Szukaj FAQ Album



Przesuniêty przez: Robertlodz09 2015-12-17, 17:14
Autor Wiadomo¶æ
walek156
Wys³any: 2015-12-17, 16:49   W³a¶ciwo¶ci podk³adu epoksydowego/ nak³adanie masy uszczeln
0
UP DOWN

Posty: 14
Witam!

Postanowi³em wydzieliæ post z w±tku "Dzi¶ pytanie - dzi¶ odpowied¼" mo¿e w osobnym temacie znajdê wiêksze zainteresowanie.

Po raz pierwszy kry³em blachê podk³adem epoksydowym 2K(novol for classic cars). Po wyschniêciu zaobserwowa³em, ¿e epoksyd zrobi³ siê twardy na amen i tym samym "pêkliwy", po stukniêciu m³otkiem odchodzi ma³ymi p³atami. Czy to s± normalne cechy epoksydu, czy co¶ zrobi³em ¼le ? Druga sprawa: mój znajomy, który pracuje w lakierni du¿ego zak³adu powiedzia³, ¿e epoksyd trzeba najpó¼niej po 4 godzinach przykryæ warstw± bazy, poniewa¿ pod³kad epoksydowy mo¿e posiadaæ mikro pory. Z tego co ja przeczyta³em, epoksyd posiada najlepsze w³a¶ciwo¶ci izoluj±ce... i mo¿na stosowaæ epoksyd jako jedyn± warstwê antykorozyjn±. Jak to jest?

Nastêpnie chcia³bym zapytaæ o nak³adanie masy uszczelniaj±cej na spawy. W karcie technicznej masy jest napisane, ¿e masê mo¿na nak³adaæ bezpo¶rednio na blachê i po wyschniêciu podk³adowaæ, czy jest to prawid³owa metoda ? czêsto widywa³em na zdjêciach, ¿e masa uszczelniaj±ca sz³a dopiero NA podk³ad.
 

Robertlodz09 
Wys³any: 2015-12-17, 19:29   
0
UP DOWN


Pomóg³: 61 razy
Posty: 3387
Sk±d: £ód¿
walek156 napisa³/a:
Po raz pierwszy kry³em blachê podk³adem epoksydowym 2K

walek156 napisa³/a:
po stukniêciu m³otkiem odchodzi ma³ymi p³atami.

Blachê tylko wzi±³e¶ pomalowa³e¶ czy mo¿e trochê j± wcze¶niej
dok³adnie przematowi³e¶ papierem i odt³u¶ci³e¶ zmywaczem ?
walek156 napisa³/a:
podk³adem epoksydowym 2K(novol for classic cars).

Zastosowa³e¶ zalecany utwardzacz i rozcieñczalnik do niego ?
Który to epoksyd ... 3:1 czy ten izolator 1:1 ?
walek156 napisa³/a:
mój znajomy, który pracuje w lakierni du¿ego zak³adu powiedzia³, ¿e epoksyd trzeba najpó¼niej po 4 godzinach przykryæ warstw± bazy, poniewa¿ pod³kad epoksydowy mo¿e posiadaæ mikro pory.

Do¶æ ciekawa "teoria" dla mnie to jest taka "wydumka wytrzepana z du...py" ;)
Z czego lub od czego te mikro pory mog± "powstawaæ" ?
A dlaczego nie po 1 godz czy mo¿e 6 godz. trzeba go pokryæ t± baz± ?
a innym podk³adem mo¿na czy nie mo¿na go pokryæ ?
tylko ta baz± a mo¿e lakierem ... ?
walek156 napisa³/a:
Z tego co ja przeczyta³em, epoksyd posiada najlepsze w³a¶ciwo¶ci izoluj±ce... i mo¿na stosowaæ epoksyd jako jedyn± warstwê antykorozyjn±.

Warunkiem jest odpowiednia grubo¶æ tego podk³adu czyli naniesienie 2-3 warstw
epoksyd jest barier± która zatrzymuje wilgoæ.
  
