Przesunięty przez: Robertlodz09 2015-12-17, 17:14 |
Autor |
Wiadomość |
 |
walek156
|
Wysłany: 2015-12-17, 16:49 WÂłaÂściwoÂści podkÂładu epoksydowego/ nakÂładanie masy uszczeln
|
0
|
|
|
Posty: 14
|
Witam!
PostanowiÂłem wydzieliĂŚ post z wÂątku "DziÂś pytanie - dziÂś odpowiedÂź" moÂże w osobnym temacie znajdĂŞ wiĂŞksze zainteresowanie.
Po raz pierwszy kry³em blachê podk³adem epoksydowym 2K(novol for classic cars). Po wyschniêciu zaobserwowa³em, ¿e epoksyd zrobi³ siê twardy na amen i tym samym "pêkliwy", po stukniêciu m³otkiem odchodzi ma³ymi p³atami. Czy to s¹ normalne cechy epoksydu, czy coœ zrobi³em Ÿle ? Druga sprawa: mój znajomy, który pracuje w lakierni du¿ego zak³adu powiedzia³, ¿e epoksyd trzeba najpóŸniej po 4 godzinach przykryÌ warstw¹ bazy, poniewa¿ pod³kad epoksydowy mo¿e posiadaÌ mikro pory. Z tego co ja przeczyta³em, epoksyd posiada najlepsze w³aœciwoœci izoluj¹ce... i mo¿na stosowaÌ epoksyd jako jedyn¹ warstwê antykorozyjn¹. Jak to jest?
NastĂŞpnie chciaÂłbym zapytaĂŚ o nakÂładanie masy uszczelniajÂącej na spawy. W karcie technicznej masy jest napisane, Âże masĂŞ moÂżna nakÂładaĂŚ bezpoÂśrednio na blachĂŞ i po wyschniĂŞciu podkÂładowaĂŚ, czy jest to prawidÂłowa metoda ? czĂŞsto widywaÂłem na zdjĂŞciach, Âże masa uszczelniajÂąca szÂła dopiero NA podkÂład. |
|
|
|
 |
Robertlodz09
|
Wysłany: 2015-12-17, 19:29
|
0
|
|
|

Pomógł: 61 razy Posty: 3387 Skąd: ÂŁĂłdÂż
|
walek156 napisał/a: | Po raz pierwszy kryÂłem blachĂŞ podkÂładem epoksydowym 2K |
walek156 napisał/a: | po stukniĂŞciu mÂłotkiem odchodzi maÂłymi pÂłatami. |
Blachê tylko wzi¹³eœ pomalowa³eœ czy mo¿e trochê j¹ wczeœniej
dokÂładnie przematowiÂłeÂś papierem i odtÂłuÂściÂłeÂś zmywaczem ?
walek156 napisał/a: | podkÂładem epoksydowym 2K(novol for classic cars). |
ZastosowaÂłeÂś zalecany utwardzacz i rozcieĂączalnik do niego ?
KtĂłry to epoksyd ... 3:1 czy ten izolator 1:1 ?
walek156 napisał/a: | mĂłj znajomy, ktĂłry pracuje w lakierni duÂżego zakÂładu powiedziaÂł, Âże epoksyd trzeba najpóŸniej po 4 godzinach przykryĂŚ warstwÂą bazy, poniewaÂż podÂłkad epoksydowy moÂże posiadaĂŚ mikro pory. |
DoœÌ ciekawa "teoria" dla mnie to jest taka "wydumka wytrzepana z du...py"
Z czego lub od czego te mikro pory mogÂą "powstawaĂŚ" ?
A dlaczego nie po 1 godz czy moÂże 6 godz. trzeba go pokryĂŚ tÂą bazÂą ?
a innym podkÂładem moÂżna czy nie moÂżna go pokryĂŚ ?
tylko ta bazÂą a moÂże lakierem ... ?
walek156 napisał/a: | Z tego co ja przeczytaÂłem, epoksyd posiada najlepsze wÂłaÂściwoÂści izolujÂące... i moÂżna stosowaĂŚ epoksyd jako jedynÂą warstwĂŞ antykorozyjnÂą. |
Warunkiem jest odpowiednia gruboœÌ tego podk³adu czyli naniesienie 2-3 warstw
epoksyd jest barierÂą ktĂłra zatrzymuje wilgoĂŚ. |
|
|
|
|
 |
mariusz80
|
Wysłany: 2015-12-17, 19:53
|
0
|
|
|
Pomógł: 11 razy Posty: 923 Skąd: WZ
|
walek156, twojemu koledze przydaÂłoby siĂŞ szkolenie |
_________________
 |
|
|
|
 |
bienek
|
Wysłany: 2015-12-17, 20:04
|
0
|
|
|
Posty: 40
|
Zawsze mnie zastanawia sk¹d siê bior¹ takie "teorie z d...y" Ktoœ coœ us³yszy albo niedos³yszy, sobie dopowie i jakieœ gó... póŸniej opowiada innym. Ka¿dy produkt ma swoj¹ kartê techniczn¹ i tam jest zwykle wszystko opisane co i jak siê stosuje. |
|
|
|
 |
max2014
|
Wysłany: 2015-12-17, 20:20
|
0
|
|
|

