Szukaj FAQ Album



Autor Wiadomość
acidhouse
Wysłany: 2008-07-27, 19:18   Modele i budowa aerografów
0
UP DOWN
Kustom Kulture


Pomógł: 10 razy
Posty: 267
Temat jest bardzo istotny, każdy zarówno początkujący jak i doświadczony musi znać budowę aerografu, którym się posługuje. O każde narzędzie trzeba dbać, należy je starannie czyścić, aby efekt wykonywanej pracy był również czysty. Chcąc wyczyścić aerograf musimy rozkręcić części mechaniczne i po doprowadzeniu do stanu przed użyciem następnie skręcić. Częstą pomyłką jest sposób włożenia blaszki spustowej, a także samego spustu. Najlepiej jest zatem poznać budowę aby unikać tego typu pomyłek.

W Polsce dostępnych jest na rynku kilka rodzajów aerografów, zarówno modelarskich jak i półprofesjonalnych, a także profesjonalnych.
Na pierwszy ogień trafiają aerografy modelarskie:

Są to zazwyczaj aerografy z dolnym, szklanym pojemnikiem, zasilane poprzez plastikowy wężyk "redukcyjny" gazem Co2 z butli, ewentualnie minikompresorami dostępnymi również na rynku. Są to aerografy jednofunkcyjne (choć zastosowań mogą mieć wiele) chodzi oto że spust dozujący dopływ sprężonego powietrza porusza się tylko w górę i w dół. Model ten polecam tylko i wyłącznie ludziom zdesperowanym i nieszanującym swoich ciężko zarobionych pieniędzy. Wadami aerografów modelarskich są min.:
- plastikowa budowa - nie można w nich użyć żadnego rodzaju farb na bazie organicznych rozpuszczalników ponieważ się roztopią.
- zazwyczaj części mechaniczne dokręcane psują się najszybciej - odpadają, wypadają i zwyczajnie się niszczą
- wężyk "redukcyjny" trzeba mocno skleić i zacisnąć mini opaskami uciskowymi - ponieważ za każdym razem będzie wypadał z nakrętki
- używanie butli Co2 grozi bankructwem - są drogie to po 1, a po drugie gaz jest zimny mrozi skrupulatnie wężyk "redukcyjny", aż po sam aerograf- efektem czego nie można malować już po ok 2 minutach od użycia, poza tym butlę Co2 należy trzymać w pojemniku z ciepłą wodą, inaczej nie będzie trzymała stałego ciśnienia.
Wyjątkowo nieudane egzemplarze aerografów modelarskich można zobaczyć poniżej. Szkoda miejsca na opis.


Więcej miejsca zajmie opis i budowa aerografów półprofesjonalnych i profesjonalnych.
Za aerograf półprofesjonalny uznaję tutaj każdy aerograf zrobiony z tańszych komponentów i nie wykończony jak modele profesjonalne.
Modele aerografów profesjonalnych i półprofesjonalnych wyglądają łudząco podobnie i mają równie podobną budowę wnętrza. Działają natomiast na tych samych zasadach. Każdy aerograf zasilany jest sprężonym powietrzem z kompresora. Odradzam każdemu użytkownikowi zasilanie tego typu aerografu za pomocą minkompresora. Cena takiego sprzętu jest niska jednak efekt działania znacząco różny, minkompresor jest po prostu słaby i może pracować bardzo krótko. Dlatego zalecane jest stosowanie małego kompresora (zazwyczaj od 24 litrów do 30 litrów zbiornika wyrównawczego). Przy kompresorze zamontowany być powinien odwaniacz i odolejacz, ponieważ nikt nie lubi niespodzianki w postaci wody w natryskiwanej farbie czy kropelek oleju na pomalowanej świeżo powierzchni. Czystość pracy jest bardzo ważna podczas pracy z aerografem dlatego stosowanie wszystkich zabezpieczeń jest tak ważne i decydujące o efekcie.
Każdy aerograf pół/profesjonalny jest metalowy, dwufunkcyjny - co oznacza że spust chodzi w 4 kierunkach (nie tylko góra dół jak w modelarskich) ale również w tył i przód ustalając tym samym szerokość wypuszczanego strumienia farby (im dalsze odchylenie spustu tym strumień szerszy), zbiorniczki na farbę montowane są na 3 sposoby: zbiornik dolny (szklana buteleczka lub metalowy lejek) - wygodny ze względu na szybką zmianę koloru, zbiorniki górne (grawitacyjne) wymagają dokładnego oczyszczenia przed każdą zmianą koloru, oraz zbiorniki boczne okręcane (grawitacyjne) - wygodne przy zastosowaniu w czasie pracy z trudno dostępnymi elementami typu rama rowerowa, w każdym momencie pracy aerograf można ułożyć w ekstremalnej pozycji zachowując pion zbiorniczka z farbą.



