Szukaj FAQ Album



Autor Wiadomo¶æ
Piter 
Wys³any: 2013-05-27, 10:34   Pierwsza naprawa blacharska - zróbmy to porz±dnie
0
UP DOWN

Posty: 11
Sk±d: Po³udnie
Dzieñ dobry wszystkim.
W ostatnim czasie przegl±da³em wiele forum zwi±zanych tematycznie z naprawami blacharskimi.
Forum lakierowanko zawiera³o najwiêcej rzeczowych informacji wiêc postanowi³em siê tu zarejestrowaæ celem zasiêgniêcia pomocy ludzi znaj±cych siê na rzeczy.


Od kilku miesiêcy chodzi³em z zamiarem oddania auta do blacharza, poniewa¿ na pod³odze pojawi³y siê 3 dziurki. Zasiêgaj±c informacji na temat zak³adów blacharskich w swojej okolicy, odwiedza³em je kolejno. Niestety pomimo polecenia, nie raz moim oczom ukazywa³ siê zak³ad w stanie katastrofalnym. Porozrzucane narzêdzie na pod³odze, pe³no wê¿y, przewodów o które potykaj± siê pracownicy. Wychodzê z za³o¿enia ¿e widz± Ciê jakim jeste¶, wiêc skoro pracownicy nie potrafi± zadbaæ o porz±dek, ³ad w miejscu pracy to jak maj± porz±dnie naprawiæ usterkê ?
Jak ju¿ znalaz³em zak³ad utrzymany w czysto¶ci, auta by³y nale¿ycie zabezpieczone przed odpryskami itp., zacz±³em umawiaæ siê na wizytê. Dogadali¶my prawie termin, ale... niestety w momencie kiedy informujê i¿ rozbiorê samochód z tapicerki wew. , powyci±gam fotele, us³ysza³em ¿e nie ma potrzeby.
„Wytniemy dziurki z kana³u i na to przyspawamy ³atki” Co prawda nigdy blacharki nie robi³em, ale na ch³opski rozum chyba nie têdy droga.
W koñcowym efekcie zakupi³em migomat, aktualnie uczêszczam na lekcje spawania.
Niestety mój nauczyciel to zawodowy spawacz konstrukcji.

Rejestrujê siê tutaj na forum aby uzyskaæ pomoc w poprawnej technologii wykonania naprawy.

1.Na pierwszym miejscu chcia³bym siê dowiedzieæ czy ³atki na pod³odze spawa siê na zak³adkê czy doczo³owo. Ile daæ zak³adki ( wyczyta³em ¿e od 2mm do 3cm ).
Blacha bêdzie ST3 0.8mm. Drut spawalniczy SG2/G3S1, os³ona gazowa mieszanka co2-argon.
2. Spawanie pod³ogi dokonywaæ w technologii punktowego, z zagêszczaniem spawu od zewn±trz do wewn±trz a¿ do uzyskania spoiny ci±g³ej, lub punktowe z odstêpami 0,5-10mm ?
3. Czy po wykonaniu wstawu jednej ³atki (lub po³owy) konieczne jest bezzw³oczne zabezpieczenie powierzchni ¶rodkiem typu fosol, cortanin f? Po wykonaniu ca³o¶ci naprawy mam w planach u¿ycie podk³adu aktywnego ( reaktywnego ?) + farba. Od strony zewnêtrznej zostanie wykonana pe³na konserwacja podwozia.


W celu kolejnych pytañ zamieszczê zdjêcia , poniewa¿ jedno uszkodzenie znajduje siê w pobli¿y zgrzewów p³yt pod³ogowych.

Rozpoczêcie pracy szykujê na lipiec.

Dziêkuje za wszelkie sugestie uwagi i wskazówki które w przeci±gu tego miesi±ca pozwol± przygotowaæ siê do wykonania opisanych czynno¶ci.
 