 

mariusz80 
Wys³any: 2015-12-17, 19:53   
0
UP DOWN

Pomóg³: 11 razy
Posty: 923
Sk±d: WZ
walek156, twojemu koledze przyda³oby siê szkolenie
_________________

 
 

bienek
Wys³any: 2015-12-17, 20:04   
0
UP DOWN

Posty: 40
Zawsze mnie zastanawia sk±d siê bior± takie "teorie z d...y" :shock: Kto¶ co¶ us³yszy albo niedos³yszy, sobie dopowie i jakie¶ gó... pó¼niej opowiada innym. Ka¿dy produkt ma swoj± kartê techniczn± i tam jest zwykle wszystko opisane co i jak siê stosuje.
 

max2014 
Wys³any: 2015-12-17, 20:20   
0
UP DOWN


Pomóg³: 2 razy
Posty: 170
co do epoksydu to ci nie pomogê :nie: bo zapomnia³em ¿e taki podk³ad jeszcze istnieje ^^
ale co do masy to lepiej daæ j± na podk³ad ja zawsze tak robiê i jeszcze nie zdarzy³o mi siê ¿eby ruda wysz³a w tym miejscu :cool:
 

Robertlodz09 
Wys³any: 2015-12-17, 22:44   
0
UP DOWN


Pomóg³: 61 razy
Posty: 3387
Sk±d: £ód¿
walek156 napisa³/a:
chcia³bym zapytaæ o nak³adanie masy uszczelniaj±cej na spawy. W karcie technicznej masy jest napisane, ¿e masê mo¿na nak³adaæ bezpo¶rednio na blachê i po wyschniêciu podk³adowaæ, czy jest to prawid³owa metoda ? czêsto widywa³em na zdjêciach, ¿e masa uszczelniaj±ca sz³a dopiero NA podk³ad.

Zarówno jedna jak i druga metoda jest zgodna z tzw. technologi± renowacji
z tym ¿e wiêkszo¶æ stosuje t± drug± która jest taka jak± wykonuje siê na liniach produkcyjnych aut czyli nadwozie ,kabina itp. idzie po zgrzewaniu w podk³ad a nastêpnie nak³adane s± wszystkie mastyki po nich dopiero idzie lakier nawierzchniowy.
 

Robertlodz09 
Wys³any: 2015-12-17, 22:49   
0
UP DOWN


Pomóg³: 61 razy
Posty: 3387
Sk±d: £ód¿
mariusz80 napisa³/a:
twojemu koledze przyda³oby siê szkolenie

Mariusz po co .... ?
Przecie¿ ten "kolega" to pracuje w
walek156 napisa³/a:
w lakierni du¿ego zak³adu



Bardziej mi to chyba pasuje jako jakie¶ zas³yszane czy przeczytane
"przemy¶lenia" autora tematu
ukryte pod opini± wyra¿on± przez "kolegê lakiernika" ...
a jest z "du¿ego zak³adu" aby podkre¶liæ ¿e to "nie byle kto" tak twierdzi ;)
 

walek156
Wys³any: 2015-12-17, 23:59   
0
UP DOWN

Posty: 14
Tak podejrzewa³em, ¿e co¶ pokrêci³ ten znajomy - ¶wie¿o upieczony lakiernik, który po jednym zak³adowym szkoleniu dawa³ mi takie "lekcyje"- w³a¶nie dlatego przytoczy³em jego "wskazówki" na forum poniewa¿ zasia³ mi w±tpliwo¶ci (to nie s± moje wymys³y:P).

Podk³ad to epoxy primer 3:1, utwardzacz z zestawu, aplikowany bez rozcieñczania. Blachê matowa³em papierem P180. Na koniec przelecia³em blachê odt³uszczaczem silikonowym. Podk³ad natryskiwa³em w dwóch warstwach z 15 minutowym odstêpem pomiêdzy warstwami.

Chmm, czy mogliby¶cie spróbowaæ opisaæ jak powinien zachowywaæ siê poprawnie na³o¿ony epoksyd?
 

Robertlodz09 
Wys³any: 2015-12-18, 00:10   
0
UP DOWN


Pomóg³: 61 razy
Posty: 3387
Sk±d: £ód¿
walek156 napisa³/a:
Podk³ad to epoxy primer 3:1, utwardzacz z zestawu, aplikowany bez rozcieñczania.

Jakim pistoletem (dysza) go aplikowa³e¶ bez rozcieñczenia ?
Pytam z ciekawo¶ci poniewa¿ w tej postaci ten podk³ad jest potwornie gesty ....
Przynajmniej ten który ja mia³em.

walek156 napisa³/a:
mogliby¶cie spróbowaæ opisaæ jak powinien zachowywaæ siê poprawnie na³o¿ony epoksyd?

Tak ¿e mo¿esz go szorowaæ ¶rubokrêtem i nie odskoczy tylko najwy¿ej porysujesz powierzchniê ...

