Szukaj FAQ Album



Autor Wiadomo¶æ
jacekbed
Wys³any: 2009-12-22, 11:38   Matowanie - na mokro czy na sucho
0
UP DOWN

Posty: 5
Witam wszystkich.
Mam pytanie do was jako amator w lakierowaniu.
1
Jak mam to rozumieæ, je¶li na puszce lakieru pisze:
" przed malowaniem powierzniê podk³adu przeszlifowaæ papierem P 320-400 na mokro, 280-320 na sucho "
To ma znaczyæ ¿e trzeba zmatowiæ i na mokro i na sucho, czy na mokro lub na sucho.
2
Która z tych metod szlifowania podk³adu daje leprzy efekt ( czy nie ma ró¿nicy )
3
Czy maluj±c lakierem z utwardzaczem kilka warstw, nale¿y do ka¿dej warstwy dodawaæ utwardzacz czy mo¿na tylko do ostatniej.
Dodam, je¶li ma to znaczenie, ¿e nie chodzi mi w tych pytaniach o lakierowanie samochodów a raczej o maszyny rolnicze.
Proszê o odpowiedzi.
Pozdrawiam.
 

baqo 
Wys³any: 2009-12-22, 18:08   
0
UP DOWN

Pomóg³: 20 razy
Posty: 1553
Sk±d: ko³obrzeg
jacekbed napisa³/a:
przed malowaniem powierzniê podk³adu przeszlifowaæ papierem P 320-400 na mokro, 280-320 na sucho "
jacekbed napisa³/a:
Która z tych metod szlifowania podk³adu daje leprzy efekt ( czy nie ma ró¿nicy )
pod lakier ¿adna obcja nie jest dobra!!! z³e gradacje papierów. co do samego szlifowania mokro ,czy na sucho ,oba prowadz± do jednego efektu.
Cytat:
Czy maluj±c lakierem z utwardzaczem kilka warstw, nale¿y do ka¿dej warstwy dodawaæ utwardzacz czy mo¿na tylko do ostatniej.
kurcze!!! jak produkt jest 2K ,to utwardzacz miesza siê z lakierem i dopiero k³adzie warstwy. :!: :!: :!: :!:
jacekbed napisa³/a:
Dodam, je¶li ma to znaczenie, ¿e nie chodzi mi w tych pytaniach o lakierowanie samochodów a raczej o maszyny rolnicze.
Proszê o odpowiedzi.
aha :roll: to na koñcu doczyta³em. wszystko tak jak napisane przez ciebie ,ale farba musi byæ z utwardzaczem od samego pod³o¿a :idea: :idea:
Cytat:
Pozdrawiam.
Weso³ych ¦wi±t :tak:
 
 

camel
Wys³any: 2009-12-23, 09:41   
0
UP DOWN

Pomóg³: 1 raz
Posty: 94
Sk±d: Kraków
A ja siê pod³±czê pod temat, co s±dzicie o malowaniu maszyn rolnicznych tylko podk³adem epoksydowym, ale dobarwionym pod kolor ? Teoretycznie powinno byæ twarde, a na np ci±gniku nie musi byæ b³ysk, moze byæ matowo.
 

PROJEKTER
Wys³any: 2009-12-23, 12:14   
0
UP DOWN


Pomóg³: 15 razy
Posty: 1837
Sk±d: MODULAR - equipment
Kiedy¶ ! Taxi w Niemczech by³y lakierowane podk³adem (kolor - kremowy nazwa potoczna - ko¶æ s³oniowa ) mokro na mokro i bez miêdzy szlifowania pokrywane cienk± warstw± lakieru bezbarwnego zaraz po odparowaniu rozpuszczalnika z podk³adu.

By³o ³adnie, skutecznie i tanio !