Pomógł: 2 razy Posty: 170
|
co do epoksydu to ci nie pomogĂŞ bo zapomniaÂłem Âże taki podkÂład jeszcze istnieje
ale co do masy to lepiej daĂŚ jÂą na podkÂład ja zawsze tak robiĂŞ i jeszcze nie zdarzyÂło mi siĂŞ Âżeby ruda wyszÂła w tym miejscu |
|
|
|
 |
Robertlodz09
|
Wysłany: 2015-12-17, 22:44
|
0
|
|
|

Pomógł: 61 razy Posty: 3387 Skąd: ÂŁĂłdÂż
|
walek156 napisał/a: | chciaÂłbym zapytaĂŚ o nakÂładanie masy uszczelniajÂącej na spawy. W karcie technicznej masy jest napisane, Âże masĂŞ moÂżna nakÂładaĂŚ bezpoÂśrednio na blachĂŞ i po wyschniĂŞciu podkÂładowaĂŚ, czy jest to prawidÂłowa metoda ? czĂŞsto widywaÂłem na zdjĂŞciach, Âże masa uszczelniajÂąca szÂła dopiero NA podkÂład. |
ZarĂłwno jedna jak i druga metoda jest zgodna z tzw. technologiÂą renowacji
z tym ¿e wiêkszoœÌ stosuje t¹ drug¹ która jest taka jak¹ wykonuje siê na liniach produkcyjnych aut czyli nadwozie ,kabina itp. idzie po zgrzewaniu w podk³ad a nastêpnie nak³adane s¹ wszystkie mastyki po nich dopiero idzie lakier nawierzchniowy. |
|
|
|
 |
Robertlodz09
|
Wysłany: 2015-12-17, 22:49
|
0
|
|
|

