Szukaj FAQ Album



Autor Wiadomo¶æ
LoboLoco 
Wys³any: 2010-01-05, 11:19   Lakiernia pod motocykle....
0
UP DOWN



Pomóg³: 13 razy
Posty: 660
Sk±d: Silesia
Jak w temacie, pytanie dla Projektera, oraz innych ¶wiadomych w temacie. Mo¿e macie jaki¶ pomys³ na to... ma³e pomieszczenia - przygotówka bez giêcia blaszki ( po prostu szpachla, szpryc, podk³ad ) do tego ma³e miejsce do malowania , najlepiej "imitacja" kabiny (przyk³adowo wyci±g z filtrami w ¶cianie - w firmie paasche do kupienia s± tego typu ¶ciany wyci±gowe) . Kolejne pytanie - czy aby mieæ legalny interes wymagaj±cy pozwoleñ muszê przerabiaæ jakie¶ konkretne ilo¶ci lakierów. Motory bêd± lakierowane farbami nietoksycznymi, z chemii jedynie przygotówka i klar.... i to w ilo¶ciach znikomych... potrzebujê mimo wszystko systemu utylizacji tych materia³ów, czy da rade to obej¶æ... np przez zbiornik na tak± ska¿on± wodê, który kto¶ zabiera ?

Biorê pod uwagê ewentualne dodatkowe pomieszczenie gdzie wejdzie auto do demonta¿u drzwi itp... elementy bêd± malowane po za³o¿eniu na stojaki, wiêc kabina mieszcz±ca samochód nie jest niezbêdna...

Wszystko jest kwesti± rozwojow±, szczegó³y wyjd± w trakcie dyskusji, o ile takowa wyniknie.
_________________
>>> Airbrush'Lab <<<
 

PROJEKTER
Wys³any: 2010-01-05, 19:59   
0
UP DOWN


Pomóg³: 15 razy
Posty: 1838
Sk±d: MODULAR - equipment
Kilka lat temu projektowa³em mini lakierniê dla importera skuterów z Tajwanu ( za to dosta³em skuter dla ¿ony i je¼dzi nim czasami moja córka ). ¦ci±ga³ je kontenerami i ka¿dy lakierowa³... ale to by³o takie "tycie" pomieszczenie po sprê¿arce chyba 2 x 4 m ... albo 3 x 4 ! Nawiew z góry przez filtry tak jak w kabinie w suficie ... wyci±g przez kana³ ustawiony na posadzce na którym by³ jednocze¶nie stó³ na materia³y. Wyci±g wysoki na 80 cm od pod³ogi z filtrami pod³ogowymi kabiny. Jedna turbina wentylatora chyba 10 000 m3 / h ci±gnie i dmucha ( mo¿e tak¿e pracowaæ w recyrkulacji w trakcie prac przygotowawczych ) i jedna ¿aluzja ( tam akurat by³ wielki grzejnik przemys³owy w tym ma³ym pomieszczeniu ) mo¿na pomy¶leæ o jakiej¶ nagrzewnicy powietrza recyrkulacyjnej z filtrami ¿eby jej nie zapchaæ syfem od lakierów. Prze¶lij na PW e-mail poszukam tego gdzie¶ w archiwum bo na pewno by³y rysunki w rzucie i przekrojach... nie wiem tylko czy mam jeszcze opis z danymi i parametrami ... ale mo¿e to ci wystarczy ! Tylko proszê o cierpliwo¶æ bo na razie nie mam pomys³u gdzie to mo¿e byæ ( to chyba projekt z 2003 roku !!! )
_________________
Chcesz wiedzieæ wiêcej ? ... projekter@projekter.pl
 

Bodzio 
Wys³any: 2010-01-05, 22:22   
0
UP DOWN
--B_C_G--


Pomóg³: 9 razy
Posty: 405
Sk±d: lubuskie
LoboLoco, W koñcu temat który spaæ mi po nocach nie daje hehe, bo jednak motocykle jak dla mnie i ich malowanie bardziej mnie krêci ni¿ auta, a legalny interes na tym to jak dla mnie strza³ w 10 :) W razie czego PROJEKTER, piszê siê tak¿e na takie informacje, wskazówki itp. @ z tego co pamiêtam ju¿ na PW wysy³a³em :)
_________________
http://img714.imageshack....p?id=aa001z.jpg
 
