Szukaj FAQ Album



Autor Wiadomość
Neonis 
Wysłany: 2016-01-15, 00:06   Klar T4W Caro UHS (VHS)
0
UP DOWN
aerografit.pl


Posty: 185
Skąd: Oświęcim
Kupiłem niedawno niejako na próbę (i zarazem z ciekawości) lakier bezbarwny firmy T4W Caro UHS (domyślam się, że oznaczenie to jest równoznaczne z VHS). Dodam przy tym, że dotychczas malowałem tylko klarami klasy MS.
Do rzeczy: do testów zostały nim polakierowane elementy własnego motocykla. Przyznam, że kładzie się go super, od razu ładnie się wylewa, ma długi czas otwarcia i nie robi zacieków. Przy tym w dodatku jest bardzo gęsty i wydajny, bo miałem wrażenie, że nawet nałożenie jednej pełnej warstwy by wystarczyło. W tej kwestii jestem z niego bardzo zadowolony.
Problem pojawia się natomiast innej natury: elementy leżą i schną już tydzień w temperaturze ok 20st, a nadal lakier jest nie do końca utwardzony i taki jakby lekko gumowy.

Oczywiście proporcje były dobrane według producenta (2:1) z użyciem wagi jubilerskiej.
Doczytałem później, że lakiery typu VHS lubią być dobrze wygrzane.
Stąd też po późniejszej próbie wygrzewania promiennikiem rzeczywiście lakier zyskał odpowiednią twardość. Nie mniej jednak mam problem, bo jak wiadomo te elementy motocykla mają budowę dosyć nieregularną i to co jest bliżej promiennika ładnie się wysuszy, a te "wgłębienia" (np w czaszy) które są dalej od promiennika nadal pozostają lekko gumowate.

Moje pytanie brzmi: czy lakier tej klasy rzeczywiście już bez jego odpowiedniego nagrzania nie uzyska swojej twardości, czy może po upływie czasu w końcu się utwardzi? A może jak przyjdzie lato to na słońcu się zahartuje? Jak to rzeczywiście jest z tymi VHS'ami?
_________________
Malowanie aerografem na kaskach motocyklach samochodach i ścianach - Aerografit Studio
 

Samuel
Wysłany: 2016-01-15, 15:50   
0
UP DOWN

Posty: 17
Neonis napisał/a:
proporcje były dobrane według producenta (2:1) z użyciem wagi jubilerskiej.
proporcja objetosciowa a wagowa to dwie rozne sprawy ;)
 

kzychu
Wysłany: 2016-01-15, 18:24   
0
UP DOWN

Pomógł: 4 razy
Posty: 300
Tak jak kolega wyżej napisał jeśli przy ważeniu użyłeś proporcji 2:1 to dałeś za mało utwardzacza.
 

Neonis 
Wysłany: 2016-01-15, 19:14   
0
UP DOWN
aerografit.pl


Posty: 185
Skąd: Oświęcim
Szczerze mówiąc nigdy nawet nie przeszło mi przez myśl, że przecież klar i utwardzacz mogą się różnić wagą. Choć to w zasadzie takie logiczne :) ...

Czyli sugerujecie, że gdyby proporcje były odpowiednie to klar VHS nie miałby prawa być gumowy, nawet gdy schnie w 20st?

PS1: Dodam oczywiście, że w przypadku MS'ów nigdy nie miałem tego problemu.
PS2: No i podkreślam, że po wygrzaniu promiennikiem lakier w tych miejscach jest twardy jak skała.
_________________
Malowanie aerografem na kaskach motocyklach samochodach i ścianach - Aerografit Studio
 

KK 
Wysłany: 2016-01-15, 19:18   
0
UP DOWN


Pomógł: 23 razy
Posty: 3330
Sprawdź w karcie technicznej produktu jak to wygląda przy wagowym odmierzaniu. Lakiery vhs powinny być wygrzewane, ale jeśli dodałeś za mało utwardzacza to może być to główne źródło problemu.
_________________

 
 

Neonis 
Wysłany: 2016-01-15, 19:27   
0
UP DOWN
aerografit.pl


Posty: 185
Skąd: Oświęcim
W karcie technicznej jest tylko wspomniane odmierzanie objętościowe (2:1), o wagowym ani słowa. Wszak to co mówicie może być prawdą, bo nie rzadko zdarzało mi się przy niektórych MS'ach, że na koniec klar się skończył, a utwardzacza jeszcze trochę zostało.

