Szukaj FAQ Album



Autor Wiadomość
PrimoOne 
Wysłany: 2010-04-08, 18:18   Jak zacząć ??
+2
UP DOWN



Pomógł: 7 razy
Posty: 477
Skąd: Polska / Opole
Po długim czasie namysłu, postanowiłem napisać tego posta. Dostaje dużo pytań, od osób, które chcą spróbować swoich sił w aerografii, a które nie mają pojęcia od czego zacząć.. A więc lecimy:
Aerograf – każdy kto chce sięgnąć po tą zabawkę, powinien zaczerpnąć internetowej lektury, z której w skrócie dowie się że jest to nic innego, jak miniatura pistoletu lakierniczego, czyli narzędzie do rozpylania cieczy, z użyciem sprężonego powietrza. Cieczy, czyli farb, lakierów, pigmentów, tuszy, a nawet lukru do ciast.. Przy użyciu aerografu, ludzie na świecie wykonują rozmaite rzeczy, od opalania natryskowego, przez zdobienie ciast, odzieży, po malowanie elementów karoserii. Zanim sięgniemy do portfela, w celu zakupu w.wym. zabawki, proponuję sprecyzować jego przeznaczenie, aby maszyna spełniła nasze oczekiwania i nie zniechęciła do dalszej pracy i od tego należy zacząć.
W tym poscie skupię się na stronie artystycznej.
Aerografem można pomalować każdą powierzchnię, dostosowując technologię malowania do jej właściwości, poprzez dostępne podkłady, lakiery itp, oraz odpowiednie zestawy narzedzi. Jedne powierzchnie są prostsze w malowaniu ( np. koszulki, ponieważ ciężko o zacieki – materiał siąknie farbę ), inne cięższe ( np. elementy karoserii , choć efektem przebijają wszystko, to jest to wyższa szkoła jazdy ).
Narzędzia:
Wybierając narzędzia, musimy znać ich zastosowanie, i możliwości.
Co potrzebujemy do malowania aerografem?? No na pewno aerograf.. Jaki??
Tu zaczynają się pierwsze schody.. Każdy ma inne zdanie i rozwiązania.. ja przedstawie swoje:
Aerografy dzielimy na dwufunkcyjne :P …. Te jednofunkcyjne nie istnieją w lakiernictwie artystycznym. Co to znaczy ze aerograf jest dwufunkcyjny? Po naciśnięciu spustu, doprowadzamy powietrze do dyszy ( to ustawiamy na reduktorze pomiedzy 1,5-4atm – próby i błedy, ale to bardzo proste ), a następnie odchylając spust do tyłu, otwieramy dyszę. Ile odchylimy, tyle dodamy farby. Następny podział, to aerografy z dolnym i górnym zbiorniczkiem. Te z górnym ( grawitacyjnym ) potrzebują nieco niższego ciśnienia, co za tym idzie są trochę bardziej precyzyjne.. To z zalet. Minus jest taki, że zbiorniczki grawitacyjne są małych rozmiarów, i nie bardzo nadają się do malowania na większej powierzchni. Aerografy z dolnymi zbiorniczkami potrzebują większego ciśnienia, ponieważ farba jest podawana do dyszy za pomocą powstałego podcisnienia ( jest zasysana z dołu ) to mały minus. Plus pojawia się przy większej powierzchni, bo te maja możliwość wymiany słoiczków o różnej pojemności, i szybkiej zmianie kolorów ( przydatne przy powierzchniach takich jak sciany, koszulki itd.)
Chcąc malować mniejsze powierzchnie, bardzo drobne detale, wybieramy precyzyjny aerograf z drobną dyszą ( dobry wybór to 0,3mm ),oraz górnym zbiorniczkiem i nie potrzebujemy dużego kompresora, ponieważ nie potrzebujemy wysokiego ciśnienia. Chcąc malować większe powierzchnie ( np. sciany ) wybieramy większą dyszę ( dobrym rozwiazaniem jest dysza 0,5mm ), wiekszy zbiornik na farbę, i wydajniejszy kompresor. Dysza 0,5 może wydawać się straszna, lecz na poczatek, przy większej powierzchni jest idealna dla początkującego malarza, ponieważ przepuszcza farbę każdej gęstości i łatwiej o detal , który jest większy i łatwiejszy do namalowania,ze względu na wielkosc malowanej powierzchni (igła w aerografie jest szpiczasta wiec nie ma problemu z cienkimi liniami nawet przy większej dyszy).