 

b-rad
Wys³any: 2010-01-05, 23:21   
0
UP DOWN

Pomóg³: 2 razy
Posty: 226
Jaki¶ czas temu na allegro by³a parokrotnie wystawiana za ok. 4-5ty¶ mini komora lakiernicza. Idealna na motocykle. Po za tym interes na tym z³y nie jest dopóki w³a¶nie nie zaczniemy bawiæ siê w skutery.... Gdzie d³ubanina jest straszna.
_________________
http://www.youtube.com/watch?v=raUxREWnP7Q
 

LoboLoco 
Wys³any: 2010-01-06, 08:00   
0
UP DOWN



Pomóg³: 13 razy
Posty: 660
Sk±d: Silesia
Ok, mail podes³any na PW, czekam wiêc na info. Na razie wstrzymam siê z pytaniami, zeby nie dublowaæ materia³u zawartego w projekcie...

[ Dodano: 2010-01-06, 14:23 ]
Ok, dziêki za rysunki, mam pierwszy zestaw pytañ, oto one:

1. Kiedy warsztat zamienia siê w lakiernie? tzn. ile trzeba zu¿ywaæ lakierów i innej chemii, ¿eby trzeba by³o dzia³alno¶æ rejestrowaæ jako lakiernia ( je¿eli pamiêtasz , jakie PKD ma warsztat/lakiernia dla motocykli )

2. Jakie s± niezbêdne rozwi±zania dotycz±ce utylizacji odpadów ( separator, pojemnik na zlewki, destylarka, inne? ) i jaki jest dopuszczalny limit wytwarzania takich odpadów by w miarê tanio je usuwaæ, niekoniecznie lej±c do ¶mietnika lub studzienki. Jak wygl±da sytuacja, gdybym u¿ywa³ tylko farb nietoksycznych (stosowanych w aerografice)?

3. Czy je¿eli obieg filtrowanego powietrza w "komorze" jest zamkniêty, to budynek musi byæ na dzia³ce przystosowanej (prawnie) do "dzia³alno¶ci dra¿ni±cej s±siadów" ;) . Oraz czy budynek musi byæ odsuniêty od granicy dzia³ki o te 5 metrów?

4. Jakich filtrów u¿yæ, aby da³o radê wytrzymaæ w komorze? Paint stop + wêglowe?

5. Jaki jest wzór na obliczenie mocy potrzebnego wentylatora do okre¶lonej kubatury, oraz jak obliczyæ moc potrzebnego ogrzewania, do okre¶lonej kubatury? (chodzi o wymianê oraz wzór na prêdko¶æ opadu, o ile istnieje)

6. Jaki rodzaj ogrzewania sprawdzi³by siê dla niewielkiej kabiny (np. 36m3) ?

7. Jak rozlokowaæ wloty i wyloty powietrza? Pisa³e¶, Projekter, ¿e fosy musz± mieæ spad 30* ... mo¿e posiadasz jakie¶ rysunki, z których wynika³oby jak skonstruowaæ wyci±gi w pod³odze?

Trochê siê tego uzbiera³o... mam nadzieje, ¿e da rade na te pytania w miarê logicznie odpowiedzieæ .
_________________
>>> Airbrush'Lab <<<
 

PROJEKTER
Wys³any: 2010-01-06, 21:06   
0
UP DOWN


Pomóg³: 15 razy
Posty: 1838
Sk±d: MODULAR - equipment
SPRÓBUJE W KOLEJNO¦CI :

ad 1. Nie trzeba rejestrowaæ dzia³alno¶ci jako lakiernia i chyba nawet nie ma takiego PKD.

ad 2. Je¿eli chodzi o odpady sta³e w tym niebezpieczne to do 1 tony rocznie obowi±zuje zg³oszenie zamiaru ich wytwarzania, a powy¿ej 1 tony rocznie trzeba uzyskaæ pozwolenie. Do 100 kg rocznie ( chyba nadal 100 ? ) wystarczy przedstawiæ program gospodarowania odpadami w Starostwie Powiatowym lub UM. Systemy utylizacji dotycz± wy³±cznie tych odpadów które s± na li¶cie niebezpiecznych, lub gro¼nych dla ¶rodowiska. Zasady postêpowania reguluje Prawo Ochrony ¦rodowiska : http://www.abc.com.pl/serwis/du/2008/0150.htm, oraz odrêbne rozporz±dzenie o podziale odpadów :
http://www.gielda-odpadow...log_odpadow.htm i Ustawa o odpadach oraz, Ustawa o obowi±zkach przedsiêbiorców w zakresie postêpowania z niektórymi odpadami. Rodzaj farb tak bezpo¶rednio to nie ma znaczenia bo odpad klasyfikowany jest wdg sk³adu substancji chemicznych stanowi±cych odpad.

ad 3. obieg powietrza nie mo¿e byæ zamkniêty bo zabraniaj± tego przepisy min. Rozporz±dzenie o warunkach technicznych jakim odpowiadaæ powinny budynki ich usytuowanie. Kiedy ju¿ jest emiter zewnêtrzny to odleg³o¶æ od dzia³ki s±siadów zale¿y od tego co z tego emitera wylatuje. Czêsto zdarza siê ¿e kabina jest metr od granicy i nie ma z tym problemu bo mo¿na podnie¶æ do góry emiter i rozrzedziæ opad, albo zastosowaæ jaki¶ system neutralizacji np wêgiel aktywowany !

ad 4 komora ma za zadanie zapewniæ czyste powietrze wewn±trz oraz odpowiedni± temperaturê. Tu nie mo¿e byæ ¿adnych toksyn ani palnych lotnych substancji chemicznych ( we wnêtrzu ! ) filtr PAINT STOP to d³ugie w³ókno syntetyczne lub szklane nas±czone ¿ywica absorpcyjn±. Jego zadaniem jest zatrzymanie sta³ych czê¶ci lakierów tak ¿eby nie zniszczy³y wentylatorów. Granulat wêglowy natomiast to ju¿ filtr ekologiczny i ma za zadanie absorbowaæ lotne zwi±zki organiczne w proporcji 4 razy tyle ile sam wa¿y !
Czasami stosuje siê go w lak iniach w których powietrze kr±¿y czê¶ciowo w uk³adzie recyrkulacyjnym ale formalno prawnie to ¶liska sprawa bo przepisy wprost zabraniaj± kierowania z powrotem do pomieszczenia zassanych wcze¶niej zwi±zków chemicznych ! ... nie zmienia to faktu ¿e czasami z oszczêdno¶ci energii tak siê robi !

ad .5 to zawi³e i wymaga szerszego opisu wiêc na pocz±tek ode¶lê tu http://www.artechcieszyn.com/rekuperatory.html ... a w razie dalszych w±tpliwo¶ci proszê pytaæ.

ad 6. ogrzewanie w zasadzie wy³±cznie nawiew ogrzanego powietrza z wymiennika ciep³a ( p³omieñ mo¿e byæ z gazu, lub oleju !

ad 7. Fosa musi mieæ spadek tylko wtedy jak jest skanalizowana i nie mo¿e byæ filtrów pod kratownicami pod³ogi. Noramlnie gdy mo¿na wyregulowaæ ci¶nienie filtrami lub t³umikami z pasków blach fosa mo¿e mieæ g³êboko¶æ 30 cm dla ma³ych wydatków przep³ywu ( do 20 000 m3 /h ) 60 cm dla wiêkszych kabin ( 20 - 30 000 m3 / h ) i 100 cm dla urz±dzeñ przemys³owych ( ok 40 000 m3 /h ) Fosa prosta ¶ciany pionowe bez komplikacji !

Wyci±g powietrza powinien byæ w posadzce ale mo¿e byæ tak¿e w kanale pionowym przy pod³odze. Nawiew zawsze z góry najlepiej poziomy kana³ nad stanowiskiem malarskim. ¯adnych wentylatorów w ¶cianach ! Jasne ¿e mam masê rysunków i projektów praktycznie dla ka¿dego rodzaju kabiny i stanowiska a nawet kilkana¶cie indywidualnych projektów ... przecie¿ z tego ¿yjê ... z rysowania projektów !
_________________
Chcesz wiedzieæ wiêcej ? ... projekter@projekter.pl
 

LoboLoco 
Wys³any: 2010-01-07, 08:50   
0
UP DOWN



Pomóg³: 13 razy
Posty: 660
Sk±d: Silesia
¦wietnie... id¼my dalej...

