Szukaj FAQ Album



Autor Wiadomo¶æ
bachus 
Wys³any: 2012-02-07, 21:56   ARTYKU£ - Od szpachli do bazy
+6
UP DOWN

Pomóg³: 1 raz
Posty: 127
Tytu³em wstêpu chcia³bym powiedzieæ do kogo skierowany jest niniejszy artyku³ i z jakich przyczyn powsta³.
Otó¿ skierowany jest do osób, które chc± zdobywaæ lub doskonaliæ swoje umiejêtno¶ci poprzez próbe zoptymalizowania stosowanych przez siebie metod pracy. Wszak lepiej uczyæ siê na czyi¶ b³êdach,ni¿ swoich. Mam nadziejê, ¿e pozwoli on zaoszczêdziæ wielu osobom czasu na dochodzeniu do niektórych wniosków samemu. Nikogo nie namawiam do ¶cis³ego stosowania siê do sugestii zawartych w artykule. Liczê, ¿e zachêci on do przemy¶leñ i szukania odpowiedzi na urtuj±ce nas pytania.

Chcia³em napisaæ kilka s³ow o szkolnictwie w naszej bran¿y, o stosunku personelu serwisów (jako o¶rodków szkoleniowych) do uczniów itd... ale w zasadzie ani nic to nie zmieni, ani nikogo optymizmem nie otuli 
Kilka poni¿szych akapitów bêdzie zestawieniem zebranych przeze mnie do¶wiadczeñ, jako osoby, która lakiernikiem zosta³a z wyboru i bez wcze¶niejszego przygotowania. Pracowa³em jako handlowiec i marketer i jeszcze podczas pracy zapragn±³em robiæ co¶, czego efekt bêdzie szybko widoczny, bêdzie móg³ napawaæ mnie dum± a swoje umiejêtno¶ci bêdê móg³ nieustannie doskonaliæ. Mia³em szczê¶cie spotkaæ w odpowiednim czasie odpowiednich ludzi, którzy pokazali mi (a troche po prostu podejrza³em) czê¶æ swoich umiejêtno¶ci, dziêki czemu zaoszczêdzi³em, my¶lê, lata nauki.

Je¿eli szukamy okre¶lonych efektów pracy – nale¿y stosowaæ siê do najwa¿niejszych zasad, które opisaæ mo¿emyjednym zdaniem, które bardzo chêtnie przytaczam...
„Chemii nie oszukasz !

Rozpoczynamy prace
Podstaw± do wykonania w³a¶ciwej naprawy lakierniczej jest dobra naprawa blacharska. Szpachel nie s³u¿y do budowania elementów, tylko finalnego ukszta³towania p³aszczyzny i uzupe³nienia ubytków. Stosujemy w³a¶ciwy szpachel na w³a¶ciwe powierzchnie i do okre¶lonych uszkodzeñ. Do zniwelowania du¿ych ubytków stosujemy odpowiedni± szpachlówkê z w³oknem szklanym lub wêglowym, natomiast do ma³ych uszkodzeñ odpowiednia szpachlówkê poliestrow± o mniejszej wielko¶ci wype³nieniu (wielko¶æ i rodzaj materia³u stanowi±cego wype³nienia szpachlówki zale¿ny jest od jej zastosowania– s± to sproszkowane kamienie, szklane kulki i inne). Poni¿ej etapy prac po naprawie blacharskiej.

Przed rozpoczêciem jakiejkolwiek pracy polecam okleiæ auto. Czysto¶æ, zarówno w miejscu pracy, jak i przedmiotu naprawy do podstawa. Czasem chc±c zaoszczêdziæ czasu na oklejeniu - omijamy je - szybko wykonuj±c naprawe, ale dok³adne oklejenie zajmie 10-30 minut, czyszczenie znacznie d³u¿ej. Ponadto w przypadku gdy niespodziewanie odwiedzi nas klient mamy ¶wiadomo¶æ , ¿e mo¿emy zaprezentowaæ mu czysto przygotowane auto na ka¿dym etapie prac. Przed oklejeniem auta przemywam je zwyk³± wod± i osuszam papierem. Na koniec odmuchuje.




