Autor |
Wiadomo¶æ |
|
Neonis
|
Wys³any: 2016-01-15, 00:06 Klar T4W Caro UHS (VHS)
|
0
|
|
|
aerografit.pl
Posty: 186 Sk±d: O¶wiêcim
|
Kupi³em niedawno niejako na próbê (i zarazem z ciekawo¶ci) lakier bezbarwny firmy T4W Caro UHS (domy¶lam siê, ¿e oznaczenie to jest równoznaczne z VHS). Dodam przy tym, ¿e dotychczas malowa³em tylko klarami klasy MS.
Do rzeczy: do testów zosta³y nim polakierowane elementy w³asnego motocykla. Przyznam, ¿e k³adzie siê go super, od razu ³adnie siê wylewa, ma d³ugi czas otwarcia i nie robi zacieków. Przy tym w dodatku jest bardzo gêsty i wydajny, bo mia³em wra¿enie, ¿e nawet na³o¿enie jednej pe³nej warstwy by wystarczy³o. W tej kwestii jestem z niego bardzo zadowolony.
Problem pojawia siê natomiast innej natury: elementy le¿± i schn± ju¿ tydzieñ w temperaturze ok 20st, a nadal lakier jest nie do koñca utwardzony i taki jakby lekko gumowy.
Oczywi¶cie proporcje by³y dobrane wed³ug producenta (2:1) z u¿yciem wagi jubilerskiej.
Doczyta³em pó¼niej, ¿e lakiery typu VHS lubi± byæ dobrze wygrzane.
St±d te¿ po pó¼niejszej próbie wygrzewania promiennikiem rzeczywi¶cie lakier zyska³ odpowiedni± twardo¶æ. Nie mniej jednak mam problem, bo jak wiadomo te elementy motocykla maj± budowê dosyæ nieregularn± i to co jest bli¿ej promiennika ³adnie siê wysuszy, a te "wg³êbienia" (np w czaszy) które s± dalej od promiennika nadal pozostaj± lekko gumowate.
Moje pytanie brzmi: czy lakier tej klasy rzeczywi¶cie ju¿ bez jego odpowiedniego nagrzania nie uzyska swojej twardo¶ci, czy mo¿e po up³ywie czasu w koñcu siê utwardzi? A mo¿e jak przyjdzie lato to na s³oñcu siê zahartuje? Jak to rzeczywi¶cie jest z tymi VHS'ami? |
_________________ Artystyczne malowanie aerografem tirów, motocykli, kasków, samochodów - Aerografit Studio |
|
|
|
|
Samuel
|
Wys³any: 2016-01-15, 15:50
|
0
|
|
|
Posty: 17
|
Neonis napisa³/a: | proporcje by³y dobrane wed³ug producenta (2:1) z u¿yciem wagi jubilerskiej. | proporcja objetosciowa a wagowa to dwie rozne sprawy |
|
|
|
|
kzychu
|
Wys³any: 2016-01-15, 18:24
|
0
|
|
|
Pomóg³: 5 razy Posty: 344
|
Tak jak kolega wy¿ej napisa³ je¶li przy wa¿eniu u¿y³e¶ proporcji 2:1 to da³e¶ za ma³o utwardzacza. |
|
|
|
|
Neonis
|
Wys³any: 2016-01-15, 19:14
|
0
|
|
|
aerografit.pl
Posty: 186 Sk±d: O¶wiêcim
|
Szczerze mówi±c nigdy nawet nie przesz³o mi przez my¶l, ¿e przecie¿ klar i utwardzacz mog± siê ró¿niæ wag±. Choæ to w zasadzie takie logiczne ...
Czyli sugerujecie, ¿e gdyby proporcje by³y odpowiednie to klar VHS nie mia³by prawa byæ gumowy, nawet gdy schnie w 20st?
PS1: Dodam oczywi¶cie, ¿e w przypadku MS'ów nigdy nie mia³em tego problemu.
