Szukaj FAQ Album



Przesunięty przez: Robertlodz09 2015-12-17, 17:14
Autor Wiadomość
walek156
Wysłany: 2015-12-17, 16:49   Właściwości podkładu epoksydowego/ nakładanie masy uszczeln
0
UP DOWN

Posty: 9
Witam!

Postanowiłem wydzielić post z wątku "Dziś pytanie - dziś odpowiedź" może w osobnym temacie znajdę większe zainteresowanie.

Po raz pierwszy kryłem blachę podkładem epoksydowym 2K(novol for classic cars). Po wyschnięciu zaobserwowałem, że epoksyd zrobił się twardy na amen i tym samym "pękliwy", po stuknięciu młotkiem odchodzi małymi płatami. Czy to są normalne cechy epoksydu, czy coś zrobiłem źle ? Druga sprawa: mój znajomy, który pracuje w lakierni dużego zakładu powiedział, że epoksyd trzeba najpóźniej po 4 godzinach przykryć warstwą bazy, ponieważ podłkad epoksydowy może posiadać mikro pory. Z tego co ja przeczytałem, epoksyd posiada najlepsze właściwości izolujące... i można stosować epoksyd jako jedyną warstwę antykorozyjną. Jak to jest?

Następnie chciałbym zapytać o nakładanie masy uszczelniającej na spawy. W karcie technicznej masy jest napisane, że masę można nakładać bezpośrednio na blachę i po wyschnięciu podkładować, czy jest to prawidłowa metoda ? często widywałem na zdjęciach, że masa uszczelniająca szła dopiero NA podkład.
 

Robertlodz09 
Wysłany: 2015-12-17, 19:29   
0
UP DOWN


Pomógł: 53 razy
Posty: 3202
Skąd: Łódż
walek156 napisał/a:
Po raz pierwszy kryłem blachę podkładem epoksydowym 2K

walek156 napisał/a:
po stuknięciu młotkiem odchodzi małymi płatami.

Blachę tylko wziąłeś pomalowałeś czy może trochę ją wcześniej
dokładnie przematowiłeś papierem i odtłuściłeś zmywaczem ?
walek156 napisał/a:
podkładem epoksydowym 2K(novol for classic cars).

Zastosowałeś zalecany utwardzacz i rozcieńczalnik do niego ?
Który to epoksyd ... 3:1 czy ten izolator 1:1 ?
walek156 napisał/a:
mój znajomy, który pracuje w lakierni dużego zakładu powiedział, że epoksyd trzeba najpóźniej po 4 godzinach przykryć warstwą bazy, ponieważ podłkad epoksydowy może posiadać mikro pory.

Dość ciekawa "teoria" dla mnie to jest taka "wydumka wytrzepana z du...py" ;)
Z czego lub od czego te mikro pory mogą "powstawać" ?
A dlaczego nie po 1 godz czy może 6 godz. trzeba go pokryć tą bazą ?
a innym podkładem można czy nie można go pokryć ?
tylko ta bazą a może lakierem ... ?
walek156 napisał/a:
Z tego co ja przeczytałem, epoksyd posiada najlepsze właściwości izolujące... i można stosować epoksyd jako jedyną warstwę antykorozyjną.

Warunkiem jest odpowiednia grubość tego podkładu czyli naniesienie 2-3 warstw
epoksyd jest barierą która zatrzymuje wilgoć.
  
 

mariusz80 
Wysłany: 2015-12-17, 19:53   
0
UP DOWN

Pomógł: 11 razy
Posty: 924
Skąd: WZ
walek156, twojemu koledze przydałoby się szkolenie
_________________

 
 

bienek
Wysłany: 2015-12-17, 20:04   
0
UP DOWN

Posty: 40
Zawsze mnie zastanawia skąd się biorą takie "teorie z d...y" :shock: Ktoś coś usłyszy albo niedosłyszy, sobie dopowie i jakieś gó... później opowiada innym. Każdy produkt ma swoją kartę techniczną i tam jest zwykle wszystko opisane co i jak się stosuje.
 

max2014 
Wysłany: 2015-12-17, 20:20   
0
UP DOWN


Pomógł: 2 razy
Posty: 165
co do epoksydu to ci nie pomogę :nie: bo zapomniałem że taki podkład jeszcze istnieje ^^
ale co do masy to lepiej dać ją na podkład ja zawsze tak robię i jeszcze nie zdarzyło mi się żeby ruda wyszła w tym miejscu :cool:
 

Robertlodz09 
Wysłany: 2015-12-17, 22:44   
0
UP DOWN


Pomógł: 53 razy
Posty: 3202
Skąd: Łódż
walek156 napisał/a:
chciałbym zapytać o nakładanie masy uszczelniającej na spawy. W karcie technicznej masy jest napisane, że masę można nakładać bezpośrednio na blachę i po wyschnięciu podkładować, czy jest to prawidłowa metoda ? często widywałem na zdjęciach, że masa uszczelniająca szła dopiero NA podkład.