Pomógł: 61 razy Posty: 3387 Skąd: ÂŁĂłdÂż
|
mariusz80 napisał/a: | twojemu koledze przydaÂłoby siĂŞ szkolenie |
Mariusz po co .... ?
PrzecieÂż ten "kolega" to pracuje w
walek156 napisał/a: | w lakierni duÂżego zakÂładu |
Bardziej mi to chyba pasuje jako jakieÂś zasÂłyszane czy przeczytane
"przemyÂślenia" autora tematu
ukryte pod opiniÂą wyraÂżonÂą przez "kolegĂŞ lakiernika" ...
a jest z "duÂżego zakÂładu" aby podkreÂśliĂŚ Âże to "nie byle kto" tak twierdzi |
|
|
|
 |
walek156
|
Wysłany: 2015-12-17, 23:59
|
0
|
|
|
Posty: 14
|
Tak podejrzewaÂłem, Âże coÂś pokrĂŞciÂł ten znajomy - ÂświeÂżo upieczony lakiernik, ktĂłry po jednym zakÂładowym szkoleniu dawaÂł mi takie "lekcyje"- wÂłaÂśnie dlatego przytoczyÂłem jego "wskazĂłwki" na forum poniewaÂż zasiaÂł mi wÂątpliwoÂści (to nie sÂą moje wymysÂły:P).
PodkÂład to epoxy primer 3:1, utwardzacz z zestawu, aplikowany bez rozcieĂączania. BlachĂŞ matowaÂłem papierem P180. Na koniec przeleciaÂłem blachĂŞ odtÂłuszczaczem silikonowym. PodkÂład natryskiwaÂłem w dwĂłch warstwach z 15 minutowym odstĂŞpem pomiĂŞdzy warstwami.
Chmm, czy moglibyÂście sprĂłbowaĂŚ opisaĂŚ jak powinien zachowywaĂŚ siĂŞ poprawnie naÂłoÂżony epoksyd? |
|
|
|
 |
Robertlodz09
|
Wysłany: 2015-12-18, 00:10
|
0
|
|
|

Pomógł: 61 razy Posty: 3387 Skąd: ÂŁĂłdÂż
|
walek156 napisał/a: | PodkÂład to epoxy primer 3:1, utwardzacz z zestawu, aplikowany bez rozcieĂączania. |
Jakim pistoletem (dysza) go aplikowaÂłeÂś bez rozcieĂączenia ?
Pytam z ciekawoÂści poniewaÂż w tej postaci ten podkÂład jest potwornie gesty ....
Przynajmniej ten ktĂłry ja miaÂłem.
walek156 napisał/a: | moglibyÂście sprĂłbowaĂŚ opisaĂŚ jak powinien zachowywaĂŚ siĂŞ poprawnie naÂłoÂżony epoksyd? |
Tak Âże moÂżesz go szorowaĂŚ ÂśrubokrĂŞtem i nie odskoczy tylko najwyÂżej porysujesz powierzchniĂŞ ...
Mia³em mo¿liwoœÌ pracowaÌ na wszystkich epoksydach Novola ...
Profesional ,Spectral , for Classic Car oraz Industial
Industrial Novol 365 w wersji wypeÂłniajÂącej tj. 4:1 to po utwardzeniu siĂŞ
zacieki na podwoziu czy ramie szlifowane musiaÂły byĂŚ fleksem bo papierem rĂŞcznie nie dawaÂło siĂŞ rady
UderzajÂąc w blachĂŞ mÂłotkiem to tylko skaleczyÂłeÂś blachĂŞ a podkÂład nie odskoczyÂł .... |
|
|
|
 |
siwy_1981
|
Wysłany: 2015-12-18, 09:38
|
0
|
|
|
siwy1981
Pomógł: 7 razy Posty: 63
|
Epoksyd i mikropory ? Akrylowy rozumiem, ale epoksyd ma najlepsze usieciowanie wÂśrĂłd Âżywic stosowanych w lakierowaniu mokrym. Dlatego w antykorozji ciĂŞÂżkiej podkÂłady to wÂłaÂśnie epoksydy. |
|
|
|
 |
Bombel
|
Wysłany: 2015-12-18, 11:40
|
0
|
|
|
Pomógł: 1 raz Posty: 99
|
Nie wiem jak te epoksydy z przemysÂłu czy do klasykĂłw bo nie robiÂłem ale ten zwykÂły 360 to jest sztywny i ja bym go nie poÂłoÂżyÂł tam gdzie kamienie mogÂą go obtÂłuc. |
|
|
|
 |
hematol
|
Wysłany: 2015-12-18, 20:21
|
0
|
|
|