Piter 
Wys³any: 2013-05-31, 09:41   
0
UP DOWN

Posty: 11
Sk±d: Po³udnie
Na 97 ods³on nikt s³owa nie napisze ?
 

Robertlodz09 
Wys³any: 2013-05-31, 11:38   
0
UP DOWN


Pomóg³: 61 razy
Posty: 3388
Sk±d: £ód¿
Piter napisa³/a:
W koñcowym efekcie zakupi³em migomat, aktualnie uczêszczam na lekcje spawania.
Niestety mój nauczyciel to zawodowy spawacz konstrukcji.

Powodzenia..... ;)
Co do nauczyciela to na takich kursach ucz± spawania konstrukcji dlatego on tam jest ;)
 

Piter 
Wys³any: 2013-05-31, 12:27   
0
UP DOWN

Posty: 11
Sk±d: Po³udnie
Robertlodz09 napisa³/a:
Piter napisa³/a:
W koñcowym efekcie zakupi³em migomat, aktualnie uczêszczam na lekcje spawania.
Niestety mój nauczyciel to zawodowy spawacz konstrukcji.

Powodzenia..... ;)
Co do nauczyciela to na takich kursach ucz± spawania konstrukcji dlatego on tam jest ;)


Zgadza siê, niestety nie mam znajomego blacharza. Wtedy nie musia³bym sam siê za to zabieraæ.
Uwa¿am ¿e flaszka dobrej wody ognistej to nie du¿o, jak za pokazanie podstaw pracy z migomatem.
Teraz ju¿ wiem ile ustawiæ gazu os³onowego, wiem jak ma wygl±daæ dobry spaw z przetopem.
O¶wieci³ mnie kiedy pchaæ a kiedy ci±gn±æ palnik.
Jak przyjdzie czas na spawanie blacharki to na próbê pójd± kawa³ki blaszki na zak³adkê, spawane punktowo z zewnêtrznych rogów, zagêszczane do ¶rodka, na materiale edukacyjnym.
 

Dumel19
Wys³any: 2013-06-01, 15:35   
0
UP DOWN

Pomóg³: 5 razy
Posty: 397
Sk±d: LKR
u mnie zawsze podczas roboty potykam sie o jakie¶ kable czy przeody/wê¿e ci¶nieniowe, i wychodze z za³ozenia ze jesli w zak³adzie l¶ni to raczej znaczy ¿e nie maj± zbyt duzo roboty albo s± drodzy albo nie robi± dobrze, a wracaj±c do tematu to prawie nigdy co w teori nie sprawdza sie w praktyce wiec:

1. pospawaæ jak nauczy³ zawodowy spawacz
2. reatywny
3 epoksydowy
4. baranek
5 lakier akrylowy czarny

dziêkuje robranoc :)
 
 

Piter 
Wys³any: 2013-06-03, 10:13   
0
UP DOWN

Posty: 11
Sk±d: Po³udnie
Dziêkuje za odpowied¼.
Mam jeszcze pytanie do samego procesu wspawywania ³atek.
Jaka zak³adka przy naprawie pod³ogi, czy spawaæ doczo³owo ?

Po wykonaniu spawu szlifowaæ spawy ?
Zaraz po wspawaniu ³atki zabezpieczyæ spawy jakim¶ preparatem ? (FERTAN ? )
 

b1std
Wys³any: 2013-06-03, 14:56   
0
UP DOWN

Posty: 39
Sk±d: Przemy¶l
Dumel19 napisa³/a:
u mnie zawsze podczas roboty potykam sie o jakie¶ kable czy przeody/wê¿e ci¶nieniowe, i wychodze z za³ozenia ze jesli w zak³adzie l¶ni to raczej znaczy ¿e nie maj± zbyt duzo roboty albo s± drodzy albo nie robi± dobrze, a wracaj±c do tematu to prawie nigdy co w teori nie sprawdza sie w praktyce wiec:

1. pospawaæ jak nauczy³ zawodowy spawacz
2. reatywny
3 epoksydowy
4. baranek
5 lakier akrylowy czarny

dziêkuje robranoc :)


Dumel19 napisa³/a:

2. reatywny
3 epoksydowy


wszêdzie na forum pisz± ¿e nie mo¿na epoxydowego na reaktywny...
wiêc jak to jest?
 