PS2: No i podkre¶lam, ¿e po wygrzaniu promiennikiem lakier w tych miejscach jest twardy jak ska³a. |
_________________ Artystyczne malowanie aerografem tirów, motocykli, kasków, samochodów - Aerografit Studio |
|
|
|
|
KK
|
Wys³any: 2016-01-15, 19:18
|
0
|
|
|
Pomóg³: 23 razy Posty: 3347
|
Sprawd¼ w karcie technicznej produktu jak to wygl±da przy wagowym odmierzaniu. Lakiery vhs powinny byæ wygrzewane, ale je¶li doda³e¶ za ma³o utwardzacza to mo¿e byæ to g³ówne ¼ród³o problemu. |
_________________
|
|
|
|
|
Neonis
|
Wys³any: 2016-01-15, 19:27
|
0
|
|
|
aerografit.pl
Posty: 186 Sk±d: O¶wiêcim
|
W karcie technicznej jest tylko wspomniane odmierzanie objêto¶ciowe (2:1), o wagowym ani s³owa. Wszak to co mówicie mo¿e byæ prawd±, bo nie rzadko zdarza³o mi siê przy niektórych MS'ach, ¿e na koniec klar siê skoñczy³, a utwardzacza jeszcze trochê zosta³o.
Nie mniej jednak ponawiam pytanie: czy lakier VHS jest w stanie dobrze wyschn±æ w temperaturze 20st czy bez nagrzewania siê nie obejdzie? |
_________________ Artystyczne malowanie aerografem tirów, motocykli, kasków, samochodów - Aerografit Studio |
|
|
|
|
kzychu
|
Wys³any: 2016-01-15, 19:47
|
0
|
|
|
Pomóg³: 5 razy Posty: 344
|
Powiniene¶ mieæ w karcie czy wymaga wygrzewania, je¶li masz jeszcze ten lakier to zwa¿ po
200ml i bêdzie wiadomo. |
|
|
|
|
Siekiera
|
Wys³any: 2016-01-15, 21:32
|
0
|
|
|
Pomóg³: 10 razy Posty: 988
|
Ja bym tam nie panikowa³ z t± z³± proporcj±. Najczê¶ciej utwardzacze maj± ciê¿ar w³a¶ciwy zbli¿ony do 1 wiêc taka ró¿nica jak ci tam wysz³a to jest pomijalna. Inna sprawa to sama miêkko¶æ lakierów VHS / UHS. One s± najczê¶ciej miêkkie i nic z tym nie zrobisz. Pomijam niektóre wyj±tki obecne na rynku ale to s± naprawdê wyj±tki za które zreszt± trzeba wiêcej zap³aciæ i jak ju¿ jaki¶ producent ma taki lakier w swojej ofercie to na pewno nie sprzedawa³by firmie handlowej pod markê w³asn±. Marka T4W to marka etykietowacza a nie producenta. |
|
|
|
|
Neonis
|
Wys³any: 2016-01-16, 00:12
|
0
|
|
|
aerografit.pl
Posty: 186 Sk±d: O¶wiêcim
|
Cytat: | Najczê¶ciej utwardzacze maj± ciê¿ar w³a¶ciwy zbli¿ony do 1 wiêc taka ró¿nica jak ci tam wysz³a to jest pomijalna |
W gruncie rzeczy to te¿ mi siê jednocze¶nie nasuwa na my¶l, ¿e przecie¿ nie raz jak przecie¿ lakiernicy lej± do kubka z miark± to te¿ przecie¿ idealnie co do kropli im nie wyjdzie.