Zarówno jedna jak i druga metoda jest zgodna z tzw. technologią renowacji
z tym że większość stosuje tą drugą która jest taka jaką wykonuje się na liniach produkcyjnych aut czyli nadwozie ,kabina itp. idzie po zgrzewaniu w podkład a następnie nakładane są wszystkie mastyki po nich dopiero idzie lakier nawierzchniowy.
 

Robertlodz09 
Wysłany: 2015-12-17, 22:49   
0
UP DOWN


Pomógł: 53 razy
Posty: 3202
Skąd: Łódż
mariusz80 napisał/a:
twojemu koledze przydałoby się szkolenie

Mariusz po co .... ?
Przecież ten "kolega" to pracuje w
walek156 napisał/a:
w lakierni dużego zakładu



Bardziej mi to chyba pasuje jako jakieś zasłyszane czy przeczytane
"przemyślenia" autora tematu
ukryte pod opinią wyrażoną przez "kolegę lakiernika" ...
a jest z "dużego zakładu" aby podkreślić że to "nie byle kto" tak twierdzi ;)
 

walek156
Wysłany: 2015-12-17, 23:59   
0
UP DOWN

Posty: 9
Tak podejrzewałem, że coś pokręcił ten znajomy - świeżo upieczony lakiernik, który po jednym zakładowym szkoleniu dawał mi takie "lekcyje"- właśnie dlatego przytoczyłem jego "wskazówki" na forum ponieważ zasiał mi wątpliwości (to nie są moje wymysły:P).

Podkład to epoxy primer 3:1, utwardzacz z zestawu, aplikowany bez rozcieńczania. Blachę matowałem papierem P180. Na koniec przeleciałem blachę odtłuszczaczem silikonowym. Podkład natryskiwałem w dwóch warstwach z 15 minutowym odstępem pomiędzy warstwami.

Chmm, czy moglibyście spróbować opisać jak powinien zachowywać się poprawnie nałożony epoksyd?
 

Robertlodz09 
Wysłany: 2015-12-18, 00:10   
0
UP DOWN


Pomógł: 53 razy
Posty: 3202
Skąd: Łódż
walek156 napisał/a:
Podkład to epoxy primer 3:1, utwardzacz z zestawu, aplikowany bez rozcieńczania.

Jakim pistoletem (dysza) go aplikowałeś bez rozcieńczenia ?
Pytam z ciekawości ponieważ w tej postaci ten podkład jest potwornie gesty ....
Przynajmniej ten który ja miałem.

walek156 napisał/a:
moglibyście spróbować opisać jak powinien zachowywać się poprawnie nałożony epoksyd?

Tak że możesz go szorować śrubokrętem i nie odskoczy tylko najwyżej porysujesz powierzchnię ...

Miałem możliwość pracować na wszystkich epoksydach Novola ...
Profesional ,Spectral , for Classic Car oraz Industial

Industrial Novol 365 w wersji wypełniającej tj. 4:1 to po utwardzeniu się
zacieki na podwoziu czy ramie szlifowane musiały być fleksem bo papierem ręcznie nie dawało się rady ^^
Uderzając w blachę młotkiem to tylko skaleczyłeś blachę a podkład nie odskoczył ....
 

siwy_1981 
Wysłany: 2015-12-18, 09:38   
0
UP DOWN
siwy1981

Pomógł: 7 razy
Posty: 63
Epoksyd i mikropory ? Akrylowy rozumiem, ale epoksyd ma najlepsze usieciowanie wśród żywic stosowanych w lakierowaniu mokrym. Dlatego w antykorozji ciężkiej podkłady to właśnie epoksydy.
 

Bombel
Wysłany: 2015-12-18, 11:40   
0
UP DOWN

Pomógł: 1 raz
Posty: 100
Nie wiem jak te epoksydy z przemysłu czy do klasyków bo nie robiłem ale ten zwykły 360 to jest sztywny i ja bym go nie położył tam gdzie kamienie mogą go obtłuc.
 

hematol 
Wysłany: 2015-12-18, 20:21   
0
UP DOWN


Pomógł: 10 razy
Posty: 995
Skąd: Śląsk
Bombel napisał/a:
ja bym go nie położył tam gdzie kamienie mogą go obtłuc.

A od kiedy epoksyd ma być ostatnią warstwą?Jest coś takiego jak środek do konserwacji zwany "barankiem" i to on ma tą funkcję spełniać czyli odbijać kamyki i inne ciała stałe które uderzają o podwozie czy też progi a epoksyd to izolator od wody.soli,chemii itp. wiec podkład epoksydowy należy takze zabezpieczyć.Każdy materiał pełni swoją rolę i jest do niej stworzony.
 

Bombel
Wysłany: 2015-12-19, 10:23   
0
UP DOWN

Pomógł: 1 raz
Posty: 100
hematol napisał/a:
Bombel napisał/a:
ja bym go nie położył tam gdzie kamienie mogą go obtłuc.

A od kiedy epoksyd ma być ostatnią warstwą?


