Lakiernictwo samochodowe dla profesjonalistów i amatorów




Szukaj FAQ Album



Autor Wiadomość
Shielu
Wysłany: 2010-03-24, 14:47   Akryl vs baza+clar
0
UP DOWN

Posty: 15
witam

mam mały problem... a mianowicie nie weim czy pomalować auto akrylem czy też baza+clar

a jeszcze dokładniej to nie wiem jaki efekt będzie z akrylu... czym to się różni od bazy+clar a chodzi mi tylko o efekt wizualny a nie o wytrzymałość lakieru

jakby ktoś miał zdjęcie auta pomalowanego akrylem to prosiłbym o podesłanie
 

jacenty 741
Wysłany: 2010-03-24, 16:19   
0
UP DOWN

Pomógł: 39 razy
Posty: 1333
Skąd: Maków Mazowiecki
Ogólnie na krótko po lakierowaniu różnica jest na tyle niewidoczna,że trzeba najlepiej sprawdzić rodzaj powłoki za pomocą szmatki z pastą polerską (jak zabarwia,to akryl).Zaleta dwuwarstwówki pokazuje się po kilku latach,kiedy w akrylu pojawi się utrata połysku,a często nawet tzw kredowanie,czyli utrata barwy i białe plamy,szczególnie podatny jest na to kolor czerwony.Cenowo różnica niewielka,a korzyści niewspółmierne.
 
 

slavok
Wysłany: 2010-03-25, 21:43   
0
UP DOWN

Pomógł: 1 raz
Posty: 28
akryl to tylko lakier solidowy, to chyba jedna z największych różnic, metalic, perła to jedynie baza+bezbarwny
 

PROJEKTER
Wysłany: 2010-03-25, 22:06   
0
UP DOWN


Pomógł: 15 razy
Posty: 1837
Skąd: MODULAR - equipment
slavok napisał/a:
akryl to tylko lakier solidowy, to chyba jedna z największych różnic, metalic, perła to jedynie baza+bezbarwny


Tak dla porządku informacji .... to akryle też występowały w wersji metalizowanej ... a nawet i lakiery syntetyczne jednowarstwowe były w metalicu. Czarna baza + klar to też solid i czerwona wodorozcieńczalna pokryta bezbarwnym to nadal solid .
Solid to kolor bez efektu zmienno optycznego ... nie ważne czy jedno czy dwu warstwowy, akryl, woda czy syntetyk ... lub nitro, czy olejny.
_________________
Chcesz wiedzieć więcej ? ... projekter@projekter.pl
 

slavok
Wysłany: 2010-03-26, 15:32   
0
UP DOWN

Pomógł: 1 raz
Posty: 28
to, że występują lakiery solidowe 2wu warstwowe to wiem, natomiast lakieru akrylowego jednowarstwowego metalizowanego nie widziałem.
 

Ryba 
Wysłany: 2010-03-26, 18:37   
0
UP DOWN


Pomógł: 5 razy
Posty: 430
Skąd: Radomsko
Bierz bazę + klar. Sam stałem przed podobnym problemem (kolor czerwony) i nie żałuję decyzji.
Porównywałem swoje auto z innym malowanym akrylem, na którym lakier miał miesiąc, a na moim ma pół roku i mój wygląda dużo lepiej - lepszy połysk i głębia :cool:
 
 

PROJEKTER
Wysłany: 2010-03-26, 19:48   
0
UP DOWN


Pomógł: 15 razy
Posty: 1837
Skąd: MODULAR - equipment
slavok napisał/a:
to, że występują lakiery solidowe 2wu warstwowe to wiem, natomiast lakieru akrylowego jednowarstwowego metalizowanego nie widziałem.