Co do miêkko¶ci - ja rozumiem, ¿e nie bêd± jak marmur (bo sk±d¶ te rzekome w³a¶ciwo¶ci znikania rys pod wp³ywem s³oñca musz± czerpaæ), ale obecnie jest tak miêkki, ¿e jak wbijam paznokieæ to tak zostaje. A¿ strach pomy¶leæ co by³oby jakby np. motocykl siê po³o¿y³ czy co¶. Wydaje mi siê, ¿e nie o tak± "miêkko¶æ" chodzi |
_________________ Artystyczne malowanie aerografem tirów, motocykli, kasków, samochodów - Aerografit Studio |
|
|
|
|
lukas
|
Wys³any: 2016-01-16, 10:33
|
0
|
|
|
Pomóg³: 5 razy Posty: 339
|
Neonis napisa³/a: | Wydaje mi siê, ¿e nie o tak± "miêkko¶æ" chodzi |
Niestety o tak± twardo¶æ chodzi a teorie o znikaniu rys na s³oñcu to wypracowane zosta³y przez kreatywne zespo³y marketingowe w trakcie poszukiwania "korzy¶ci" jakie oferuj± lakiery VHS narzucone niejako przez dyrektywy LZO
Na dwie sprawy chcia³bym zwróciæ uwagê. Pe³ny proces utwardzania (polimeryzacji) trwa ok. tygodnia a z tego co wyczyta³em z pierwszego posta to lakier ju¿ ma wiêcej ni¿ tydzieñ a wiêc utwardzanie zakoñczy³o siê. Teraz druga kwestia. Z tekstu czê¶ciowo wynika ¿e na³o¿y³e¶ wiêcej ni¿ jedn± warstwê. Pytanie ile wiêcej? je¿eli da³e¶ 1,5 warstwy to OK ale je¿eli da³e¶ 2 lub co gorsza 3 to tu mamy problem z miêkko¶ci±.
Lakiery VHS maj± du¿± zawarto¶æ czê¶ci sta³ych, nawet 50% wiêcej ni¿ MS i tym samym musimy nak³adaæ mniej warstw bo inaczej robimy skorupê a nie prawid³ow± warstwê lakieru. Jak ju¿ na³o¿ymy za du¿o i o dziwo nic nie zgazuje czy nie pocieknie to trzeba siê liczyæ w³a¶nie z miêkko¶ci± lakieru na bardzo d³ugi czas a mo¿e nawet na zawsze, to zale¿y od lakieru bo faktycznie niektóre lakiery nie wygrzane nigdy nie uzyskuj± prawid³owej twardo¶ci. Niektóre VHS to wrecz musz± byæ wygrzane w odpowiedniej wysokiej temperaturze przez okre¶lony d³ugi czas bo jak siê za ma³± temp. lub za krótko siê grzeje to jeszcze gorzej dla tego lakieru ni¿ bez wygrzewania w ogóle.
Najczê¶ciej problemu tego nie ma je¿eli lakier zosta³ po³o¿ony na prawid³owe 1,5 warstwy ale wielu lakierników ma opór psychiczny przed tak "cienk±" pow³ok± i tu jest b³±d.
I teraz co z tym zrobiæ, czekaæ lub grzaæ mo¿e uda siê go dotwardziæ poprzez w³a¶nie skurcz. Czyli mówi±c wprost potrzebujesz aby on "kucn±³" jak to mówi± niektórzy lakiernicy |
|
|
|
|
Neonis
|
Wys³any: 2016-01-16, 11:54
|
0
|
|
|
aerografit.pl
Posty: 186 Sk±d: O¶wiêcim
|
Lukas, dziêki serdeczne. Je¶li chodzi o ilo¶æ warstw: da³em 2 warstwy + lekka "przyprószka" (kontaktowa ¿e tak to nazwê) na pocz±tku. Ale nie z uwagi na "opór psychiczny" jak to ³adnie nazwa³e¶, tylko dlatego, ¿e elementy motocykla by³y malowane aerografem i ¿eby zalaæ te powsta³e przez to nierówno¶ci (odciêcia od ta¶m, szablonów itp). Podczas nak³adania zauwa¿y³em, ¿e w przypadku normalnego pod³o¿a (pomalowanego na jeden kolor) wystarczy³aby jedna warstwa tego lakieru VHS. Tutaj nie mniej jednak z chêci uzyskania "g³êbii" na³o¿y³em jeszcze jedn± warstwê.
