Autor |
Wiadomo¶æ |
|
karim
|
Wys³any: 2013-07-17, 05:15 ma³o przyczepny lakier
|
0
|
|
|
Posty: 5
|
Witam Panów lakierników . Spotykam siê ca³y czas z pewnym problemem, otó¿ polakierowny element nie jest tak wytrzyma³y na dynamiczne naprê¿enia mechaniczne jak bym chcia³. Wystarczy lekkie pukniêcie ¿eby lakier bezbarwny wraz z baz± odpad³ od podk³adu, dodam ¿e jest tutaj mowa o lakierowanych elementach plastikowych. Ca³a moja procedura lakierowania elementu wygl±da w ten sposób:
Na samym pocz±tku zaznaczê ¿e mowa o owiewkach motocyklowych, te owiewki s± jakby w ca³o¶ci barwione i nie jestem pewien czy fabrycznie s± lakierowane czy mo¿e to ca³a masa jest barwiona a na zewn±trz tworzy siê tylko szkliwo. Jednak mimo wszystko mam równie¿ dostêp do owiewek chiñskich które na pewno s± lakierowane, a wytrzyma³o¶æ takiego lakieru na odporno¶æ mechaniczn± i chemiczn± jest du¿o wy¿sza ni¿ ta któr± ja uzyskujê.
1. Moim pierwszym krokiem do przygotowania takich owiewek jest wiadome ich zmatowienie ¿eby straci³y po³ysk, zazwyczaj jest to papierek p400 na wodê.
2. Je¿eli ca³a powierzchnia jest zmatowiona i jest ok to nak³adam podk³ad pzp ( kole¶ z mieszalni twierdzi ¿e pod ten podk³ad nie trzeba matowiæ plastików ale ja i tak mu nie wierzê )
3. Gdy podk³ad pzp z novola w puszcze wyschnie nak³adam podk³ad wype³niaj±cy dupont duxone
4. szlifowanie podk³adu wype³niaj±cego papierkiem p800 na wodê
5. odt³uszczenie zmywaczem sylikonu
6. nak³adam bazê ( dwie warstwy) baza jest novola któr± trzeba mocno rozcieñczyæm zdarza siê nawet 1:1 z rozcieñczalnikiem oko³o 2.5atm
7. Gdy baza bêdzie sucha jak majtki andzeli przechodzê do na³o¿enia bezbarwnego, ku zaskoczeniu tym razem te¿ stosujê klar z novola spectral który fajnie siê rozlewa i szybko schnie, mieszam go zgodnie z kart± do 10% rozpucha, 2-3 warstwy, ci¶nienie oko³o 3atm.
* przy u¿ywaniu rozpuchów stosuje tylko zalecane przez novola specjalne do bazy i do klaru. Pistoletem który lakierujê to niebieski dv gti, fajny do akrylu trochê s³abszy do bazy zauwa¿y³êm ¿e w bazie wymaga wolnego prowadzenia bo inaczej chmurzy. Niedawno lakierowa³em kilka elementów samochodowocyh jak b³otniki i muszê powiedzieæ ¿e jest to o wiele ³atwiejsze ni¿ równomierzne rozlanie lakieru na owiewkach które posiadaj± milion za³amañ.
