Szukaj FAQ Album



Autor Wiadomość
jacekbed
Wysłany: 2009-12-22, 11:38   Matowanie - na mokro czy na sucho
0
UP DOWN

Posty: 5
Witam wszystkich.
Mam pytanie do was jako amator w lakierowaniu.
1
Jak mam to rozumieĂŚ, jeÂśli na puszce lakieru pisze:
" przed malowaniem powierzniĂŞ podkÂładu przeszlifowaĂŚ papierem P 320-400 na mokro, 280-320 na sucho "
To ma znaczyĂŚ Âże trzeba zmatowiĂŚ i na mokro i na sucho, czy na mokro lub na sucho.
2
Która z tych metod szlifowania podk³adu daje leprzy efekt ( czy nie ma ró¿nicy )
3
Czy malujÂąc lakierem z utwardzaczem kilka warstw, naleÂży do kaÂżdej warstwy dodawaĂŚ utwardzacz czy moÂżna tylko do ostatniej.
Dodam, jeÂśli ma to znaczenie, Âże nie chodzi mi w tych pytaniach o lakierowanie samochodĂłw a raczej o maszyny rolnicze.
ProszĂŞ o odpowiedzi.
Pozdrawiam.
 

baqo 
Wysłany: 2009-12-22, 18:08   
0
UP DOWN

Pomógł: 20 razy
Posty: 1553
Skąd: koÂłobrzeg
jacekbed napisał/a:
przed malowaniem powierzniĂŞ podkÂładu przeszlifowaĂŚ papierem P 320-400 na mokro, 280-320 na sucho "
jacekbed napisał/a:
Która z tych metod szlifowania podk³adu daje leprzy efekt ( czy nie ma ró¿nicy )
pod lakier Âżadna obcja nie jest dobra!!! zÂłe gradacje papierĂłw. co do samego szlifowania mokro ,czy na sucho ,oba prowadzÂą do jednego efektu.
Cytat:
Czy malujÂąc lakierem z utwardzaczem kilka warstw, naleÂży do kaÂżdej warstwy dodawaĂŚ utwardzacz czy moÂżna tylko do ostatniej.
kurcze!!! jak produkt jest 2K ,to utwardzacz miesza siĂŞ z lakierem i dopiero kÂładzie warstwy. :!: :!: :!: :!:
jacekbed napisał/a:
Dodam, jeÂśli ma to znaczenie, Âże nie chodzi mi w tych pytaniach o lakierowanie samochodĂłw a raczej o maszyny rolnicze.
ProszĂŞ o odpowiedzi.
aha :roll: to na koĂącu doczytaÂłem. wszystko tak jak napisane przez ciebie ,ale farba musi byĂŚ z utwardzaczem od samego podÂłoÂża :idea: :idea:
Cytat:
Pozdrawiam.
WesoÂłych ÂŚwiÂąt :tak:
 
 

camel
Wysłany: 2009-12-23, 09:41   
0
UP DOWN

Pomógł: 1 raz
Posty: 94
Skąd: KrakĂłw
A ja siê pod³¹czê pod temat, co s¹dzicie o malowaniu maszyn rolnicznych tylko podk³adem epoksydowym, ale dobarwionym pod kolor ? Teoretycznie powinno byÌ twarde, a na np ci¹gniku nie musi byÌ b³ysk, moze byÌ matowo.
 

PROJEKTER
Wysłany: 2009-12-23, 12:14   
0
UP DOWN


Pomógł: 15 razy
Posty: 1837
Skąd: MODULAR - equipment
Kiedyœ ! Taxi w Niemczech by³y lakierowane podk³adem (kolor - kremowy nazwa potoczna - koœÌ s³oniowa ) mokro na mokro i bez miêdzy szlifowania pokrywane cienk¹ warstw¹ lakieru bezbarwnego zaraz po odparowaniu rozpuszczalnika z podk³adu.

ByÂło Âładnie, skutecznie i tanio !