1. Przygotowanie
A) Przygotowanie zdrowej blachy
Oczyszczamy powierzchniê i sprawdzamy stan powierchni oceniaj±c jakiej naprawy wymaga element. Ja do tego celu u¿ywam zmywacza wstêpnego (np. NOVOL PLUS800, lub RM PK900)
Zazwyczaj element po naprawie blacharskiej otrzymuje przeszlifowany w miejsu naprawy ¶ciernic± na szlifierce k±towej. W zag³êbieniach po klepaniu pozostaj± ostatki orginalnej pow³oki lakierniczej. Usuwam j± „KOXem” na wiertarce. Uwa¿am to za do¶æ istotny etap poniewa¿ stara pow³oka mo¿e straciæ przyczepno¶æ w wyniku pracy blachy i zapocz±tkowaæ odpadanie materia³u, który pó¿niej na³o¿ymy. Naprawiane miejsce rozszlifowuje maszynk± orbitalno-oscylaj±c± o skoku 5mm papierem 120, nastêpnie 240 (U¿ywam kr±¿ków SIA). Element odmuchujê sprê¿onym powietrzem i przemywam ponownie tym samym zmywaczem u¿ywaj±c papierowego ¶cierniwa (unikam u¿ywania szmat – mog± zawieraæ t³uszcze lub detergenty, które byæ mo¿e w jakim¶ stopniu mog± reagowaæ z nasz± chemi±).




B) Przygotowanie blachy przy naprawie korozji – etapy:
1 – oczyszczenie blachy z mo¿liwie najwiêkszej ilo¶ci rdzy (przy pomocy KOXA)
2 – ubytki blachy (dziury) nale¿y wyspawaæ, nie wype³niaæ szpachl± – nie do tego s³u¿y
3 – zabezpieczyæ antykorozyjnym podk³adem – reaktywnym – tzw. WASH PRIMER ( np. NOVOL Protect 340, Eurofill CP)
4 – odizolowaæ Wash Primer podk³adem akrylowym przed na³o¿eniem szpachlówki (WA¯NE !) (np. Multifiller CP, PerfectFiller CP...)




2. Aplikacja i obróbka szpachlówki.
rozrabiam odpowiedni± ilo¶æ szpachlówki z w³±¶ciw± (!!) ilo¶ci± utwardzacza. (Uwaga! Utwardzacz jest katalizatorem i jest niezbêdny w procesie utwardzania materia³u, ale jego wiêksza ilo¶æ nie przy¶pieszy, a wrêcz mo¿e wyd³u¿yæ ten proces. Zbyt du¿a ilo¶æ utwardzacza mo¿e skutkowaæ wychodzeniem pó¼niej plam na lakierze, mimo oddzielenia go podk³adem)
Nak³adam za pomoc± stalki (szpachelki, stolika – ró¿nie zw±) na uszkodzone miejsce staraj±c siê uzyskaæ mo¿liwie najg³adsza powierchniê – bez dziurek czy wtr±ceñ. Lepiej na³o¿yæ dwie, trzy cienkie warstwy ni¿ jedn± grub±. Szpachlówkê suszymy wg zaleceñ jej producenta ( mi najlepiej pracuje siê na uniwersalnej w swoim zastosowaniu szpachlówce NOVOL EASY SAND, SOFT PLUS lub GOLD CAR+ Uni. Cechuje je ³atwo¶æ obrówki, dobra jako¶æ powk³oki i wzglêdnie spora elastyczno¶æ. Doskonale spisuj± siê na ró¿nego rodzaju pod³o¿ach – stal, alu, tworzywa sztuczne, stare pow³oki lakierowe).
Wstêpn± obróbkê rozpoczynam od przeszlifowania szpachlowanego miejsca na maszynce papierem 120. Nak³adam puder kontrolny i rozpoczynam obróbkê rêczn± klockiem i papierem 120. (Zastosowanie pudru nie jest konieczne ale u³atwia prace moim zdaniem). Po uzyskaniu oczekiwanego kszta³tu ponownie nak³adam puder (do tego s± równie¿ spraye kontrolne – np Control Spray NOVOL) i maszynk± z papierem 240 szlifuje do znikniêcia ¶ladów po rysach. Zdarza siê , ¿e etapy nale¿y powtórzyæ by uzyskaæ idealn± poierzchniê – wymaga to pewnego do¶wiadczenia i wprawy w rozpoznaniu momentu by nie wybraæ zgrubnym papierem za du¿ej ilo¶ci materia³u, b±d¼ odwrotnie. I teraz uwaga – kilka razy ju¿ s³ysza³em, ¿e mo¿na poszpachlowaæ „tak w miare” a reszte zaleje siê fillerem i wytnie. Wychodzê z za³o¿enia, ¿e lepiej jest do idea³u doprowadziæ szpachlowana powierzchniê i na³o¿yæ cieñsza warstwê fillera. Nie oszukujmy siê- ka¿dy materia³ pracuje i ka¿dy siada w procesie utwardzania. Równe pod³o¿e – to równe osiadanie materia³u – nale¿y pamietaæ te¿, ¿e proces ten jest d³ugotrwa³y i nie koñczy siê wraz z fizycznym namacalnym utwardzeniem i efekty ¼le po³o¿onego materia³u wyjd± po czasie.