Pomógł: 11 razy Posty: 1007 Skąd: ÂŚlÂąsk
|
Bombel napisał/a: | ja bym go nie poÂłoÂżyÂł tam gdzie kamienie mogÂą go obtÂłuc. |
A od kiedy epoksyd ma byĂŚ ostatniÂą warstwÂą?Jest coÂś takiego jak Âśrodek do konserwacji zwany "barankiem" i to on ma tÂą funkcjĂŞ speÂłniaĂŚ czyli odbijaĂŚ kamyki i inne ciaÂła staÂłe ktĂłre uderzajÂą o podwozie czy teÂż progi a epoksyd to izolator od wody.soli,chemii itp. wiec podkÂład epoksydowy naleÂży takze zabezpieczyĂŚ.KaÂżdy materiaÂł peÂłni swojÂą rolĂŞ i jest do niej stworzony. |
|
|
|
 |
Bombel
|
Wysłany: 2015-12-19, 10:23
|
0
|
|
|
Pomógł: 1 raz Posty: 99
|
hematol napisał/a: | Bombel napisaÂł/a:
ja bym go nie poÂłoÂżyÂł tam gdzie kamienie mogÂą go obtÂłuc.
A od kiedy epoksyd ma byĂŚ ostatniÂą warstwÂą? |
A czy ja coœ napisa³em o ostatniej warstwie? Chyba normalne ¿e to jest izolator i trzeba go odpowiednio przykryÌ. Napisa³em ¿e moim zdaniem ten konkretny epoksyd z Novola Protect 360 nie nadaje siê w miejsca gdzie mog¹ wystêpowaÌ uszkodzenia mechaniczne od uderzeù. Nie chodzi mi o zarysowania tylko i wy³¹cznie o uderzenia. On jest sztywny i przy mocnym uderzeniu nie podda siê tylko mo¿e odskoczyÌ nawet jak na nim bêd¹ inne warstwy.
ZresztÂą uszkodzenia typu zarysowanie do blachy teÂż jest koĂącem ochrony jakÂą daje epoksyd bo w tym miejscu rdza zaczyna rozchodziĂŚ siĂŞ pod zdrowy podkÂład. SÂą epoksydy przemysÂłowe ktĂłre oprĂłcz bariery dajÂą ochronĂŞ inhibitorowÂą ale to inna bajka.
A poza tym rĂłwnieÂż 80% barankĂłw jest sztywna i sÂłabo amortyzuje uderzenia. Na podwozia stosuje siĂŞ inne Âśrodki konserwujÂące.
S¹ na rynku epoksydy do samochodówki które nie s¹ tak sztywne i tamte mo¿na bez ryzyka k³aœÌ na podwozia od spodu. Novol tylko na podwozia od wnêtrza auta i ca³e œrodki itp |
|
|
|
 |
Siekiera
|
Wysłany: 2015-12-19, 13:57
|
0
|
|
|

Pomógł: 10 razy Posty: 988
|
Bombel napisał/a: | SÂą epoksydy przemysÂłowe ktĂłre oprĂłcz bariery dajÂą ochronĂŞ inhibitorowÂą ale to inna bajka. |
A tu ciê kolego zaskoczê bo jest teraz taki dziwny produkt w samochodówce który ma coœ z epoksydu i zawiera zwi¹zki antykorozyjne a przy okazji ma wszystkie cechy po¿¹dane przez lakierników czyli szybki czas schniêcia, rozlewnoœÌ i mo¿na na niego szpachlowaÌ jak na epoxa, nak³adaÌ ka¿dy dostêpny podk³ad a nawet akryl czy bazê (na przeszlifki)
http://www.generalpaint.b...rs/tds/9700.pdf |
|
|
|
 |
KK
|
Wysłany: 2015-12-20, 12:29
|
0
|
|
|