JeÂżeli chodzi o malowanie samym podkÂładem to jest tak samo zÂły pomysÂł jak jeÂżdÂżenie samochodem z zaszpachlowanym elementem. Te materiaÂły sÂą higroskopijne i wciÂągajÂą wodĂŞ. Bez ochrony warstwÂą politury ( utwardzony lakier po odparowaniu wszystkich czĂŞÂści lotnych ) szybko zacznÂą siĂŞ tworzyĂŚ ogniska korozji ! Typ substancji bÂłonotwĂłrczej nie ma tu znaczenia. Tylko to ile wypeÂłniacza ma dany materiaÂł. Im mniej ( grunty ) tym lepiej -jeÂżeli nie jest pokryty politurÂą !
_________________
Chcesz wiedzieĂŚ wiĂŞcej ? ... projekter@projekter.pl
 

No-limit
Wysłany: 2009-12-23, 15:55   Re: Matowanie - na mokro czy na sucho
0
UP DOWN


Pomógł: 34 razy
Posty: 1179
jacekbed napisał/a:
Czy malujÂąc lakierem z utwardzaczem kilka warstw, naleÂży do kaÂżdej warstwy dodawaĂŚ utwardzacz czy moÂżna tylko do ostatniej.
Pozdrawiam.

Do lakieru dodaje siĂŞ utwardzacz w proporcji jakÂą podaje producent .Warstwy nie majÂą znaczenia.
 

jacekbed
Wysłany: 2009-12-23, 18:00   
0
UP DOWN

Posty: 5
No-limit napisał/a:
Do lakieru dodaje siĂŞ utwardzacz w proporcji jakÂą podaje producent .Warstwy nie majÂą znaczenia.

Masz racjê. Mi chodzi³o ( zapomnia³em wczeœniej o tym napisaÌ ) o emaliê Autorenolak, bo tym malujê maszyny, za t¹ cenê myœlê ¿e jest to w miarê dobra farba, tym bardziej do maszyn. Zale¿a³o mi najbardziej na takiej farbie która by by³a odporna na zarysowania. Do tej emalii dodaje siê tzw. korektor (utwardzacz), ale niekoniecznie, i w³aœnie dlatego pyta³em czy do ka¿dej warstwy trzeba dodawaÌ ten utwardzacz, bo gdzeœ s³ysza³em ¿e gdy np. do pierwszej warstwy siê nie doda, to jest ona troszkê mniej twarda i wtedy ostatnia warstwa ma lepsz¹ przyczepnoœÌ do niej, ale byÌ mo¿e ktoœ mi tak tylko nabaja³.
A moÂże ktoÂś z was miaÂł do czynienia z takÂą farbÂą, ciekawi mnie co ona jest warta?
Pozdrawiam wszystkich i WesoÂłych ÂŚwiÂąt.
 

Dawid1989 
Wysłany: 2009-12-23, 19:00   
0
UP DOWN

Pomógł: 8 razy
Posty: 324
Skąd: okolice Mielca
o BoÂże ....Nie kupuj tej farby !!!MalowaÂłem w tym roku caÂłego MF i takie gĂłwno Âże szok. SÂłabo kryje.Nie wiem czy ta farba w ogĂłle sie w peÂłni utwardza.Efekt po malowaniu praktycznie brak poÂłysku (mdÂły). nie ma proporcji .czyli mieszasz na paÂłe.
 

Bodzio 
Wysłany: 2009-12-23, 21:37   
0
UP DOWN
--B_C_G--


Pomógł: 9 razy
Posty: 405
Skąd: lubuskie
Ojjj tam, aÂż tak Âźle siĂŞ nie Âświeci :P hehehe zobacz tutaj:
http://www.polskajazda.pl...2583,531204%27)
ChoĂŚ potwierdzam, farba g... warta
_________________
http://img714.imageshack....p?id=aa001z.jpg
 
 

Dawid1989 
Wysłany: 2009-12-23, 22:11   
0
UP DOWN

Pomógł: 8 razy
Posty: 324
Skąd: okolice Mielca
a na pewno by³o t¹ farb¹ malowane???bo po³ysk nie a¿ tak tragiczny :shock: Mo¿e zielony jest lepszy. tak jak brunatna szaroœÌ, bardzo fajnie mi sie malowa³o.A czerwony i srebrny który jest razem z bezbarwnym tragedia.
 

Bodzio 
Wysłany: 2009-12-23, 22:47   
0
UP DOWN
--B_C_G--


Pomógł: 9 razy
Posty: 405
Skąd: lubuskie
Tak, to renolakiem ze ÂśnieÂżki byÂło malowane, wiem to na 100% bo sam tego komarka kiedyÂś malowaÂłem ;)
_________________
http://img714.imageshack....p?id=aa001z.jpg
 
 

jacekbed
Wysłany: 2009-12-24, 12:33   
0
UP DOWN

Posty: 5
Z tego co wiem to autorenolaka nie produkuje ÂśnieÂżka a nobiles.
 