Każdy z tych trzech typów ma swoje wady i zalety :
- aerografy ze zbiorniczkami dolnymi mają największą pojemność oraz maluje się nimi dobrze w momencie stosowania szablonów i szybkiej zmiany maskowania, zbiorniczek z drogim kolorem można nałożyć szybko po przepłukaniu rozpuszczalnikiem poprzedniej farby, wadami tych modeli zazwyczaj jest duża dysza (zazwyczaj 0,3 mm) oraz stosunkowo niewygodne użycie, trzeba się dostosować do przytrzymywania dolnego zbiorniczka. Jednakże do szybkich efektów jest to aerograf bardzo dobry.


Budowa wnętrza takiego aerografu znajduje się na poniższych rysunkach



1 - koronka osłony igły, przednią cześć najlepiej zdiąć ponieważ osadzający się na niej
nadmiar farby może spowodować bardzo brzydkie plunięcie na malowaną powierzchnię
2 - dysza aerografu - tą część należy bardzo ostrożnie odkręcić kluczykiem i wyczyścić, nie
giąć i nie opuścić (na prawde trudno jest szukać takiego maleństwa)
3 - korpus aerografu - nie należy go rozkręcać zbyt często, jednak należy również go
czyścić, a także gdy ramie (spust) chodzi ciężko w dół należy odkręcić element 5
(zawór doprowadzający sprężone powietrze) i 1 kropelka naoliwić
4 - dopływ farby od zbiorniczka dolnego
5 - zawór doprowadzający sprężone powietrze z kompresora (od czasu do czasu odkręcić
i opuścić kropelkę oleju maszynowego na część ruchomą)
6 - spust dwufunkcyjny (sposób działania góra dół - doprowadzenie ilości sprężonego
powietrza im silniejszy nacisk tym większe ciśnienie wylotowe, oraz tył przód im dalsze
wychyleni od pozycji wyjściowej tym szerszy strumień wylatującej farby), często
początkujący wkładają spust w odwrotną stronę, łatwo to rozpoznać, część gładka
naciskowa powinna być z tyłu.
7 - igła - bardzo delikatny element, należy ją wyciągać i wkładać ze szczególną
ostrożnością, wkładając igłę należy wyregulować jej skręcenie w tylnej części oraz tak
aby wchodziła do oporu (ale nie wbijać jej na chama) w dyszę, należy ją dokładnie
oczyścić i od czasu do czasu naostrzyć na papierze o gradacji > 2000
8 - blaszka spustowa, jej odchylenie sterowane jest przy pomocy spustu, dzięki niej i
tylnym zaciskom, kontrolowane jest poruszanie się igły (7) ,po rozebraniu i
wyczyszczeniu powinna być osadzona tak jak na rysunku - dolny brzuszek powinien być
skierowany ku tyłowi aerografu
9 - osłona igły - nakładamy ją na samym końcu chroni części sprężynujące i trzymające
igłę
10 - zacisk igły - należy go nakręcać przed nałożeniem osłony (9) i nie skręcać zbyt mocno
by na igle nie było zbyt dużych oporów w czasie pracy
11- zbiorniczki na farbę
W tego typu aerografach farba jest "wydmuchiwana" ciśnieniem regulowanym przez spust do dyszy.