Robertlodz09 
Wys³any: 2013-06-03, 15:12   
0
UP DOWN


Pomóg³: 61 razy
Posty: 3388
Sk±d: £ód¿
b1std napisa³/a:
wszêdzie na forum pisz± ¿e nie mo¿na epoxydowego na reaktywny...
wiêc jak to jest?

Bo maja ca³kowit± racje :tak: tutaj kolegê trochê ponios³a fantazja pisarska... ;)
Tak¿e albo podk³ad reaktywny i na niego akrylowy albo podk³ad epoksydowy :tak:
i je¶li ma byæ jako jedyny podk³ad to musisz go po³o¿yæ w trzech warstwach ewentualnie przykryæ podk³adem akrylowym :tak:
Dobre podk³ady akrylowe posiadaj± dodatki antykorozyjne tak¿e bez obawy mo¿esz na niego po³o¿yæ "baranka" :tak:
 

Piter 
Wys³any: 2013-06-03, 15:58   
0
UP DOWN

Posty: 11
Sk±d: Po³udnie
Czyli robiê tak :
1. czy¶cimy mechanicznie usuwamy rdzê.
2. Odt³uszczamy
3. Fertan - jako odrdzewiacz
4. podk³ad epoksydowy -> NOVOL PROTECT 360 / 3 warstwy.
5. Baranek UBS GRAVIT600 ( tylko ¿e pisze : podk³ady akrylowe i epoksydowe odt³u¶ciæ i przeszlifowaæ papierem ¶ciernym na sucho P360-P400 - powtórnie odt³u¶ciæ. Wykonaæ t± operacjê ?)
6.Lakier akrylowy / ile warstw i czy dodaæ jaki¶ ¶rodek do lakieru ?
 

Dumel19
Wys³any: 2013-06-03, 17:17   
0
UP DOWN

Pomóg³: 5 razy
Posty: 397
Sk±d: LKR
Robertlodz09 napisa³/a:
b1std napisa³/a: wszêdzie na forum pisz± ¿e nie mo¿na epoxydowego na reaktywny...

wiêc jak to jest?

Bo maja ca³kowit± racje tutaj kolegê trochê ponios³a fantazja pisarska...


z ca³ym szacunkiem Robertlodz09, ale w novolu nie ma przeciwskazan ¿e nie mo¿na na reaktywny epoxydu ;P no chyba ze nie doczyta³em, za¶ troton nawet zaleca reaktywny k³a¶æ na szpachlê odciêt± akrylem lub nawet nie oddzielan± akrylem. i dopiero akryl na reaktywny szlif i dalej :tak:
 
 

zed
Wys³any: 2013-06-03, 18:39   
0
UP DOWN

Pomóg³: 7 razy
Posty: 328
http://www.troton.com.pl/....pdf?1335789178 str3
http://professional.novol...PROTECT_340.pdf str2
_________________
Inteligentni ludzie s± czêsto zmuszani do picia, by bezkonfliktowo spêdzaæ czas z idiotami
 

Robertlodz09 
Wys³any: 2013-06-03, 22:25   
0
UP DOWN


Pomóg³: 61 razy
Posty: 3388
Sk±d: £ód¿
Dumel19 napisa³/a:
w novolu nie ma przeciwskazan ¿e nie mo¿na na reaktywny epoxydu