... i na szczęście dla wielu lakierników już nikt go nie spotka :D ... chyba ! Takie to były początki - opiłki aluminium zatopione w lakierze nawierzchniowym z pigmentem. To trzeba było mieć rękę żeby to położyć ... i zero efektu ( tj takiego znanego dzisiaj z metaliców ) ... na szczęście takie wynalazki już padły ... chociaż gdzieś ostaniu widziałem ofertę na lakier renowacyjny ( syntetyk ) metalic jednowarstwowy ... jak znajdę do wkleję link.
_________________
Chcesz wiedzieć więcej ? ... projekter@projekter.pl
 

Siekiera
Wysłany: 2010-03-27, 01:30   
0
UP DOWN


Pomógł: 8 razy
Posty: 629
PROJEKTER napisał/a:
... i na szczęście dla wielu lakierników już nikt go nie spotka :D ... chyba


są jeszcze srebrne RAL 9006... na felgi, baki ciężarówek itp
 

PROJEKTER
Wysłany: 2010-03-27, 21:45   
0
UP DOWN


Pomógł: 15 razy
Posty: 1837
Skąd: MODULAR - equipment
Nooo .... więc jednak ... są jeszcze w ofercie ;)
_________________
Chcesz wiedzieć więcej ? ... projekter@projekter.pl
 

jasiek 
Wysłany: 2010-03-28, 10:39   
0
UP DOWN
lucas

Posty: 8
mam pytanie jakie sa proporcje mieszania bazy wodnej ppg?czy do bazy wodnej dodaje sie tylko wode jako rozcienczalnik czy tez utwardzacz :?:
 

bajan733
Wysłany: 2010-03-28, 17:34   
0
UP DOWN

Posty: 15
Z reguły one już są gotowe do użycia.
 

jasiek 
Wysłany: 2010-03-28, 19:57   
0
UP DOWN
lucas

Posty: 8
ten lakier ktory mam na pewno nie jest gotowy na 100 procent jest nierozcienczony i wiem ze trzeba dodac 10-20 procent rozpuszczalnika wodnego ale mam tez utwardzacz i nie wiem czy dodaje sie do wodnych ppg utwardzacz.Pierwszy raz maluje woda ppg i nie mam zielonego pojecia co z tym utwardzaczem :help:
 

PROJEKTER
Wysłany: 2010-03-28, 21:34   
0
UP DOWN


Pomógł: 15 razy
Posty: 1837
Skąd: MODULAR - equipment
... ale skąd masz ten utwardzacz ? ... dostałeś w komplecie do wody ??? :shock:
_________________
Chcesz wiedzieć więcej ? ... projekter@projekter.pl
 

jasiek 
Wysłany: 2010-03-29, 06:34   
0
UP DOWN
lucas

Posty: 8
utwardzacz jak i baze i wode do bazy dostalem od klienta a to francuz i ten lakier tam kupil i w takiej postaci mu to tam sprzedali.tez mnie to zdziwilo dlatego chce sie poradzic :?:
 

PROJEKTER
Wysłany: 2010-03-29, 10:20   
0
UP DOWN


Pomógł: 15 razy
Posty: 1837
Skąd: MODULAR - equipment
Nie ... to jakieś nieporozumienie ....

Woda PPG to zawiesina żelowa pigmentów rozpuszczona w alkoholu i substancji błonotwórczej ... całość rozcieńczana jeta odmineralizowaną wodą czyli czystym chemicznie H2O. Dolewasz do bazy mieszasz i lakierujesz. Na to bezbarwny ... a to już akryl utwardzany chemicznie. Do lakieru bezbarwnego lejesz utwardzacz zgodnie i instrukcją producenta, a do tego jeżeli potrzeba to rozcieńczalnik organiczny ( czyli nie ten od bazy H2O tylko odrębny do akrylu ) .... choć nie zalecam lania rozcieńczalnika do klaru jeżeli nie lakierujesz w kabinie, lub stałej temperaturze powyżej 14 st. C. :spoko:
_________________
Chcesz wiedzieć więcej ? ... projekter@projekter.pl
 

jasiek 
Wysłany: 2010-03-29, 17:53   
0
UP DOWN
lucas

Posty: 8
Dzieki projekter za pomoc. :D
 

obcy_69
Wysłany: 2010-04-03, 15:47   
0
UP DOWN

Pomógł: 24 razy
Posty: 704
A dlaczego PROJEKTER nie zalecasz dodawania rozpuszczalnika w warunkach innych niz wymieniles..??
 

