Autor |
Wiadomo¶æ |
|
Piter
|
Wys³any: 2013-05-27, 09:34 Pierwsza naprawa blacharska - zróbmy to porz±dnie
|
0
|
|
|
Posty: 11 Sk±d: Po³udnie
|
Dzieñ dobry wszystkim.
W ostatnim czasie przegl±da³em wiele forum zwi±zanych tematycznie z naprawami blacharskimi.
Forum lakierowanko zawiera³o najwiêcej rzeczowych informacji wiêc postanowi³em siê tu zarejestrowaæ celem zasiêgniêcia pomocy ludzi znaj±cych siê na rzeczy.
Od kilku miesiêcy chodzi³em z zamiarem oddania auta do blacharza, poniewa¿ na pod³odze pojawi³y siê 3 dziurki. Zasiêgaj±c informacji na temat zak³adów blacharskich w swojej okolicy, odwiedza³em je kolejno. Niestety pomimo polecenia, nie raz moim oczom ukazywa³ siê zak³ad w stanie katastrofalnym. Porozrzucane narzêdzie na pod³odze, pe³no wê¿y, przewodów o które potykaj± siê pracownicy. Wychodzê z za³o¿enia ¿e widz± Ciê jakim jeste¶, wiêc skoro pracownicy nie potrafi± zadbaæ o porz±dek, ³ad w miejscu pracy to jak maj± porz±dnie naprawiæ usterkê ?
Jak ju¿ znalaz³em zak³ad utrzymany w czysto¶ci, auta by³y nale¿ycie zabezpieczone przed odpryskami itp., zacz±³em umawiaæ siê na wizytê. Dogadali¶my prawie termin, ale... niestety w momencie kiedy informujê i¿ rozbiorê samochód z tapicerki wew. , powyci±gam fotele, us³ysza³em ¿e nie ma potrzeby.
„Wytniemy dziurki z kana³u i na to przyspawamy ³atki” Co prawda nigdy blacharki nie robi³em, ale na ch³opski rozum chyba nie têdy droga.
W koñcowym efekcie zakupi³em migomat, aktualnie uczêszczam na lekcje spawania.
Niestety mój nauczyciel to zawodowy spawacz konstrukcji.
Rejestrujê siê tutaj na forum aby uzyskaæ pomoc w poprawnej technologii wykonania naprawy.
1.Na pierwszym miejscu chcia³bym siê dowiedzieæ czy ³atki na pod³odze spawa siê na zak³adkê czy doczo³owo. Ile daæ zak³adki ( wyczyta³em ¿e od 2mm do 3cm ).
Blacha bêdzie ST3 0.8mm. Drut spawalniczy SG2/G3S1, os³ona gazowa mieszanka co2-argon.
2. Spawanie pod³ogi dokonywaæ w technologii punktowego, z zagêszczaniem spawu od zewn±trz do wewn±trz a¿ do uzyskania spoiny ci±g³ej, lub punktowe z odstêpami 0,5-10mm ?
3. Czy po wykonaniu wstawu jednej ³atki (lub po³owy) konieczne jest bezzw³oczne zabezpieczenie powierzchni ¶rodkiem typu fosol, cortanin f? Po wykonaniu ca³o¶ci naprawy mam w planach u¿ycie podk³adu aktywnego ( reaktywnego ?) + farba. Od strony zewnêtrznej zostanie wykonana pe³na konserwacja podwozia.
W celu kolejnych pytañ zamieszczê zdjêcia , poniewa¿ jedno uszkodzenie znajduje siê w pobli¿y zgrzewów p³yt pod³ogowych.
Rozpoczêcie pracy szykujê na lipiec.
Dziêkuje za wszelkie sugestie uwagi i wskazówki które w przeci±gu tego miesi±ca pozwol± przygotowaæ siê do wykonania opisanych czynno¶ci. |
|
|
|
|
Piter
|
Wys³any: 2013-05-31, 08:41
|
0
|
|
|
Posty: 11 Sk±d: Po³udnie
|
Na 97 ods³on nikt s³owa nie napisze ? |
|
|
|
|
Robertlodz09
|
Wys³any: 2013-05-31, 10:38
|
0
|
|
|
Pomóg³: 61 razy Posty: 3387 Sk±d: £ód¿
|
Piter napisa³/a: | W koñcowym efekcie zakupi³em migomat, aktualnie uczêszczam na lekcje spawania.
Niestety mój nauczyciel to zawodowy spawacz konstrukcji. |
Powodzenia.....