- "Przeciwstawne" aerografom z dolnymi zbiorniczkami są aerografy ze zbiorniczkami (lejkami) grawitacyjnymi (górnymi). Ich zaletami jest precyzja, dysza najczęściej jest równa 0,2 mm co pozwala na bardzo precyzyjne dozowanie farby. Spośród tego typu aerografów można wyróżnić również aerografy bez lejka, jedynie z otworem na farbę, posiadają one dysze 0,15 mm są zatem bardzo czułe i precyzyjne. Farba umieszczana w aerografach z grawitacyjnym zbiorniczkiem powinna być odpowiednio rozrzedzona, ponieważ zbyt gęsta konsystencja nie przejdzie nawet pod bardzo dużym ciśnieniem przez tak małą dyszę. Wadą tego typu aerografów jest to iż wymagają szczególnie dbałego czyszczenia przed ponownym napełnieniem. Niedoczyszczone resztki farby mogą spowodować chlapnięcie innym kolorem na malowaną powierzchnię, co zepsuje czasami efekt wielogodzinnej pracy.
Swoją budową nie różni się znacznie od opisu powyżej dlatego można go przyjąć na początek jako uniwersalny



- aerografy ze zbiorniczkiem bocznym (grawitacyjnym) - prawdopodobnie zostały "wymyślone" na podstawie konstrukcji pistoletów do malowania z bocznymi, grawitacyjnymi zbiornikami. Mają podobne dusze jak aerografy z górnym zbiorniczkiem (0,2 mm), z tym że zbiorniczek znajduje się z boku, co umożliwia łatwiejszą pracę przy trudnych i cieżkich do obrotu powierzchniach (np. rama rowerowa). Takie też są wady i zalety tego aerografu, trzeba go dokładnie czyścić i najlepiej stosować w nim farby wodnorozpuszczalne z powodu dużej ilości uszczelek, które najnormalniej rozpuszczają się szybko pod wpływem rozcieńczalników organicznych.


_________________
Training all life
 
 

oldi
Wysłany: 2010-09-20, 23:33   aerograf rosyjski
0
UP DOWN


Posty: 45
AEOGRAF ROSYJSKI..


chyba o ile sobie przypominam w inernecie nic na ten temat nie wiadomo
..a od czasu do czasu sie pojawiaja i ktos je kupuje ..
wiec kilka słów o nich..
jednoakcyjny aerograf o pzepływającym stałym cisnieniu ilosc podawanej farby jet regulowana dzwigienką spustu...
uszczelek zero ..no moze jedna w srodku przy koncu gwintu wkreconej dyszy..równie dobrze mogło by jej nie byc ..
pokretło regulujace skok iglicy bez sensu zupełnie niepotrzebne..
ale do rzeczy .. aby ten aerograf mógł słuzyc do pracy powinien byc w wiekszosci pokryty smarem a przede wszyskim sprezyna która jak to metal koroduje dosc szybko..
farba przedostaje sie przez iglice do komory ze sprezyną dlatego sprezyna powinna byc cała w smarze..(tawocie)lub wazelinie..
druga wazna sprawa to dzwigienka jest chyba z niklu miękka jak diabli po jakims czasie pracy robi sie w niej dziura i nie idzie pracowac. -smar konieczny bardzo..ma wiele luzów równiez w prowadnicy miedzi dwigienką a iglicą tzreba wtłoczysc smar aby farba nie pzrepływała.. plastikowa obudowa pzry gwincie z czasem peka..
dysza jest nie do zniszcenia iglica równiez ....sprzezyna za to jest za twarda trzeba ją od razu wymienic na miekciejszą..zbiornik najlepszy plastikowy łatwiej sie usuwa pozostałosci po farbie..
to takie rady jak ktos juz sobie kupił a nie chce po tzrech miesiacach wyzrucic do kosza..
aeograf dla bardzo cierpliwych i juz obeznanych w aerografi..

dzwig.jpg
Plik ściągnięto 128 raz(y) 120,79 KB

rosyjski.jpg
Plik ściągnięto 443 raz(y) 255,61 KB

 

LAKIEROWANKO Strona Główna » AIRBRUSH » Artykuły

Odpowiedz do tematu  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Skocz do: 

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group