Skoro mówisz, ¿e tutaj mo¿e byæ pies pogrzebany, to rozwa¿am jeszcze tak± opcjê, tylko powiedzcie mi czy ona jest s³uszna:
Najpierw nak³adaæ odpowiedni± ilo¶æ warstw lakieru MS, a na sam koniec (po odparowaniu) na³o¿yæ jedn± warstwê lakieru UHS/VHS. Dobrze kombinujê? Tylko pytanie czy nie powstanie jaka¶ niepo¿±dana reakcja pomiêdzy tymi dwoma lakierami? |
_________________ Artystyczne malowanie aerografem tirów, motocykli, kasków, samochodów - Aerografit Studio |
|
|
|
|
KK
|
Wys³any: 2016-01-16, 12:22
|
0
|
|
|
Pomóg³: 23 razy Posty: 3347
|
Nie lepiej kupiæ jakiego¶ w miarê twardego HS-a na motocykl?
W msie nak³adaj±c 3 warstwy masz to co w vhs na 1,5 warstwy.
Zjawisko problemów z gumowato¶ci± i niedoschniêciem widaæ te¿ na hsach jak damy np 3 warstwy. |
_________________
|
|
|
|
|
Neonis
|
Wys³any: 2016-01-16, 13:45
|
0
|
|
|
aerografit.pl
Posty: 186 Sk±d: O¶wiêcim
|
KK, tak jak wspomina³em do tej pory pracowa³em na MSach i tego UHSa kupi³em na próbê, do eksperymentowania, skuszony przede wszystkim jego rzekom± odporno¶ci± na zarysowania i trwa³o¶ci±. Przy aplikacji dodatkowo okaza³o siê, ¿e bardzo przyjemnie i bezproblemowo siê go nak³ada, jest gêsty, nie cieknie, nie robi mory i ma d³ugi czas otwarcia. Rzek³bym, ¿e je¶li chodzi o samo nak³adanie to wybacza niemal¿e wszystkie b³êdy. Oczywi¶cie mówiê tu bynajmniej o tym konkretnym klarze T4W Caro UHS, bo nie mam porównania z ¿adnym innym tej klasy.
Problem jest tego typu, ¿e je¶li lakierujê elementy z grafik± malowan± aerografem nie rzadko muszê na³o¿yæ trochê wiêcej warstw, ¿eby ³adnie przykry³y i wyrówna³y ca³o¶æ. Ponoæ profesjonali¶ci w tym fachu nak³adaj± rzekomo 8-12 warstw klaru jednak jako¶ nie bardzo wierzê w s³uszno¶æ i techniczn± poprawno¶æ takiego wykonania (pomijaj±c fakt, ¿e warstwa warstwie nierówna).
A je¶li mowa o w miarê twardym HS'ie to jakiego polecasz?
Ewentualnie czy jest na rynku jaki¶ "wyrozumia³y" MS, który charakteryzowa³by siê podobnymi w³a¶ciwo¶ciami (d³ugi czas otwarcia, gêsty, bez tendencji do zacieków ani robienia mory)?
No i ponawiam pytanie:
Cytat: | Skoro mówisz, ¿e tutaj mo¿e byæ pies pogrzebany, to rozwa¿am jeszcze tak± opcjê, tylko powiedzcie mi czy ona jest s³uszna:
Najpierw nak³adaæ odpowiedni± ilo¶æ warstw lakieru MS, a na sam koniec (po odparowaniu) na³o¿yæ jedn± warstwê lakieru UHS/VHS. Dobrze kombinujê? Tylko pytanie czy nie powstanie jaka¶ niepo¿±dana reakcja pomiêdzy tymi dwoma lakierami? |
|
_________________ Artystyczne malowanie aerografem tirów, motocykli, kasków, samochodów - Aerografit Studio |
|
|
|
|
Samuel
|
Wys³any: 2016-01-16, 20:58
|
0
|
|
|
Posty: 17
|
lukas napisa³/a: | problemu tego nie ma je¿eli lakier zosta³ po³o¿ony na prawid³owe 1,5 warstwy ale wielu lakierników ma opór psychiczny | tutaj jest klucz.