Co do nauczyciela to na takich kursach ucz± spawania konstrukcji dlatego on tam jest |
|
|
|
|
Piter
|
Wys³any: 2013-05-31, 11:27
|
0
|
|
|
Posty: 11 Sk±d: Po³udnie
|
Robertlodz09 napisa³/a: | Piter napisa³/a: | W koñcowym efekcie zakupi³em migomat, aktualnie uczêszczam na lekcje spawania.
Niestety mój nauczyciel to zawodowy spawacz konstrukcji. |
Powodzenia.....
Co do nauczyciela to na takich kursach ucz± spawania konstrukcji dlatego on tam jest |
Zgadza siê, niestety nie mam znajomego blacharza. Wtedy nie musia³bym sam siê za to zabieraæ.
Uwa¿am ¿e flaszka dobrej wody ognistej to nie du¿o, jak za pokazanie podstaw pracy z migomatem.
Teraz ju¿ wiem ile ustawiæ gazu os³onowego, wiem jak ma wygl±daæ dobry spaw z przetopem.
O¶wieci³ mnie kiedy pchaæ a kiedy ci±gn±æ palnik.
Jak przyjdzie czas na spawanie blacharki to na próbê pójd± kawa³ki blaszki na zak³adkê, spawane punktowo z zewnêtrznych rogów, zagêszczane do ¶rodka, na materiale edukacyjnym. |
|
|
|
|
Dumel19
|
Wys³any: 2013-06-01, 14:35
|
0
|
|
|
Pomóg³: 5 razy Posty: 397 Sk±d: LKR
|
u mnie zawsze podczas roboty potykam sie o jakie¶ kable czy przeody/wê¿e ci¶nieniowe, i wychodze z za³ozenia ze jesli w zak³adzie l¶ni to raczej znaczy ¿e nie maj± zbyt duzo roboty albo s± drodzy albo nie robi± dobrze, a wracaj±c do tematu to prawie nigdy co w teori nie sprawdza sie w praktyce wiec:
1. pospawaæ jak nauczy³ zawodowy spawacz
2. reatywny
3 epoksydowy
4. baranek
5 lakier akrylowy czarny
dziêkuje robranoc |
|
|
|
|
Piter
|
Wys³any: 2013-06-03, 09:13
|
0
|
|
|
Posty: 11 Sk±d: Po³udnie
|
Dziêkuje za odpowied¼.
Mam jeszcze pytanie do samego procesu wspawywania ³atek.
Jaka zak³adka przy naprawie pod³ogi, czy spawaæ doczo³owo ?
Po wykonaniu spawu szlifowaæ spawy ?
Zaraz po wspawaniu ³atki zabezpieczyæ spawy jakim¶ preparatem ? (FERTAN ? ) |
|
|
|
|
b1std
|
Wys³any: 2013-06-03, 13:56
|
0
|
|
|
Posty: 39 Sk±d: Przemy¶l
|
Dumel19 napisa³/a: | u mnie zawsze podczas roboty potykam sie o jakie¶ kable czy przeody/wê¿e ci¶nieniowe, i wychodze z za³ozenia ze jesli w zak³adzie l¶ni to raczej znaczy ¿e nie maj± zbyt duzo roboty albo s± drodzy albo nie robi± dobrze, a wracaj±c do tematu to prawie nigdy co w teori nie sprawdza sie w praktyce wiec:
1. pospawaæ jak nauczy³ zawodowy spawacz
2. reatywny
3 epoksydowy
4. baranek
5 lakier akrylowy czarny
dziêkuje robranoc |
Dumel19 napisa³/a: |
2. reatywny
3 epoksydowy
|
wszêdzie na forum pisz± ¿e nie mo¿na epoxydowego na reaktywny...
wiêc jak to jest? |
|
|
|
|
Robertlodz09
|
Wys³any: 2013-06-03, 14:12
|
0
|
|
|
Pomóg³: 61 razy Posty: 3387 Sk±d: £ód¿
|
b1std napisa³/a: | wszêdzie na forum pisz± ¿e nie mo¿na epoxydowego na reaktywny...
wiêc jak to jest? |
Bo maja ca³kowit± racje tutaj kolegê trochê ponios³a fantazja pisarska...
Tak¿e albo podk³ad reaktywny i na niego akrylowy albo podk³ad epoksydowy
i je¶li ma byæ jako jedyny podk³ad to musisz go po³o¿yæ w trzech warstwach ewentualnie przykryæ podk³adem akrylowym
Dobre podk³ady akrylowe posiadaj± dodatki antykorozyjne tak¿e bez obawy mo¿esz na niego po³o¿yæ "baranka" |
|
|
|
|
Piter
|
Wys³any: 2013-06-03, 14:58
|
0
|
|
|
Posty: 11 Sk±d: Po³udnie
|
Czyli robiê tak :
1. czy¶cimy mechanicznie usuwamy rdzê.
