Autor |
Wiadomość |
 |
jacekbed
|
Wysłany: 2009-12-22, 11:38 Matowanie - na mokro czy na sucho
|
0
|
|
|
Posty: 5
|
Witam wszystkich.
Mam pytanie do was jako amator w lakierowaniu.
1
Jak mam to rozumieĂŚ, jeÂśli na puszce lakieru pisze:
" przed malowaniem powierzniĂŞ podkÂładu przeszlifowaĂŚ papierem P 320-400 na mokro, 280-320 na sucho "
To ma znaczyĂŚ Âże trzeba zmatowiĂŚ i na mokro i na sucho, czy na mokro lub na sucho.
2
Która z tych metod szlifowania podk³adu daje leprzy efekt ( czy nie ma ró¿nicy )
3
Czy malujÂąc lakierem z utwardzaczem kilka warstw, naleÂży do kaÂżdej warstwy dodawaĂŚ utwardzacz czy moÂżna tylko do ostatniej.
Dodam, jeÂśli ma to znaczenie, Âże nie chodzi mi w tych pytaniach o lakierowanie samochodĂłw a raczej o maszyny rolnicze.
ProszĂŞ o odpowiedzi.
Pozdrawiam. |
|
|
|
 |
baqo
|
Wysłany: 2009-12-22, 18:08
|
0
|
|
|
Pomógł: 20 razy Posty: 1553 Skąd: koÂłobrzeg
|
jacekbed napisał/a: | przed malowaniem powierzniĂŞ podkÂładu przeszlifowaĂŚ papierem P 320-400 na mokro, 280-320 na sucho " |
jacekbed napisał/a: | KtĂłra z tych metod szlifowania podkÂładu daje leprzy efekt ( czy nie ma ró¿nicy ) | pod lakier Âżadna obcja nie jest dobra!!! zÂłe gradacje papierĂłw. co do samego szlifowania mokro ,czy na sucho ,oba prowadzÂą do jednego efektu. Cytat: | Czy malujÂąc lakierem z utwardzaczem kilka warstw, naleÂży do kaÂżdej warstwy dodawaĂŚ utwardzacz czy moÂżna tylko do ostatniej. | kurcze!!! jak produkt jest 2K ,to utwardzacz miesza siĂŞ z lakierem i dopiero kÂładzie warstwy. jacekbed napisał/a: | Dodam, jeÂśli ma to znaczenie, Âże nie chodzi mi w tych pytaniach o lakierowanie samochodĂłw a raczej o maszyny rolnicze.
ProszĂŞ o odpowiedzi. | aha to na koĂącu doczytaÂłem. wszystko tak jak napisane przez ciebie ,ale farba musi byĂŚ z utwardzaczem od samego podÂłoÂża WesoÂłych ÂŚwiÂąt |
|
|
|
 |
camel
|
Wysłany: 2009-12-23, 09:41
|
0
|
|
|
Pomógł: 1 raz Posty: 94 Skąd: KrakĂłw
|
A ja siê pod³¹czê pod temat, co s¹dzicie o malowaniu maszyn rolnicznych tylko podk³adem epoksydowym, ale dobarwionym pod kolor ? Teoretycznie powinno byÌ twarde, a na np ci¹gniku nie musi byÌ b³ysk, moze byÌ matowo. |
|
|
|
 |
PROJEKTER
|
Wysłany: 2009-12-23, 12:14
|
0
|
|
|

Pomógł: 15 razy Posty: 1837 Skąd: MODULAR - equipment
|
Kiedyœ ! Taxi w Niemczech by³y lakierowane podk³adem (kolor - kremowy nazwa potoczna - koœÌ s³oniowa ) mokro na mokro i bez miêdzy szlifowania pokrywane cienk¹ warstw¹ lakieru bezbarwnego zaraz po odparowaniu rozpuszczalnika z podk³adu.
ByÂło Âładnie, skutecznie i tanio !
JeÂżeli chodzi o malowanie samym podkÂładem to jest tak samo zÂły pomysÂł jak jeÂżdÂżenie samochodem z zaszpachlowanym elementem. Te materiaÂły sÂą higroskopijne i wciÂągajÂą wodĂŞ. Bez ochrony warstwÂą politury ( utwardzony lakier po odparowaniu wszystkich czĂŞÂści lotnych ) szybko zacznÂą siĂŞ tworzyĂŚ ogniska korozji ! Typ substancji bÂłonotwĂłrczej nie ma tu znaczenia. Tylko to ile wypeÂłniacza ma dany materiaÂł. Im mniej ( grunty ) tym lepiej -jeÂżeli nie jest pokryty politurÂą ! |
_________________ Chcesz wiedzieĂŚ wiĂŞcej ? ... projekter@projekter.pl
 |
|
|
|
 |
No-limit
|
Wysłany: 2009-12-23, 15:55 Re: Matowanie - na mokro czy na sucho
|
0
|
|
|