A czy ja coś napisałem o ostatniej warstwie? Chyba normalne że to jest izolator i trzeba go odpowiednio przykryć. Napisałem że moim zdaniem ten konkretny epoksyd z Novola Protect 360 nie nadaje się w miejsca gdzie mogą występować uszkodzenia mechaniczne od uderzeń. Nie chodzi mi o zarysowania tylko i wyłącznie o uderzenia. On jest sztywny i przy mocnym uderzeniu nie podda się tylko może odskoczyć nawet jak na nim będą inne warstwy.
Zresztą uszkodzenia typu zarysowanie do blachy też jest końcem ochrony jaką daje epoksyd bo w tym miejscu rdza zaczyna rozchodzić się pod zdrowy podkład. Są epoksydy przemysłowe które oprócz bariery dają ochronę inhibitorową ale to inna bajka.
A poza tym również 80% baranków jest sztywna i słabo amortyzuje uderzenia. Na podwozia stosuje się inne środki konserwujące.

Są na rynku epoksydy do samochodówki które nie są tak sztywne i tamte można bez ryzyka kłaść na podwozia od spodu. Novol tylko na podwozia od wnętrza auta i całe środki itp :tak:
 

Siekiera
Wysłany: 2015-12-19, 13:57   
0
UP DOWN


Pomógł: 10 razy
Posty: 988
Bombel napisał/a:
Są epoksydy przemysłowe które oprócz bariery dają ochronę inhibitorową ale to inna bajka.


A tu cię kolego zaskoczę bo jest teraz taki dziwny produkt w samochodówce który ma coś z epoksydu i zawiera związki antykorozyjne a przy okazji ma wszystkie cechy pożądane przez lakierników czyli szybki czas schnięcia, rozlewność i można na niego szpachlować jak na epoxa, nakładać każdy dostępny podkład a nawet akryl czy bazę (na przeszlifki) :cool:

http://www.generalpaint.b...rs/tds/9700.pdf
 

KK 
Wysłany: 2015-12-20, 12:29   
0
UP DOWN


Pomógł: 21 razy
Posty: 3327
Tutaj padła trafna kwestia, tego odskakiwania epoxydu po uderzeniu.
Przekonałem sie o tym nie raz. Rozmawiałem nawet z technikiem o tym ponieważ myślałem, że źle użyłem antysilikonu(zdurniałem już wtedy).
Konkluzja była taka, że to nie możliwe. :D
Także można zaobserwować odskakiwanie podkładów akrylowych od podkładu epoxydowego. Podkład epoxydowy zmatowiony odpowiednią gradacją, odtłuszczony zmywaczem nawet do 3 razy i pokryty akrylem. Na cienkiej blaszce to odskkują te warstwy po młoteczku jak głupie. Raz akryl od epo, a raz wszystko do dołu.

Kiedyś użyłem podkładu barwionego z Valspara(chyba epoxyd)... testowałem i nałożyłem na powierzchnie tylko wydmuchaną po szlifowaniu, baz odtłuszczań.
Można to było walić młotkiem i bardzo ciężko się szlifowało... ale trzymało się konkretnie.
_________________

 
 

Feiner
Wysłany: 2015-12-20, 18:04   
0
UP DOWN

Posty: 29
Siekiera napisał/a:
A tu cię kolego zaskoczę bo jest teraz taki dziwny produkt w samochodówce który ma coś z epoksydu i zawiera związki antykorozyjne a przy okazji ma wszystkie cechy pożądane przez lakierników czyli szybki czas schnięcia, rozlewność i można na niego szpachlować jak na epoxa, nakładać każdy dostępny podkład a nawet akryl czy bazę (na przeszlifki) :cool:

http://www.generalpaint.b...rs/tds/9700.pdf


To coś się jednak zmieniło bo pamiętam jak z rok temu była ostra wymiana zdań o to szpachlowanie i chyba chodziło o ten wash primer czy coś poplątałem?
 

mariusz80 
Wysłany: 2015-12-20, 18:21   
0
UP DOWN

Pomógł: 11 razy
Posty: 924
Skąd: WZ
Nie, nie poplątałeś 😉
_________________

 
 

Siekiera
Wysłany: 2015-12-20, 20:58   
0
UP DOWN


Pomógł: 10 razy
Posty: 988
No muszę przyznać że wtedy to i ja byłem mocno sceptyczny bo brakowało potwierdzenia w oryginalnych kartach ale jak to mówią tylko krowa nie zmienia poglądów :cool:

Na dzień dzisiejszy uważam że to zajeb.sty podkład, sam używam i sprzedaję coraz więcej bo ludziska szybko się przekonują. Mało tego, próbowałem go eksperymentalnie używać jako izolatora na stare rozszlifowane warstwy jako ochrona przed podnoszeniem przy nakładaniu wypełniacza akrylowego i efekty jak na razie zachęcające ale nie namawiam bo tego nie ma w karcie technicznej :fiu:
 

POLYKAR.PL
Wysłany: 2015-12-20, 22:50   
0
UP DOWN


Pomógł: 4 razy
Posty: 636
Skąd: Rzeszów
heh .... długo trwało zanim Turbo się doczekało :cool:
_________________
www.polykar.pl
www.facebook.com/POLYkarPL
 

LAKIEROWANKO Strona Główna » LAKIERNICTWO SAMOCHODOWE » Technologia i materiały

Odpowiedz do tematu  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Skocz do: 

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group - mangi