Pomógł: 23 razy Posty: 3347
|
Tutaj padÂła trafna kwestia, tego odskakiwania epoxydu po uderzeniu.
PrzekonaÂłem sie o tym nie raz. RozmawiaÂłem nawet z technikiem o tym poniewaÂż myÂślaÂłem, Âże Âźle uÂżyÂłem antysilikonu(zdurniaÂłem juÂż wtedy).
Konkluzja byÂła taka, Âże to nie moÂżliwe.
TakÂże moÂżna zaobserwowaĂŚ odskakiwanie podkÂładĂłw akrylowych od podkÂładu epoxydowego. PodkÂład epoxydowy zmatowiony odpowiedniÂą gradacjÂą, odtÂłuszczony zmywaczem nawet do 3 razy i pokryty akrylem. Na cienkiej blaszce to odskkujÂą te warstwy po mÂłoteczku jak gÂłupie. Raz akryl od epo, a raz wszystko do doÂłu.
KiedyÂś uÂżyÂłem podkÂładu barwionego z Valspara(chyba epoxyd)... testowaÂłem i naÂłoÂżyÂłem na powierzchnie tylko wydmuchanÂą po szlifowaniu, baz odtÂłuszczaĂą.
MoÂżna to byÂło waliĂŚ mÂłotkiem i bardzo ciĂŞÂżko siĂŞ szlifowaÂło... ale trzymaÂło siĂŞ konkretnie. |
_________________
 |
|
|
|
 |
Feiner
|
Wysłany: 2015-12-20, 18:04
|
0
|
|
|
Posty: 30
|
Siekiera napisał/a: | A tu ciĂŞ kolego zaskoczĂŞ bo jest teraz taki dziwny produkt w samochodĂłwce ktĂłry ma coÂś z epoksydu i zawiera zwiÂązki antykorozyjne a przy okazji ma wszystkie cechy po¿¹dane przez lakiernikĂłw czyli szybki czas schniĂŞcia, rozlewnoœÌ i moÂżna na niego szpachlowaĂŚ jak na epoxa, nakÂładaĂŚ kaÂżdy dostĂŞpny podkÂład a nawet akryl czy bazĂŞ (na przeszlifki)
http://www.generalpaint.b...rs/tds/9700.pdf |
To coÂś siĂŞ jednak zmieniÂło bo pamiĂŞtam jak z rok temu byÂła ostra wymiana zdaĂą o to szpachlowanie i chyba chodziÂło o ten wash primer czy coÂś poplÂątaÂłem? |
|
|
|
 |
mariusz80
|
Wysłany: 2015-12-20, 18:21
|
0
|
|
|
Pomógł: 11 razy Posty: 923 Skąd: WZ
|
Nie, nie poplÂątaÂłeÂś 😉 |
_________________
 |
|
|
|
 |
Siekiera
|
Wysłany: 2015-12-20, 20:58
|
0
|
|
|

Pomógł: 10 razy Posty: 988
|
No muszĂŞ przyznaĂŚ Âże wtedy to i ja byÂłem mocno sceptyczny bo brakowaÂło potwierdzenia w oryginalnych kartach ale jak to mĂłwiÂą tylko krowa nie zmienia poglÂądĂłw
Na dzieĂą dzisiejszy uwaÂżam Âże to zajeb.sty podkÂład, sam uÂżywam i sprzedajĂŞ coraz wiĂŞcej bo ludziska szybko siĂŞ przekonujÂą. MaÂło tego, prĂłbowaÂłem go eksperymentalnie uÂżywaĂŚ jako izolatora na stare rozszlifowane warstwy jako ochrona przed podnoszeniem przy nakÂładaniu wypeÂłniacza akrylowego i efekty jak na razie zachĂŞcajÂące ale nie namawiam bo tego nie ma w karcie technicznej |
|
|
|
 |
POLYKAR.PL [Usunięty]
|
Wysłany: 2015-12-20, 22:50
|
|
|
|
heh .... dÂługo trwaÂło zanim Turbo siĂŞ doczekaÂło |
|
|
|