Ad 1... czyli je¿eli maluje motocykle to moge byæ zarejestrowany jako warsztat? A s± jakie¶ plusy rejestrowania lakierni? mo¿e NIE-lakiernia nie mo¿e braæ lakierów na f-vat ? albo wystawiaæ fry za pamowanie... ale komu to potrzebne jak nie tylko ubezpieczalniom?

Ad 2... jak wygl±da utylizacja p³ynów? rozpuszczalniki, zlewki, oraz co najwa¿niejsze woda po myciu narzêdzi? Czy to jest zaliczane do odpadów sta³ych, czy jest na to inny "paragraf" ?

Ad 4... skoro prawo zabrania kierowania powietrza z powrotem do kabiny, to na jakiej zasadzie komory posiadaj± czê¶ciow± recyrkulacjê? bo rozumiem , ¿e ta recyrkulacja jest "legalna" ... bo w sumie trochê portfel boli wywalanie w atmosferê tyle ciep³a, to fakt... poczyta³em linka i zastanawiam siê, czy recyrkulacja dotyczy jedynie procesu suszenia ? a mo¿e po prostu przestawia siê ¶luzê i tyle... kto to sprawdzi ;)

Ad 7... czy wystarcz± filtry paint stop i kratownica na pod³odze i na "suficie" , ¿eby wyregulowaæ przep³yw powietrza ? czy potrzebne s± jakie¶ dodatkowe podzia³y, ¶luzy itp doprowadzaj±ce t³oczone powietrze równomiernie...?

Je¿eli masz jakie¶ rysunki dok³adniej opisuj±ce przyk³adow± budowê konkretnych elementów sk³adowych systemu wentylacji i ogrzewania to poproszê takowe na maila... ju¿ mówiê o co chodzi... adaptuj±c pomieszczenie na "kabinê" lepiej zrobiæ wszystkie te uk³ady w taki sposób, by mo¿na by³o je rozbudowaæ, dok³adaj±c kolejne elementy, lub wymieniaj±c tylko niektóre (np. wentylator na bardziej wydajny) . Dziêki za wszystkie informacje!
_________________
>>> Airbrush'Lab <<<
 

kalbi 
Wys³any: 2010-01-07, 10:42   
0
UP DOWN

Pomóg³: 32 razy
Posty: 1685
Sk±d: Warszawa
LoboLoco napisa³/a:
Ad 4... skoro prawo zabrania kierowania powietrza z powrotem do kabiny, to na jakiej zasadzie komory posiadaj± czê¶ciow± recyrkulacjê? bo rozumiem , ¿e ta recyrkulacja jest "legalna" ... bo w sumie trochê portfel boli wywalanie w atmosferê tyle ciep³a, to fakt... poczyta³em linka i zastanawiam siê, czy recyrkulacja dotyczy jedynie procesu suszenia ? a mo¿e po prostu przestawia siê ¶luzê i tyle... kto to sprawdzi ;)


recyrlkulcja dot. suszenia bo wtedy w kabinie nie ma ju¿ w powietrzu "chemii" i mo¿na ¶mia³o pobieraæ to powietrze i ogrzewaæ i tak wko³o. Podczas lakierowania by³o by to niebezpieczne i grozi³o wybuchem!
_________________

 
 

LoboLoco 
Wys³any: 2010-01-07, 10:56   
0
UP DOWN



Pomóg³: 13 razy
Posty: 660
Sk±d: Silesia
A sk±d wybuch? Je¿eli ogrzewanie powietrza nastêpuje przez wymiennik, czyli bez kontaktu z ogniem? rozumiem, ¿e stê¿enie chemii w powietrzu mo¿e byæ zbyt wysokie, by przepisy pozwala³y na pracê, ale wybuch chyba nie jest tu zagro¿eniem...

