Lakiernictwo samochodowe dla profesjonalistów i amatorów




Szukaj FAQ Album



Autor Wiadomość
Kamael
Wysłany: 2009-02-03, 20:48   Podkład reaktywny+epoksyd - potrzebna pomoc
0
UP DOWN

Posty: 12
Witam,
na początek wypadało by się przedstawić. Nazywam się Arek i zajmuję się odbudową Mercedesa w115 :) Jakiś czas temu zakończyłem prace blacharskie. Następnym etapem jest przygotowanie auta pod lakierkę. Zależy mi na jak najlepszym zabezpieczeniu antykorozyjnym. Zgodnie z informacjami jakie zdobyłem, najlepszą metodą (poza cynkowaniem) jest zabezpieczanie blach gruntem reaktywnym oraz podkładem epoksydowym. Mam preblem, który opisuję poniżej:


Kupiłem podkład reaktywny firmy NOVOL. Zgodnie z danymi tej karty:



Na podkład reaktywny można nanosić podkłady epoksydowe. Jednak w karcie technicznej znalezionej na stronie novol.pl jest napisane:

Cytat:
Uwaga!
Szpachlówek poliesterowych, podkładów epoksydowych oraz lakierów akrylowych nie nakładać bezpośrednio na podkład reaktywny


I co w końcu można a czego nie? Chciałem wybrać opcję dla najlepszego zabezpieczenia. Na podkład Novol'a miałem zamiar nanieść podkład epoksydowy firmy Tikkurila (temacoat gpl-s primer)...

Zamieszczam linki do kart technicznych tych podkładów:
1.Tikkurila
2.Novol

Czy ktoś na podstawie danych z tych kart jest w stanie powiedzieć, czy te dwa podkłady mogą być ze sobą stosowane? Jeśli tak to bardzo proszę o odpowiedź. Zależy mi na czasie. Z góry dziękuję i pozdrawiam.
 

berag1 
Wysłany: 2009-02-03, 21:17   
0
UP DOWN


Pomógł: 7 razy
Posty: 265
Przed korozją najlepiej chronią podkłady reaktywne, tzw. wash primery. Tajemnica ich skuteczności kryje się w utwardzaczu, który zawiera niewielkie ilości kwasu fosforowego, zapewniają znakomitą przyczepność do podłoża. Tym samym uniemożliwiają one rozprzestrzenianie się korozji podpowłokowej nawet w miejscach uszkodzeń powłoki (odpryski, rysy itp.). Oczywiście wash primery mają również odpowiednie dodatki antykorozyjne (fosforany cynku lub wapnia), stanowiące dodatkowe zabezpieczenie podłoża.
Podkłady tego typu nanosi się zazwyczaj bardzo cienkimi warstwami (o grubości kilkunastu mikrometrów), wymagają, więc one pokrycia innym podkładem (zwykle akrylowym), pozwalającym na uzyskanie odpowiedniej odporności barierowej i mechanicznej. Im lepszej jakości jest ten podkład, tym skuteczniejszą ochronę zapewnia zestaw wash primer - podkład akrylowy. W przypadku najwyższych wymagań stosuje się nawet nakładanie na podkład reaktywny podkładu epoksydowego.
 
 

berag1 
Wysłany: 2009-02-03, 21:18   
0
UP DOWN


Pomógł: 7 razy
Posty: 265
A to dla potwierdzenia tego co napisałem http://www.fajnefurki.pl/uslugi.html
 
 

berag1 
Wysłany: 2009-02-03, 21:21   
0
UP DOWN


Pomógł: 7 razy
Posty: 265
Jeszcze jedna rada, jeżeli masz taką możliwość to stosuj materiały typu szpachle , podkłady,rozpuszczalniki itp. tylko jednego producenta - mieszanie nie wskazane w tego typu naprawach.
 
 

Kamael
Wysłany: 2009-02-03, 21:23   
0
UP DOWN

Posty: 12
Ok już to czytałem, tylko nie pamiętam gdzie. Nieważne.
Dzięki za próbę pomocy ale nie odpowiedziałeś na moje pytanie :roll:
 

baqo 
Wysłany: 2009-02-03, 21:24   
0
UP DOWN

Pomógł: 20 razy
Posty: 1553
Skąd: kołobrzeg
Kamael napisał/a:
I co w końcu można a czego nie
poprawne jest stosowanie trawiennego ,następnie podkład akrylowy. lub tylko epoxyd i podkład akrylowy.nie nakładaj epoxydu na podkłady trawienne. na epoxyd możesz kłaść szpachlę na trawienny nie.
Kamael napisał/a:

Na podkład reaktywny można nanosić podkłady epoksydowe.
ja tak nie robię. raz zrobiłem i dobrze że to był jeden element. zaznaczę że to nie były wówczas podkłady novola.trawienny pod epoxem nie dosechł . uważam że stosowanie tak jak pisałem tych gruntów i tak doskonale zabezpiecza przed korozją.
 
 

Kamael
Wysłany: 2009-02-03, 21:29   
0
UP DOWN

Posty: 12
baqo napisał/a:
raz zrobiłem


a po jakim czsie zauważyłeś, że coś jest nie tak? Chciałbym przeprowadzić próbę na kawałku blachy. Jeśli wyjdzie na to, że te podkłady nie będą się trzymały to zrezygnuję z takiej metody, ale co jeśli problemy się pojawią np po roku? Nie mogę tyle eksperymentować. Dlatego tu jestem. Czekam aż ktoś jednoznacznie się wypowie.
 

berag1 
Wysłany: 2009-02-03, 21:29   
0
UP DOWN


Pomógł: 7 razy
Posty: 265
Napisałem ze na podkład reaktywny można nałożyć podkład epoxydowy. Jeżeli zastosujesz podkłady tej samej firmy to nic sie nie stanie, natomiast nikt ci nie da gwarancji na to ze chcesz stosowac podklad reaktywny z jednej firmy a epoxydowy z innej i nic sie nie bedzie dzialo.
 
 

gola 
Wysłany: 2009-02-03, 21:35   
0
UP DOWN

Pomógł: 23 razy
Posty: 855
@berag1 to co tutaj wkleiles to kazdy sobie moze w necie znalezc albo w jednym z numerow lakiernika,nie jestes w stanie napisac cos od siebie tylko przeklejac? :nie: :nie:
  
 

baqo 
Wysłany: 2009-02-03, 21:35   
0
UP DOWN

Pomógł: 20 razy
Posty: 1553
Skąd: kołobrzeg
berag1 napisał/a:
Jeżeli zastosujesz podkłady tej samej firmy to nic sie nie stanie,
ale to była jedna firma
 
 

baqo 
Wysłany: 2009-02-03, 21:37   
0
UP DOWN

Pomógł: 20 razy
Posty: 1553
Skąd: kołobrzeg
Cytat:
a po jakim czsie zauważyłeś, że coś jest nie tak?
na drugi dzień,jak zadzierało się wszystko pod szpachlą
 
 

baqo 
Wysłany: 2009-02-03, 21:41   
0
UP DOWN

Pomógł: 20 razy
Posty: 1553
Skąd: kołobrzeg
Cytat:
Napisałem ze na podkład reaktywny można nałożyć podkład epoxydowy.
no chyba wkleiłeś :D
Cytat:
@berag1 to co tutaj wkleiles to kazdy sobie moze w necie znalezc
:?: :?: :?:
 
 

Kamael
Wysłany: 2009-02-03, 21:43   
0
UP DOWN

Posty: 12
baqo, napisałeś, że

baqo napisał/a:
trawienny pod epoxem nie dosechł


a wszelkie źródła donoszą, że reaktywny musi być w pełni utwardzony przed naniesieniem innych warstw. Może tu popełniłeś błąd, bo raczej niemożliwe jest, by podkłady tej samej firmy się "gryzły".
 