2. Odt³uszczamy
3. Fertan - jako odrdzewiacz
4. podk³ad epoksydowy -> NOVOL PROTECT 360 / 3 warstwy.
5. Baranek UBS GRAVIT600 ( tylko ¿e pisze : podk³ady akrylowe i epoksydowe odt³u¶ciæ i przeszlifowaæ papierem ¶ciernym na sucho P360-P400 - powtórnie odt³u¶ciæ. Wykonaæ t± operacjê ?)
6.Lakier akrylowy / ile warstw i czy dodaæ jaki¶ ¶rodek do lakieru ? |
|
|
|
|
Dumel19
|
Wys³any: 2013-06-03, 16:17
|
0
|
|
|
Pomóg³: 5 razy Posty: 397 Sk±d: LKR
|
Robertlodz09 napisa³/a: | b1std napisa³/a: wszêdzie na forum pisz± ¿e nie mo¿na epoxydowego na reaktywny...
wiêc jak to jest?
Bo maja ca³kowit± racje tutaj kolegê trochê ponios³a fantazja pisarska... |
z ca³ym szacunkiem Robertlodz09, ale w novolu nie ma przeciwskazan ¿e nie mo¿na na reaktywny epoxydu no chyba ze nie doczyta³em, za¶ troton nawet zaleca reaktywny k³a¶æ na szpachlê odciêt± akrylem lub nawet nie oddzielan± akrylem. i dopiero akryl na reaktywny szlif i dalej |
|
|
|
|
zed
|
Wys³any: 2013-06-03, 17:39
|
0
|
|
|
Pomóg³: 7 razy Posty: 328
|
|
|
|
|
Robertlodz09
|
Wys³any: 2013-06-03, 21:25
|
0
|
|
|
Pomóg³: 61 razy Posty: 3387 Sk±d: £ód¿
|
Dumel19 napisa³/a: | w novolu nie ma przeciwskazan ¿e nie mo¿na na reaktywny epoxydu |
Tak by³o kolego.... ale ju¿ od d³u¿szego czasu jest stanowczy zakaz nak³adania podk³adu epoksydowego na podk³ad reaktywny
Na pewno zastanawiasz siê nad przyczyn± tego "zakazu"....
A przyznam ¿e by³em trochê zaskoczony jak siê dowiedzia³em dlaczego....
A przyczyna jest bardzo prosta
Wraz z zaostrzeniem norm VOC producent zmieni³ kilka sk³adników do produkcji podk³adów i od tego momentu nie mo¿na ju¿ nak³adaæ epoksydu na reaktywny co przy wcze¶niejszych komponentach by³o mo¿liwe i dopuszczalne
Dumel19 napisa³/a: | troton nawet zaleca reaktywny k³a¶æ na szpachlê odciêt± akrylem lub nawet nie oddzielan± akrylem. i dopiero akryl na reaktywny szlif i dalej |
Tutaj masz zalecenie i mozliwo¶æ nak³adania reaktywnego na szpachlówkê ale nie szpachlówki na sam reaktywny... |
|
|
|
|
Dumel19
|
Wys³any: 2013-06-03, 22:50
|
0
|
|
|
Pomóg³: 5 razy Posty: 397 Sk±d: LKR
|
Robertlodz09 napisa³/a: | Dumel19 napisa³/a: w novolu nie ma przeciwskazan ¿e nie mo¿na na reaktywny epoxydu
Tak by³o kolego.... ale ju¿ od d³u¿szego czasu jest stanowczy zakaz nak³adania podk³adu epoksydowego na podk³ad reaktywny
Na pewno zastanawiasz siê nad przyczyn± tego "zakazu"....
A przyznam ¿e by³em trochê zaskoczony jak siê dowiedzia³em dlaczego....
