Szukaj FAQ Album



Przesunięty przez: Robertlodz09 2015-12-17, 17:14
Autor Wiadomość
walek156
Wysłany: 2015-12-17, 16:49   WÂłaÂściwoÂści podkÂładu epoksydowego/ nakÂładanie masy uszczeln
0
UP DOWN

Posty: 14
Witam!

PostanowiÂłem wydzieliĂŚ post z wÂątku "DziÂś pytanie - dziÂś odpowiedÂź" moÂże w osobnym temacie znajdĂŞ wiĂŞksze zainteresowanie.

Po raz pierwszy kry³em blachê podk³adem epoksydowym 2K(novol for classic cars). Po wyschniêciu zaobserwowa³em, ¿e epoksyd zrobi³ siê twardy na amen i tym samym "pêkliwy", po stukniêciu m³otkiem odchodzi ma³ymi p³atami. Czy to s¹ normalne cechy epoksydu, czy coœ zrobi³em Ÿle ? Druga sprawa: mój znajomy, który pracuje w lakierni du¿ego zak³adu powiedzia³, ¿e epoksyd trzeba najpóŸniej po 4 godzinach przykryÌ warstw¹ bazy, poniewa¿ pod³kad epoksydowy mo¿e posiadaÌ mikro pory. Z tego co ja przeczyta³em, epoksyd posiada najlepsze w³aœciwoœci izoluj¹ce... i mo¿na stosowaÌ epoksyd jako jedyn¹ warstwê antykorozyjn¹. Jak to jest?

NastĂŞpnie chciaÂłbym zapytaĂŚ o nakÂładanie masy uszczelniajÂącej na spawy. W karcie technicznej masy jest napisane, Âże masĂŞ moÂżna nakÂładaĂŚ bezpoÂśrednio na blachĂŞ i po wyschniĂŞciu podkÂładowaĂŚ, czy jest to prawidÂłowa metoda ? czĂŞsto widywaÂłem na zdjĂŞciach, Âże masa uszczelniajÂąca szÂła dopiero NA podkÂład.
 

Robertlodz09 
Wysłany: 2015-12-17, 19:29   
0
UP DOWN


Pomógł: 61 razy
Posty: 3387
Skąd: ÂŁĂłdÂż
walek156 napisał/a:
Po raz pierwszy kryÂłem blachĂŞ podkÂładem epoksydowym 2K

walek156 napisał/a:
po stukniĂŞciu mÂłotkiem odchodzi maÂłymi pÂłatami.

Blachê tylko wzi¹³eœ pomalowa³eœ czy mo¿e trochê j¹ wczeœniej
dokÂładnie przematowiÂłeÂś papierem i odtÂłuÂściÂłeÂś zmywaczem ?
walek156 napisał/a:
podkÂładem epoksydowym 2K(novol for classic cars).

ZastosowaÂłeÂś zalecany utwardzacz i rozcieĂączalnik do niego ?
KtĂłry to epoksyd ... 3:1 czy ten izolator 1:1 ?
walek156 napisał/a:
mój znajomy, który pracuje w lakierni du¿ego zak³adu powiedzia³, ¿e epoksyd trzeba najpóŸniej po 4 godzinach przykryÌ warstw¹ bazy, poniewa¿ pod³kad epoksydowy mo¿e posiadaÌ mikro pory.

DoœÌ ciekawa "teoria" dla mnie to jest taka "wydumka wytrzepana z du...py" ;)
Z czego lub od czego te mikro pory mogÂą "powstawaĂŚ" ?
A dlaczego nie po 1 godz czy moÂże 6 godz. trzeba go pokryĂŚ tÂą bazÂą ?
a innym podkÂładem moÂżna czy nie moÂżna go pokryĂŚ ?
tylko ta bazÂą a moÂże lakierem ... ?
walek156 napisał/a:
Z tego co ja przeczytaÂłem, epoksyd posiada najlepsze wÂłaÂściwoÂści izolujÂące... i moÂżna stosowaĂŚ epoksyd jako jedynÂą warstwĂŞ antykorozyjnÂą.

Warunkiem jest odpowiednia gruboœÌ tego podk³adu czyli naniesienie 2-3 warstw
epoksyd jest barierÂą ktĂłra zatrzymuje wilgoĂŚ.
  
