Wysłany: 2012-10-28, 08:55 myÂśliwiec F5 krok po kroku
0
Posty: 9
Witam. W najbliÂższym czasie bĂŞde wykonywaÂł prace polegajÂące na rekonstrukcji powÂłoki lakierniczej na myÂśliwcu F5. Jako ze to jest pierwsze zlecenie w naszej firmie potrzebuje porady od bardziej doÂświadczonych osĂłb w jaki sposĂłb powinienem wykonaĂŚ poszczegĂłlne etapy prac, oraz w jak wykonaĂŚ kamuflaÂż.
widze kolego leniwy jestes ciut. na youtube znajdziesz kilka ciekawych filmikow przedstawiajacych jak zrobic "plamki" wystarczy dobrze poszukac. a 3min filmiku wyraza wiecej jak 1000slow
co do przygotowania i materialow... ja chyba nie pomoge bo mysliwcow nie malowalem jeszcze ale tu bym chyba udezyl w "przemyslowke"
Pomógł: 15 razy Posty: 1837 Skąd: MODULAR - equipment
No to pytaj. Obecnie projektuje lakierniê dla samolotów MIG 29 i AN 24 i Dromader w³¹cznie z uk³adem technologicznym ( materia³y i narzêdzia ). Podstawowy zarys dosta³em z PZL Mielec. Lakiernia powstanie w ciekawym miejscu na œwiecie, ale niestety nie lubi¹ tam NATO ... a sprzêt co ciekawe maj¹ wiêkszoœci Polski i oczywiœcie Radziecki. To moja czwarta lakiernia sprzêtu lataj¹cego i siódma na terenie lotniska.
myœliwiec bêdzie s³uzy³ jako wystawa na lotnisku jest to sprzêt ju¿ nie lataj¹cy, stara pow³oka zosta³a usuniêta przez piaskowanie, a nastêpnie zosta³ zastosowany podk³ad epoxydowy sigma 280, na to warstwa poœrednia póŸniej lakier bazowy i bezbarwny.
nie na codzien jest do pomalowania f5 wiec firma w ktĂłrej pracuje zwrĂłciÂła sie o pomoc do specjalistĂłw od antykorozji, a na forum zadaÂłem pytanie poniewaÂż chciaÂłem sie dowiedzieĂŚ jak inni wykonujÂą podobne zlecenia oraz przy okazji skorzystaĂŚ z ich porad.
Pomógł: 15 razy Posty: 1837 Skąd: MODULAR - equipment
leny87 napisał/a:
nie na codzien jest do pomalowania f5 wiec firma w ktĂłrej pracuje zwrĂłciÂła sie o pomoc do specjalistĂłw od antykorozji, a na forum zadaÂłem pytanie poniewaÂż chciaÂłem sie dowiedzieĂŚ jak inni wykonujÂą podobne zlecenia oraz przy okazji skorzystaĂŚ z ich porad.
Fajnie ... a sÂą tacy specjaliÂści tzn. taka specjalizacja ? .... No i to pewnie aluminium, albo stopy metali lekkich ... w tym przypadku epoxyd moÂże byĂŚ ... to nie grzech , ale znacznie korzystniej byÂło uÂżyĂŚ reaktywnego szczegĂłlnie jak to juÂż nie bĂŞdzie lataĂŚ tylko staĂŚ na kolach i .... rdzewieĂŚ, a dokÂładnie to siĂŞ utleniaĂŚ .... i szczegĂłlnie dlatego Âże niektĂłrych elementĂłw juÂż nie rozdzielicie a sÂą one nitowane. Reaktywny ma duÂżo wiĂŞksze zdolnoÂści penetracyjne niÂż epoxydowy
Po za tym ... gdyby to miaÂło lataĂŚ ... to obrĂłbka Âścierna powierzchni jest niewskazana. Do usuwania wszystkich powÂłok lakierniczych z samolotĂłw jest specjalna pasta spÂłukiwana wodÂą. Nie niszczy gumowych uszczelnieĂą i tworzyw sztucznych.