W efekcie polakierowany element jest szczerze mówi±c miêkki, i po uderzeniu odpada. Teraz pytanie czy to wina s³abego klaru czy mo¿e ju¿ sam podk³ad jest nie ten? |
|
|
|
|
Robertlodz09
|
Wys³any: 2013-07-17, 07:53
|
0
|
|
|
Pomóg³: 61 razy Posty: 3387 Sk±d: £ód¿
|
a dodajesz do podk³adu akrylowego i bezbarwnego lakieru .... palstyfikator kolego |
|
|
|
|
karim
|
Wys³any: 2013-07-17, 16:09
|
0
|
|
|
Posty: 5
|
My¶lisz ¿e to mo¿e byæ wina braku plastyfikatora? Odnoszê wra¿enie ¿e lakier jest zbyt plastyczny i jest miêkki gdy¿ nawet przykrêcona ¶rubka pozostawia po sobie ¶lad w postaci wg³êbienia na powierzchni. Je¿eli u¿y³bym plastyfikatora to by³oby teoretycznie jeszcze gorzej. Bardziej bym szuka³ czego¶ co sprawi ¿e lakier bezbarwny bêdzie o wiele twardszy ni¿ obecnie. Mo¿e jest to kwestia tylko zmiany lakieru, w wolnym czasie przetestujê to na innym elemencie jednak mimo wszystko gdy lakierujê samym akrylem to tego problemu nie ma. |
|
|
|
|
kalbi
|
Wys³any: 2013-07-17, 17:24
|
0
|
|
|
Pomóg³: 32 razy Posty: 1682 Sk±d: Warszawa
|
mia³em ten problem z Duxone, i baza R-M. Co¶ tu nie gra³o razem. Lepiej nie mieszaæ producentów, a dodatkowo dodawaæ na zderzaki plastyfikator tak jak Robertlodz09, mówi |
_________________
|
|
|
|
|
936
|
Wys³any: 2013-07-17, 17:38
|
0
|
|
|
Pomóg³: 4 razy Posty: 905
|
Witam.
Skierowa³bym sie w stronê przygotowania powierzchni bo z Twojego opisu wynika, ¿e plastik owiewki nie jest odt³uszczony tylko zmyty wod± i przematowany.
a silikon z plastiku po wyt³oczeniu zostaje.
Co innego jak owiewka jest pomalowana i uszkodzona.
Kwestia PZP, podk³adu z odpowiedni± ilo¶ci± utwardzacza i nie przesuszenia bazy.
je¶li to konwencjonalna to nie ma problemu bo nie przesuszysz w ci±gu kilku dni
Bezbarwny te¿ musi byæ z odpowiedni± ilo¶ci± plastyfikatora.
Ps. poczytaj sobie o lakierowaniu elementów plastikowych np.zderzaków i bêdzisz wiedzia³ oco kaman ?!
Ze pod ¶rub± siê lakier zerwie to normalne bo to nie czo³g.
Pod ¶ruby na owiewkach stosowane s± gumowe lub teflonowe podk³adki, ¿eby lakieru nie uszkodzic !!! |
|
|
|
|
936
|
Wys³any: 2013-07-17, 18:06
|
0
|
|
|
Pomóg³: 4 razy Posty: 905
|
...podk³ad z odpowiedni± ilo¶cia plastyfikatora.....
Ps. nie dodasz plastyfikatora to kilka przejazdów z prêdko¶ci± powy¿ej 200 km/h mo¿e spowodowac spêkania w postaci pajêczynki na lakierze bezbarwnym.
Chodzi o napór powietrza jak i prace ca³ej owiewki. |
|
|
|
|
KK
|
Wys³any: 2013-07-18, 00:08
|
0
|
|
|
Pomóg³: 23 razy Posty: 3347
|
Je¶li chodzi o klar to do¶æ twardy jest Upol 20.81 sr, o podwy¿szonej odporno¶ci na zarysowania.
Dodaj plastyfikator. Osobi¶cie dodajê odrobinê, nie dolewam za du¿o, podobno potem podk³ad siê ciê¿ko obrabia(nie wiem nie próbowa³em).
Piszesz, ¿e baza z klarem odwarstwia siê od podk³adu, zmieñ podk³ad, byæ mo¿e to on jest winowajc±.
Cytat: | Pod ¶ruby na owiewkach stosowane s± gumowe lub teflonowe podk³adki, ¿eby lakieru nie uszkodzic !!! |
Racja, a mimo to po zdjêciu oryginalnej owiewki na bezbarwnym i tak ujrzymy ¶lady podk³adki. Z czasem tak siê zrobi. |
|
|
|
|
karim
|
Wys³any: 2013-07-19, 06:43
|
0
|
|
|
Posty: 5
|
Dziêkujê wszystkim za pomoc, zmieniê podk³ad z tego duxona na inny i zobaczymy co sie stanie. |
|
|
|