 

mariusz80 
Wysłany: 2015-12-17, 19:53   
0
UP DOWN

Pomógł: 11 razy
Posty: 923
Skąd: WZ
walek156, twojemu koledze przydaÂłoby siĂŞ szkolenie
_________________

 
 

bienek
Wysłany: 2015-12-17, 20:04   
0
UP DOWN

Posty: 40
Zawsze mnie zastanawia sk¹d siê bior¹ takie "teorie z d...y" :shock: Ktoœ coœ us³yszy albo niedos³yszy, sobie dopowie i jakieœ gó... póŸniej opowiada innym. Ka¿dy produkt ma swoj¹ kartê techniczn¹ i tam jest zwykle wszystko opisane co i jak siê stosuje.
 

max2014 
Wysłany: 2015-12-17, 20:20   
0
UP DOWN


Pomógł: 2 razy
Posty: 170
co do epoksydu to ci nie pomogĂŞ :nie: bo zapomniaÂłem Âże taki podkÂład jeszcze istnieje ^^
ale co do masy to lepiej daĂŚ jÂą na podkÂład ja zawsze tak robiĂŞ i jeszcze nie zdarzyÂło mi siĂŞ Âżeby ruda wyszÂła w tym miejscu :cool:
 

Robertlodz09 
Wysłany: 2015-12-17, 22:44   
0
UP DOWN


Pomógł: 61 razy
Posty: 3387
Skąd: ÂŁĂłdÂż
walek156 napisał/a:
chciaÂłbym zapytaĂŚ o nakÂładanie masy uszczelniajÂącej na spawy. W karcie technicznej masy jest napisane, Âże masĂŞ moÂżna nakÂładaĂŚ bezpoÂśrednio na blachĂŞ i po wyschniĂŞciu podkÂładowaĂŚ, czy jest to prawidÂłowa metoda ? czĂŞsto widywaÂłem na zdjĂŞciach, Âże masa uszczelniajÂąca szÂła dopiero NA podkÂład.

ZarĂłwno jedna jak i druga metoda jest zgodna z tzw. technologiÂą renowacji
z tym ¿e wiêkszoœÌ stosuje t¹ drug¹ która jest taka jak¹ wykonuje siê na liniach produkcyjnych aut czyli nadwozie ,kabina itp. idzie po zgrzewaniu w podk³ad a nastêpnie nak³adane s¹ wszystkie mastyki po nich dopiero idzie lakier nawierzchniowy.
 

Robertlodz09 
Wysłany: 2015-12-17, 22:49   
0
UP DOWN


Pomógł: 61 razy
Posty: 3387
Skąd: ÂŁĂłdÂż
mariusz80 napisał/a:
twojemu koledze przydaÂłoby siĂŞ szkolenie

Mariusz po co .... ?
PrzecieÂż ten "kolega" to pracuje w
walek156 napisał/a:
w lakierni duÂżego zakÂładu



Bardziej mi to chyba pasuje jako jakieÂś zasÂłyszane czy przeczytane
"przemyÂślenia" autora tematu
ukryte pod opiniÂą wyraÂżonÂą przez "kolegĂŞ lakiernika" ...
a jest z "duÂżego zakÂładu" aby podkreÂśliĂŚ Âże to "nie byle kto" tak twierdzi ;)
 

walek156
Wysłany: 2015-12-17, 23:59   
0
UP DOWN

Posty: 14
Tak podejrzewaÂłem, Âże coÂś pokrĂŞciÂł ten znajomy - ÂświeÂżo upieczony lakiernik, ktĂłry po jednym zakÂładowym szkoleniu dawaÂł mi takie "lekcyje"- wÂłaÂśnie dlatego przytoczyÂłem jego "wskazĂłwki" na forum poniewaÂż zasiaÂł mi wÂątpliwoÂści (to nie sÂą moje wymysÂły:P).

PodkÂład to epoxy primer 3:1, utwardzacz z zestawu, aplikowany bez rozcieĂączania. BlachĂŞ matowaÂłem papierem P180. Na koniec przeleciaÂłem blachĂŞ odtÂłuszczaczem silikonowym. PodkÂład natryskiwaÂłem w dwĂłch warstwach z 15 minutowym odstĂŞpem pomiĂŞdzy warstwami.

Chmm, czy moglibyÂście sprĂłbowaĂŚ opisaĂŚ jak powinien zachowywaĂŚ siĂŞ poprawnie naÂłoÂżony epoksyd?
 

Robertlodz09 
Wysłany: 2015-12-18, 00:10   
0
UP DOWN


Pomógł: 61 razy
Posty: 3387
Skąd: ÂŁĂłdÂż
walek156 napisał/a:
PodkÂład to epoxy primer 3:1, utwardzacz z zestawu, aplikowany bez rozcieĂączania.

Jakim pistoletem (dysza) go aplikowaÂłeÂś bez rozcieĂączenia ?
Pytam z ciekawoÂści poniewaÂż w tej postaci ten podkÂład jest potwornie gesty ....
Przynajmniej ten ktĂłry ja miaÂłem.

walek156 napisał/a:
moglibyÂście sprĂłbowaĂŚ opisaĂŚ jak powinien zachowywaĂŚ siĂŞ poprawnie naÂłoÂżony epoksyd?