PROJEKTER
Wysłany: 2010-04-05, 18:17   
0
UP DOWN


Pomógł: 15 razy
Posty: 1837
Skąd: MODULAR - equipment
Ponieważ dodanie do lakieru bezbarwnego rozcieńczalnika powoduje jego gorszy połysk ... a czasami towarzyszący temu efekt gazowania, lub przymglenia ( ale to już zjawisko towarzyszące wynikając bezpośrednio z nieco innych innych przyczyn )

Co do rozcieńczalnik to :

Parujące z powłoki części lotne materiałów chemicznych powodują ZAWSZE powstawanie mikroporów, które załamują światło. Jeżeli parowanie zakończy się przed powstaniem warstwy politury to połysk może być niezachwiany. Jeżeli jednak zacznie się formować politura ( rozpocznie się reakcja wiązania ), a części lotne są nadal w głębokich warstwach powłoki to będzie ona ROZRYWANA.

Niewielkie ilości rozcieńczalnika w lakierze nawierzchniowym ( 10 % ) nie są groźne dla efektu powłoki ponieważ taka ilość odparuje szybciej niż zareaguje utwardzacza ... ALE - w temperaturze powyżej 14 st. C. Jak schnięcie odbywa się w temperaturze niższej ... to utwardzacz reaguje szybciej w powłoce, niż są z niej w stanie odparować części lotne ... następuje mikro rozrywanie politury i utrata połysku. Zjawisko widoczne w dużym powiększeniu, ale zdjęcia bardzo często publikowane są w poradnikach o wadach lakierniczych.

Tu należy pamiętać o takich aspektach ... lakiery tego typu przeznaczone są dla profesjonalistów ... tzn - producent zakłada, że warunki i temperatura procesu aplikacji i pyłosuchości, oraz utwardzania, są kontrolowane i stałe .... w kabinie nie ma żadnego niebezpieczeństwa nawet jak jest więcej rozcieńczalnika niż 10 % ... ale tam gdzie temperatura aplikacji i schnięcia jest niższa niż 14 - 18 st C i trwa to stosunkowo długo rozcieńczalnik dodany do bezbarwnego wpływa na gorszy finalny połysk powłoki.

W większości przypadków wada likwidowana przez polerowanie

Co do temperatur to tu taka uwaga ... że są one różne dla rożnych lakierów i producentów, ale raczej nie niższe niż wskazane 14 st C i nie wyższe niż 21 st C dla procesu aplikacji i wstępnej fazy suszenia.

Przymglenie lakieru bezbarwnego to wynik absorpcji wilgoci z powietrza
Gazowanie powłoki to faktycznie efekt rozrywania kolejnych warstw przez parujące z pod spodu substancje lotne ... które nie mają innej drogi ... jak tylko w górę. Więcej substancji lotnych większe niebezpieczeństwo powstania tego zjawiska. ... tylko że rzadki lakier nanoszony jest cienkim warstwami ... ale wystarczy że będzie ich kilka 3 - 4 i rozrywanie powłoki w niskiej temperaturze jest pewne.

Dlatego napisałem, że dodanie do lakieru bezbarwnego rozcieńczalnika wpływa na gorszy połysk ... pamiętajcie tylko, że to może być mikro różnica w doskonałych warunkach lakierni i wielka widoczna różnica w garażu.... i oczywiście markowe produkty są mniej podatne na takie zachowanie ( nie krzywdząc tu oczywiście żadnego producenta ;) )
_________________
Chcesz wiedzieć więcej ? ... projekter@projekter.pl
 

Benos77
Wysłany: 2010-04-05, 19:04   
0
UP DOWN

Posty: 133
Skąd: Szczecin
Mi kiedyś technik na szkoleniu powiedział żeby lakier podgrzewać zamiast dodawania rozcieńczalnika. Tylko nie powiedział dlaczego. Teraz już wiem co i jak. Przydatny post Panie Projekter.
 

LAKIEROWANKO Strona Główna » LAKIERNICTWO SAMOCHODOWE » Technologia i materiały

Odpowiedz do tematu  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Skocz do: 

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group - manga