Pomógł: 34 razy Posty: 1179
|
jacekbed napisał/a: | Czy malujÂąc lakierem z utwardzaczem kilka warstw, naleÂży do kaÂżdej warstwy dodawaĂŚ utwardzacz czy moÂżna tylko do ostatniej.
Pozdrawiam. |
Do lakieru dodaje siĂŞ utwardzacz w proporcji jakÂą podaje producent .Warstwy nie majÂą znaczenia. |
|
|
|
 |
jacekbed
|
Wysłany: 2009-12-23, 18:00
|
0
|
|
|
Posty: 5
|
No-limit napisał/a: | Do lakieru dodaje siĂŞ utwardzacz w proporcji jakÂą podaje producent .Warstwy nie majÂą znaczenia. |
Masz racjê. Mi chodzi³o ( zapomnia³em wczeœniej o tym napisaÌ ) o emaliê Autorenolak, bo tym malujê maszyny, za t¹ cenê myœlê ¿e jest to w miarê dobra farba, tym bardziej do maszyn. Zale¿a³o mi najbardziej na takiej farbie która by by³a odporna na zarysowania. Do tej emalii dodaje siê tzw. korektor (utwardzacz), ale niekoniecznie, i w³aœnie dlatego pyta³em czy do ka¿dej warstwy trzeba dodawaÌ ten utwardzacz, bo gdzeœ s³ysza³em ¿e gdy np. do pierwszej warstwy siê nie doda, to jest ona troszkê mniej twarda i wtedy ostatnia warstwa ma lepsz¹ przyczepnoœÌ do niej, ale byÌ mo¿e ktoœ mi tak tylko nabaja³.
A moÂże ktoÂś z was miaÂł do czynienia z takÂą farbÂą, ciekawi mnie co ona jest warta?
Pozdrawiam wszystkich i WesoÂłych ÂŚwiÂąt. |
|
|
|
 |
Dawid1989
|
Wysłany: 2009-12-23, 19:00
|
0
|
|
|
Pomógł: 8 razy Posty: 324 Skąd: okolice Mielca
|
o BoÂże ....Nie kupuj tej farby !!!MalowaÂłem w tym roku caÂłego MF i takie gĂłwno Âże szok. SÂłabo kryje.Nie wiem czy ta farba w ogĂłle sie w peÂłni utwardza.Efekt po malowaniu praktycznie brak poÂłysku (mdÂły). nie ma proporcji .czyli mieszasz na paÂłe. |
|
|
|
 |
Bodzio
|
Wysłany: 2009-12-23, 21:37
|
0
|
|
|
--B_C_G--

Pomógł: 9 razy Posty: 405 Skąd: lubuskie
|
|
|
|
 |
Dawid1989
|
Wysłany: 2009-12-23, 22:11
|
0
|
|
|
Pomógł: 8 razy Posty: 324 Skąd: okolice Mielca
|
a na pewno by³o t¹ farb¹ malowane???bo po³ysk nie a¿ tak tragiczny Mo¿e zielony jest lepszy. tak jak brunatna szaroœÌ, bardzo fajnie mi sie malowa³o.A czerwony i srebrny który jest razem z bezbarwnym tragedia. |
|
|
|
 |
Bodzio
|
Wysłany: 2009-12-23, 22:47
|
0
|
|
|
--B_C_G--

Pomógł: 9 razy Posty: 405 Skąd: lubuskie
|
|
|
|
 |
jacekbed
|
Wysłany: 2009-12-24, 12:33
|
0
|
|
|
Posty: 5
|
Z tego co wiem to autorenolaka nie produkuje ÂśnieÂżka a nobiles. |
|
|
|
 |
Bodzio
|
Wysłany: 2009-12-24, 20:44
|
0
|
|
|
--B_C_G--