Ale jak specjaliÂści tak kazali z tym epoxydem to pewnie, teÂż przekazali wam informacje o technologi przygotowania powierzchni ? .... to co Ja siĂŞ bĂŞdĂŞ tu teraz mÂądrowaĂŚ .
oczywiÂście, Âże sa tacy specjaliÂści w Polsce ksztaÂłceniem tych osĂłb zajmuje sie KatedrÂą Elektrochemii, Korozji i InÂżynierii MateriaÂłowej WydziaÂłu Chemicznego Politechniki GdaĂąskiej, a co do epoxydowego podkÂładu na aluminium sprawdza sie chyba najlepiej poniewaÂż na codzien zajmujemy sie malowaniem jachtĂłw, ostatni wykonany projekt( http://www.youtube.com/watch?v=tJT8wmE4oEw ) byÂł w caÂłoÂści aluminiowy i jako piersza powÂłoka to byÂł epoxydowy podkÂład : Epoxy gp international.
A co do usuwania farby chemia oczywiscie jest to lepsze rozwiazanie lecz zajmuje stanowczo za duzo czasu i poza tym pozostaje problem co zrobiĂŚ z powstaÂłymi zanieczyszczeniami.
Pomógł: 15 razy Posty: 1837 Skąd: MODULAR - equipment
leny87 napisał/a:
oczywiÂście, Âże sa tacy specjaliÂści w Polsce ksztaÂłceniem tych osĂłb zajmuje sie KatedrÂą Elektrochemii, Korozji i InÂżynierii MateriaÂłowej WydziaÂłu Chemicznego Politechniki GdaĂąskiej, a co do epoxydowego podkÂładu na aluminium sprawdza sie chyba najlepiej poniewaÂż na codzien zajmujemy sie malowaniem jachtĂłw, ostatni wykonany projekt( http://www.youtube.com/watch?v=tJT8wmE4oEw ) byÂł w caÂłoÂści aluminiowy i jako piersza powÂłoka to byÂł epoxydowy podkÂład : Epoxy gp international.
A co do usuwania farby chemia oczywiscie jest to lepsze rozwiazanie lecz zajmuje stanowczo za duzo czasu i poza tym pozostaje problem co zrobiĂŚ z powstaÂłymi zanieczyszczeniami.
Po pierwsze kolego pytaÂłem czy jest taka specjalizacja .... Specjalista od antykorozji ? ale nie Âłapiesz tak samo jak tego o reaktywnym i epoxydowym.
Przyjmij do wiadomoÂści moÂże to ci siĂŞ kiedyÂś przyda Âże Reaktywny to taki materiaÂł ktĂłry w sposĂłb aktywny chroni powlokĂŞ przed korozjÂą. To zawsze grunt. PodkÂład gruntujÂący epoksydowy to z zasady grunto wypeÂłniacz. Nie tworzy warstwy aktywnej bo nie zawiera ( z zasady ) inhibitorĂłw korozji czyli ró¿nych zwiÂązkĂłw chemicznych ( w wiĂŞkszoÂści kwasĂłw ) ktĂłre chroniÂą metale przed powstawaniem na ich powierzchni tego zjawiska. Z pewnoÂściÂą specjaliÂści z Katedry Elektrochemii, Korozji i InÂżynierii MateriaÂłowej WydziaÂłu Chemicznego Politechniki GdaĂąskiej wyjaÂśnili ci Âże korozja ma wiele przyczyn a ze wzglĂŞdu na jej przebieg jest wiele rodzajĂłw korozji. KorodujÂą rĂłwnieÂż tworzywa sztuczne i drewno ... bo sformuÂłowanie korozja to nic innego jak (Âłac. corrosio – zÂżeranie) – procesy stopniowego niszczenia materia³ów, zachodzÂące miĂŞdzy ich powierzchniÂą i otaczajÂącym Âśrodowiskiem.
MateriaÂł epoksydowy to podstawa wielu procesĂłw malowania przemysÂłowego. Bardzo dobre zdolnoÂści izolacyjne, Âświetnie siĂŞ trzyma kaÂżdego podÂłoÂża metalowego no i to grunto wypeÂłniacz wiĂŞc jeden produkt zamiast dwĂłch w miedzy-warstwie przed lakierowaniem. Taniej .... nie Lepiej niÂż z gruntem, szczegĂłlnie gruntem reaktywnym .