Poza tym Projekter mówi, ¿e recyrkulacja to ¶liski temat, a zamkniêty obieg podczas suszenia chyba nie narusza ani nawet dotyka ¿adnych przepisów... my¶lê, ¿e ¶lisko¶æ ta oznacza zamykanie tego obiegu na czas lakierowania, lub czê¶ciowe kierowanie powietrza s powrotem do komory (nie mówiê o rekuperacji) ...
_________________
>>> Airbrush'Lab <<<
 

PROJEKTER
Wys³any: 2010-01-07, 21:17   
0
UP DOWN


Pomóg³: 15 razy
Posty: 1838
Sk±d: MODULAR - equipment
LoboLoco napisa³/a:
A sk±d wybuch? Je¿eli ogrzewanie powietrza nastêpuje przez wymiennik, czyli bez kontaktu z ogniem? rozumiem, ¿e stê¿enie chemii w powietrzu mo¿e byæ zbyt wysokie, by przepisy pozwala³y na pracê, ale wybuch chyba nie jest tu zagro¿eniem...

Poza tym Projekter mówi, ¿e recyrkulacja to ¶liski temat, a zamkniêty obieg podczas suszenia chyba nie narusza ani nawet dotyka ¿adnych przepisów... my¶lê, ¿e ¶lisko¶æ ta oznacza zamykanie tego obiegu na czas lakierowania, lub czê¶ciowe kierowanie powietrza s powrotem do komory (nie mówiê o rekuperacji) ...


Dok³adnie tak ! ... ale @kalbi te¿ ma racjê bo palne lotne substancje chemiczne w odpowiedniej koncentracji maj± nisk± temperaturê samozap³onu ... a wymiennik ciep³a rozgrzewa siê ... podobno do 300 - 400 st C .... bo nie ma tam termometru ! Wiêc raczej wybuch pewny !

[ Dodano: 2010-01-07, 21:40 ]
LoboLoco napisa³/a:
¦wietnie... id¼my dalej...


to kolejno :

ad 1. w zakresie dzia³alno¶ci gospodarczej ( w UM ) nie rejestruje siê lakierni czy blacharni czy mechaniki ... to tylko dzia³ ... naprawy samochodów, czy nawet pojazdów samochodowych.
Rejestracja czy zg³oszenie lakierni jako takiej dotyczy wy³±cznie aspektu ochrony ¶rodowiska.
i tu te¿ nie ma mowy o lakierni tylko o ... emiterze z instalacji który wymaga takiego pozwolenia.

ad 2. to s± odpady sta³e - niebezpieczne

ad 3. ....

ad 4. t± recyrkulacjê ju¿ wyja¶nili¶my powy¿ej

ad 5 .... 6

ad 7 Filtry pod³ogowe nie maj± z przep³ywem nic wspólnego .... ale faktycznie tak jest ¿e filtry pod³ogowe szybciej zapychaj± siê lakierem tam gdzie ci±gnie najmocniej i po kilkunastu lakierowaniach kabina sam stabilizuje ci¶nienie we wnêtrzu... no tak to ju¿ jest co skrupulatnie wykorzystuje BLOWTERM i USI nie stosuj±c t³umików z pasków blachy pod filtrami jak robi± czêsto inne firmy. Z t± stabilizacj± chodzi tylko o to aby w ka¿dym miejscu kabiny powietrze mia³o tak± sam± prêdko¶æ opadu. Tylko tyle !

cd ... filtr sufitowy powoduje zwiêkszenie oporów t³oczenia powietrza co tak¿e umo¿liwia równomierne roz³o¿enie nadmuchu z sufitu. Mimo tego niektórzy producenci kabin stosuj± d³ugie blachy pomiêdzy filtrem górnym a sufitem ( kana³u nad kabin± ) jako przegrody, które ³adnie nazywaj± siê "prowadnic± labiryntow±".


TERAZ NAPISZÊ STRASZN¡ RZECZ !

