Szukaj FAQ Album



Autor Wiadomo¶æ
leny87
Wys³any: 2012-10-28, 08:55   my¶liwiec F5 krok po kroku
0
UP DOWN

Posty: 9
Witam. W najbli¿szym czasie bêde wykonywa³ prace polegaj±ce na rekonstrukcji pow³oki lakierniczej na my¶liwcu F5. Jako ze to jest pierwsze zlecenie w naszej firmie potrzebuje porady od bardziej do¶wiadczonych osób w jaki sposób powinienem wykonaæ poszczególne etapy prac, oraz w jak wykonaæ kamufla¿.

2012-10-25 12.59.12.jpg
Plik ¶ci±gniêto 199 raz(y) 1.41 MB

 

gugun 
Wys³any: 2012-10-28, 10:48   
0
UP DOWN



Pomóg³: 52 razy
Posty: 2819
Sk±d: kuj-pom
widze kolego leniwy jestes ciut. na youtube znajdziesz kilka ciekawych filmikow przedstawiajacych jak zrobic "plamki" wystarczy dobrze poszukac. a 3min filmiku wyraza wiecej jak 1000slow ;)
co do przygotowania i materialow... ja chyba nie pomoge bo mysliwcow nie malowalem jeszcze ale tu bym chyba udezyl w "przemyslowke"
 
 

PROJEKTER
Wys³any: 2012-10-28, 11:29   
0
UP DOWN


Pomóg³: 15 razy
Posty: 1837
Sk±d: MODULAR - equipment
No to pytaj. Obecnie projektuje lakierniê dla samolotów MIG 29 i AN 24 i Dromader w³±cznie z uk³adem technologicznym ( materia³y i narzêdzia ). Podstawowy zarys dosta³em z PZL Mielec. Lakiernia powstanie w ciekawym miejscu na ¶wiecie, ale niestety nie lubi± tam NATO :D ... a sprzêt co ciekawe maj± wiêkszo¶ci Polski i oczywi¶cie Radziecki. To moja czwarta lakiernia sprzêtu lataj±cego i siódma na terenie lotniska.

Pytaj. W czym problem ?
_________________
Chcesz wiedzieæ wiêcej ? ... projekter@projekter.pl
 

Sw.Piotrek 
Wys³any: 2012-10-28, 21:01   
0
UP DOWN

Pomóg³: 2 razy
Posty: 638
Sk±d: £ód¼
Pytam z ciekawo¶ci - w jakim kraju bêdzie siê mie¶ci³a ta lakiernia :?:
_________________
http://niezalezna.pl/
 

PROJEKTER
Wys³any: 2012-10-28, 21:37   
0
UP DOWN


Pomóg³: 15 razy
Posty: 1837
Sk±d: MODULAR - equipment
Niezaprzyja¼nionym z USA ... za du¿o pal± tam cygar. ^^
_________________
Chcesz wiedzieæ wiêcej ? ... projekter@projekter.pl
 

No-limit
Wys³any: 2012-10-29, 10:29   
0
UP DOWN


Pomóg³: 34 razy
Posty: 1179
"Wyspa gor±ca" ;)
 

lak 
Wys³any: 2012-10-29, 15:00   
0
UP DOWN

Posty: 223
wyspa kastratów ^^
 

lordik 
Wys³any: 2012-10-29, 16:19   
0
UP DOWN
narazie amator :)


Pomóg³: 1 raz
Posty: 199
Sk±d: Zahajki Lubelskie
piêkna maszyna :)

Nie wiem czym malowaæ tak± maszynê ale bym zaproponowa³ poliuretanow± farbê :)
 
 

PROJEKTER
Wys³any: 2012-10-29, 16:39   
0
UP DOWN


Pomóg³: 15 razy
Posty: 1837
Sk±d: MODULAR - equipment
Jak Kuba Bogu tak Bóg ...... Kubañczykom ^^
_________________
Chcesz wiedzieæ wiêcej ? ... projekter@projekter.pl
 

No-limit
Wys³any: 2012-10-29, 19:13   
0
UP DOWN


Pomóg³: 34 razy
Posty: 1179
Na pocz±tek matowanie w³óknin± i podk³ad epoxydowy.
 

leny87
Wys³any: 2012-11-01, 19:39   
0
UP DOWN

Posty: 9
my¶liwiec bêdzie s³uzy³ jako wystawa na lotnisku jest to sprzêt ju¿ nie lataj±cy, stara pow³oka zosta³a usuniêta przez piaskowanie, a nastêpnie zosta³ zastosowany podk³ad epoxydowy sigma 280, na to warstwa po¶rednia pó¼niej lakier bazowy i bezbarwny.
 

kosior
Wys³any: 2012-11-01, 21:07   
0
UP DOWN


Posty: 102
dziwne niby wiesz a pytasz ... :shock: :shock:

druga sprawa to ze jesli czego¶ kolego nie potrafisz to po co sie bierzesz a pozniej pytasz po forach jak to ugry¼
_________________

 

leny87
Wys³any: 2012-11-02, 06:11   
0
UP DOWN

Posty: 9
nie na codzien jest do pomalowania f5 wiec firma w której pracuje zwróci³a sie o pomoc do specjalistów od antykorozji, a na forum zada³em pytanie poniewa¿ chcia³em sie dowiedzieæ jak inni wykonuj± podobne zlecenia oraz przy okazji skorzystaæ z ich porad.
 

gugun 
Wys³any: 2012-11-02, 10:43   
0
UP DOWN



Pomóg³: 52 razy
Posty: 2819
Sk±d: kuj-pom
leny87, nie przejmuj sie, kosior, na codzien maluje mysliwce ^^
 
 

PROJEKTER
Wys³any: 2012-11-02, 10:45   
0
UP DOWN


Pomóg³: 15 razy
Posty: 1837
Sk±d: MODULAR - equipment
leny87 napisa³/a:
nie na codzien jest do pomalowania f5 wiec firma w której pracuje zwróci³a sie o pomoc do specjalistów od antykorozji, a na forum zada³em pytanie poniewa¿ chcia³em sie dowiedzieæ jak inni wykonuj± podobne zlecenia oraz przy okazji skorzystaæ z ich porad.


Fajnie ... a s± tacy specjali¶ci :x: tzn. taka specjalizacja ? .... No i to pewnie aluminium, albo stopy metali lekkich ... w tym przypadku epoxyd mo¿e byæ ... to nie grzech , ale znacznie korzystniej by³o u¿yæ reaktywnego szczególnie jak to ju¿ nie bêdzie lataæ tylko staæ na kolach i .... rdzewieæ, a dok³adnie to siê utleniaæ .... i szczególnie dlatego ¿e niektórych elementów ju¿ nie rozdzielicie a s± one nitowane. Reaktywny ma du¿o wiêksze zdolno¶ci penetracyjne ni¿ epoxydowy ;)

Po za tym ... gdyby to mia³o lataæ ... to obróbka ¶cierna powierzchni jest niewskazana. Do usuwania wszystkich pow³ok lakierniczych z samolotów jest specjalna pasta sp³ukiwana wod±. Nie niszczy gumowych uszczelnieñ i tworzyw sztucznych.

Ale jak specjali¶ci tak kazali z tym epoxydem to pewnie, te¿ przekazali wam informacje o technologi przygotowania powierzchni ? .... to co Ja siê bêdê tu teraz m±drowaæ ^^ .
_________________
Chcesz wiedzieæ wiêcej ? ... projekter@projekter.pl
 

YAMAHER
Wys³any: 2012-11-02, 14:05   
0
UP DOWN


Pomóg³: 7 razy
Posty: 1975
PROJEKTER napisa³/a:

.... No i to pewnie aluminium


hahah jezeli juz to ammelinium :D

http://www.youtube.com/watch?v=dqbuJUB2bK4
 

leny87
Wys³any: 2012-11-02, 18:48   
0
UP DOWN

Posty: 9
oczywi¶cie, ¿e sa tacy specjali¶ci w Polsce kszta³ceniem tych osób zajmuje sie Katedr± Elektrochemii, Korozji i In¿ynierii Materia³owej Wydzia³u Chemicznego Politechniki Gdañskiej, a co do epoxydowego podk³adu na aluminium sprawdza sie chyba najlepiej poniewa¿ na codzien zajmujemy sie malowaniem jachtów, ostatni wykonany projekt( http://www.youtube.com/watch?v=tJT8wmE4oEw ) by³ w ca³o¶ci aluminiowy i jako piersza pow³oka to by³ epoxydowy podk³ad : Epoxy gp international.
A co do usuwania farby chemia oczywiscie jest to lepsze rozwiazanie lecz zajmuje stanowczo za duzo czasu i poza tym pozostaje problem co zrobiæ z powsta³ymi zanieczyszczeniami.
 

gugun 
Wys³any: 2012-11-02, 21:04   
0
UP DOWN



Pomóg³: 52 razy
Posty: 2819
Sk±d: kuj-pom
tego k*** nie pomalujesz,to jest amelinim,no chyba ze specjalna ameliniowa farba;)
 
 

PROJEKTER
Wys³any: 2012-11-03, 12:53   
0
UP DOWN


Pomóg³: 15 razy
Posty: 1837
Sk±d: MODULAR - equipment
leny87 napisa³/a:
oczywi¶cie, ¿e sa tacy specjali¶ci w Polsce kszta³ceniem tych osób zajmuje sie Katedr± Elektrochemii, Korozji i In¿ynierii Materia³owej Wydzia³u Chemicznego Politechniki Gdañskiej, a co do epoxydowego podk³adu na aluminium sprawdza sie chyba najlepiej poniewa¿ na codzien zajmujemy sie malowaniem jachtów, ostatni wykonany projekt( http://www.youtube.com/watch?v=tJT8wmE4oEw ) by³ w ca³o¶ci aluminiowy i jako piersza pow³oka to by³ epoxydowy podk³ad : Epoxy gp international.
A co do usuwania farby chemia oczywiscie jest to lepsze rozwiazanie lecz zajmuje stanowczo za duzo czasu i poza tym pozostaje problem co zrobiæ z powsta³ymi zanieczyszczeniami.


Po pierwsze kolego pyta³em czy jest taka specjalizacja .... Specjalista od antykorozji ? ^^ ale nie ³apiesz tak samo jak tego o reaktywnym i epoxydowym.

Przyjmij do wiadomo¶ci mo¿e to ci siê kiedy¶ przyda ¿e Reaktywny to taki materia³ który w sposób aktywny chroni powlokê przed korozj±. To zawsze grunt. Podk³ad gruntuj±cy epoksydowy to z zasady grunto wype³niacz. Nie tworzy warstwy aktywnej bo nie zawiera ( z zasady ) inhibitorów korozji czyli ró¿nych zwi±zków chemicznych ( w wiêkszo¶ci kwasów ) które chroni± metale przed powstawaniem na ich powierzchni tego zjawiska. Z pewno¶ci± specjali¶ci z Katedry Elektrochemii, Korozji i In¿ynierii Materia³owej Wydzia³u Chemicznego Politechniki Gdañskiej wyja¶nili ci ¿e korozja ma wiele przyczyn a ze wzglêdu na jej przebieg jest wiele rodzajów korozji. Koroduj± równie¿ tworzywa sztuczne i drewno ... bo sformu³owanie korozja to nic innego jak (³ac. corrosio – z¿eranie) – procesy stopniowego niszczenia materia³ów, zachodz±ce miêdzy ich powierzchni± i otaczaj±cym ¶rodowiskiem.

Materia³ epoksydowy to podstawa wielu procesów malowania przemys³owego. Bardzo dobre zdolno¶ci izolacyjne, ¶wietnie siê trzyma ka¿dego pod³o¿a metalowego no i to grunto wype³niacz wiêc jeden produkt zamiast dwóch w miedzy-warstwie przed lakierowaniem. Taniej .... nie Lepiej ni¿ z gruntem, szczególnie gruntem reaktywnym :tak: .

Wchodzisz na forum ... pytasz o radê. Ta od specjalistów z Gdañska jest poprawna, ale ma³o przebojowa jak na "specjalistów od antykorozji" ^^ Tak± radê o epoksydzie da³ ci tu kolego @No-limit, a nie jest profesorem z Gdañska, a nawet lakiernikiem. Jest specjalist± od materia³ów. :spoko:

Co do tego, ¿e grunt reaktywny w swej skuteczno¶ci ochrony z korozj± jest skuteczniejszy i do tego lepiej ni¿ epoksyd trzyma siê metali nie¿elaznych w tym aluminium to nie ma ¿adnych w±tpliwo¶ci. Problemem jest tylko to czy jego u¿ycie do danego zadania jest ekonomiczni uzasadnione. Gdyby np samochody by³y w trakcie naprawy ogo³acane z zabezpieczenia w ca³o¶ci to reaktywny "rz±dzi³ by" w tej bran¿y. Poniewa¿ to naprawy elementów, lub punktów to reaktywny ma tu cienkie zastosowanie ... a ze wzglêdu na dekoracyjny charakter pow³ok lakierniczych w samochodówce, wrêcz cholernie przeszkadza ( poliester jako miêdzy warstwa ).

Podsumowuj±c napisze ci tyle.

Jak na pierwsze takie zlecenie do tego presti¿owe .... to raczej cienki popis. Tak zrobi³by bez akademickich konsultacji ka¿dy zawodowy lakiernik na tym forum. Czy tak jest dobrze ? Oczywi¶cie ¿e tak. .... ale czy najlepiej jak mo¿na ? Niestety NIE ! i w tym jest problem. Szukasz odpowiedzialnej porady, najlepszego rozwi±zania, a potem idziesz na ³atwiznê :tak: . Jak na presti¿owe zlecenie to gów niany dobór materia³ów ... i mo¿esz mnie oczywi¶cie zacytowaæ na Politechnice w Gdañsku ^^ .

Co do niby odpadów po usuniêciu chemicznym pow³oki ... to proponuje poszperaæ w necie. My¶lê ¿e siê zdziwisz bo odpad jest "kontrolowalny" ... nie trafia do kanalizacji.

To ¿e ten samolot nie bêdzie ju¿ lata³ to dobrze i ¼le. Dobrze bo mo¿na pozwoliæ sobie na agresywne dzia³ania i lakiery dla np transportu l±dowego ... i ¼le ... bo to samolot i jednak ka¿dy najpierw sprawdzi technologie i rozwi±zania technologiczne oferowane dla lotnictwa.

Skoro to zabytek eksponat i pewnie koszty tej operacji s± ograniczone to pamiêtaj±c o tym ¿e pewnie stanie za zewn±trz i mia³bym na tym zarobiæ daj±c kilkuletni± gwarancje z pewno¶ci± na spodzie, na go³ych blachach aluminiowych znalaz³by siê reaktywny i na pewno nie pokry³bym go lakierem bezbarwnym u¿ywaj±c do warstw barwnych bazy. Tu potrzebny jest materia³ jednorodny, a nie dwu-warstwówka, która mo¿e wywo³aæ kolejny problem przy tak du¿ych powierzchniach. Czêsto spotykane problemy z bezbarwnym na przesuszonej bazie ;)

... ale jak ju¿ pomalowa³e¶ .... to sprawa i temat skoñczony. Szkoda biæ pianê.

Innym w przysz³o¶ci sugeruje nie korzystaæ z takich materia³ów ... chyba ¿e to bêdzie ... kompozytowy szybowiec ... albo jaki¶ "szmaciak" z p³ótna z I wojny :spoko: .
_________________
Chcesz wiedzieæ wiêcej ? ... projekter@projekter.pl
 

Siekiera
Wys³any: 2012-11-03, 16:28   
0
UP DOWN


Pomóg³: 10 razy
Posty: 988
gugun napisa³/a:
tego k*** nie pomalujesz,to jest amelinim,no chyba ze specjalna ameliniowa farba;)


:mrgreen:



To siê robi tym :D

amelinium farba.jpg
Plik ¶ci±gniêto 107 raz(y) 54.62 KB

 

lak 
Wys³any: 2012-11-03, 20:37   
0
UP DOWN

Posty: 223
PROJEKTER napisa³/a:
Koroduj± równie¿ tworzywa sztuczne i drewno ...

Zapomnia³e¶ napisaæ,¿e twoje cia³o te¿ koroduje.... :tak:bez urazy ;)
 

PROJEKTER
Wys³any: 2012-11-04, 01:07   
0
UP DOWN


Pomóg³: 15 razy
Posty: 1837
Sk±d: MODULAR - equipment
Moje to rdzewieje nie koroduje ... bo ja jestem cyborgiem pierwszej generacji. W ca³o¶ci z blachy. :D
_________________
Chcesz wiedzieæ wiêcej ? ... projekter@projekter.pl
 

No-limit
Wys³any: 2012-11-05, 13:21   
0
UP DOWN


Pomóg³: 34 razy
Posty: 1179
PROJEKTER napisa³/a:
Tak± radê o epoksydzie da³ ci tu kolego @No-limit, a nie jest profesorem z Gdañska, a nawet lakiernikiem. Jest specjalist± od materia³ów.

Poniewa¿ domy¶li³em siê,¿e to bêdzie eksponat,uzna³em,¿e podk³ad epoxydowy i wierzchnie warstwy PU 2k,(które w dalszej kolejno¶ci mia³em poleciæ) na kamufla¿, s± wystarczaj±cym zabezpieczeniem :) .
 

LAKIEROWANKO Strona G³ówna » LAKIERNICTWO SAMOCHODOWE » Technologia i materia³y

Odpowiedz do tematu  
Nie mo¿esz pisaæ nowych tematów
Nie mo¿esz odpowiadaæ w tematach
Nie mo¿esz zmieniaæ swoich postów
Nie mo¿esz usuwaæ swoich postów
Nie mo¿esz g³osowaæ w ankietach
Nie mo¿esz za³±czaæ plików na tym forum
Mo¿esz ¶ci±gaæ za³±czniki na tym forum
Skocz do: 

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group