Na początek każdemu początkującemu proponuję wieksze powierzchnie i dysze 0,3-0,5mm. Koszulki, karton, bristole, to tanie rozwiązania odpowiedniej wielkości. Po zaznajomieniu się z techniką i swoimi możliwościami, i potrzebami, można próbować dalej. Na jednym aerografie nigdy się nie kończy, bo nie ma sprzętu uniwersalnego na tyle żeby zrobić nim wszystko. Dlatego w miarę wzrostu potrzeb, nie bójcie się inwestować, bo to poszerzy wasze możliwośći, precyzję i poziom wykonywanej pracy.
Z aerografów, proponuję firmy takie jak : Iwata, Badger, H&S, Paasche, Sata. Są to wiodące firmy na rynku, z których będziecie zadowoleni przez lata.. Trwałość i dostep do czesci zamiennych, precyzja, niezawodność, to ich zalety, i podstawa w malowaniu aerografem. U chińczyka niestety nigdy nie wiemy co tak naprawde jemy.
Kompresor:
Czyli schody nr. 2..
Osobiście stawiam na wieksze, wydajne maszyny.. ale dobór kompresora jest poważnie uzależniony od miejsca pracy. Kompresory dzielimy na membranowe ( dobre na pół roku do malowania modeli ), bezolejowe ( cholernie głośne i awaryjne ) i olejowe ( najlepszy wybór - wydajność, bezawaryjność to zalety, ale niestety poziom decybeli wyklucza je z użytku domowego ). Chcąc malować w domu, decydujemy się na mały kompresorek olejowy, tłokowy jak np. Mecca Deko, Iwata itp. Mając możliwość malowania w garażu lub innym pomieszczeniu gospodarczym, proponuję odłożyc parę złotych i zainwestować w konkretną maszynę olejową, z butlą do 50l, najlepiej 2-u tłokową na pasku. Kompresor taki znacznie zwieksza pole działania, o możliwość podłączenia pistoletów lakierniczych, szlifierki mimośrodowej i innych, co z czasem może być nieuniknione.
Z kompresorów proponuję takie firmy jak: Metabo, Kupczyk, AeroTec, Senco, lub z mniejszych, dedykowanych typowo do aerografu, Iwata , Paasche .
Niezbędniki:
Tu temat jest stosunkowo prosty. Do kompresora bezpośrednio ( lub za pomocą instalacji pneumatycznej ) podłączamy reduktor z odwadniaczem ( niektóre kompresory maja ten element wbudowany ). Reduktor posłuży nam do szybkiej zmiany ciśnienia w aerografie, odwadniacz natomiast nie pozwoli aby jakikolwiek syf ( rdza, olej, woda ) powstały w butli kompresora, nie trfił na naszą cięzką pracę. Koszt najtańszego odwadniacza na allegro to ok. 50-70zł + złączki + taśma teflonowa , myślę ze w 100zł się zamkniemy. Do odwadniacza podłączamy wąż do aerografu, a do niego już sam aerograf. Wąż warto kupić takiej długości abyśmy np. w przypadku malowania ściany nie musieli z kompresorem na plecach wdrapywać się na drabinę. Parciane węze do aerografu mają długość do 3m. ( do tego wystarczy złącze męskie w celu podpięcia do kompresora ). Można go przedłużyc, wpinając pomiedzy reduktor, a wąż do aerografu, typowy, lakierniczy przewód pneumatyczny ( nawet do 20m, ale 10m w zupełności wystarczy ), co da nam swobodę malowania i w poruszaniu się przy większej pracy.
Farby:
Zasada malowania jest stosunkowo prosta. Malując sciany, używamy farb do scian.. Koszulki, farb do malowania na tekstyliach.. Karoserie, lakiery samochodowe. Aerograf przepuści każdą z nich, przy odpowiednim rozcieńczeniu, i odpowiednim doborze dyszy do wielkości malowanej powierzchni.
Na początek każdy musi zapłacić tzw. ,,frycowe” i zainwestować w farby i narzędzia. Aby wszystko poszło łatwo, proponuję na początku zainwestować w farby dedykowane typowo do aerografu, celem poznania możliwości swoich, i posiadanego sprzętu, jak i gęstości i zachowania farby na każdej z powierzchni. Bdb wyborem będą farby akrylowe ,, Createx Colors „ (set 6 kolorów kosztuje ok. 160zł, więc nie jest żle). Farby wodne,bezwonne, dedykowane typowo do aerografu, nadające się do malowania praktycznie na 95% powierzchni. Po zapoznaniu się z tematem, można szukać zamienników, i eksperymentować, a tego, nigdy za wiele.
Myślę ze w miarę naświetliłem temat ,, jak zacząć”. Jak są pytania, lub niejasne wypowiedzi, to proszę pytać. Pozdrawiam i życzę udanej zabawy.
_________________
www.PrimoArt.pl
 