gola 
Wysłany: 2009-02-03, 21:45   
0
UP DOWN

Pomógł: 23 razy
Posty: 855
baqo napisał/a:
Cytat:
Napisałem ze na podkład reaktywny można nałożyć podkład epoxydowy.
no chyba wkleiłeś :D
Cytat:
@berag1 to co tutaj wkleiles to kazdy sobie moze w necie znalezc
:?: :?: :?:


http://www.lakiernik.com.pl/poradnik/17.html

poczytaj dokladnie ten artykul czy ci cos nie przypomina...
 

baqo 
Wysłany: 2009-02-03, 21:46   
0
UP DOWN

Pomógł: 20 razy
Posty: 1553
Skąd: kołobrzeg
Kamael napisał/a:
a wszelkie źródła donoszą, że reaktywny musi być w pełni utwardzony przed naniesieniem innych warstw.
podkłady akrylowe w systemie mokre na mokre nakładam po około 30 minutach i jest ok.
 
 

Kamael
Wysłany: 2009-02-03, 21:51   
0
UP DOWN

Posty: 12
gola napisał/a:
http://www.lakiernik.com.pl/poradnik/17.html


o właśnie to czytałem...

Jeszcze inne pytanie. Czy reaktywny można nakładać na stare powłoki lakiernicze? Załóżmy, że mam na karoserii miejscami stary lakier, który dobrze leży. Czy mogę wszystko zamalować reaktywnym?
 

gola 
Wysłany: 2009-02-03, 22:02   
0
UP DOWN

Pomógł: 23 razy
Posty: 855
Kamael napisał/a:
Jeszcze inne pytanie. Czy reaktywny można nakładać na stare powłoki lakiernicze? Załóżmy, że mam na karoserii miejscami stary lakier, który dobrze leży. Czy mogę wszystko zamalować reaktywnym?


a niby w jakim celu?
 

baqo 
Wysłany: 2009-02-03, 22:06   
0
UP DOWN

Pomógł: 20 razy
Posty: 1553
Skąd: kołobrzeg
gola napisał/a:
Załóżmy, że mam na karoserii miejscami stary lakier,
pokrywasz gołą blachą, a lakier co się zapryska to jego.
 
 

No-limit
Wysłany: 2009-02-03, 22:28   
0
UP DOWN


Pomógł: 34 razy
Posty: 1095
baqo napisał/a:
gola napisał/a:
Załóżmy, że mam na karoserii miejscami stary lakier,
pokrywasz gołą blachą, a lakier co się zapryska to jego.

Racja.Jak zapryskasz szpachlę też nic się nie stanie.Po zaschnięciu podkł. reaktywnego vel wash primera/cienka 1-na warstwa możesz położyć epoxy /ale po co?/ipodkł.akrylowy.Jak masz super,do gołej blachydoczyszczone,kładz podkł.epoxy. i podkł. akrylowy.
 

Kamael
Wysłany: 2009-02-03, 22:29   
0
UP DOWN

Posty: 12
gola napisał/a:
a niby w jakim celu?


A no w takim celu, żeby nie maskować każdego pomalowanego fragmentu. Chodzi o to, czy coś się stanie jak malując gołą blachę reaktywnym, trochę (mniej lub bardziej) zamaluję fragment starej powłoki. Z tego co zrozumiałem:
baqo napisał/a:
a lakier co się zapryska to jego.

nic się nie stanie. Dobrze rozumuję? :D
 

baqo 
Wysłany: 2009-02-03, 22:33   
0
UP DOWN

Pomógł: 20 razy
Posty: 1553
Skąd: kołobrzeg
Kamael napisał/a:
Dobrze rozumuję? :D
dobrze ;)
 
 

Kamael
Wysłany: 2009-02-03, 22:44   
0
UP DOWN

Posty: 12
I (chyba) ostatnie pytanie :)

Jaki sposób zabezpieczenia antykorozyjnego jest lepszy?
a) podkład reaktywny + akrylowy
b) podkład epoksydowy + akrylowy

:help:
 

baqo 
Wysłany: 2009-02-03, 22:57   
0
UP DOWN

Pomógł: 20 razy
Posty: 1553
Skąd: kołobrzeg
Kamael napisał/a:

Jaki sposób zabezpieczenia antykorozyjnego jest lepszy?
a) podkład reaktywny + akrylowy
b) podkład epoksydowy + akrylowy
oba są dobre . u mnie przeważa epoxyd
 
 

No-limit
Wysłany: 2009-02-03, 22:58   
0
UP DOWN


Pomógł: 34 razy
Posty: 1095
Kamael napisał/a:
I (chyba) ostatnie pytanie :)

Jaki sposób zabezpieczenia antykorozyjnego jest lepszy?
a) podkład reaktywny + akrylowy
b) podkład epoksydowy + akrylowy

:help:

Na skorodowaną -reaktywny+akrylowy
  
 

Kamael
Wysłany: 2009-02-03, 23:00   
0
UP DOWN

Posty: 12
Dzięki wielkie baqo. Zarobiłeś pkt :spoko:
Zobaczę co inni mają jeszcze do powiedzenia.
Pozdrawiam.
 

baqo 
Wysłany: 2009-02-03, 23:04   
0
UP DOWN

Pomógł: 20 razy
Posty: 1553
Skąd: kołobrzeg
Kamael napisał/a:
Zobaczę co inni mają jeszcze do powiedzenia.
dokładnie. ja mam swoje metody,inny ma swoje.
 
 

jacklack 
Wysłany: 2009-02-03, 23:07   
0
UP DOWN


Pomógł: 15 razy
Posty: 352
[quote="Kamael"
Zobaczę co inni mają jeszcze do powiedzenia.
Pozdrawiam.[/quote]

U mnie też jeśli chodzi o zabezpieczenie antykorozyjne przeważa podkład epoxydowy
 
 

No-limit
Wysłany: 2009-02-03, 23:11   
0
UP DOWN


Pomógł: 34 razy
Posty: 1095
jacklack napisał/a:
[quote="Kamael"
Zobaczę co inni mają jeszcze do powiedzenia.
Pozdrawiam.


U mnie też jeśli chodzi o zabezpieczenie antykorozyjne przeważa podkład epoxydowy[/quote]


Przeważnie dlatego,że na epoxydowy można kłaść szpachlę.I jest metoda:epoxy+szpachla
+szlif+reaktywny+akrylowy.
 

lukas
Wysłany: 2009-02-04, 03:58   
0
UP DOWN


Pomógł: 5 razy
Posty: 290
1. Podkład epoksydowy chroni jedynie barierowo i w miejscach narażonych na uszkodzenia mechaniczne (podwozie) jako jedyne zabezpieczenie antykorozyjne nie jest dobrym rozwiązaniem. W pozostałych przypadkach (poszycie zewnętrzne, wnęki, komory itp) jak najbardziej wystarczy.

2. Reaktywny zabezpiecza bardzo dobrze ale tylko i wyłącznie chemicznie i musi być przykryty warstwą dającą ochronę mechaniczną.

3. Można położyć epoksyd na reaktywny ale jeżeli ma to być potem szpachlowane to bym odradzał. Jeżeli już koniecznie trzeba to po kilku dniach!

4. Nie położyłbym też układu reaktywny-epoksyd na podwozie gdyż epoksydy są układami bardzo sztywnymi i przy swoje małej udarności mogą "odskoczyć" od reaktywnego przy jakimś uderzeniu kamienia.

5. Na podwozie dałbym reaktywny + akrylowy ale nie typu "filler" tylko jakiś międzywarstwowy (o większej zawartości żywicy) najlepiej z uelastyczniaczem.

6. Przy układzie reaktywny - epoksyd należy bezwzględnie dawać bardzo cienkie warstwy reaktywnego i dla bezpieczeństwa dać dwa razy dłuższy czas na doschnięcie reaktywnego niż podaje producent. Ponadto po nałożeniu już epoksydu wstrzymać się z nakładaniem kolejnych warstw możliwie jak najdłużej, nawet kilka dni. To jest żaden problem przy rekonstrukcjach starych aut a na Golfa 3 za 5kpln nikt o zdrowych zmysłach nie będzie dawał takiego układu :D