Mia³em mo¿liwo¶æ pracowaæ na wszystkich epoksydach Novola ...
Profesional ,Spectral , for Classic Car oraz Industial

Industrial Novol 365 w wersji wype³niaj±cej tj. 4:1 to po utwardzeniu siê
zacieki na podwoziu czy ramie szlifowane musia³y byæ fleksem bo papierem rêcznie nie dawa³o siê rady ^^
Uderzaj±c w blachê m³otkiem to tylko skaleczy³e¶ blachê a podk³ad nie odskoczy³ ....
 

siwy_1981 
Wys³any: 2015-12-18, 09:38   
0
UP DOWN
siwy1981

Pomóg³: 7 razy
Posty: 63
Epoksyd i mikropory ? Akrylowy rozumiem, ale epoksyd ma najlepsze usieciowanie w¶ród ¿ywic stosowanych w lakierowaniu mokrym. Dlatego w antykorozji ciê¿kiej podk³ady to w³a¶nie epoksydy.
 

Bombel
Wys³any: 2015-12-18, 11:40   
0
UP DOWN

Pomóg³: 1 raz
Posty: 99
Nie wiem jak te epoksydy z przemys³u czy do klasyków bo nie robi³em ale ten zwyk³y 360 to jest sztywny i ja bym go nie po³o¿y³ tam gdzie kamienie mog± go obt³uc.
 

hematol 
Wys³any: 2015-12-18, 20:21   
0
UP DOWN


Pomóg³: 11 razy
Posty: 1007
Sk±d: ¦l±sk
Bombel napisa³/a:
ja bym go nie po³o¿y³ tam gdzie kamienie mog± go obt³uc.

A od kiedy epoksyd ma byæ ostatni± warstw±?Jest co¶ takiego jak ¶rodek do konserwacji zwany "barankiem" i to on ma t± funkcjê spe³niaæ czyli odbijaæ kamyki i inne cia³a sta³e które uderzaj± o podwozie czy te¿ progi a epoksyd to izolator od wody.soli,chemii itp. wiec podk³ad epoksydowy nale¿y takze zabezpieczyæ.Ka¿dy materia³ pe³ni swoj± rolê i jest do niej stworzony.
 

Bombel
Wys³any: 2015-12-19, 10:23   
0
UP DOWN

Pomóg³: 1 raz
Posty: 99
hematol napisa³/a:
Bombel napisa³/a:
ja bym go nie po³o¿y³ tam gdzie kamienie mog± go obt³uc.

A od kiedy epoksyd ma byæ ostatni± warstw±?


A czy ja co¶ napisa³em o ostatniej warstwie? Chyba normalne ¿e to jest izolator i trzeba go odpowiednio przykryæ. Napisa³em ¿e moim zdaniem ten konkretny epoksyd z Novola Protect 360 nie nadaje siê w miejsca gdzie mog± wystêpowaæ uszkodzenia mechaniczne od uderzeñ. Nie chodzi mi o zarysowania tylko i wy³±cznie o uderzenia. On jest sztywny i przy mocnym uderzeniu nie podda siê tylko mo¿e odskoczyæ nawet jak na nim bêd± inne warstwy.
Zreszt± uszkodzenia typu zarysowanie do blachy te¿ jest koñcem ochrony jak± daje epoksyd bo w tym miejscu rdza zaczyna rozchodziæ siê pod zdrowy podk³ad. S± epoksydy przemys³owe które oprócz bariery daj± ochronê inhibitorow± ale to inna bajka.
A poza tym równie¿ 80% baranków jest sztywna i s³abo amortyzuje uderzenia. Na podwozia stosuje siê inne ¶rodki konserwuj±ce.

S± na rynku epoksydy do samochodówki które nie s± tak sztywne i tamte mo¿na bez ryzyka k³a¶æ na podwozia od spodu. Novol tylko na podwozia od wnêtrza auta i ca³e ¶rodki itp :tak:
 

Siekiera
Wys³any: 2015-12-19, 13:57   
0
UP DOWN


Pomóg³: 10 razy
Posty: 988
Bombel napisa³/a:
S± epoksydy przemys³owe które oprócz bariery daj± ochronê inhibitorow± ale to inna bajka.