Tak by³o kolego.... :tak: ale ju¿ od d³u¿szego czasu jest stanowczy zakaz nak³adania podk³adu epoksydowego na podk³ad reaktywny :tak:
Na pewno zastanawiasz siê nad przyczyn± tego "zakazu".... ;)
A przyznam ¿e by³em trochê zaskoczony jak siê dowiedzia³em dlaczego.... :tak:
A przyczyna jest bardzo prosta ;)
Wraz z zaostrzeniem norm VOC producent zmieni³ kilka sk³adników do produkcji podk³adów i od tego momentu nie mo¿na ju¿ nak³adaæ epoksydu na reaktywny :tak: co przy wcze¶niejszych komponentach by³o mo¿liwe i dopuszczalne :tak:
Dumel19 napisa³/a:
troton nawet zaleca reaktywny k³a¶æ na szpachlê odciêt± akrylem lub nawet nie oddzielan± akrylem. i dopiero akryl na reaktywny szlif i dalej

Tutaj masz zalecenie i mozliwo¶æ nak³adania reaktywnego na szpachlówkê ale nie szpachlówki na sam reaktywny... ;)
 

Dumel19
Wys³any: 2013-06-03, 23:50   
0
UP DOWN

Pomóg³: 5 razy
Posty: 397
Sk±d: LKR
Robertlodz09 napisa³/a:
Dumel19 napisa³/a: w novolu nie ma przeciwskazan ¿e nie mo¿na na reaktywny epoxydu

Tak by³o kolego.... ale ju¿ od d³u¿szego czasu jest stanowczy zakaz nak³adania podk³adu epoksydowego na podk³ad reaktywny

Na pewno zastanawiasz siê nad przyczyn± tego "zakazu"....

A przyznam ¿e by³em trochê zaskoczony jak siê dowiedzia³em dlaczego....

A przyczyna jest bardzo prosta

Wraz z zaostrzeniem norm VOC producent zmieni³ kilka sk³adników do produkcji podk³adów i od tego momentu nie mo¿na ju¿ nak³adaæ epoksydu na reaktywny co przy wcze¶niejszych komponentach by³o mo¿liwe i dopuszczalne

Dumel19 napisa³/a: troton nawet zaleca reaktywny k³a¶æ na szpachlê odciêt± akrylem lub nawet nie oddzielan± akrylem. i dopiero akryl na reaktywny szlif i dalej

Tutaj masz zalecenie i mozliwo¶æ nak³adania reaktywnego na szpachlówkê ale nie szpachlówki na sam reaktywny...


dziêki za poinformowanie, chyba znów musze zacz±æ czytaæ lekturê novola :sciana:
a w trotonie reaktywny ma chyba wytrawiaæ te¿ ewentualn± wilgoæ ze szpachlówki, bo przeciez reaktywny pod szpachle odpadnie (szpachla odpadnie), a reaktywny na szpachle i arkyl i mo¿e dlatego w trotonie to trzyma... ilu producentów tyle technologii... :help:

dziêki za info jeszcze raz i pozdrawiam. :) :spoko:
 
 

Robertlodz09 
Wys³any: 2013-06-04, 07:23   
0
UP DOWN


Pomóg³: 61 razy
Posty: 3388
Sk±d: £ód¿
Dumel19 napisa³/a:
chyba znów musze zacz±æ czytaæ lekturê novola

Wystarczy jak bêdziesz zwraca³ uwagê na datê ostatniego uaktualnienia podanego przez producenta :tak:
Dumel19 napisa³/a:
w trotonie reaktywny ma chyba wytrawiaæ te¿ ewentualn± wilgoæ ze szpachlówki,

Raczej zatrzymaæ j± ;) Tam jest dopuszczalne szpachlowanie na go³± blachê i dopiero izolowanie wyprowadzonej powierzchni :tak:
Na nowych autach jest to technologia dopuszczona przez wielu producentów materia³ów :tak: ale je¶li chodzi o auta zabytkowe to ju¿ ca³kowicie zabroniona i zakazana :tak:
 