Tak Âże moÂżesz go szorowaĂŚ ÂśrubokrĂŞtem i nie odskoczy tylko najwyÂżej porysujesz powierzchniĂŞ ...

Mia³em mo¿liwoœÌ pracowaÌ na wszystkich epoksydach Novola ...
Profesional ,Spectral , for Classic Car oraz Industial

Industrial Novol 365 w wersji wypeÂłniajÂącej tj. 4:1 to po utwardzeniu siĂŞ
zacieki na podwoziu czy ramie szlifowane musiaÂły byĂŚ fleksem bo papierem rĂŞcznie nie dawaÂło siĂŞ rady ^^
UderzajÂąc w blachĂŞ mÂłotkiem to tylko skaleczyÂłeÂś blachĂŞ a podkÂład nie odskoczyÂł ....
 

siwy_1981 
Wysłany: 2015-12-18, 09:38   
0
UP DOWN
siwy1981

Pomógł: 7 razy
Posty: 63
Epoksyd i mikropory ? Akrylowy rozumiem, ale epoksyd ma najlepsze usieciowanie wÂśrĂłd Âżywic stosowanych w lakierowaniu mokrym. Dlatego w antykorozji ciĂŞÂżkiej podkÂłady to wÂłaÂśnie epoksydy.
 

Bombel
Wysłany: 2015-12-18, 11:40   
0
UP DOWN

Pomógł: 1 raz
Posty: 99
Nie wiem jak te epoksydy z przemysÂłu czy do klasykĂłw bo nie robiÂłem ale ten zwykÂły 360 to jest sztywny i ja bym go nie poÂłoÂżyÂł tam gdzie kamienie mogÂą go obtÂłuc.
 

hematol 
Wysłany: 2015-12-18, 20:21   
0
UP DOWN


Pomógł: 11 razy
Posty: 1007
Skąd: ÂŚlÂąsk
Bombel napisał/a:
ja bym go nie poÂłoÂżyÂł tam gdzie kamienie mogÂą go obtÂłuc.

A od kiedy epoksyd ma byĂŚ ostatniÂą warstwÂą?Jest coÂś takiego jak Âśrodek do konserwacji zwany "barankiem" i to on ma tÂą funkcjĂŞ speÂłniaĂŚ czyli odbijaĂŚ kamyki i inne ciaÂła staÂłe ktĂłre uderzajÂą o podwozie czy teÂż progi a epoksyd to izolator od wody.soli,chemii itp. wiec podkÂład epoksydowy naleÂży takze zabezpieczyĂŚ.KaÂżdy materiaÂł peÂłni swojÂą rolĂŞ i jest do niej stworzony.
 

Bombel
Wysłany: 2015-12-19, 10:23   
0
UP DOWN

Pomógł: 1 raz
Posty: 99
hematol napisał/a:
Bombel napisaÂł/a:
ja bym go nie poÂłoÂżyÂł tam gdzie kamienie mogÂą go obtÂłuc.

A od kiedy epoksyd ma byĂŚ ostatniÂą warstwÂą?


A czy ja coœ napisa³em o ostatniej warstwie? Chyba normalne ¿e to jest izolator i trzeba go odpowiednio przykryÌ. Napisa³em ¿e moim zdaniem ten konkretny epoksyd z Novola Protect 360 nie nadaje siê w miejsca gdzie mog¹ wystêpowaÌ uszkodzenia mechaniczne od uderzeù. Nie chodzi mi o zarysowania tylko i wy³¹cznie o uderzenia. On jest sztywny i przy mocnym uderzeniu nie podda siê tylko mo¿e odskoczyÌ nawet jak na nim bêd¹ inne warstwy.
ZresztÂą uszkodzenia typu zarysowanie do blachy teÂż jest koĂącem ochrony jakÂą daje epoksyd bo w tym miejscu rdza zaczyna rozchodziĂŚ siĂŞ pod zdrowy podkÂład. SÂą epoksydy przemysÂłowe ktĂłre oprĂłcz bariery dajÂą ochronĂŞ inhibitorowÂą ale to inna bajka.
A poza tym rĂłwnieÂż 80% barankĂłw jest sztywna i sÂłabo amortyzuje uderzenia. Na podwozia stosuje siĂŞ inne Âśrodki konserwujÂące.

S¹ na rynku epoksydy do samochodówki które nie s¹ tak sztywne i tamte mo¿na bez ryzyka k³aœÌ na podwozia od spodu. Novol tylko na podwozia od wnêtrza auta i ca³e œrodki itp :tak:
 

Siekiera
Wysłany: 2015-12-19, 13:57   
0
UP DOWN


Pomógł: 10 razy
Posty: 988
Bombel napisał/a:
SÂą epoksydy przemysÂłowe ktĂłre oprĂłcz bariery dajÂą ochronĂŞ inhibitorowÂą ale to inna bajka.