Nie mniej jednak ponawiam pytanie: czy lakier VHS jest w stanie dobrze wyschnąć w temperaturze 20st czy bez nagrzewania się nie obejdzie?
_________________
Malowanie aerografem na kaskach motocyklach samochodach i ścianach - Aerografit Studio
 

kzychu
Wysłany: 2016-01-15, 19:47   
0
UP DOWN

Pomógł: 4 razy
Posty: 300
Powinieneś mieć w karcie czy wymaga wygrzewania, jeśli masz jeszcze ten lakier to zważ po
200ml i będzie wiadomo.
 

Siekiera
Wysłany: 2016-01-15, 21:32   
0
UP DOWN


Pomógł: 10 razy
Posty: 988
Ja bym tam nie panikował z tą złą proporcją. Najczęściej utwardzacze mają ciężar właściwy zbliżony do 1 więc taka różnica jak ci tam wyszła to jest pomijalna. Inna sprawa to sama miękkość lakierów VHS / UHS. One są najczęściej miękkie i nic z tym nie zrobisz. Pomijam niektóre wyjątki obecne na rynku ale to są naprawdę wyjątki za które zresztą trzeba więcej zapłacić i jak już jakiś producent ma taki lakier w swojej ofercie to na pewno nie sprzedawałby firmie handlowej pod markę własną. Marka T4W to marka etykietowacza a nie producenta.
 

Neonis 
Wysłany: 2016-01-16, 00:12   
0
UP DOWN
aerografit.pl


Posty: 185
Skąd: Oświęcim
Cytat:
Najczęściej utwardzacze mają ciężar właściwy zbliżony do 1 więc taka różnica jak ci tam wyszła to jest pomijalna

W gruncie rzeczy to też mi się jednocześnie nasuwa na myśl, że przecież nie raz jak przecież lakiernicy leją do kubka z miarką to też przecież idealnie co do kropli im nie wyjdzie.

Co do miękkości - ja rozumiem, że nie będą jak marmur (bo skądś te rzekome właściwości znikania rys pod wpływem słońca muszą czerpać), ale obecnie jest tak miękki, że jak wbijam paznokieć to tak zostaje. Aż strach pomyśleć co byłoby jakby np. motocykl się położył czy coś. Wydaje mi się, że nie o taką "miękkość" chodzi ;)
_________________
Malowanie aerografem na kaskach motocyklach samochodach i ścianach - Aerografit Studio
 

lukas
Wysłany: 2016-01-16, 10:33   
0
UP DOWN


Pomógł: 5 razy
Posty: 339
Neonis napisał/a:
Wydaje mi się, że nie o taką "miękkość" chodzi ;)


Niestety o taką twardość chodzi a teorie o znikaniu rys na słońcu to wypracowane zostały przez kreatywne zespoły marketingowe w trakcie poszukiwania "korzyści" jakie oferują lakiery VHS narzucone niejako przez dyrektywy LZO ;)
Na dwie sprawy chciałbym zwrócić uwagę. Pełny proces utwardzania (polimeryzacji) trwa ok. tygodnia a z tego co wyczytałem z pierwszego posta to lakier już ma więcej niż tydzień a więc utwardzanie zakończyło się. Teraz druga kwestia. Z tekstu częściowo wynika że nałożyłeś więcej niż jedną warstwę. Pytanie ile więcej? jeżeli dałeś 1,5 warstwy to OK ale jeżeli dałeś 2 lub co gorsza 3 to tu mamy problem z miękkością.
Lakiery VHS mają dużą zawartość części stałych, nawet 50% więcej niż MS i tym samym musimy nakładać mniej warstw bo inaczej robimy skorupę a nie prawidłową warstwę lakieru. Jak już nałożymy za dużo i o dziwo nic nie zgazuje czy nie pocieknie to trzeba się liczyć właśnie z miękkością lakieru na bardzo długi czas a może nawet na zawsze, to zależy od lakieru bo faktycznie niektóre lakiery nie wygrzane nigdy nie uzyskują prawidłowej twardości. Niektóre VHS to wrecz muszą być wygrzane w odpowiedniej wysokiej temperaturze przez określony długi czas bo jak się za małą temp. lub za krótko się grzeje to jeszcze gorzej dla tego lakieru niż bez wygrzewania w ogóle.
Najczęściej problemu tego nie ma jeżeli lakier został położony na prawidłowe 1,5 warstwy ale wielu lakierników ma opór psychiczny przed tak "cienką" powłoką i tu jest błąd.
I teraz co z tym zrobić, czekać lub grzać może uda się go dotwardzić poprzez właśnie skurcz. Czyli mówiąc wprost potrzebujesz aby on "kucnął" jak to mówią niektórzy lakiernicy ;)
 

