Wys³any: 2012-10-28, 08:55 my¶liwiec F5 krok po kroku
0
Posty: 9
Witam. W najbli¿szym czasie bêde wykonywa³ prace polegaj±ce na rekonstrukcji pow³oki lakierniczej na my¶liwcu F5. Jako ze to jest pierwsze zlecenie w naszej firmie potrzebuje porady od bardziej do¶wiadczonych osób w jaki sposób powinienem wykonaæ poszczególne etapy prac, oraz w jak wykonaæ kamufla¿.
widze kolego leniwy jestes ciut. na youtube znajdziesz kilka ciekawych filmikow przedstawiajacych jak zrobic "plamki" wystarczy dobrze poszukac. a 3min filmiku wyraza wiecej jak 1000slow
co do przygotowania i materialow... ja chyba nie pomoge bo mysliwcow nie malowalem jeszcze ale tu bym chyba udezyl w "przemyslowke"
Pomóg³: 15 razy Posty: 1837 Sk±d: MODULAR - equipment
No to pytaj. Obecnie projektuje lakierniê dla samolotów MIG 29 i AN 24 i Dromader w³±cznie z uk³adem technologicznym ( materia³y i narzêdzia ). Podstawowy zarys dosta³em z PZL Mielec. Lakiernia powstanie w ciekawym miejscu na ¶wiecie, ale niestety nie lubi± tam NATO ... a sprzêt co ciekawe maj± wiêkszo¶ci Polski i oczywi¶cie Radziecki. To moja czwarta lakiernia sprzêtu lataj±cego i siódma na terenie lotniska.
my¶liwiec bêdzie s³uzy³ jako wystawa na lotnisku jest to sprzêt ju¿ nie lataj±cy, stara pow³oka zosta³a usuniêta przez piaskowanie, a nastêpnie zosta³ zastosowany podk³ad epoxydowy sigma 280, na to warstwa po¶rednia pó¼niej lakier bazowy i bezbarwny.
nie na codzien jest do pomalowania f5 wiec firma w której pracuje zwróci³a sie o pomoc do specjalistów od antykorozji, a na forum zada³em pytanie poniewa¿ chcia³em sie dowiedzieæ jak inni wykonuj± podobne zlecenia oraz przy okazji skorzystaæ z ich porad.
Pomóg³: 15 razy Posty: 1837 Sk±d: MODULAR - equipment
leny87 napisa³/a:
nie na codzien jest do pomalowania f5 wiec firma w której pracuje zwróci³a sie o pomoc do specjalistów od antykorozji, a na forum zada³em pytanie poniewa¿ chcia³em sie dowiedzieæ jak inni wykonuj± podobne zlecenia oraz przy okazji skorzystaæ z ich porad.
Fajnie ... a s± tacy specjali¶ci tzn. taka specjalizacja ? .... No i to pewnie aluminium, albo stopy metali lekkich ... w tym przypadku epoxyd mo¿e byæ ... to nie grzech , ale znacznie korzystniej by³o u¿yæ reaktywnego szczególnie jak to ju¿ nie bêdzie lataæ tylko staæ na kolach i .... rdzewieæ, a dok³adnie to siê utleniaæ .... i szczególnie dlatego ¿e niektórych elementów ju¿ nie rozdzielicie a s± one nitowane. Reaktywny ma du¿o wiêksze zdolno¶ci penetracyjne ni¿ epoxydowy
Po za tym ... gdyby to mia³o lataæ ... to obróbka ¶cierna powierzchni jest niewskazana. Do usuwania wszystkich pow³ok lakierniczych z samolotów jest specjalna pasta sp³ukiwana wod±. Nie niszczy gumowych uszczelnieñ i tworzyw sztucznych.
Ale jak specjali¶ci tak kazali z tym epoxydem to pewnie, te¿ przekazali wam informacje o technologi przygotowania powierzchni ? .... to co Ja siê bêdê tu teraz m±drowaæ .
oczywi¶cie, ¿e sa tacy specjali¶ci w Polsce kszta³ceniem tych osób zajmuje sie Katedr± Elektrochemii, Korozji i In¿ynierii Materia³owej Wydzia³u Chemicznego Politechniki Gdañskiej, a co do epoxydowego podk³adu na aluminium sprawdza sie chyba najlepiej poniewa¿ na codzien zajmujemy sie malowaniem jachtów, ostatni wykonany projekt( http://www.youtube.com/watch?v=tJT8wmE4oEw ) by³ w ca³o¶ci aluminiowy i jako piersza pow³oka to by³ epoxydowy podk³ad : Epoxy gp international.
A co do usuwania farby chemia oczywiscie jest to lepsze rozwiazanie lecz zajmuje stanowczo za duzo czasu i poza tym pozostaje problem co zrobiæ z powsta³ymi zanieczyszczeniami.
Pomóg³: 15 razy Posty: 1837 Sk±d: MODULAR - equipment
leny87 napisa³/a:
oczywi¶cie, ¿e sa tacy specjali¶ci w Polsce kszta³ceniem tych osób zajmuje sie Katedr± Elektrochemii, Korozji i In¿ynierii Materia³owej Wydzia³u Chemicznego Politechniki Gdañskiej, a co do epoxydowego podk³adu na aluminium sprawdza sie chyba najlepiej poniewa¿ na codzien zajmujemy sie malowaniem jachtów, ostatni wykonany projekt( http://www.youtube.com/watch?v=tJT8wmE4oEw ) by³ w ca³o¶ci aluminiowy i jako piersza pow³oka to by³ epoxydowy podk³ad : Epoxy gp international.
A co do usuwania farby chemia oczywiscie jest to lepsze rozwiazanie lecz zajmuje stanowczo za duzo czasu i poza tym pozostaje problem co zrobiæ z powsta³ymi zanieczyszczeniami.
Po pierwsze kolego pyta³em czy jest taka specjalizacja .... Specjalista od antykorozji ? ale nie ³apiesz tak samo jak tego o reaktywnym i epoxydowym.
Przyjmij do wiadomo¶ci mo¿e to ci siê kiedy¶ przyda ¿e Reaktywny to taki materia³ który w sposób aktywny chroni powlokê przed korozj±. To zawsze grunt. Podk³ad gruntuj±cy epoksydowy to z zasady grunto wype³niacz. Nie tworzy warstwy aktywnej bo nie zawiera ( z zasady ) inhibitorów korozji czyli ró¿nych zwi±zków chemicznych ( w wiêkszo¶ci kwasów ) które chroni± metale przed powstawaniem na ich powierzchni tego zjawiska. Z pewno¶ci± specjali¶ci z Katedry Elektrochemii, Korozji i In¿ynierii Materia³owej Wydzia³u Chemicznego Politechniki Gdañskiej wyja¶nili ci ¿e korozja ma wiele przyczyn a ze wzglêdu na jej przebieg jest wiele rodzajów korozji. Koroduj± równie¿ tworzywa sztuczne i drewno ... bo sformu³owanie korozja to nic innego jak (³ac. corrosio – z¿eranie) – procesy stopniowego niszczenia materia³ów, zachodz±ce miêdzy ich powierzchni± i otaczaj±cym ¶rodowiskiem.
Materia³ epoksydowy to podstawa wielu procesów malowania przemys³owego. Bardzo dobre zdolno¶ci izolacyjne, ¶wietnie siê trzyma ka¿dego pod³o¿a metalowego no i to grunto wype³niacz wiêc jeden produkt zamiast dwóch w miedzy-warstwie przed lakierowaniem. Taniej .... nie Lepiej ni¿ z gruntem, szczególnie gruntem reaktywnym .
Wchodzisz na forum ... pytasz o radê. Ta od specjalistów z Gdañska jest poprawna, ale ma³o przebojowa jak na "specjalistów od antykorozji" Tak± radê o epoksydzie da³ ci tu kolego @No-limit, a nie jest profesorem z Gdañska, a nawet lakiernikiem. Jest specjalist± od materia³ów.
Co do tego, ¿e grunt reaktywny w swej skuteczno¶ci ochrony z korozj± jest skuteczniejszy i do tego lepiej ni¿ epoksyd trzyma siê metali nie¿elaznych w tym aluminium to nie ma ¿adnych w±tpliwo¶ci. Problemem jest tylko to czy jego u¿ycie do danego zadania jest ekonomiczni uzasadnione. Gdyby np samochody by³y w trakcie naprawy ogo³acane z zabezpieczenia w ca³o¶ci to reaktywny "rz±dzi³ by" w tej bran¿y. Poniewa¿ to naprawy elementów, lub punktów to reaktywny ma tu cienkie zastosowanie ... a ze wzglêdu na dekoracyjny charakter pow³ok lakierniczych w samochodówce, wrêcz cholernie przeszkadza ( poliester jako miêdzy warstwa ).
Podsumowuj±c napisze ci tyle.
Jak na pierwsze takie zlecenie do tego presti¿owe .... to raczej cienki popis. Tak zrobi³by bez akademickich konsultacji ka¿dy zawodowy lakiernik na tym forum. Czy tak jest dobrze ? Oczywi¶cie ¿e tak. .... ale czy najlepiej jak mo¿na ? Niestety NIE ! i w tym jest problem. Szukasz odpowiedzialnej porady, najlepszego rozwi±zania, a potem idziesz na ³atwiznê . Jak na presti¿owe zlecenie to gów niany dobór materia³ów ... i mo¿esz mnie oczywi¶cie zacytowaæ na Politechnice w Gdañsku .
Co do niby odpadów po usuniêciu chemicznym pow³oki ... to proponuje poszperaæ w necie. My¶lê ¿e siê zdziwisz bo odpad jest "kontrolowalny" ... nie trafia do kanalizacji.
To ¿e ten samolot nie bêdzie ju¿ lata³ to dobrze i ¼le. Dobrze bo mo¿na pozwoliæ sobie na agresywne dzia³ania i lakiery dla np transportu l±dowego ... i ¼le ... bo to samolot i jednak ka¿dy najpierw sprawdzi technologie i rozwi±zania technologiczne oferowane dla lotnictwa.
Skoro to zabytek eksponat i pewnie koszty tej operacji s± ograniczone to pamiêtaj±c o tym ¿e pewnie stanie za zewn±trz i mia³bym na tym zarobiæ daj±c kilkuletni± gwarancje z pewno¶ci± na spodzie, na go³ych blachach aluminiowych znalaz³by siê reaktywny i na pewno nie pokry³bym go lakierem bezbarwnym u¿ywaj±c do warstw barwnych bazy. Tu potrzebny jest materia³ jednorodny, a nie dwu-warstwówka, która mo¿e wywo³aæ kolejny problem przy tak du¿ych powierzchniach. Czêsto spotykane problemy z bezbarwnym na przesuszonej bazie
... ale jak ju¿ pomalowa³e¶ .... to sprawa i temat skoñczony. Szkoda biæ pianê.
Innym w przysz³o¶ci sugeruje nie korzystaæ z takich materia³ów ... chyba ¿e to bêdzie ... kompozytowy szybowiec ... albo jaki¶ "szmaciak" z p³ótna z I wojny .
Tak± radê o epoksydzie da³ ci tu kolego @No-limit, a nie jest profesorem z Gdañska, a nawet lakiernikiem. Jest specjalist± od materia³ów.
Poniewa¿ domy¶li³em siê,¿e to bêdzie eksponat,uzna³em,¿e podk³ad epoxydowy i wierzchnie warstwy PU 2k,(które w dalszej kolejno¶ci mia³em poleciæ) na kamufla¿, s± wystarczaj±cym zabezpieczeniem .
Nie mo¿esz pisaæ nowych tematów Nie mo¿esz odpowiadaæ w tematach Nie mo¿esz zmieniaæ swoich postów Nie mo¿esz usuwaæ swoich postów Nie mo¿esz g³osowaæ w ankietach Nie mo¿esz za³±czaæ plików na tym forum Mo¿esz ¶ci±gaæ za³±czniki na tym forum