Wchodzisz na forum ... pytasz o radê. Ta od specjalistów z Gdaùska jest poprawna, ale ma³o przebojowa jak na "specjalistów od antykorozji" Tak¹ radê o epoksydzie da³ ci tu kolego @No-limit, a nie jest profesorem z Gdaùska, a nawet lakiernikiem. Jest specjalist¹ od materia³ów.
Co do tego, Âże grunt reaktywny w swej skutecznoÂści ochrony z korozjÂą jest skuteczniejszy i do tego lepiej niÂż epoksyd trzyma siĂŞ metali nieÂżelaznych w tym aluminium to nie ma Âżadnych wÂątpliwoÂści. Problemem jest tylko to czy jego uÂżycie do danego zadania jest ekonomiczni uzasadnione. Gdyby np samochody byÂły w trakcie naprawy ogoÂłacane z zabezpieczenia w caÂłoÂści to reaktywny "rzÂądziÂł by" w tej branÂży. PoniewaÂż to naprawy elementĂłw, lub punktĂłw to reaktywny ma tu cienkie zastosowanie ... a ze wzglĂŞdu na dekoracyjny charakter powÂłok lakierniczych w samochodĂłwce, wrĂŞcz cholernie przeszkadza ( poliester jako miĂŞdzy warstwa ).
PodsumowujÂąc napisze ci tyle.
Jak na pierwsze takie zlecenie do tego presti¿owe .... to raczej cienki popis. Tak zrobi³by bez akademickich konsultacji ka¿dy zawodowy lakiernik na tym forum. Czy tak jest dobrze ? Oczywiœcie ¿e tak. .... ale czy najlepiej jak mo¿na ? Niestety NIE ! i w tym jest problem. Szukasz odpowiedzialnej porady, najlepszego rozwi¹zania, a potem idziesz na ³atwiznê . Jak na presti¿owe zlecenie to gów niany dobór materia³ów ... i mo¿esz mnie oczywiœcie zacytowaÌ na Politechnice w Gdaùsku .
Co do niby odpadĂłw po usuniĂŞciu chemicznym powÂłoki ... to proponuje poszperaĂŚ w necie. MyÂślĂŞ Âże siĂŞ zdziwisz bo odpad jest "kontrolowalny" ... nie trafia do kanalizacji.
To Âże ten samolot nie bĂŞdzie juÂż lataÂł to dobrze i Âźle. Dobrze bo moÂżna pozwoliĂŚ sobie na agresywne dziaÂłania i lakiery dla np transportu lÂądowego ... i Âźle ... bo to samolot i jednak kaÂżdy najpierw sprawdzi technologie i rozwiÂązania technologiczne oferowane dla lotnictwa.
Skoro to zabytek eksponat i pewnie koszty tej operacji sÂą ograniczone to pamiĂŞtajÂąc o tym Âże pewnie stanie za zewnÂątrz i miaÂłbym na tym zarobiĂŚ dajÂąc kilkuletniÂą gwarancje z pewnoÂściÂą na spodzie, na goÂłych blachach aluminiowych znalazÂłby siĂŞ reaktywny i na pewno nie pokryÂłbym go lakierem bezbarwnym uÂżywajÂąc do warstw barwnych bazy. Tu potrzebny jest materiaÂł jednorodny, a nie dwu-warstwĂłwka, ktĂłra moÂże wywoÂłaĂŚ kolejny problem przy tak duÂżych powierzchniach. CzĂŞsto spotykane problemy z bezbarwnym na przesuszonej bazie
... ale jak juÂż pomalowaÂłeÂś .... to sprawa i temat skoĂączony. Szkoda biĂŚ pianĂŞ.
Innym w przysz³oœci sugeruje nie korzystaÌ z takich materia³ów ... chyba ¿e to bêdzie ... kompozytowy szybowiec ... albo jakiœ "szmaciak" z p³ótna z I wojny .
Tak¹ radê o epoksydzie da³ ci tu kolego @No-limit, a nie jest profesorem z Gdaùska, a nawet lakiernikiem. Jest specjalist¹ od materia³ów.
PoniewaÂż domyÂśliÂłem siĂŞ,Âże to bĂŞdzie eksponat,uznaÂłem,Âże podkÂład epoxydowy i wierzchnie warstwy PU 2k,(ktĂłre w dalszej kolejnoÂści miaÂłem poleciĂŚ) na kamuflaÂż, sÂą wystarczajÂącym zabezpieczeniem .
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum