Szukaj FAQ Album



Autor Wiadomo¶æ
Jakub
Wys³any: 2017-01-23, 01:02   Lakierowanie z lat 50- nitro?
0
UP DOWN

Posty: 2
Witam;

Jako, ¿e sesja w pe³ni to robi siê wszystko, ¿eby siê nie uczyæ- i zaczyna cz³owiek teoretyzowaæ na temat remontu motocykla, zaplanowanego na wakacje.

I tak, zacz±³em siê zastanawiaæ, jaki sposób lakierowania by³by najbardziej odpowiedni do radzieckiego motocykla M-72, pochodz±cego z pocz±tku lat 50.

Oczywi¶cie, wiem, ¿e w zasadzie najlepsze by³by u¿ycie epoksydu, na to jaki¶ nowoczesny akryl, bezbarwny- i bêdzie l¶ni³ niczym nowiutki Mercedes.

Ale tak jakby nie o to chodzi.

Zale¿y mi, przynajmniej teoretycznie, na odtworzeniu fabrycznego wygl±du motocykla.
I rodz± siê pytania- jak malowano wówczas motocykle czy auta? Mia³em okazjê spotkaæ siê z "Wo³g±" z 1966 z oryginalnym lakierem- który by³ niezwykle wrêcz twardy i odporny na zarysowania, za to niekoniecznie super- b³yszcz±cy. W zasadzie, najbardziej przypomina³ to, co spotykamy w kuchni, na garnkach emaliowanych. Jaki to móg³ byæ typ lakieru? Dodam, ¿e pod lakierem by³ podk³ad.

Kolejny przypadek- samochód z drugiej strony oceanu, Plymouth z 1948. Podczas skrobania kolejnych warstw doszed³em do wniosku, ¿e samochód by³ fabrycznie czarny- ale- ów lakier k³adziono bezpo¶rednio na wóz, bez ¿adnego podk³adu? Z dzisiejszej perspektywy wydaje siê to dziwne, ale mo¿e faktycznie tak fabryki lakierowa³y wówczas pojazdy?

Z krótkich poszukiwañ w Google uda³o mi siê znale¼æ, ¿e oko³o 1950 roku dostêpne by³y lakiery nitro i emalie alkidowe. Jaka w praktyce jest pomiêdzy nimi ró¿nica?

Zak³adam, ¿e M-72 by³y lakierowane lakierem nitro lub nitro-piecowym (na pewno Warszawy i Syreny lakierowano "nitro", wiêc tak± technologiê stosowano zapewne w ca³ym ZSRR) . Czym w praktyce cechuje siê taki lakier, czy wizualnie/u¿ytkowo ró¿ni siê od lakierów bardziej wspó³czesnych, czy lakierowanie nim by³oby swego rodzaju sztuk± dla sztuki?

Jeszcze zastanawia mnie kwestia, ¿e praktycznie ka¿dy wyrób nitrocelulozowy jest opisany jako nienadaj±cy siê do zastosowañ zewnêtrznych. Niska odporno¶æ na wodê, s³oñce?

Z drugiej strony, czy zastosowanie "nitra" nie da w³a¶nie takiego wspania³ego, g³êbokiego, szklistego po³ysku, jak widzi siê np. na gitarach czy fornirowanych meblach?

Gdybym szed³ w "Nitro" to prawdopodobnie wiêksze ubytki wype³nia³bym cyn±, nastêpnie podk³ad "nitrolit" od "polifarb-dêbica" , szpachlówka nitro- a na wierzch lakier nitro z dodatkiem mieszaniny pigmentów dla uzyskania odpowiedniego koloru (tak± metodê znalaz³em na forum lutniczym- to zapewnia krycie?), zmatowiona papierem ¶ciernym i wypolerowana. Wydaje mi siê, ¿e to technologia najbli¿sza tej sprzed 60 lat no i chyba nic w niej nie powinno siê gry¼æ; s±dz±c po meblach powinno te¿ byæ do¶æ twarde i odporne na rysy.


No a lakier na "wo³dze"- co to mog³o byæ? Jaki¶ lakier piecowy? Przyznam szczerze, ¿e na takim efekcie by mi najbardziej zale¿a³o- lakieru bardzo odpornego na zadrapania, ale z drugiej strony, wysoce po³yskliwego dopiero po wypolerowaniu i woskowaniu.

pozdrawiam
 

Robertlodz09 
Wys³any: 2017-01-25, 23:11   
0
UP DOWN


Pomóg³: 61 razy
Posty: 3388
Sk±d: £ód¿
Jakub napisa³/a:
oko³o 1950 roku dostêpne by³y lakiery nitro i emalie alkidowe.

Emalia alkidowa to obecnie normalna znana wszystkim .. olejna
 

LAKIEROWANKO Strona G³ówna » LAKIERNICTWO SAMOCHODOWE » Classic & Youngtimer Garage

Odpowiedz do tematu  
Nie mo¿esz pisaæ nowych tematów
Nie mo¿esz odpowiadaæ w tematach
Nie mo¿esz zmieniaæ swoich postów
Nie mo¿esz usuwaæ swoich postów
Nie mo¿esz g³osowaæ w ankietach
Nie mo¿esz za³±czaæ plików na tym forum
Nie mo¿esz ¶ci±gaæ za³±czników na tym forum
Skocz do: 

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group