 

krzysiek_1996 
Wysłany: 2011-11-12, 17:34   
0
UP DOWN

Posty: 14
Wiecie może gdzie mogę kupić (i czy w ogóle są dostępne w Polsce) specjalne szablony do malowania aerografem?? (na allegro nie ma)
 

PrimoOne 
Wysłany: 2011-11-12, 19:20   
0
UP DOWN



Pomógł: 7 razy
Posty: 477
Skąd: Polska / Opole
Te specjalne szablony, mozna nabyc u Lucjana z http://deltaarts.pl/.
_________________
www.PrimoArt.pl
 
 

osiouek 
Wysłany: 2012-01-07, 17:50   
0
UP DOWN

Posty: 22
Skąd: TRN/ŁDZ
Można też znaleźć wzór i wyciąć np. ze starych zdjęć rentgenowskich. Wyjdzie taniej ;)
 

Ulisses 
Wysłany: 2012-01-07, 23:41   
0
UP DOWN

Posty: 26
Można też zakupić przezroczysta plekse grubości 1mm w hurtowni dla szablonów przemysłowych, wymiar praktyczni dowolny bardzo plastyczny i tani :)
 

juny 
Wysłany: 2012-10-21, 19:33   
0
UP DOWN


Pomógł: 20 razy
Posty: 2380
Skąd: Ostrów WLKP
Co powiecie o tym cacku na początek?
http://allegro.pl/aerogra...2676507691.html
_________________

 

kropek
Wysłany: 2014-12-31, 12:02   
0
UP DOWN

Posty: 3
witam jestem nowy na forum
interesuje mnie malowanie aero ale nie wiem od czego zacząć
maluje na drewnie ( na razie pędzlem ) ale chciałbym spróbować aerografem od czego mam zacząć? jakie farby?
sprzęt mam takie chińskie cudo
dużo już czytałem o farbach i mam mętlik w głowie więc jeśli można to jakie farby na początek
dziękuję i pozdrawiam
_________________
kropek
 

Chino 
Wysłany: 2015-01-01, 14:37   
0
UP DOWN
LPLCC


Pomógł: 7 razy
Posty: 463
Skąd: Warszawa
Cześć,

Zacząć trzeba od nauki technik ;)
Farby? do nauki możesz uzywać wszystkiego .. ale do sensownego malowania używamy tylko specjalnych lakierów - i nigdy wodnych. Może do malowania na papierze są OK ale urethany, kandy i inne "nie zdrowe" są dużo ładniejsze i ... dużo zdrowsze od wodnych.