Dumel19
Wys³any: 2013-06-04, 12:54   
0
UP DOWN

Pomóg³: 5 razy
Posty: 397
Sk±d: LKR
Robertlodz09 napisa³/a:
Wystarczy jak bêdziesz zwraca³ uwagê na datê ostatniego uaktualnienia podanego przez producenta


dok³adnie, nigdy tego nie robi³em :D

Robertlodz09 napisa³/a:
Dumel19 napisa³/a: w trotonie reaktywny ma chyba wytrawiaæ te¿ ewentualn± wilgoæ ze szpachlówki,

Raczej zatrzymaæ j± Tam jest dopuszczalne szpachlowanie na go³± blachê i dopiero izolowanie wyprowadzonej powierzchni


no w³asnie to wiec reaktywny wytrawia wilgoæ czy zatrzymuje?? bo zawsze nak³ada³em reaktywny, po godzinie wyciera³em i znów i tak do go³ego a¿ na koñcu zapyla³em reaktywny po 20 minutach nak³ada³em akryl i to dzia³a³o bez zarzutu na progach, do tej pory nikt mi nie przyjecha³ na poprawke(jak wstawia³em progi albo cze¶ci progów) ;) i zawsze my¶la³em ze reaktywny ma wytrawiæ ewentualn± rdzê :sciana:
 
 

Robertlodz09 
Wys³any: 2013-06-04, 15:17   
0
UP DOWN


Pomóg³: 61 razy
Posty: 3388
Sk±d: £ód¿
Dumel19 napisa³/a:
zawsze nak³ada³em reaktywny, po godzinie wyciera³em i znów i tak do go³ego a¿ na koñcu zapyla³em reaktywny po 20 minutach nak³ada³em akryl

To proponuje zastosowaæ odrdzewiacz DuPonta o symbolu 5717S :tak: stosujesz go w proporcji 1:2 (z wod±) na metal albo 1:4 na aluminium :tak:
Po przemyciu wod± i wysuszeniu mo¿esz spokojnie nak³adaæ ju¿ podk³ad reaktywny albo epoksydowy ;)
 

Robertlodz09 
Wys³any: 2013-06-04, 15:34   
0
UP DOWN


Pomóg³: 61 razy
Posty: 3388
Sk±d: £ód¿
Cytat:
zawsze my¶la³em ze reaktywny ma wytrawiæ ewentualn± rdzê :sciana:

Cyt. ;)
Podk³ady reaktywne maj± za zadanie ochronê przed rdz±.
Ich skuteczno¶ci kryje siê w utwardzaczu, który to zawiera niewielkie ilo¶ci (tak do 3% w zale¿no¶ci od producenta) kwasu fosforowego.
Zapewniaj± bardzo dobr± przyczepno¶æ do pod³o¿a ,
dziêki czemu uniemo¿liwiaj± one rozprzestrzenianie siê korozji "podpow³okowej" tak¿e w miejscach uszkodzenia pow³oki ( rysy czy odpryski na lakierze).
Podk³ady reaktywne posiadaj± równie¿ specjalne dodatki antykorozyjne (fosforany wapnia lub cynku), które to s± dodatkowym zabezpieczeniem pod³o¿a.
 

Dumel19
Wys³any: 2013-06-04, 15:46   
0
UP DOWN

Pomóg³: 5 razy
Posty: 397
Sk±d: LKR
Robertlodz09 napisa³/a:
To proponuje zastosowaæ odrdzewiacz DuPonta o symbolu 5717S stosujesz go w proporcji 1:2 (z wod±) na metal albo 1:4 na aluminium

Po przemyciu wod± i wysuszeniu mo¿esz spokojnie nak³adaæ ju¿ podk³ad reaktywny albo epoksydowy


dziêki, chêtnie wypróbuje, bo ostatnio mam same auta na zapraweczki, albo wstawki, gdzie w³a¶nie trzeba mocno zabezpieczaæ :)

Robertlodz09 napisa³/a:
Podk³ady reaktywne bardzo dobrze chroni± przed rdz±. Ich skuteczno¶ci kryje siê w utwardzaczu, który to zawiera niewielkie ilo¶ci (do 3%) kwasu fosforowego i zapewniaj± one znakomit± przyczepno¶æ do pod³o¿a.