A tu ciê kolego zaskoczê bo jest teraz taki dziwny produkt w samochodówce który ma co¶ z epoksydu i zawiera zwi±zki antykorozyjne a przy okazji ma wszystkie cechy po¿±dane przez lakierników czyli szybki czas schniêcia, rozlewno¶æ i mo¿na na niego szpachlowaæ jak na epoxa, nak³adaæ ka¿dy dostêpny podk³ad a nawet akryl czy bazê (na przeszlifki) :cool:

http://www.generalpaint.b...rs/tds/9700.pdf
 

KK 
Wys³any: 2015-12-20, 12:29   
0
UP DOWN


Pomóg³: 23 razy
Posty: 3347
Tutaj pad³a trafna kwestia, tego odskakiwania epoxydu po uderzeniu.
Przekona³em sie o tym nie raz. Rozmawia³em nawet z technikiem o tym poniewa¿ my¶la³em, ¿e ¼le u¿y³em antysilikonu(zdurnia³em ju¿ wtedy).
Konkluzja by³a taka, ¿e to nie mo¿liwe. :D
Tak¿e mo¿na zaobserwowaæ odskakiwanie podk³adów akrylowych od podk³adu epoxydowego. Podk³ad epoxydowy zmatowiony odpowiedni± gradacj±, odt³uszczony zmywaczem nawet do 3 razy i pokryty akrylem. Na cienkiej blaszce to odskkuj± te warstwy po m³oteczku jak g³upie. Raz akryl od epo, a raz wszystko do do³u.

Kiedy¶ u¿y³em podk³adu barwionego z Valspara(chyba epoxyd)... testowa³em i na³o¿y³em na powierzchnie tylko wydmuchan± po szlifowaniu, baz odt³uszczañ.
Mo¿na to by³o waliæ m³otkiem i bardzo ciê¿ko siê szlifowa³o... ale trzyma³o siê konkretnie.
_________________

 
 

Feiner
Wys³any: 2015-12-20, 18:04   
0
UP DOWN

Posty: 30
Siekiera napisa³/a:
A tu ciê kolego zaskoczê bo jest teraz taki dziwny produkt w samochodówce który ma co¶ z epoksydu i zawiera zwi±zki antykorozyjne a przy okazji ma wszystkie cechy po¿±dane przez lakierników czyli szybki czas schniêcia, rozlewno¶æ i mo¿na na niego szpachlowaæ jak na epoxa, nak³adaæ ka¿dy dostêpny podk³ad a nawet akryl czy bazê (na przeszlifki) :cool:

http://www.generalpaint.b...rs/tds/9700.pdf


To co¶ siê jednak zmieni³o bo pamiêtam jak z rok temu by³a ostra wymiana zdañ o to szpachlowanie i chyba chodzi³o o ten wash primer czy co¶ popl±ta³em?
 

mariusz80 
Wys³any: 2015-12-20, 18:21   
0
UP DOWN

Pomóg³: 11 razy
Posty: 923
Sk±d: WZ
Nie, nie popl±ta³e¶ 😉
_________________

 
 

Siekiera
Wys³any: 2015-12-20, 20:58   
0
UP DOWN


Pomóg³: 10 razy
Posty: 988
No muszê przyznaæ ¿e wtedy to i ja by³em mocno sceptyczny bo brakowa³o potwierdzenia w oryginalnych kartach ale jak to mówi± tylko krowa nie zmienia pogl±dów :cool:

Na dzieñ dzisiejszy uwa¿am ¿e to zajeb.sty podk³ad, sam u¿ywam i sprzedajê coraz wiêcej bo ludziska szybko siê przekonuj±. Ma³o tego, próbowa³em go eksperymentalnie u¿ywaæ jako izolatora na stare rozszlifowane warstwy jako ochrona przed podnoszeniem przy nak³adaniu wype³niacza akrylowego i efekty jak na razie zachêcaj±ce ale nie namawiam bo tego nie ma w karcie technicznej :fiu:
 

POLYKAR.PL
[Usuniêty]
Wys³any: 2015-12-20, 22:50   

heh .... d³ugo trwa³o zanim Turbo siê doczeka³o :cool:
 

LAKIEROWANKO Strona G³ówna » LAKIERNICTWO SAMOCHODOWE » Technologia i materia³y

Odpowiedz do tematu  
Nie mo¿esz pisaæ nowych tematów
Nie mo¿esz odpowiadaæ w tematach
Nie mo¿esz zmieniaæ swoich postów
Nie mo¿esz usuwaæ swoich postów
Nie mo¿esz g³osowaæ w ankietach
Nie mo¿esz za³±czaæ plików na tym forum
Mo¿esz ¶ci±gaæ za³±czniki na tym forum
Skocz do: 

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group - mangi