólnie to co lakierowa³em to siê dobrze trzyma . czasami jakie¶ badziewiaste lakiery mi siê rozwarstwia³y ,matowia³y , ale teraz tylko firmowe ,sprawdzone lakiery i fury siê trzymaj±. |
|
|
|
|
front247
|
Wys³any: 2010-01-03, 21:20
|
0
|
|
|
Posty: 127
|
nie,mi chodzi o to czy sposób nanoszenia lakieru na auto w fabryce oraz jego jako¶cæ i ¿ywotno¶æ,jest poruwnywalna z na³o¿eniem lakieru w standardowej lakierni,recznie,w kabinie...powiedzmy z u¿yciem firmowych wyrobów jak np; dupont ,standox czy novol lub profix?
chodzi mi o odpornosæ na porysowanie,zmienne warunki,ewentualnie odpryski czy wychodzenie rdzy. Ró¿nice miedzy fabryka a lakiernikim. |
|
|
|
|
jacenty 741
|
Wys³any: 2010-01-03, 21:57
|
0
|
|
|
Pomóg³: 39 razy Posty: 1343 Sk±d: Maków Mazowiecki
|
W fabrycznym lakierowaniu wszystkie procesy s± wykonywane w takich samych warunkach,pocz±tkowym produktem jest go³a blacha,bez ¶ladu rdzy czy starych pow³ok,wszyskie warstwy id± we w³a¶ciwej kolejno¶ci,ostateczny wynik te¿ jest w 99% jednakowy,wiêc mo¿na powiedzieæ,¿e trwa³o¶æ powinna byæ lepsza.Nam rzadko jest dane robiæ naprawê maj±c za podstawê czyst± blachê na ca³o¶ci,co dawa³oby równie wysok± skuteczno¶æ i trwa³o¶æ nak³adanej pow³oki.Stosujesz w³a¶ciwe podk³ady,na nie bazê ,bezbarwny...Ale niestety najczê¶ciej podstaw± jest na³o¿ona ju¿ jaka¶ warstwa lakieru,niewiadomo, co znajduje siê pod ni±,a to mo¿e z czasem skutkowaæ powstawaniem po jakim¶ czasie takich lub innych b³êdów lakierniczych.Ale i fabryczne malowanie mo¿e naraziæ na oczy szeroko otwarte,czego przyk³adem by³a seria Lanosów z pocz±tku tego wieku lub koñca ubieg³ego,gdzie b³±d na etapie przygotowania do lakierowania skutkowa³ ³uszcz±cym siê lakierem w bodaj¿e 9000 samochodów. |
|
|
|
|
PROJEKTER
|
Wys³any: 2010-01-04, 07:47
|
0
|
|
|
Pomóg³: 15 razy Posty: 1837 Sk±d: MODULAR - equipment
|
front247 napisa³/a: | nie,mi chodzi o to czy sposób nanoszenia lakieru na auto w fabryce oraz jego jako¶cæ i ¿ywotno¶æ,jest poruwnywalna z na³o¿eniem lakieru w standardowej lakierni,recznie,w kabinie...powiedzmy z u¿yciem firmowych wyrobów jak np; dupont ,standox czy novol lub profix?
chodzi mi o odpornosæ na porysowanie,zmienne warunki,ewentualnie odpryski czy wychodzenie rdzy. Ró¿nice miedzy fabryka a lakiernikim. |
Technologie materia³owe stosowane w fabryce nie maj± nic wspólnego z systemem naprawczym. Jedyn± wspóln± cech± jest aplikacja pneumatyczna warstw materia³u dekoracyjnego.
Gruntowanie blach odbywa siê zanurzeniowo ( kataforycznie )
http://www.lakiernictwo.g...ort=a.id%20desc
co powoduje ¿e pow³oka gruntuj±ca przylego do elementu we wszystkich jego miejscach z identyczn± grubo¶ci±.
Samo przygotowanie powierzchni odbywa siê chemicznie, a nie mechanicznie jak w przypadku systemów naprawczych. My¶lê ¿e wiêkszo¶æ z was wie po co wykonuje siê matowanie elementu ? ... ale na wszelki wypadek ... W celu zwiêkszenia powierzchni oraz stopnia przylegania poniewa¿ wi±zanie poszczególnych warstw pow³oki w systemie refinish ( naprawczym ) nastêpuje "fizycznie" przez idealne przyleganie. W nowych systemach "industry" pow³oka wi±¿e siê pomiêdzy warstwami - chemicznie, a poszczególne odczynniki eliminuj± wady, zastêpuj± prace szlifierskie i niektóre fizyczne zjawiska z którymi lakiernie naprawcze maj± do czynienia w trakcie naprawy.
W praktyce warsztatowej ci którzy maja wiêksze do¶wiadczenie na pewno zauwa¿yli ¿e wykonuj±c pow³okê z podk³adem mokro na mokro bez miêdzy szlifu praktycznie od³±czenie siê lakieru czy bazy od takiego gruntu czy wype³niacza jest niemo¿liwe !
Wiêkszo¶æ producentów wykonuje ju¿ wszystkie warstwy ( tj wype³niacz + baza + lakier ) systemie mokro na mokro bez odczekiwania na odparowanie rozpuszczalnika. ¦rednia temperatura suszenia pow³ok na produkcji to 80 st C. Sam lakier ( w sk³adzie chemicznym i budowie molekularnej ) jest zupe³nie inny ni¿ te których u¿ywa siê w systemach mieszalni.