A tu ciê kolego zaskoczê bo jest teraz taki dziwny produkt w samochodówce który ma coœ z epoksydu i zawiera zwi¹zki antykorozyjne a przy okazji ma wszystkie cechy po¿¹dane przez lakierników czyli szybki czas schniêcia, rozlewnoœÌ i mo¿na na niego szpachlowaÌ jak na epoxa, nak³adaÌ ka¿dy dostêpny podk³ad a nawet akryl czy bazê (na przeszlifki) :cool:

http://www.generalpaint.b...rs/tds/9700.pdf
 

KK 
Wysłany: 2015-12-20, 12:29   
0
UP DOWN


Pomógł: 23 razy
Posty: 3347
Tutaj padÂła trafna kwestia, tego odskakiwania epoxydu po uderzeniu.
PrzekonaÂłem sie o tym nie raz. RozmawiaÂłem nawet z technikiem o tym poniewaÂż myÂślaÂłem, Âże Âźle uÂżyÂłem antysilikonu(zdurniaÂłem juÂż wtedy).
Konkluzja byÂła taka, Âże to nie moÂżliwe. :D
TakÂże moÂżna zaobserwowaĂŚ odskakiwanie podkÂładĂłw akrylowych od podkÂładu epoxydowego. PodkÂład epoxydowy zmatowiony odpowiedniÂą gradacjÂą, odtÂłuszczony zmywaczem nawet do 3 razy i pokryty akrylem. Na cienkiej blaszce to odskkujÂą te warstwy po mÂłoteczku jak gÂłupie. Raz akryl od epo, a raz wszystko do doÂłu.

KiedyÂś uÂżyÂłem podkÂładu barwionego z Valspara(chyba epoxyd)... testowaÂłem i naÂłoÂżyÂłem na powierzchnie tylko wydmuchanÂą po szlifowaniu, baz odtÂłuszczaĂą.
MoÂżna to byÂło waliĂŚ mÂłotkiem i bardzo ciĂŞÂżko siĂŞ szlifowaÂło... ale trzymaÂło siĂŞ konkretnie.
_________________

 
 

Feiner
Wysłany: 2015-12-20, 18:04   
0
UP DOWN

Posty: 30
Siekiera napisał/a:
A tu ciê kolego zaskoczê bo jest teraz taki dziwny produkt w samochodówce który ma coœ z epoksydu i zawiera zwi¹zki antykorozyjne a przy okazji ma wszystkie cechy po¿¹dane przez lakierników czyli szybki czas schniêcia, rozlewnoœÌ i mo¿na na niego szpachlowaÌ jak na epoxa, nak³adaÌ ka¿dy dostêpny podk³ad a nawet akryl czy bazê (na przeszlifki) :cool:

http://www.generalpaint.b...rs/tds/9700.pdf


To coÂś siĂŞ jednak zmieniÂło bo pamiĂŞtam jak z rok temu byÂła ostra wymiana zdaĂą o to szpachlowanie i chyba chodziÂło o ten wash primer czy coÂś poplÂątaÂłem?
 

mariusz80 
Wysłany: 2015-12-20, 18:21   
0
UP DOWN

Pomógł: 11 razy
Posty: 923
Skąd: WZ
Nie, nie poplÂątaÂłeÂś 😉
_________________

 
 

Siekiera
Wysłany: 2015-12-20, 20:58   
0
UP DOWN


Pomógł: 10 razy
Posty: 988
No muszĂŞ przyznaĂŚ Âże wtedy to i ja byÂłem mocno sceptyczny bo brakowaÂło potwierdzenia w oryginalnych kartach ale jak to mĂłwiÂą tylko krowa nie zmienia poglÂądĂłw :cool:

Na dzieĂą dzisiejszy uwaÂżam Âże to zajeb.sty podkÂład, sam uÂżywam i sprzedajĂŞ coraz wiĂŞcej bo ludziska szybko siĂŞ przekonujÂą. MaÂło tego, prĂłbowaÂłem go eksperymentalnie uÂżywaĂŚ jako izolatora na stare rozszlifowane warstwy jako ochrona przed podnoszeniem przy nakÂładaniu wypeÂłniacza akrylowego i efekty jak na razie zachĂŞcajÂące ale nie namawiam bo tego nie ma w karcie technicznej :fiu:
 

POLYKAR.PL
[Usunięty]
Wysłany: 2015-12-20, 22:50   

heh .... dÂługo trwaÂło zanim Turbo siĂŞ doczekaÂło :cool:
 

LAKIEROWANKO Strona Główna » LAKIERNICTWO SAMOCHODOWE » Technologia i materiaÂły

Odpowiedz do tematu  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Skocz do: 

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group