Bodzio 
Wysłany: 2009-12-24, 20:44   
0
UP DOWN
--B_C_G--


Pomógł: 9 razy
Posty: 405
Skąd: lubuskie
Nie wiem kto produkuje, ale tak z tego co mi siê kojarzy to by³a œnie¿ka napisane na puszcze kiedyœ, choÌ mogê siê myliÌ i g³owy œci¹Ì sobie nie dam
_________________
http://img714.imageshack....p?id=aa001z.jpg
 
 

PROJEKTER
Wysłany: 2009-12-28, 19:41   
0
UP DOWN


Pomógł: 15 razy
Posty: 1837
Skąd: MODULAR - equipment
Panowie ! MoÂże kilka rzeczowych rad wam pomoÂże ?

Na pocz¹tek AUTORENOLAK - to lakier na bazie ¿ywic syntetycznych schn¹cy przez przy³¹czanie tlenu. Ca³kowita twardoœÌ pow³oki uzyskiwana jest dopiero po 30 dniach. Im twardsza jest wierzchnia pow³oka tym trudniej schnie ta pod spodem. Takie to dziwad³o !

O dziwo moÂżna ten proces trochĂŞ ustabilizowaĂŚ dodajÂąc ok 10 - 25 ml utwardzacza do lakierĂłw akrylowych na litr syntetyku do lakieru - przed malowaniem.

Na koniec POÂŁYSK Âżeby siĂŞ Ăłw lakier z epoki Fiata 125 p lÂśniÂł niewiarygodnie ! ... to zamiast rozpuszczalnika flatowego naleÂży rozrzedziĂŚ go terpentynÂą ( do nabycia w aptece ) lub benzynÂą lakowÂą do wyrobĂłw olejnych.

ale ale ... najpierw dodajemy terpentynê ( lub benzynê lakow¹ ) póŸniej utwardzacz !!!!
i najpierw próba na ma³ej iloœci bo do tych modyfikatorów producenci dolewaj¹ ró¿ne dziwne rzeczy i mo¿na mieÌ pecha ! Czasami wystarczy wymieszaÌ terpentynê z rozpuszczalnikiem ftalowym 1 : 1. Nigdy nie u¿ywajcie do tego nitro bo zmatowieje szybciej ni¿ wyschnie !

Na koniec uwaga - NIE WOLNO TEGO MATOWAÆ I POLEROWAÆ. Zawsze zmatowieje po jakim¶ czasie.

I jedna jeszcze uwaga. Czasami ( choÌ to rzadkoœÌ ) zdarza siê ¿e AUTORENOLAK to nitroceluloza modyfikowana ¿ywic¹ syntetyczn¹. To taki sam lakier jaki 30 lat temu FSO wydawa³o swoim klientom na tzw. zaprawki . Taki Autorenolak nadaje siê tylko na ma³y p³ot.
_________________
Chcesz wiedzieĂŚ wiĂŞcej ? ... projekter@projekter.pl
 

jacekbed
Wysłany: 2009-12-28, 20:45   
0
UP DOWN

Posty: 5
PROJEKTER napisał/a:
Ca³kowita twardoœÌ pow³oki uzyskiwana jest dopiero po 30 dniach
A¿ tyle? Malowa³em kilka maszyn, skoùczy³em ze dwa tygodnie przed tymi mrozami ( -15 stopni) co niedawno by³y, jak myœlisz zd¹¿y³o siê to utwardziÌ?
PROJEKTER napisał/a:
moÂżna ten proces trochĂŞ ustabilizowaĂŚ dodajÂąc ok 10 - 25 ml utwardzacza do lakierĂłw akrylowych
10-25 ml na litr autorenolaka mam rozumieĂŚ?
Ale dodawaĂŚ moÂżna tylko jeden utwardzacz, czy moÂżna i ten akrylowy i ten tzw. korektor?
 

PROJEKTER
Wysłany: 2009-12-28, 21:12   
0
UP DOWN


Pomógł: 15 razy
Posty: 1837
Skąd: MODULAR - equipment
Ten korektor to jak my¶lê - KOREKTOR GÊSTO¦CI - rozcieñczalnik z aktywatorem, lub zwyk³y rozcieñczalnik ftalowy ! Autorenolak to system 1K.
MoÂżna laĂŚ jedno i drugie, lub tylko utwardzacz a rozcieĂączalnik zastÂąpiĂŚ terpentynÂą lub b. lakowÂą.

Zapomnia³em wam jednak wspomnieÌ, ¿e jak ma byÌ taki gigantyczny po³ysk to w temperaturze 16 - 20 st taka mieszanka schnie dwa trzy dni. Py³osuchoœÌ po kilku godzinach ... ale jak siê o to ktoœ oprze zostanie œlad nawet po dwóch dniach.

Chyba Âże do kabiny na 70 st C na 60 minut. Wtedy jest OK jak tylko wystygnie. Przy mniejszych elementach moÂżna grzaĂŚ promiennikiem.

Utwardzenie caÂłkowite to taki stan w ktĂłrym juÂż odparujÂą z powÂłoki wszystkie czĂŞÂści lotne. W lakierach akrylowych trwa to nawet 7 dni po tym jak samochĂłd wyjedzie z kabiny po grzaniu w 60 st. C.
Prosty test - lekko matujemy i pryskamy tym samym lakierem na ten niby wysuszony.
Zmarszczy siĂŞ i zareaguje znaczy aktywny i nie utwardzony ... Nic siĂŞ nie stanie - znaczy utwardzony czyli politura lakiernicza - inaczej po prostu tworzywo sztuczne, a nie lakier !

Jest taka zasada - PRAWIE KAÂŻDA REAKCJA CHEMICZNA PRZEBIEGA DWUKROTNIE SZYBCIEJ JEÂŻELI TEMPERATURA OTOCZENIA WZRASTA O 1 ST C.

Granica rozpoczĂŞcia reakcji dla lakieru akrylowego to + 4 st C. Dla autorenolaku nie mam pojĂŞcia bo teoretycznie nie reaguje on z utwardzaczem tylko schnie po odparowaniu rozpuszczalnika - To system 1 K.
_________________
Chcesz wiedzieĂŚ wiĂŞcej ? ... projekter@projekter.pl
 

jacekbed
Wysłany: 2009-12-28, 21:58   
0
UP DOWN

Posty: 5
PROJEKTER napisał/a:
Ten korektor to jak my¶lê - KOREKTOR GÊSTO¦CI - rozcieñczalnik z aktywatorem, lub zwyk³y rozcieñczalnik ftalowy ! Autorenolak to system 1K.
Nie, nie :nie: . Chyba mówimy o dwóch ró¿nych rzeczach. To jest poprostu utwardzacz.
"Korektor PR dodany do emalii autorenolak powoduje skrócenie czasu schniêcia, zwiêksza twardoœÌ i odpornoœÌ pow³ok na zarysowania, poprawia po³ysk i rozlewnoœÌ emalii.
Korektor dodaÌ bezpoœrednio przed malowaniem do rozcieùczonej emalii renowacyjnej autorenolak w iloœci max. 8% obj. w stosunku do emalii (lepkoœÌ handlowa). Ca³oœÌ dok³adnie wymieszaÌ i ewentualnie skorygowaÌ lepkoœÌ rozcieùczalnikiem jak podaje karta informacji technicznej ww. emalii. Emalia z dodatkiem korektora PR musi byÌ zu¿yta w ci¹gu 2 godzin, gdy¿ po tym czasie mieszanina mo¿e polimeryzowaÌ i nie nadawaÌ siê do dalszego u¿ytku."
 

wodyn
Wysłany: 2010-01-11, 11:38   
0
UP DOWN

Posty: 8
WtrÂące siĂŞ-jeÂśli moÂżna a propos szybkoÂści przebiegu reakcji chemicznych:opisuje to reguÂła Van't Hoffa z ktĂłrej wynika ,Âże szybkoÂśc reakcji zmienia siĂŞ od 2 do 4 razy przy zmianie temp. o kaÂżde 10 stopni Celsjusza [/u]
 

LAKIEROWANKO Strona Główna » LAKIERNICTWO SAMOCHODOWE » Pomoc dla amatorĂłw

Odpowiedz do tematu  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Skocz do: 

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group