Szukaj FAQ Album



Autor Wiadomość
mariusz1984_katowice
Wysłany: 2018-10-20, 10:28   3cia warstwa lakieru bezbarwnego po 12-18 godzinach
0
UP DOWN

Posty: 7
Duplikuje mój temat z "Forum lakierników"

Jestem zupełnym amatorem - proszę więc o wyrozumiałość i pomoc w odpowiedzi,

Polakierowałem plastiki z motocykla (nie owiewki) - PZP, lakier akrylowy czarny mat, bezbarwny matowy Spectral z utwardzaczem 2:1,

Lakier akrylowy był w sprayu, bezbarwny bez plastyfikatora - nie wiem jak to się będzie spisywać, okaże się w praktyce,

Malowałem w garażu blaszanym - wcześniej podgrzewając grzejnikiem elektrycznym. Nie wyszło idealnie, ale też nie źle. Starałem się po lakierowaniu wyjść z pomieszczenia, do czasu utwardzenia. Garaż mały - detali dużo, więc musiałem je przekładać z miejsca na miejsce - trochę pyłków się złapało - ale w większości nawierzchniowo, da się to usunąć.

Pistolet chiński - mini średniociśnieniowy, 2-2.5 bar, szerokość strumienia 8-10cm z odległości 15-20 cm, rozcieńczalnik standard, lakier Spectral 535,

Z racji niskiej temperatury jaka wczoraj była - pierwsza warstwa łapała szybko i schła, druga warstwa po upływie 20-30 min (producent lakieru mówi 5-10)

Na detale które pomalowałem pierwszą warstwę bardzo cieńką (zaczynałem od małego dawkowania lakieru) dałem trzecią warstwę po upływie 60 min od drugiej. Ta druga bardzo wolno schnęła.

I teraz pytanie:

Czy trzecia warstwa położona po 12 - 18 godzinach ma szansę związać się z drugą ?
Bez szlifowania można to zrobić ? - to jest lakier matowy.



Zostało mi dużo tego lakieru - nie wiem jak to chciałbym go wykorzystać.

Zostało dużo - pewnie dlatego że dolewałem 20% rozcieńczalnika - na pozostałe elementy dam już 10%.

[ Dodano: 20-10-2018, 11:20 ]
W tym momencie - druga warstwa chyba nie jest jeszcze w 100% utwardzona - ale już nie jest plastyczna - po przetarciu ręką robi się taka mgiełka, która odparowuje,

Generalnie bardzo wolno to schnie - po 30 min, druga warstwa jeszcze jest "lepka", pyłosuchość pewnie tak po 1.5 godziny, tak żeby można było przetrzeć ręką to minimum 3-4 godziny.
 

misias
Wysłany: 2018-10-20, 11:49   
0
UP DOWN

Pomógł: 2 razy
Posty: 244
mariusz1984_katowice, Jeżeli chodzi o instrukcje aplikacji,dobrze że robisz dłuższeprzerwy,ale w warunkach garażowych wiąże sie to z większym osiadaniem odkurzu lakierniczego na elemencie,równiez syfy się łapią bo ogrzane powietrze cyrkuluje mieszając się z cłodnym powietrzem wtedy syfy się podnoszą i krążą sobie po pomieszczeniu.

Z tego co napisałeś wnioskuje że ,po nałożeniu 2 warstw mini pistoletem wyszło ci matowa powłoka,teraz pytanie czy taka ona miała być,rozumiem że miało być zupełnie odwrotnie,efekt po takiej ilości rozcieńczalnika powinie być zbliżony do gładkiej powierzchni z efektem lustro,co jest bardzo ciężko osiągnąć w warunkach garażowych.

Wnioskuję że otrzymałeś nie zamierzony efekt?

Jeżeli czas po lakierowaniu 12-18 godzin jest nie wystarczający odczekaj 2 dni jak się ładnie utwardzi,zmatuj powierzchnie papierem od 1000-1500.w zależności jaka jest ilość wtrąceń ale w twoim wypadku że ,to motocykl 1500 jest wystarczająca.

Co do matowej powierzchni musisz zrobić próbę natrysku pistoletu rozkręć materiał na maximum i zobacz jak się zachowuje lakier jeżeli płynie,zmniejsz materiał o jeden materiał o 1 - 2 obrotów i ponów próbę,pamiętaj również o odległości im większa dawka materiału tym większa odległość,ciśnie również gra kluczową rolę.

Nie zapomnij również o myciu sprzętu i czystości wlewania materiału do pistoletu sitka są wskazane,jeden większy syf i dysza lub głowica zapchana i robota wstrzymana.
Spróbuj to wszystko opanować a powinno być dobrze.
 

mariusz1984_katowice
Wysłany: 2018-10-20, 14:11   
0
UP DOWN

Posty: 7
Misias, dzięki bardzo za odpowiedź,

Generalnie z założenia miało wyjść matowe - jest to lakier matowy Spectral 535.

Nie wiem czy tak właśnie to ma wyglądać - ale jest taki efekt jakby delikatnej skórki pomarańczy - przy czym powierzchnia lakieru jest gładka. Bez efektu lustra - ale to lakier matowy.

W sumie to trudno powiedzieć czy otrzymałem zamierzony efekt - na pewno taki który mnie satysfakcjonuje.