Je¿eli chodzi o malowanie samym podk³adem to jest tak samo z³y pomys³ jak je¿d¿enie samochodem z zaszpachlowanym elementem. Te materia³y s± higroskopijne i wci±gaj± wodê. Bez ochrony warstw± politury ( utwardzony lakier po odparowaniu wszystkich czê¶ci lotnych ) szybko zaczn± siê tworzyæ ogniska korozji ! Typ substancji b³onotwórczej nie ma tu znaczenia. Tylko to ile wype³niacza ma dany materia³. Im mniej ( grunty ) tym lepiej -je¿eli nie jest pokryty politur± !
_________________
Chcesz wiedzieæ wiêcej ? ... projekter@projekter.pl
 

No-limit
Wys³any: 2009-12-23, 15:55   Re: Matowanie - na mokro czy na sucho
0
UP DOWN


Pomóg³: 34 razy
Posty: 1179
jacekbed napisa³/a:
Czy maluj±c lakierem z utwardzaczem kilka warstw, nale¿y do ka¿dej warstwy dodawaæ utwardzacz czy mo¿na tylko do ostatniej.
Pozdrawiam.

Do lakieru dodaje siê utwardzacz w proporcji jak± podaje producent .Warstwy nie maj± znaczenia.
 

jacekbed
Wys³any: 2009-12-23, 18:00   
0
UP DOWN

Posty: 5
No-limit napisa³/a:
Do lakieru dodaje siê utwardzacz w proporcji jak± podaje producent .Warstwy nie maj± znaczenia.

Masz racjê. Mi chodzi³o ( zapomnia³em wcze¶niej o tym napisaæ ) o emaliê Autorenolak, bo tym malujê maszyny, za t± cenê my¶lê ¿e jest to w miarê dobra farba, tym bardziej do maszyn. Zale¿a³o mi najbardziej na takiej farbie która by by³a odporna na zarysowania. Do tej emalii dodaje siê tzw. korektor (utwardzacz), ale niekoniecznie, i w³a¶nie dlatego pyta³em czy do ka¿dej warstwy trzeba dodawaæ ten utwardzacz, bo gdze¶ s³ysza³em ¿e gdy np. do pierwszej warstwy siê nie doda, to jest ona troszkê mniej twarda i wtedy ostatnia warstwa ma lepsz± przyczepno¶æ do niej, ale byæ mo¿e kto¶ mi tak tylko nabaja³.
A mo¿e kto¶ z was mia³ do czynienia z tak± farb±, ciekawi mnie co ona jest warta?
Pozdrawiam wszystkich i Weso³ych ¦wi±t.
 

Dawid1989 
Wys³any: 2009-12-23, 19:00   
0
UP DOWN

Pomóg³: 8 razy
Posty: 324
Sk±d: okolice Mielca
o Bo¿e ....Nie kupuj tej farby !!!Malowa³em w tym roku ca³ego MF i takie gówno ¿e szok. S³abo kryje.Nie wiem czy ta farba w ogóle sie w pe³ni utwardza.Efekt po malowaniu praktycznie brak po³ysku (md³y). nie ma proporcji .czyli mieszasz na pa³e.
 

Bodzio 
Wys³any: 2009-12-23, 21:37   
0
UP DOWN
--B_C_G--


Pomóg³: 9 razy
Posty: 405
Sk±d: lubuskie
Ojjj tam, a¿ tak ¼le siê nie ¶wieci :P hehehe zobacz tutaj:
http://www.polskajazda.pl...2583,531204%27)
Choæ potwierdzam, farba g... warta
_________________
http://img714.imageshack....p?id=aa001z.jpg
 
 

Dawid1989 
Wys³any: 2009-12-23, 22:11   
0
UP DOWN

Pomóg³: 8 razy
Posty: 324
Sk±d: okolice Mielca
a na pewno by³o t± farb± malowane???bo po³ysk nie a¿ tak tragiczny :shock: Mo¿e zielony jest lepszy. tak jak brunatna szaro¶æ, bardzo fajnie mi sie malowa³o.A czerwony i srebrny który jest razem z bezbarwnym tragedia.
 

Bodzio 
Wys³any: 2009-12-23, 22:47   
0
UP DOWN
--B_C_G--


Pomóg³: 9 razy
Posty: 405
Sk±d: lubuskie
Tak, to renolakiem ze ¶nie¿ki by³o malowane, wiem to na 100% bo sam tego komarka kiedy¶ malowa³em ;)
_________________
http://img714.imageshack....p?id=aa001z.jpg
 
 

jacekbed
Wys³any: 2009-12-24, 12:33   
0
UP DOWN

Posty: 5
Z tego co wiem to autorenolaka nie produkuje ¶nie¿ka a nobiles.
 