A przyczyna jest bardzo prosta
Wraz z zaostrzeniem norm VOC producent zmieni³ kilka sk³adników do produkcji podk³adów i od tego momentu nie mo¿na ju¿ nak³adaæ epoksydu na reaktywny co przy wcze¶niejszych komponentach by³o mo¿liwe i dopuszczalne
Dumel19 napisa³/a: troton nawet zaleca reaktywny k³a¶æ na szpachlê odciêt± akrylem lub nawet nie oddzielan± akrylem. i dopiero akryl na reaktywny szlif i dalej
Tutaj masz zalecenie i mozliwo¶æ nak³adania reaktywnego na szpachlówkê ale nie szpachlówki na sam reaktywny... |
dziêki za poinformowanie, chyba znów musze zacz±æ czytaæ lekturê novola
a w trotonie reaktywny ma chyba wytrawiaæ te¿ ewentualn± wilgoæ ze szpachlówki, bo przeciez reaktywny pod szpachle odpadnie (szpachla odpadnie), a reaktywny na szpachle i arkyl i mo¿e dlatego w trotonie to trzyma... ilu producentów tyle technologii...
dziêki za info jeszcze raz i pozdrawiam. |
|
|
|
|
Robertlodz09
|
Wys³any: 2013-06-04, 06:23
|
0
|
|
|
Pomóg³: 61 razy Posty: 3387 Sk±d: £ód¿
|
Dumel19 napisa³/a: | chyba znów musze zacz±æ czytaæ lekturê novola |
Wystarczy jak bêdziesz zwraca³ uwagê na datê ostatniego uaktualnienia podanego przez producenta
Dumel19 napisa³/a: | w trotonie reaktywny ma chyba wytrawiaæ te¿ ewentualn± wilgoæ ze szpachlówki, |
Raczej zatrzymaæ j± Tam jest dopuszczalne szpachlowanie na go³± blachê i dopiero izolowanie wyprowadzonej powierzchni
Na nowych autach jest to technologia dopuszczona przez wielu producentów materia³ów ale je¶li chodzi o auta zabytkowe to ju¿ ca³kowicie zabroniona i zakazana |
|
|
|
|
Dumel19
|
Wys³any: 2013-06-04, 11:54
|
0
|
|
|
Pomóg³: 5 razy Posty: 397 Sk±d: LKR
|
Robertlodz09 napisa³/a: | Wystarczy jak bêdziesz zwraca³ uwagê na datê ostatniego uaktualnienia podanego przez producenta |
dok³adnie, nigdy tego nie robi³em
Robertlodz09 napisa³/a: | Dumel19 napisa³/a: w trotonie reaktywny ma chyba wytrawiaæ te¿ ewentualn± wilgoæ ze szpachlówki,
Raczej zatrzymaæ j± Tam jest dopuszczalne szpachlowanie na go³± blachê i dopiero izolowanie wyprowadzonej powierzchni |
no w³asnie to wiec reaktywny wytrawia wilgoæ czy zatrzymuje?? bo zawsze nak³ada³em reaktywny, po godzinie wyciera³em i znów i tak do go³ego a¿ na koñcu zapyla³em reaktywny po 20 minutach nak³ada³em akryl i to dzia³a³o bez zarzutu na progach, do tej pory nikt mi nie przyjecha³ na poprawke(jak wstawia³em progi albo cze¶ci progów) i zawsze my¶la³em ze reaktywny ma wytrawiæ ewentualn± rdzê |
|
|
|
|
Robertlodz09
|
Wys³any: 2013-06-04, 14:17
|
0
|
|
|
Pomóg³: 61 razy Posty: 3387 Sk±d: £ód¿
|
Dumel19 napisa³/a: | zawsze nak³ada³em reaktywny, po godzinie wyciera³em i znów i tak do go³ego a¿ na koñcu zapyla³em reaktywny po 20 minutach nak³ada³em akryl |
To proponuje zastosowaæ odrdzewiacz DuPonta o symbolu 5717S stosujesz go w proporcji 1:2 (z wod±) na metal albo 1:4 na aluminium
Po przemyciu wod± i wysuszeniu mo¿esz spokojnie nak³adaæ ju¿ podk³ad reaktywny albo epoksydowy |
|
|
|
|
Robertlodz09
|
Wys³any: 2013-06-04, 14:34
|
0
|
|
|
Pomóg³: 61 razy Posty: 3387 Sk±d: £ód¿
|
Cytat: | zawsze my¶la³em ze reaktywny ma wytrawiæ ewentualn± rdzê |
Cyt.
Podk³ady reaktywne maj± za zadanie ochronê przed rdz±.
Ich skuteczno¶ci kryje siê w utwardzaczu, który to zawiera niewielkie ilo¶ci (tak do 3% w zale¿no¶ci od producenta) kwasu fosforowego.
Zapewniaj± bardzo dobr± przyczepno¶æ do pod³o¿a ,
dziêki czemu uniemo¿liwiaj± one rozprzestrzenianie siê korozji "podpow³okowej" tak¿e w miejscach uszkodzenia pow³oki ( rysy czy odpryski na lakierze).