Neonis 
Wysłany: 2016-01-16, 11:54   
0
UP DOWN
aerografit.pl


Posty: 185
Skąd: Oświęcim
Lukas, dzięki serdeczne. Jeśli chodzi o ilość warstw: dałem 2 warstwy + lekka "przyprószka" (kontaktowa że tak to nazwę) na początku. Ale nie z uwagi na "opór psychiczny" jak to ładnie nazwałeś, tylko dlatego, że elementy motocykla były malowane aerografem i żeby zalać te powstałe przez to nierówności (odcięcia od taśm, szablonów itp). Podczas nakładania zauważyłem, że w przypadku normalnego podłoża (pomalowanego na jeden kolor) wystarczyłaby jedna warstwa tego lakieru VHS. Tutaj nie mniej jednak z chęci uzyskania "głębii" nałożyłem jeszcze jedną warstwę.

Skoro mówisz, że tutaj może być pies pogrzebany, to rozważam jeszcze taką opcję, tylko powiedzcie mi czy ona jest słuszna:
Najpierw nakładać odpowiednią ilość warstw lakieru MS, a na sam koniec (po odparowaniu) nałożyć jedną warstwę lakieru UHS/VHS. Dobrze kombinuję? Tylko pytanie czy nie powstanie jakaś niepożądana reakcja pomiędzy tymi dwoma lakierami?
_________________
Malowanie aerografem na kaskach motocyklach samochodach i ścianach - Aerografit Studio
 

KK 
Wysłany: 2016-01-16, 12:22   
0
UP DOWN


Pomógł: 23 razy
Posty: 3330
Nie lepiej kupić jakiegoś w miarę twardego HS-a na motocykl?
W msie nakładając 3 warstwy masz to co w vhs na 1,5 warstwy.

Zjawisko problemów z gumowatością i niedoschnięciem widać też na hsach jak damy np 3 warstwy.
_________________

 
 

Neonis 
Wysłany: 2016-01-16, 13:45   
0
UP DOWN
aerografit.pl


Posty: 185
Skąd: Oświęcim
KK, tak jak wspominałem do tej pory pracowałem na MSach i tego UHSa kupiłem na próbę, do eksperymentowania, skuszony przede wszystkim jego rzekomą odpornością na zarysowania i trwałością. Przy aplikacji dodatkowo okazało się, że bardzo przyjemnie i bezproblemowo się go nakłada, jest gęsty, nie cieknie, nie robi mory i ma długi czas otwarcia. Rzekłbym, że jeśli chodzi o samo nakładanie to wybacza niemalże wszystkie błędy. Oczywiście mówię tu bynajmniej o tym konkretnym klarze T4W Caro UHS, bo nie mam porównania z żadnym innym tej klasy.

Problem jest tego typu, że jeśli lakieruję elementy z grafiką malowaną aerografem nie rzadko muszę nałożyć trochę więcej warstw, żeby ładnie przykryły i wyrównały całość. Ponoć profesjonaliści w tym fachu nakładają rzekomo 8-12 warstw klaru jednak jakoś nie bardzo wierzę w słuszność i techniczną poprawność takiego wykonania (pomijając fakt, że warstwa warstwie nierówna).

A jeśli mowa o w miarę twardym HS'ie to jakiego polecasz?

Ewentualnie czy jest na rynku jakiś "wyrozumiały" MS, który charakteryzowałby się podobnymi właściwościami (długi czas otwarcia, gęsty, bez tendencji do zacieków ani robienia mory)?