No i teraz właśnie pytanie czy jeżeli nie będę czekał do pełnego utwardzenia - położona 3 warstwa lakieru po 18 godzinach zwiąże się jeszcze z poprzednią ?

Lakier jest matowy - więc z tego co wiem nie można go matowić bo się zeszkli.


Z tymi pyłkami - nie jest aż tak źle, ... na potrzeby amatorskie można pomalować w garażu - powietrze jak najbardziej pewnie przenosi te "śmieci" - ale jeszcze gorsze jest chodzenie w pobliżu dopóki warstwa nie będzie pyłosucha.

W przypadku jeżeli nie trzeba się śpieszyć i nie ma takich tragicznych warunków myślę że można całkiem akceptowalny wynik uzyskać.

W sumie z pistoletem zrobiłem w drugą stronę - zaczałem od najmniejszych ilości (według instrukcji pistoletu) - i było OK, tyle że strasznie mało tego lakieru nanosił i nierównomiernie - więc zwiększyłem. Ciśnienie 2 lub 2.5 bar.

Przy tych moich ustawieniach wolno przemieszczając pistolet nanosił równą cieńką warstwę lakieru. Jedną warstwę (pełną - taką którą czeka aż wyschnie) malowałem na 3 razy (3 razy przemieszczając pistolet wzdłuż tego samego miejsca)
 

misias
Wysłany: 2018-10-20, 20:23   
0
UP DOWN

Pomógł: 2 razy
Posty: 244
mariusz1984_katowice, Chyba nie potrafię czytać ze zrozumieniem,robiłem raz wżyciu matowym lakierem i to felgi był to novol nr.nie pamiętam.Zrobiłem i mi wyszło matowy połysk,podejrzana sprawa ale dałem sobie siana.usuń syfki miejscowo 1500 albo 800 na gąbce na sucho i lakieruj.
 

Robertlodz09 
Wysłany: 2018-10-20, 22:07   
0
UP DOWN


Pomógł: 52 razy
Posty: 3167
Skąd: Łódż
mariusz1984_katowice napisał/a:
czy jeżeli nie będę czekał do pełnego utwardzenia - położona 3 warstwa lakieru po 18 godzinach zwiąże się jeszcze z poprzednią ?

Do 24 godz. można nakładać warstwę lakieru na poprzednią bez matowienia powyżej tego czasu trzeba już powierzchnię zmatowić
Jeśli masz jakieś wtrącenia nierówno położony lakier to tak jak już kolega napisał wcześniej lepiej to przeszlifować wyrównać powierzchnię i dopiero położyć ostatnią taką "idealną" gładką warstwę nawierzchniową ;)
 

mariusz1984_katowice
Wysłany: 2018-10-24, 17:54   
0
UP DOWN

Posty: 7
Odpowiadam dopiero teraz ;) - do poniedziałku walczyłem z tematem,

W sobotę rzeczywiście zrobiłem tak jak Robert napisał - przemalowałem drugi raz, po 18 godzinach - chyba jest OK, chociaż pewnie dopiero w praktyce okaże się jak trwała jest ta warstwa.

Ten lakier rzeczywiście nie wychodzi w 100% matowy - z każdym dniem matowieje coraz bardziej, ale dalej jest to taki "półmat/satyna".

Zauważyłem że kładąc cieńkie warstwy efekt matu jest lepszy - ale położona warstwa nie jest w 100% gładka/śliska.
 

mariusz1984_katowice
Wysłany: 2018-10-24, 18:12   
0
UP DOWN

Posty: 7
Czegoś tam się nauczyłem ... parę pytań pozostało:

1. Jak lakierować małe nieregularne elementy - 5x5-10 cm itp ?

Lepiej zawiesić je ? - czy położyć na płaskiej powierzchni ?

Ja zrobiłem sobie z kartonu coś w rodzaju stelaża - elementy umieszczone są 2-3 cm nad powierzchnią. Niestety ozwiązanie jest wielce problematyczne - po lakierowaniu dół elementu (w danej chwili nie lakierowany) pokryty jest pyłem. Nie wiem czy pył z kartonu czy z cząsteczek powietrza które się odbijają od spodu.

Pistolet ustawiony na 2 bar'y

2. Jak lakierować elementy wielopłaszczyznowe ?

Na raz (zawieszone na czymś) czy 2 warstwy do pełnego wyschnięcia, później obrócić i znowu to samo.

Jak uniknąć chropowatej powierzchni od cząstek lakieru które odbijają się i osiadają na nielakierowanej stronie.

W przypadku detali - małych elementów wielopłaszczyznowych i tak zawsze któraś ścianka będzie nie prostopadle do pistoletu ... pewnie zadanie dla aerografu - a pistoletem można w jakiś lepszy sposób ?

3. Czy ostatnią warstwę lakierować z większym ciśnieniem czy mniejszym ? - więcej czy mniej rozcieńczalnika ?

Jako że było zimno nie mogłem dać więcej rozcieńczalnika - ustawiłem za to pistolet na 2.5 bar, żeby lepiej rozbijał lakier (dysza w tym mini pistolecie to 1.0) - mam wrażenie że wtedy powierzchnia ostatniej warstwy była bardziej gładka.

Standardowo miałem ustawiony 2 bar - żeby nie pylił tak bardzo,
 

LAKIEROWANKO Strona Główna » LAKIERNICTWO SAMOCHODOWE » Pomoc dla amatorów

Odpowiedz do tematu  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Skocz do: 

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group