Na³o¿ona szpachlówka (proces powtórzy³em dwukrotnie - ka¿dorazowo obrabiaj±c j± na koniec P240 na maszynce - jak pod filler)


Suszenie szpachlówki promiennikiem podczerwieni (8minut)



Po wstêpnym przeszlifie P120 na maszynce stosuje spray kontrolny. Nastêpnie modelujê powierzchniê P120 na klocku, którego wielko¶æ i kszta³t dostosowuje do kszta³tu powierzchni.



Po wyprowadzeniu w³a¶ciwego kszta³tu nak³adam puder kontrolny, nastêpnie przeslifowujê element P240 na maszynce do znikniêcia wszelkich rys. Ewentualne dziurki w szpachli po powietrzu usuwam robi±c tzw. REWIZYJKI - punktowe wype³nienia szpachl±. Staramy siê jednak niedopu¶ciæ do ich powstania starannie nak³adaj±c szpachlówkê jednostajnym ruchem oraz nie wprowadzaj±c powietrza w procesie mieszania szpachlówki z utwardzaczem.



Po zakoñczeniu obróbki odmuchujê powierchniê i przemywam zmywaczem



ISTOTNE :
- stosujemy ¶wie¿y szpachel – w tym celu zawsze go zamykamy. ¯ywice nie odparowuj± a tak¿e szpachel nie absorbuje wilgoci. Zawsze zakrêcamy utwardzacz poniewa¿ równie¿ ma bardzo du¿e zdolno¶ci higroskopijne i z czasem traci swoje w³a¶ciwo¶ci.
- nie rozcieñczamy szpachlu nitrem. Nitro samo w sobie zawiera spore ilo¶ci wody (5-10%). Gdyby¶my ju¿ musieli rozrzedziæ szpachlówkê, mo¿na zastosowaæ w³a¶ciw± ¿ywicê – poliestrow± do szpachli poliestrowej.

Dodam , ¿e przed aplikacj± szpachlówki na go³± blachê mo¿na, i nawet by wypada³o, na³o¿yæ podk³ad epoksydowy zabezpieczaj±cy j± przed korozj±. Fakt zwiêksza to koszty i wyd³u¿a czas pracy, ale daje pewno¶æ d³u¿szej wytrzyma³o¶ci blachy przed procesem utleniania.

2. Aplikacja i obróbka podk³adu MULTIFILLER
Tytu³em wstêpu:
Rodzaje podk³adów:
- wype³niaj±ce HS, w których stosunek wype³niacza do ¿ywicy wynosi 3:1. Wielko¶æ cz±steczki wynosi oko³o 150μm (np. NOVOL Spectral Flex 355, NOVOL Professional Protect 310, RM Multifiller CP)
Aplikacja na uprzednio przygotowane pod³o¿e papierem P220 (ja obrabiam P240 przed fillerem)
Obróbka przed aplikacj± bazy: P500 (ja po P500 przeszlifowuje powierzchnie papierem na mokro „800” i wykañczam szarym scotchem i past± matuj±ca CAR SYSTEM VOSS). Przy lakierach wodnych NOVOLa nie zauwa¿y³em takiej potrzeby, ale przy RMie wychodz± ryski gdy siê to pominie)

- izoluj±ce MS, w których stosunek wype³niacza do ¿ywicy wynosi 2,5:1. Wielko¶æ cz±steczki wynosi oko³o 120 μm (np. NOVOL Spectral Mix 335, Novol Professional Protect 300)
Aplikacja na uprzednio przygotowane pod³o¿e papierem P240 i wiêcej
Obróbka przed aplikacj± bazy: P500

- mokro na mokro – stosowane bez konieczno¶ci obróbki (szlifowania) przed aplikacj± koloru w³a¶ciwego. Wielko¶æ cz±teczki wynosi oko³o 80 μm (np. NOVOL Spectral 325, RM FastFiller). Aplikacja na uprzednio przygotowane pod³o¿e papierem P240 / czerwonym Schotchem 3M w miejscach trudnodostêpnych.
Obróbka przed aplikacj± bazy: BRAK

WA¯NE ! Nie rozcieñczamy podk³adów NITREM – najlepiej stosowaæ rozpuszczalniki przewidziane przez producenta. Nitro zamyka wierzchni± warstwe podk³adu, poniewa¿ szybciej odparowuje z górnej cze¶ci materia³u. Obrabiaj±c podk³ad papierem ¶ciernym ods³onimy warstwy nas±czone nieodparowanymi cz±steczkami rozpuszczalnika. Podk³ad w tym miejscu bêdzie bardziej miêkki i w zasadie nie spe³nui swojej roli.
Przy aplikacji wielu warstw podk³adu pozwalamy na odpowiednie odparowanie ka¿dej z wasrtw.

Po krótce o funkcjach podk³adów:
- Adhezja – przyczepno¶æ materia³u
- Wype³nienie
- Antykorozja (za sprawa zawartych w podk³adzie substncji antykorozyjnych)
- T³o (zastosowanie podk³adu o odpowiedniej szaro¶ci widmowej zmniejsza zu¿ycie bazy i u³atwia uzyskanie w³a¶ciwego odcienia ostatecznego koloru. W wiêkszo¶ci przypadków jest warunkiem jego otrzymania )
- Izolacja

APLIKACJA
Podk³ad nanosimy pistoletem o dyszy ok. 1,8mm w ilo¶ci odpowiedniej do niedoskona³o¶ci powierzchni , jednak z zachowaniem czasów odparowania pow³ok. Dla pierwszej pow³oki bêdzie to oko³o 5 minut, ale ju¿ dla drugiej 10, a czwarta, ¿eby odparowaæ ca³kowicie potrzebuje ju¿ oko³o 40minut. Odmuchiwanie podk³adu w celu odparowania rozpuszczalnika w zasadzie jest wbrew technologii. Dopuszcza siê zwiêkszenie ilo¶ci powietrza op³ywaj±cego element imituj±c ruch powietrza w kabinie, ale nie odmuchujemy silnym strumieniem poniewa¿ wydobêdzie to jedynie rozpuszczalnik z wierzchniej warstwy i spowoduje uwiêzienie go w g³êbszych.
Mo¿emy po odparowaniu suszyæ go w temp. 60st.C lub promiennikiem podczerwieni (IR) wg wskazañ producenta.

Oklejenie pojazdu przed rozpoczêciem aplikacji farby podk³adowej (Fillera)




Aplikacja pierwszej warstwy. Nak³adam mokr± ale cienk± warstwê. Zastosowa³em podk³ad RM Multifiller CP o szaro¶ci widmowej GC40 (GC10-czarny i dalej coraz ja¶niejsze). Przy tym podk³adzie pierwsza warstwa MUSI byæ do¶æ cienka poniewa¿ podk³ad wykazuje dendencje do p³yniêcia w pierwszej warstwie. Kolejne bardzo dobrze trzymaj± siê tej pierwszej.Druga rzecz - krótszy czas odparowania to krótszy czas oddzia³ywania rozpuszczalnika na spodni± warstwe, a tym samym mniejszy stopieñ osiadania materia³u (standardowo w szpachlówkach tego typu to oko³o 3-5%)




Nak³adam kolejne warstwy fillera w takiej ilo¶ci warstw, by wastarczy³o ich do pó¿niejszej obróbki i irdealnego wyprowadzenia powierzchni. W tym przypadku na³o¿y³em 1 cienk± warstwê i 3 pe³ne dobrze dolane. Za ka¿dym razem pamiêtamy o PRAWID£OWYM ODPAROWANIU !! Aplikacje rozpoczynam od miejsca szpachlowanego a nastêpnie rozszerzam w kierunkach zewnêtrznych. W efekcie w miejscach szpachlowanych jest wiêcej materia³u ni¿ na zewnêtrznych czê¶ciach. U³atwi to g³±dkie wyprowadzenie p³aszczyzny


OBRÓBKA:
Obróbkê rozpoczynam od „przyciêcia” podk³adku papierem P240 na kostce w miejscu gdzie by³a na³o¿ona szpachlówa b±d¼ nierówno¶ci. Nastêpnie po zastosowaniu podru kontrolnego obrabiam maszynk± orbitalno-oscylacyjn± papierem P400, nastêpnie na mokro 800 i szar± w³óknin± ¶ciern± 3M Scotch lub SIA z past± matuj±c± VOSS CHEMIE.
Sp³ukuje wod± pozosta³o¶ci pasty, wycieram dok³adnie element z wody papierem i dok³adnie odmuchujê. Nastêpnie przemywam zmywaczem antysilikonowym.