No i ponawiam pytanie:
Cytat:
Skoro mówisz, że tutaj może być pies pogrzebany, to rozważam jeszcze taką opcję, tylko powiedzcie mi czy ona jest słuszna:
Najpierw nakładać odpowiednią ilość warstw lakieru MS, a na sam koniec (po odparowaniu) nałożyć jedną warstwę lakieru UHS/VHS. Dobrze kombinuję? Tylko pytanie czy nie powstanie jakaś niepożądana reakcja pomiędzy tymi dwoma lakierami?
_________________
Malowanie aerografem na kaskach motocyklach samochodach i ścianach - Aerografit Studio
 

Samuel
Wysłany: 2016-01-16, 20:58   
0
UP DOWN

Posty: 17
lukas napisał/a:
problemu tego nie ma jeżeli lakier został położony na prawidłowe 1,5 warstwy ale wielu lakierników ma opór psychiczny
tutaj jest klucz.
druga sprawa pamietaj ze oznaczenia produktow no name czyli lane z jednej beczki to nie to samo co vhs znanych producentow ;)

i kolejna sprawa,aby nakladac prawdziwy vhs musi byc tez prawdziwy gun ;) czytaj atomizacja
 

Samuel
Wysłany: 2016-01-16, 21:00   
0
UP DOWN

Posty: 17
Neonis napisał/a:
W karcie technicznej jest tylko wspomniane odmierzanie objętościowe (2:1), o wagowym ani słowa.
każdy markowy producent podaje te wartosci,zarówno obietosciowe jak i wagowe. :)
 

Samuel
Wysłany: 2016-01-16, 21:09   
0
UP DOWN

Posty: 17
Neonis napisał/a:
dałem 2 warstwy + lekka "przyprószka
a nie lepiej pierwsza 70% zamknieta i póżniej pełna wylana?
 

Neonis 
Wysłany: 2016-01-17, 00:52   
0
UP DOWN
aerografit.pl


Posty: 185
Skąd: Oświęcim
Cytat:
oznaczenia produktow no name czyli lane z jednej beczki to nie to samo co vhs znanych producentow

Wiem doskonale jak wygląda sytuacja z oznaczaniem klas lakierów, stąd też nie spodziewałem się żadnych cudów po tym wytworze ;)
Cytat:
każdy markowy producent podaje te wartosci,zarówno obietosciowe jak i wagowe.

słowo klucz: "markowy producent" ;) . T4W to (jak dla mnie) raczej taki no name, który próbuje się jakoś wybić... bynajmniej póki co... No i nie producent tylko etykieciarz ;)
Cytat:
a nie lepiej pierwsza 70% zamknieta i póżniej pełna wylana?

Nie wiem czy lepiej. Pewnie i masz rację, ale tak jak wspominałem pierwszy raz miałem do czynienia z lakierem innym niż MS. W dodatku tak jak wspominałem przykrywałem grafikę malowaną aerografem, a to że tak powiem "rządzi trochę innymi prawami" ;)
_________________
Malowanie aerografem na kaskach motocyklach samochodach i ścianach - Aerografit Studio
 

Siekiera
Wysłany: 2016-01-17, 06:33   
0
UP DOWN


Pomógł: 10 razy
Posty: 988
Neonis napisał/a:
A jeśli mowa o w miarę twardym HS'ie to jakiego polecasz?

Ewentualnie czy jest na rynku jakiś "wyrozumiały" MS, który charakteryzowałby się podobnymi właściwościami (długi czas otwarcia, gęsty, bez tendencji do zacieków ani robienia mory)?


Jest taki bardzo "wyrozumiały" HS który jest twardy, gęsty, możesz kłaść nawet na 3 warstwy, dobrze się rozlewa, nie robi zacieków i ma dużą głębię i połysk ;)
General 6000 http://www.generalpaint.b.../tds/6000HS.pdf
 

Neonis 
Wysłany: 2016-01-18, 23:50   
0
UP DOWN
aerografit.pl


Posty: 185
Skąd: Oświęcim
Siekiera, a czy ten General wyschnie w "warunkach zimowych" i temperaturze 20st czy również bez wygrzewania nie podoła?
_________________
Malowanie aerografem na kaskach motocyklach samochodach i ścianach - Aerografit Studio
 

krzysnik363
Wysłany: 2016-01-19, 00:34   
0
UP DOWN

Posty: 43
Przeciez 20 stopni to książkowa temperatura zwłaszcza w tym okresie wiec nie wiem czemu ciągle piszesz o 20 stopniach
 

Siekiera
Wysłany: 2016-01-19, 07:43   
0
UP DOWN


Pomógł: 10 razy
Posty: 988
Ładnie wysycha w normalnych warunkach bez wygrzewania tylko lepiej wziąć szybki utwardzacz. Teraz widziałem w karcie technicznej że doszedł jeszcze jakiś super szybki utwardzacz ale nie miałem go jeszcze.
 

LAKIEROWANKO Strona Główna » LAKIERNICTWO SAMOCHODOWE » Technologia i materiały

Odpowiedz do tematu  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Skocz do: 

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group - anime