Jak chcesz jakieś lakiery z HOK to zapraszam do nas : www.sklep.custom-shop.pl
_________________
CHROME N PAINT CUSTOM SHOP

LAKIERY HOUSE OF KOLOR
BUDOWA I PRZEBUDOWA POJAZDÓW
www.custom-shop.pl
Sodowanie, Szkiełkowanie, Piaskowanie
www.soda-blaster.pl
 
 

Miki
Wysłany: 2015-01-01, 16:01   
0
UP DOWN

Pomógł: 10 razy
Posty: 523
Chino napisał/a:
Cześć, ale do sensownego malowania używamy tylko specjalnych lakierów - i nigdy wodnych.


Wytłumacz proszę dlaczego.
_________________
Mart-Dent
 

kropek
Wysłany: 2015-01-01, 16:16   
0
UP DOWN

Posty: 3
witam
techniki już troszkę złapałem dlatego postanowiłem kupić sobie własny sprzęt, ale jesteś jedyny który pisze żeby nie używać wodnych
Nawet w sklepach doradzają żeby na drewnie malować wodnymi akrylami
moge przesłać zdjęcia co i jak maluje i do czego jest mi to potrzebne
_________________
kropek
 

Chino 
Wysłany: 2015-01-02, 20:49   
0
UP DOWN
LPLCC


Pomógł: 7 razy
Posty: 463
Skąd: Warszawa
Tak, z drewnem może i masz racje.
Ale na powierzchniach pokroju blach samochodowych tylko "chemia".
Pominawszy kolory, barwę, głębie i trwałosć - wodne lakiery strasznie wchłania ansz organizm. przy śmeirdziuchu zaklada sie maske i juz (No prawie) a wodne chłoniemy wszystkim. Kolega juz wylądował na strasznie cięzkich lekach bo wątrobe mu zniszczyły (tak, one, nie alkohol). CIało filtrowało wchłaniane wodne lakiery przez skóre, oczy, usta, włosy .. doslownie wszystko ciagnie wode a wiec i wodne lakiery - o tym sie nie mowi....
_________________
CHROME N PAINT CUSTOM SHOP

LAKIERY HOUSE OF KOLOR
BUDOWA I PRZEBUDOWA POJAZDÓW
www.custom-shop.pl
Sodowanie, Szkiełkowanie, Piaskowanie
www.soda-blaster.pl
 
 

KK 
Wysłany: 2015-01-02, 22:46   
0
UP DOWN


Pomógł: 21 razy
Posty: 3279
Każdy lakier się wchłania, czy to wodny, czy konwencjonalny.
Wodny bardziej z racji swojej budowy. Zastępuje wodę.
Wszystko szkodzi i do wszystkiego potrzeba maski. Jak ktoś lakieruje na krótki rękawek i często bez maski, to ciężko się dziwić, że jest chory.
Dla jednego wystarczy pół roku w syfie, żeby zachorować, dla innego 20 lat i wtedy dopiero alergie, astma i wieniec.
To nie te czasy starszego pokolenia, że sobie ludzie pryskali pola na ciągniczku i jedli jedzenia, pili wódkę, a dzisiaj dopiero po 40 latach coś tam wychodzi. My jesteśmy wychowani na syfie, śmieciowym jedzeniu i niestety wystarczy krótki czas, żeby się wykończyć.
_________________

 
 

kropek
Wysłany: 2015-01-03, 08:01   
0
UP DOWN

Posty: 3
dziękuję wszystkim za informacje
pozdrawiam

IMG_20141030_051916.jpg
Plik ściągnięto 156 raz(y) 745,17 KB

_________________
kropek
 

LAKIEROWANKO Strona Główna » AIRBRUSH » Forum Airbrush

Odpowiedz do tematu  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Skocz do: 

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group