Pomógł: 9 razy Posty: 405 Skąd: lubuskie
|
Nie wiem kto produkuje, ale tak z tego co mi siê kojarzy to by³a œnie¿ka napisane na puszcze kiedyœ, choÌ mogê siê myliÌ i g³owy œci¹Ì sobie nie dam |
_________________ http://img714.imageshack....p?id=aa001z.jpg |
|
|
|
 |
PROJEKTER
|
Wysłany: 2009-12-28, 19:41
|
0
|
|
|

Pomógł: 15 razy Posty: 1837 Skąd: MODULAR - equipment
|
Panowie ! MoÂże kilka rzeczowych rad wam pomoÂże ?
Na pocz¹tek AUTORENOLAK - to lakier na bazie ¿ywic syntetycznych schn¹cy przez przy³¹czanie tlenu. Ca³kowita twardoœÌ pow³oki uzyskiwana jest dopiero po 30 dniach. Im twardsza jest wierzchnia pow³oka tym trudniej schnie ta pod spodem. Takie to dziwad³o !
O dziwo moÂżna ten proces trochĂŞ ustabilizowaĂŚ dodajÂąc ok 10 - 25 ml utwardzacza do lakierĂłw akrylowych na litr syntetyku do lakieru - przed malowaniem.
Na koniec POÂŁYSK Âżeby siĂŞ Ăłw lakier z epoki Fiata 125 p lÂśniÂł niewiarygodnie ! ... to zamiast rozpuszczalnika flatowego naleÂży rozrzedziĂŚ go terpentynÂą ( do nabycia w aptece ) lub benzynÂą lakowÂą do wyrobĂłw olejnych.
ale ale ... najpierw dodajemy terpentynê ( lub benzynê lakow¹ ) póŸniej utwardzacz !!!!
i najpierw próba na ma³ej iloœci bo do tych modyfikatorów producenci dolewaj¹ ró¿ne dziwne rzeczy i mo¿na mieÌ pecha ! Czasami wystarczy wymieszaÌ terpentynê z rozpuszczalnikiem ftalowym 1 : 1. Nigdy nie u¿ywajcie do tego nitro bo zmatowieje szybciej ni¿ wyschnie !
Na koniec uwaga - NIE WOLNO TEGO MATOWAĂ I POLEROWAĂ. Zawsze zmatowieje po jakimÂś czasie.
I jedna jeszcze uwaga. Czasami ( choÌ to rzadkoœÌ ) zdarza siê ¿e AUTORENOLAK to nitroceluloza modyfikowana ¿ywic¹ syntetyczn¹. To taki sam lakier jaki 30 lat temu FSO wydawa³o swoim klientom na tzw. zaprawki . Taki Autorenolak nadaje siê tylko na ma³y p³ot. |
_________________ Chcesz wiedzieĂŚ wiĂŞcej ? ... projekter@projekter.pl
 |
|
|
|
 |
jacekbed
|
Wysłany: 2009-12-28, 20:45
|
0
|
|
|
Posty: 5
|
PROJEKTER napisał/a: | CaÂłkowita twardoœÌ powÂłoki uzyskiwana jest dopiero po 30 dniach | AÂż tyle? MalowaÂłem kilka maszyn, skoĂączyÂłem ze dwa tygodnie przed tymi mrozami ( -15 stopni) co niedawno byÂły, jak myÂślisz zd¹¿yÂło siĂŞ to utwardziĂŚ?
PROJEKTER napisał/a: | moÂżna ten proces trochĂŞ ustabilizowaĂŚ dodajÂąc ok 10 - 25 ml utwardzacza do lakierĂłw akrylowych | 10-25 ml na litr autorenolaka mam rozumieĂŚ?
Ale dodawaĂŚ moÂżna tylko jeden utwardzacz, czy moÂżna i ten akrylowy i ten tzw. korektor? |
|
|
|
 |
PROJEKTER
|
Wysłany: 2009-12-28, 21:12
|
0
|
|
|