UWAGI:
Element , je¿eli jest cieniowany, w miejscu przej¶cia szlifuje P500 na maszynce a nastêpnie "1200" na mokro i past± matuj±c±. Na jasnych kolorach unikam tym samym jakichkolwiek ¶ladów po obróbkach (rysy na srebrnych itp).

Tak przygotowany element czeka na swoj± kolej do powieszenia na stojaku. Przed lakierowaniem bezpo¶rednio powtarzam przemywanie odpowiednimi odt³uszczaczami i odmuchuje przecieraj±c na koniec ¶ciereczk± antystatyczn±.

Oto zdjêcia pogl±dowe:

Rozpoczynam obróbkê od przyciêcia papierem P240 na kostce.
W celu uwidocznienia krawêdzi natar³em j± pudrem kontrolnym


Obróbka na kostce P240.
Przyk³ad zastosowania sprayu kontrolnego


Po zakoñczonej obróbce P240 nacieram ca³o¶æ pudrem i obrabiam maszynk± P400.
Na poni¿szym zdjêciu elementy wykoñczone P400 i natarte przed obróbk± na mokro "800"


po obróbce "800" na mokro stosujê pastê. Na zdjêciu widaæ przygotowane elementy.


oklejenie auta w kabinie






1. Miejsca, w których s± przetarcia nale¿y odizolowaæ podk³adem mokro na mokre (1K)
2. Zastosowanie g±bki przylepnej (wa³ek) do zaklejenia otworów
3. Zastosowanie wa³ka w felcu wnêki pozwala uzyskaæ delikatne i ³atwe do usuniêcia krawêdzie



posk³adany w ca³o¶æ



Oczywi¶cie przed oddaniem trzeba usunêæ ewentualne wtr±cenia i przepolerowaæ s±siaduj±ce elementy, ¿eby ca³o¶æ wygl±da³a elegancko. Osobi¶cie uwa¿am , ¿e warto dodaæ co¶ od siebie w formie posprz±tania auta Wedle uznania i zapa³u.

Oczywi¶cie powy¿szy artyku³ nie jest streszczeniem technologii. Warto zg³êbiaæ wszelkie zagadnienia. Miesiêcznie u mnie w firmie maluje siê ponad 400 elementów g³ównie nowych samochodów. Niniejszy artyku³ to kilka wskazówek, których zastosowanie pozwala mi otrzymaæ efekt satysfakcjonuj±cy klientów oraz rzeczoznawców odbieraj±cych naprawy.
¯yczê wytrwa³o¶ci i samych sukcesów.

Byæ mo¿e z czasem opiszê dok³adnie technologie wykonania naprawy wg kart tech. NOVOLa i wg ICRC - International College of Refinish Competence (CSV - RM,VOSS CHEMIE, GoldCar...). Tymczasem mam nadziejê ,¿e u³atwi³em trochê prace.




Wasze komentarze do artyku³u proszê sk³adaæ w tym temacie http://lakierowanko.info/viewtopic.php?t=5822
_________________
CUSTOM PAINT is better than ...
... just kidding :P
 

LAKIEROWANKO Strona G³ówna » LAKIERNICTWO SAMOCHODOWE » Pomoc dla amatorów

Ten temat jest zablokowany bez mo¿liwo¶ci zmiany postów lub pisania odpowiedzi  
Nie mo¿esz pisaæ nowych tematów
Nie mo¿esz odpowiadaæ w tematach
Nie mo¿esz zmieniaæ swoich postów
Nie mo¿esz usuwaæ swoich postów
Nie mo¿esz g³osowaæ w ankietach
Nie mo¿esz za³±czaæ plików na tym forum
Mo¿esz ¶ci±gaæ za³±czniki na tym forum
Skocz do: 

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group - manga