Dziêki czemu uniemo¿liwiaj± one rozprzestrzenianie siê korozji "podpow³okowej" tak¿e w miejscach uszkodzenia pow³oki ( rysy czy odpryski na lakierze).

Podk³ady reaktywne posiadaj± równie¿ specjalne dodatki antykorozyjne (fosforany wapnia lub cynku), które to s± dodatkowym zabezpieczeniem pod³o¿a.


no o w³asnie i w tematach o reaktywnym chyba nie widzia³em takiego wyt³umaczenia, a teraz wszystko rozumiem, :spoko: bo jak jest temat reaktywny vs epoxyd to nawet projekterek nie napisa³ co i jak a tu temat mi Robercie obja¶ni³es w kilku s³owach :spoko:

nurtuje mnie jeszcze jedno, skoro akryl siê trzyma reaktywnego to dlaczego szpachla nie, skoro te¿ ma dobr± przyczepno¶æ ???

i czy je¶li nie doczy¶cimy rdzy do koñca to reaktywny równie¿ zapobiegnie rozwijaniu siê korozji, np. na masce od kamyczków.

dziêki wielkie za odpowiedzi, poniewa¿ uprzedza³em siê do reaktywnego na poczet epoxydu, a tu widze nie zawsze epoxyd jest lepszy ;)
 
 

Robertlodz09 
Wys³any: 2013-06-06, 10:58   
+1
UP DOWN


Pomóg³: 61 razy
Posty: 3388
Sk±d: £ód¿
Dumel19 napisa³/a:
nurtuje mnie jeszcze jedno, skoro akryl siê trzyma reaktywnego to dlaczego szpachla nie, skoro te¿ ma dobr± przyczepno¶æ

Szpachlówka polistyrenowa i podk³ad akrylowy to dwa ró¿ne produkty o zupe³nie odmiennym sk³adzie chemicznym i przeznaczeniu :tak:
Nie bêdê udawa³ chemika poniewa¿ nim nie jestem ;) ale na 1000% szpachlówka odpadnie od podk³adu wytrawiaj±cego :tak:
Kolega z pracy mia³ kiedy¶ taki przypadek ¿e w³a¶ciciel auta kaza³ szpachlowaæ w taki sposób ;) i wiesz chyba co siê sta³o po pó³ roku..... :D
Dwa razy zarobi³ na tym samym aucie ;)
Dumel19 napisa³/a:
czy je¶li nie doczy¶cimy rdzy do koñca to reaktywny równie¿ zapobiegnie rozwijaniu siê korozji,

Nale¿y jak najdok³adniej doczy¶ciæ powierzchniê :tak: Podk³ad ten jest najlepszy na czysty metal :tak: i bardziej zalecany ni¿ podk³ad epoksydowy :tak: wszêdzie tam gdzie ma byæ na koñcu po³o¿ony lakier nawierzchniowy :tak:
Na podwozia ,spody i wnêki nadkoli zalecany jest znowu podk³ad epoksydowy :tak:
 

Dumel19
Wys³any: 2013-06-06, 15:48   
0
UP DOWN

Pomóg³: 5 razy
Posty: 397
Sk±d: LKR
teraz juz wszystko wiem, dzieki :spoko: , mam nadzieje ze nie tylko mi pomo¿e ten temat :)
 
 

LAKIEROWANKO Strona G³ówna » LAKIERNICTWO SAMOCHODOWE » Blacharstwo i inne naprawy

Odpowiedz do tematu  
Nie mo¿esz pisaæ nowych tematów
Nie mo¿esz odpowiadaæ w tematach
Nie mo¿esz zmieniaæ swoich postów
Nie mo¿esz usuwaæ swoich postów
Nie mo¿esz g³osowaæ w ankietach
Nie mo¿esz za³±czaæ plików na tym forum
Mo¿esz ¶ci±gaæ za³±czniki na tym forum
Skocz do: 

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group