Pomógł: 15 razy Posty: 1837 Skąd: MODULAR - equipment
|
Ten korektor to jak myÂślĂŞ - KOREKTOR GĂSTOÂŚCI - rozcieĂączalnik z aktywatorem, lub zwykÂły rozcieĂączalnik ftalowy ! Autorenolak to system 1K.
MoÂżna laĂŚ jedno i drugie, lub tylko utwardzacz a rozcieĂączalnik zastÂąpiĂŚ terpentynÂą lub b. lakowÂą.
Zapomnia³em wam jednak wspomnieÌ, ¿e jak ma byÌ taki gigantyczny po³ysk to w temperaturze 16 - 20 st taka mieszanka schnie dwa trzy dni. Py³osuchoœÌ po kilku godzinach ... ale jak siê o to ktoœ oprze zostanie œlad nawet po dwóch dniach.
Chyba Âże do kabiny na 70 st C na 60 minut. Wtedy jest OK jak tylko wystygnie. Przy mniejszych elementach moÂżna grzaĂŚ promiennikiem.
Utwardzenie caÂłkowite to taki stan w ktĂłrym juÂż odparujÂą z powÂłoki wszystkie czĂŞÂści lotne. W lakierach akrylowych trwa to nawet 7 dni po tym jak samochĂłd wyjedzie z kabiny po grzaniu w 60 st. C.
Prosty test - lekko matujemy i pryskamy tym samym lakierem na ten niby wysuszony.
Zmarszczy siĂŞ i zareaguje znaczy aktywny i nie utwardzony ... Nic siĂŞ nie stanie - znaczy utwardzony czyli politura lakiernicza - inaczej po prostu tworzywo sztuczne, a nie lakier !
Jest taka zasada - PRAWIE KAÂŻDA REAKCJA CHEMICZNA PRZEBIEGA DWUKROTNIE SZYBCIEJ JEÂŻELI TEMPERATURA OTOCZENIA WZRASTA O 1 ST C.
Granica rozpoczĂŞcia reakcji dla lakieru akrylowego to + 4 st C. Dla autorenolaku nie mam pojĂŞcia bo teoretycznie nie reaguje on z utwardzaczem tylko schnie po odparowaniu rozpuszczalnika - To system 1 K. |
_________________ Chcesz wiedzieĂŚ wiĂŞcej ? ... projekter@projekter.pl
 |
|
|
|
 |
jacekbed
|
Wysłany: 2009-12-28, 21:58
|
0
|
|
|
Posty: 5
|
PROJEKTER napisał/a: | Ten korektor to jak myÂślĂŞ - KOREKTOR GĂSTOÂŚCI - rozcieĂączalnik z aktywatorem, lub zwykÂły rozcieĂączalnik ftalowy ! Autorenolak to system 1K. | Nie, nie . Chyba mĂłwimy o dwĂłch ró¿nych rzeczach. To jest poprostu utwardzacz.
"Korektor PR dodany do emalii autorenolak powoduje skrócenie czasu schniêcia, zwiêksza twardoœÌ i odpornoœÌ pow³ok na zarysowania, poprawia po³ysk i rozlewnoœÌ emalii.
Korektor dodaÌ bezpoœrednio przed malowaniem do rozcieùczonej emalii renowacyjnej autorenolak w iloœci max. 8% obj. w stosunku do emalii (lepkoœÌ handlowa). Ca³oœÌ dok³adnie wymieszaÌ i ewentualnie skorygowaÌ lepkoœÌ rozcieùczalnikiem jak podaje karta informacji technicznej ww. emalii. Emalia z dodatkiem korektora PR musi byÌ zu¿yta w ci¹gu 2 godzin, gdy¿ po tym czasie mieszanina mo¿e polimeryzowaÌ i nie nadawaÌ siê do dalszego u¿ytku." |
|
|
|
 |
wodyn
|
Wysłany: 2010-01-11, 11:38
|
0
|
|
|
Posty: 8
|
WtrÂące siĂŞ-jeÂśli moÂżna a propos szybkoÂści przebiegu reakcji chemicznych:opisuje to reguÂła Van't Hoffa z ktĂłrej wynika ,Âże szybkoÂśc reakcji zmienia siĂŞ od 2 do 4 razy przy zmianie temp. o kaÂżde 10 stopni Celsjusza [/u] |
|
|
|