Podk³ady reaktywne posiadaj± równie¿ specjalne dodatki antykorozyjne (fosforany wapnia lub cynku), które to s± dodatkowym zabezpieczeniem pod³o¿a. |
|
|
|
|
Dumel19
|
Wys³any: 2013-06-04, 14:46
|
0
|
|
|
Pomóg³: 5 razy Posty: 397 Sk±d: LKR
|
Robertlodz09 napisa³/a: | To proponuje zastosowaæ odrdzewiacz DuPonta o symbolu 5717S stosujesz go w proporcji 1:2 (z wod±) na metal albo 1:4 na aluminium
Po przemyciu wod± i wysuszeniu mo¿esz spokojnie nak³adaæ ju¿ podk³ad reaktywny albo epoksydowy |
dziêki, chêtnie wypróbuje, bo ostatnio mam same auta na zapraweczki, albo wstawki, gdzie w³a¶nie trzeba mocno zabezpieczaæ
Robertlodz09 napisa³/a: | Podk³ady reaktywne bardzo dobrze chroni± przed rdz±. Ich skuteczno¶ci kryje siê w utwardzaczu, który to zawiera niewielkie ilo¶ci (do 3%) kwasu fosforowego i zapewniaj± one znakomit± przyczepno¶æ do pod³o¿a.
Dziêki czemu uniemo¿liwiaj± one rozprzestrzenianie siê korozji "podpow³okowej" tak¿e w miejscach uszkodzenia pow³oki ( rysy czy odpryski na lakierze).
Podk³ady reaktywne posiadaj± równie¿ specjalne dodatki antykorozyjne (fosforany wapnia lub cynku), które to s± dodatkowym zabezpieczeniem pod³o¿a. |
no o w³asnie i w tematach o reaktywnym chyba nie widzia³em takiego wyt³umaczenia, a teraz wszystko rozumiem, bo jak jest temat reaktywny vs epoxyd to nawet projekterek nie napisa³ co i jak a tu temat mi Robercie obja¶ni³es w kilku s³owach
nurtuje mnie jeszcze jedno, skoro akryl siê trzyma reaktywnego to dlaczego szpachla nie, skoro te¿ ma dobr± przyczepno¶æ ???
i czy je¶li nie doczy¶cimy rdzy do koñca to reaktywny równie¿ zapobiegnie rozwijaniu siê korozji, np. na masce od kamyczków.
dziêki wielkie za odpowiedzi, poniewa¿ uprzedza³em siê do reaktywnego na poczet epoxydu, a tu widze nie zawsze epoxyd jest lepszy |
|
|
|
|
Robertlodz09
|
Wys³any: 2013-06-06, 09:58
|
+1
|
|
|
Pomóg³: 61 razy Posty: 3387 Sk±d: £ód¿
|
Dumel19 napisa³/a: | nurtuje mnie jeszcze jedno, skoro akryl siê trzyma reaktywnego to dlaczego szpachla nie, skoro te¿ ma dobr± przyczepno¶æ |
Szpachlówka polistyrenowa i podk³ad akrylowy to dwa ró¿ne produkty o zupe³nie odmiennym sk³adzie chemicznym i przeznaczeniu
Nie bêdê udawa³ chemika poniewa¿ nim nie jestem ale na 1000% szpachlówka odpadnie od podk³adu wytrawiaj±cego
Kolega z pracy mia³ kiedy¶ taki przypadek ¿e w³a¶ciciel auta kaza³ szpachlowaæ w taki sposób i wiesz chyba co siê sta³o po pó³ roku.....
Dwa razy zarobi³ na tym samym aucie
Dumel19 napisa³/a: | czy je¶li nie doczy¶cimy rdzy do koñca to reaktywny równie¿ zapobiegnie rozwijaniu siê korozji, |
Nale¿y jak najdok³adniej doczy¶ciæ powierzchniê Podk³ad ten jest najlepszy na czysty metal i bardziej zalecany ni¿ podk³ad epoksydowy wszêdzie tam gdzie ma byæ na koñcu po³o¿ony lakier nawierzchniowy
Na podwozia ,spody i wnêki nadkoli zalecany jest znowu podk³ad epoksydowy |
|
|
|
|
Dumel19
|
Wys³any: 2013-06-06, 14:48
|
0
|
|
|
Pomóg³: 5 razy Posty: 397 Sk±d: LKR
|
teraz juz wszystko wiem, dzieki , mam nadzieje ze nie tylko mi pomo¿e ten temat |
|
|
|