druga sprawa pamietaj ze oznaczenia produktow no name czyli lane z jednej beczki to nie to samo co vhs znanych producentow
i kolejna sprawa,aby nakladac prawdziwy vhs musi byc tez prawdziwy gun czytaj atomizacja |
|
|
|
|
Samuel
|
Wys³any: 2016-01-16, 21:00
|
0
|
|
|
Posty: 17
|
Neonis napisa³/a: | W karcie technicznej jest tylko wspomniane odmierzanie objêto¶ciowe (2:1), o wagowym ani s³owa. | ka¿dy markowy producent podaje te wartosci,zarówno obietosciowe jak i wagowe. |
|
|
|
|
Samuel
|
Wys³any: 2016-01-16, 21:09
|
0
|
|
|
Posty: 17
|
Neonis napisa³/a: | da³em 2 warstwy + lekka "przyprószka | a nie lepiej pierwsza 70% zamknieta i pó¿niej pe³na wylana? |
|
|
|
|
Neonis
|
Wys³any: 2016-01-17, 00:52
|
0
|
|
|
aerografit.pl
Posty: 186 Sk±d: O¶wiêcim
|
Cytat: | oznaczenia produktow no name czyli lane z jednej beczki to nie to samo co vhs znanych producentow |
Wiem doskonale jak wygl±da sytuacja z oznaczaniem klas lakierów, st±d te¿ nie spodziewa³em siê ¿adnych cudów po tym wytworze
Cytat: | ka¿dy markowy producent podaje te wartosci,zarówno obietosciowe jak i wagowe. |
s³owo klucz: "markowy producent" . T4W to (jak dla mnie) raczej taki no name, który próbuje siê jako¶ wybiæ... bynajmniej póki co... No i nie producent tylko etykieciarz
Cytat: | a nie lepiej pierwsza 70% zamknieta i pó¿niej pe³na wylana? |
Nie wiem czy lepiej. Pewnie i masz racjê, ale tak jak wspomina³em pierwszy raz mia³em do czynienia z lakierem innym ni¿ MS. W dodatku tak jak wspomina³em przykrywa³em grafikê malowan± aerografem, a to ¿e tak powiem "rz±dzi trochê innymi prawami" |
_________________ Artystyczne malowanie aerografem tirów, motocykli, kasków, samochodów - Aerografit Studio |
|
|
|
|
Siekiera
|
Wys³any: 2016-01-17, 06:33
|
0
|
|
|
Pomóg³: 10 razy Posty: 988
|
Neonis napisa³/a: | A je¶li mowa o w miarê twardym HS'ie to jakiego polecasz?
Ewentualnie czy jest na rynku jaki¶ "wyrozumia³y" MS, który charakteryzowa³by siê podobnymi w³a¶ciwo¶ciami (d³ugi czas otwarcia, gêsty, bez tendencji do zacieków ani robienia mory)? |
Jest taki bardzo "wyrozumia³y" HS który jest twardy, gêsty, mo¿esz k³a¶æ nawet na 3 warstwy, dobrze siê rozlewa, nie robi zacieków i ma du¿± g³êbiê i po³ysk
General 6000 http://www.generalpaint.b.../tds/6000HS.pdf |
|
|
|
|
Neonis
|
Wys³any: 2016-01-18, 23:50
|
0
|
|
|
aerografit.pl
Posty: 186 Sk±d: O¶wiêcim
|
|
|
|
|
krzysnik363
|
Wys³any: 2016-01-19, 00:34
|
0
|
|
|
Posty: 43
|
Przeciez 20 stopni to ksi±¿kowa temperatura zw³aszcza w tym okresie wiec nie wiem czemu ci±gle piszesz o 20 stopniach |
|
|
|
|
Siekiera
|
Wys³any: 2016-01-19, 07:43
|
0
|
|
|
Pomóg³: 10 razy Posty: 988
|
£adnie wysycha w normalnych warunkach bez wygrzewania tylko lepiej wzi±æ szybki utwardzacz. Teraz widzia³em w karcie technicznej ¿e doszed³ jeszcze jaki¶ super szybki utwardzacz ale nie mia³em go jeszcze. |
|
|
|