Bodzio 
Wys³any: 2009-12-24, 20:44   
0
UP DOWN
--B_C_G--


Pomóg³: 9 razy
Posty: 405
Sk±d: lubuskie
Nie wiem kto produkuje, ale tak z tego co mi siê kojarzy to by³a ¶nie¿ka napisane na puszcze kiedy¶, choæ mogê siê myliæ i g³owy ¶ci±æ sobie nie dam
_________________
http://img714.imageshack....p?id=aa001z.jpg
 
 

PROJEKTER
Wys³any: 2009-12-28, 19:41   
0
UP DOWN


Pomóg³: 15 razy
Posty: 1837
Sk±d: MODULAR - equipment
Panowie ! Mo¿e kilka rzeczowych rad wam pomo¿e ?

Na pocz±tek AUTORENOLAK - to lakier na bazie ¿ywic syntetycznych schn±cy przez przy³±czanie tlenu. Ca³kowita twardo¶æ pow³oki uzyskiwana jest dopiero po 30 dniach. Im twardsza jest wierzchnia pow³oka tym trudniej schnie ta pod spodem. Takie to dziwad³o !

O dziwo mo¿na ten proces trochê ustabilizowaæ dodaj±c ok 10 - 25 ml utwardzacza do lakierów akrylowych na litr syntetyku do lakieru - przed malowaniem.

Na koniec PO£YSK ¿eby siê ów lakier z epoki Fiata 125 p l¶ni³ niewiarygodnie ! ... to zamiast rozpuszczalnika flatowego nale¿y rozrzedziæ go terpentyn± ( do nabycia w aptece ) lub benzyn± lakow± do wyrobów olejnych.

ale ale ... najpierw dodajemy terpentynê ( lub benzynê lakow± ) pó¼niej utwardzacz !!!!
i najpierw próba na ma³ej ilo¶ci bo do tych modyfikatorów producenci dolewaj± ró¿ne dziwne rzeczy i mo¿na mieæ pecha ! Czasami wystarczy wymieszaæ terpentynê z rozpuszczalnikiem ftalowym 1 : 1. Nigdy nie u¿ywajcie do tego nitro bo zmatowieje szybciej ni¿ wyschnie !

Na koniec uwaga - NIE WOLNO TEGO MATOWAÆ I POLEROWAÆ. Zawsze zmatowieje po jakim¶ czasie.

I jedna jeszcze uwaga. Czasami ( choæ to rzadko¶æ ) zdarza siê ¿e AUTORENOLAK to nitroceluloza modyfikowana ¿ywic± syntetyczn±. To taki sam lakier jaki 30 lat temu FSO wydawa³o swoim klientom na tzw. zaprawki . Taki Autorenolak nadaje siê tylko na ma³y p³ot.
_________________
Chcesz wiedzieæ wiêcej ? ... projekter@projekter.pl
 

jacekbed
Wys³any: 2009-12-28, 20:45   
0
UP DOWN

Posty: 5
PROJEKTER napisa³/a:
Ca³kowita twardo¶æ pow³oki uzyskiwana jest dopiero po 30 dniach
A¿ tyle? Malowa³em kilka maszyn, skoñczy³em ze dwa tygodnie przed tymi mrozami ( -15 stopni) co niedawno by³y, jak my¶lisz zd±¿y³o siê to utwardziæ?
PROJEKTER napisa³/a:
mo¿na ten proces trochê ustabilizowaæ dodaj±c ok 10 - 25 ml utwardzacza do lakierów akrylowych
10-25 ml na litr autorenolaka mam rozumieæ?
Ale dodawaæ mo¿na tylko jeden utwardzacz, czy mo¿na i ten akrylowy i ten tzw. korektor?
 

PROJEKTER
Wys³any: 2009-12-28, 21:12   
0
UP DOWN


Pomóg³: 15 razy
Posty: 1837
Sk±d: MODULAR - equipment
Ten korektor to jak my¶lê - KOREKTOR GÊSTO¦CI - rozcieñczalnik z aktywatorem, lub zwyk³y rozcieñczalnik ftalowy ! Autorenolak to system 1K.
Mo¿na laæ jedno i drugie, lub tylko utwardzacz a rozcieñczalnik zast±piæ terpentyn± lub b. lakow±.