Od dwóch lat mam gotow± - kilkunasto stronicow± publikacjê - SAM BUDUJÊ KABINÊ LAKIERNICZ¡. ( materia³ na ma³± ksi±¿kê ) S± tu informacje techniczne, wzory obliczeniowe, sposób doboru wentylatorów, rysunki wykonawcze fundamentów prac budowlanych przy os³onie, schematy elektryczne, opis jak sobie radziæ z problemami z ogrzewaniem czy sterowaniem cyklami pracy.... I jest rzecz najwa¿niejsza ... kompletna podstawa prawna, oraz zasady oceny bezpieczeñstwa produktu prowadz±ce do taniego i prostego ocechowania takiej samoróbki zankiem CE oraz wydaniem dla niej Deklaracj± Zgodno¶ci z normami i dyrektywami UE ... Ale ... publikacja tego materia³u to jest strza³ w kolano z mojej strony bo 60 % zleceñ projektowych mam od producentów i importerów kabin ... ale Mo¿e kiedy¶ ... jak otworzê restauracjê i nie bêdê ju¿ projektowa³ lakierni :D

Muszê niestety poprosiæ ciê o zrozumienie mojego punktu siedzenia i tego problemu ... wszak¿e to ogólnodostêpne Forum i to jeszcze do tego - bran¿owe !
_________________
Chcesz wiedzieæ wiêcej ? ... projekter@projekter.pl
 

LoboLoco 
Wys³any: 2010-01-08, 08:27   
0
UP DOWN



Pomóg³: 13 razy
Posty: 660
Sk±d: Silesia
Ok. rozumiem, spodziewa³em siê ¿e w pewnym momencie dotrzemy do granicy, której sie nie przekracza. Nadal interesuje mnie jednak sposób utylizacji odpadów... to info , jak mniemam, nie koliduj±ce z tajemnic± zawodow±.

Odpady po lakierowaniu s± ró¿ne... puszki z resztkami szpachli oraz zlewki lakierów i rozpuszczalnika pa myciu narzêdzi... chodzi o to, ¿e s± to substancje sta³e i p³ynne... w jaki sposób powinienem je utylizowaæ , przy za³o¿eniu, ¿e wytwarzam je w ilo¶ci ³±cznej do 100 kg rocznie?
_________________
>>> Airbrush'Lab <<<
 

PROJEKTER
Wys³any: 2010-01-08, 09:55   
0
UP DOWN


Pomóg³: 15 razy
Posty: 1838
Sk±d: MODULAR - equipment
Rozumiem ¿e chodzi ci o zapis w PROGRAMIE GOSPODAROWANIA ODPADAMI !
S± to odpady sta³e - niebezpieczne. Teoretycznie trzeba je oddawaæ do utylizacji wyspecjalizowanej firmie bo gospodarka odpadami w firmie dzieli siê zasadniczo na dwie grupy ... na odpady komunalne które mog± trafiæ na wysypisko miejskie ... oraz na odpady niebezpieczne, lub stwarzaj±ce zagro¿enie które musz± byæ utylizowane Np. Opony, olej silnikowy, lakiery i opakowania po farbach, brudny rozpuszczalnik st³uczka szklana, tworzywa sztuczne, akumulatory ... i pewnie wiele innych rzeczy jak ¶wietlówki czy monitor od kompa. Gdy siê pojawia taki odpad w programie musisz wpisaæ co z nim zrobisz. Mo¿esz np. myæ puszki w myjce i destylowaæ rozpuszczalnik. Mo¿esz tak¿e zwracaæ je dostawcy ... bo zasadniczo utylizacja opakowania to problem producenta lub jego umocowanego przedstawiciela. Sk³adowanie i magazynowanie to tak¿e sposób dopuszczalnej utylizacji tj. postêpowania z odpadami :

http://www.plastech.pl/wi...tawa-o-odpadach

http://www.abc.com.pl/serwis/du/2001/0628.htm
_________________
Chcesz wiedzieæ wiêcej ? ... projekter@projekter.pl
 

LAKIEROWANKO Strona G³ówna » LAKIERNICTWO SAMOCHODOWE » Firma

Ten temat jest zablokowany bez mo¿liwo¶ci zmiany postów lub pisania odpowiedzi  
Nie mo¿esz pisaæ nowych tematów
Nie mo¿esz odpowiadaæ w tematach
Nie mo¿esz zmieniaæ swoich postów
Nie mo¿esz usuwaæ swoich postów
Nie mo¿esz g³osowaæ w ankietach
Nie mo¿esz za³±czaæ plików na tym forum
Mo¿esz ¶ci±gaæ za³±czniki na tym forum
Skocz do: 

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group