Do tego dochodz± technologie eksperymentalne jak np lakiery DCC schn±ce przez przy³±czanie wilgoci z powietrza przez co po zakoñczeniu reakcji chemicznej s± odporne zarówno na dzia³anie wody jak i wiêkszo¶ci agresywnych ¶rodków chemicznych. Niektórzy producenci jak CHRYSLER czy MERCEDES lakieruj± swoje samochody proszkiem.
Dla niektórych fabryk technologia aplikacji i sam lakier przygotowywany jest na indywidualne zamówienie ( i to przez technologa firmy produkuj±cej samochody a nie lakiery ! ) co powoduje, ¿e praktycznie taki lakier i jego warstwy pod spodem nie mog± byæ wykorzystywane w innych fabrykach ( nie wspominaj±c ju¿ o lakierniach naprawczych ). Tak jest w VW POZNAÑ z lakierem dla T5 i np z lakierami dla Autobusów NEOPLAN które ze wzglêdów ekologicznych maj± specjalnie zwiêkszon± zawarto¶æ lotnych zwi±zków organicznych ponad dopuszczalne normy !!! ... a dlaczego ? To uwa¿ni i ciekawi nowinek forumowicze powinni ju¿ wiedzieæ !
Podsumowuj±c - Poza nazw± ... to lakiernictwo przemys³owe ( a szczególnie przemys³ motoryzacyjny ) nie ma za wiele wspólnego z lakierowaniem naprawczym pocz±wszy od materia³ów poprzez sprzêt, wyposa¿enie, technologie nak³adania i przygotowania powierzchni, kolory i ich zgodno¶æ - po ... odporno¶æ pow³oki ! |
_________________ Chcesz wiedzieæ wiêcej ? ... projekter@projekter.pl
|
|
|
|
|
front247
|
Wys³any: 2010-01-04, 08:46
|
0
|
|
|
Posty: 127
|
Piêknie opisa³e¶ to dziêki.
Czyli lipa...
Ok to s± nowsze technologie,rzeczywiscie ogl±da³em na discovery program o fabrycznym lakierowaniu,i rzeczywi¶cie s±dzi³em ¿e to jest nowo¶æ-(przygotowanie przez zanurzanie).
A jak to wygl±da³o powiedzmy 15-20 lat temu?
Moje auto jest z 1993 roku wiêc ma 17 lat i pow³oka jest ok tzn .80% powierzchni auta, po polerce wygl±da super...Czy kiedy¶ tez tak przygotowywano auta jak obecnie?
pozdrawiam |
|
|
|
|
PROJEKTER
|
Wys³any: 2010-01-04, 09:22
|
0
|
|
|
Pomóg³: 15 razy Posty: 1837 Sk±d: MODULAR - equipment
|
Napisz jakiej marki jest ten samochód ? Czasami ma tak¿e znaczenie jaki to model i typ nadwozia poniewa¿ to technolog w fabryce decyduje o sposobie lakierowania, a nie koncern na szczeblu zarz±du. Ponad to ró¿ne fabryki powstaj± w ro¿nych latach i jedne w danym koncernie maj± now± linie lakiernicz±, a inne star±. Do tego dochodz± chwilowe przejêcia fabryk jak np FSO w Warszawie - które maj± w³asn± liniê i okre¶lone mo¿liwo¶ci techniczne. Dlatego np Opel ASTRA sedan 1996 mo¿e byæ lakierowany na ¯eraniu ( bia³y czerwony chaber, szampan. bordo ) a inne kolory ju¿ w Niemczech. Wszystkie ASTRY kombi OPLA s± lakierowane w Niemczech, Agilla i ostatnie modele ASTRY Classic s± lakierowane w Gliwicach. A kiedy ASTRA to Vaxuall to wtedy lakierownie w technologi z Wysp Brytyjskich. Ka¿da fabryka u¿ywa innej technologi.
I tak - masz Opla i ... nie wiele mo¿na o nim generalnie powiedzieæ ! Dopiero jak znasz jego historiê produkcji ( i jeszcze trochê historiê danej fabryki ) Oczywi¶cie OPEL to tylko przyk³ad bo podobnie jest w innych koncernach. Np w TOYOTA ma fabryki na ca³ym ¶wiecie, a Fiat i Suzuki produkuje samochody na Wêgrzech na jednej linii produkcyjnej. W poniedzia³ki ¶rody i pi±tki jeden samochód a we wtorki i czwartki drugi ... a mo¿e rano takie a po po³udniu inne albo w dni parzyste jeden a w nieparzyste drugi . Tak naprawdê ka¿da fabryka rz±dzi siê w³asnymi prawami, a produkcja danego modelu - to tylko licencja od koncernu. |
_________________ Chcesz wiedzieæ wiêcej ? ... projekter@projekter.pl
|
|
|
|
|
front247
|
Wys³any: 2010-01-04, 09:59
|
0
|
|
|
Posty: 127
|
Acha rozumiem dziêki serdeczne za te wiadomo¶æi
Mi nie chodzi³o o konkretny samochód..po prostu s±dzi³em ze koncerny wybieraja najlepsz± w danym okresie technologiê i j± stosuj±.
Rzeeczywi¶cie od Ciebie dowiedzia³em sie ze jest inaczej.
pozdrawiam
ja mam colta 93 i nie ma do niego np.reperaturek !!! czyta³em ze trzeba z fiesty lub corolli dopasowywac..masakra. |
|
|
|
|
pepi
|
Wys³any: 2010-01-06, 19:32
|
0
|
|
|
Pomóg³: 1 raz Posty: 158 Sk±d: krzczonów
|
w serwisie nie ma tych reperturek fakt ¿e w cenie auta ale s± |
|
|
|