Zapomnia³em wam jednak wspomnieæ, ¿e jak ma byæ taki gigantyczny po³ysk to w temperaturze 16 - 20 st taka mieszanka schnie dwa trzy dni. Py³osucho¶æ po kilku godzinach ... ale jak siê o to kto¶ oprze zostanie ¶lad nawet po dwóch dniach.

Chyba ¿e do kabiny na 70 st C na 60 minut. Wtedy jest OK jak tylko wystygnie. Przy mniejszych elementach mo¿na grzaæ promiennikiem.

Utwardzenie ca³kowite to taki stan w którym ju¿ odparuj± z pow³oki wszystkie czê¶ci lotne. W lakierach akrylowych trwa to nawet 7 dni po tym jak samochód wyjedzie z kabiny po grzaniu w 60 st. C.
Prosty test - lekko matujemy i pryskamy tym samym lakierem na ten niby wysuszony.
Zmarszczy siê i zareaguje znaczy aktywny i nie utwardzony ... Nic siê nie stanie - znaczy utwardzony czyli politura lakiernicza - inaczej po prostu tworzywo sztuczne, a nie lakier !

Jest taka zasada - PRAWIE KA¯DA REAKCJA CHEMICZNA PRZEBIEGA DWUKROTNIE SZYBCIEJ JE¯ELI TEMPERATURA OTOCZENIA WZRASTA O 1 ST C.

Granica rozpoczêcia reakcji dla lakieru akrylowego to + 4 st C. Dla autorenolaku nie mam pojêcia bo teoretycznie nie reaguje on z utwardzaczem tylko schnie po odparowaniu rozpuszczalnika - To system 1 K.
_________________
Chcesz wiedzieæ wiêcej ? ... projekter@projekter.pl
 

jacekbed
Wys³any: 2009-12-28, 21:58   
0
UP DOWN

Posty: 5
PROJEKTER napisa³/a:
Ten korektor to jak my¶lê - KOREKTOR GÊSTO¦CI - rozcieñczalnik z aktywatorem, lub zwyk³y rozcieñczalnik ftalowy ! Autorenolak to system 1K.
Nie, nie :nie: . Chyba mówimy o dwóch ró¿nych rzeczach. To jest poprostu utwardzacz.
"Korektor PR dodany do emalii autorenolak powoduje skrócenie czasu schniêcia, zwiêksza twardo¶æ i odporno¶æ pow³ok na zarysowania, poprawia po³ysk i rozlewno¶æ emalii.
Korektor dodaæ bezpo¶rednio przed malowaniem do rozcieñczonej emalii renowacyjnej autorenolak w ilo¶ci max. 8% obj. w stosunku do emalii (lepko¶æ handlowa). Ca³o¶æ dok³adnie wymieszaæ i ewentualnie skorygowaæ lepko¶æ rozcieñczalnikiem jak podaje karta informacji technicznej ww. emalii. Emalia z dodatkiem korektora PR musi byæ zu¿yta w ci±gu 2 godzin, gdy¿ po tym czasie mieszanina mo¿e polimeryzowaæ i nie nadawaæ siê do dalszego u¿ytku."
 

wodyn
Wys³any: 2010-01-11, 11:38   
0
UP DOWN

Posty: 8
Wtr±ce siê-je¶li mo¿na a propos szybko¶ci przebiegu reakcji chemicznych:opisuje to regu³a Van't Hoffa z której wynika ,¿e szybko¶c reakcji zmienia siê od 2 do 4 razy przy zmianie temp. o ka¿de 10 stopni Celsjusza [/u]
 

LAKIEROWANKO Strona G³ówna » LAKIERNICTWO SAMOCHODOWE » Pomoc dla amatorów

Odpowiedz do tematu  
Nie mo¿esz pisaæ nowych tematów
Nie mo¿esz odpowiadaæ w tematach
Nie mo¿esz zmieniaæ swoich postów
Nie mo¿esz usuwaæ swoich postów
Nie mo¿esz g³osowaæ w ankietach
Nie mo¿esz za³±czaæ plików na tym forum
Mo¿esz ¶ci±gaæ za³±czniki na tym forum
Skocz do: 

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group