7. Na koniec układ drogi, kontrowersyjny ale poprawny: reaktywny -> akrylowy jako międzywarstwa -> epoksyd grubo -> długi czas schnięcia -> szpachlowanie -> reaktywny na przeszlifki -> akrylowy wypełniacz
 

lukas
Wysłany: 2009-02-04, 04:15   
0
UP DOWN


Pomógł: 5 razy
Posty: 290
berag1 napisał/a:
A to dla potwierdzenia tego co napisałem http://www.fajnefurki.pl/uslugi.html


W podanym linku są fajne zdjęcia ale w pkt. 7 jest super przykład źle położonego reaktywnego!!! Chodzi o tego Pontiaca GTO w kolorze czerwonym.

Po kolorze możemy domniemywać że to jest reaktywny novola i po kolorze też bardzo dobrze widać że jest go za grubo!!! Tego koloru tam nie powinno być.

Akurat w tym wyrobie producent miał dobre intencje i dał kolor jako kontrolkę grubości nakładania ale chyba niestety padł ofiarą lakierniczej mentalności "że podkład musi kryć"

Inne firmy robią dużo większą pigmentację tak, że już po jednej cienkiej warstwie reaktywny dobrze kryje i lakiernik nie ma tendencji do dolewania.

Trzeba pamiętać że reaktywny nie jest chemoutwardzalny i grube warstwy mogą być zgubne!!!
 

Kamael
Wysłany: 2009-02-04, 13:37   
0
UP DOWN

Posty: 12
Eh trochę mentliku mi się w głowie narobiło...
Zdecydowałem, że na karoserię (zarówno podwozie, nadwozie jak i wnęki) dam układ reaktywny+akrylowy. Skoro reaktywny dobrze chroni chemicznie to chyba o to chodzi w samochodach prawda? A ochronę mechaniczną zapewni dodatkowa konserwacja podwozia. Podwozie chcę zabezpieczyć czymś gumowym/kauczukowym, czymś co ma dodatkowo właściwości bitumiczne. Może coś polecicie?
  
 

RadekNet 
Wysłany: 2009-02-04, 14:36   
0
UP DOWN

Posty: 23
Skąd: Slask
Ja mam zamiar dac reaktywny + epoksyd + szpachlowanie + akrylowy + lakierowanie. Na to na podwozie jakis elatyczny baranek.
Panowie z dzialu technicznego Novola potwierdzili slusznosc tej metody.
Radek
 

No-limit
Wysłany: 2009-02-04, 15:01   
0
UP DOWN


Pomógł: 34 razy
Posty: 1095
RadekNet napisał/a:
Ja mam zamiar dac reaktywny + epoksyd + szpachlowanie + akrylowy + lakierowanie. Na to na podwozie jakis elatyczny baranek.
Panowie z dzialu technicznego Novola potwierdzili slusznosc tej metody.
Radek

Co do pierwszego akapitu-zgoda,lecz na podwozie nie baranek/zastyga / ,ale wyrób bitumiczny/Bitex.Autobit/ lub wosk/np.APP Wax/
 

baqo 
Wysłany: 2009-02-04, 19:58   
0
UP DOWN

Pomógł: 20 razy
Posty: 1553
Skąd: kołobrzeg
Cytat:
lukas

Pomógł: 5 razy
Posty: 96

Wysłany: 2008-09-10, 10:45
Bodzio napisał/a:
Daj reaktywny, później akrylowy, następnie epoksyd, szpachlowanie, podkład akrylowy, baza/bezbarwny lub akryl Jeśli już tak chcesz zrobic


To co podał Bodzio to dobry układ i zdecydowanie bardziej bezpieczny niż epoksyd na wash primer. Bez rozdzielenia akrylem tych dwóch gruntów może w skrajnie niekorzystnym przypadku dojść do rozwarstwiania.
Cytat:
Można położyć epoksyd na reaktywny
@ lukas to jak w końcu ?
 
 

lukas
Wysłany: 2009-02-04, 22:05   
0
UP DOWN


Pomógł: 5 razy
Posty: 290
No właśnie, to co napisałem kiedyś jest jak najbardziej prawdą tyle ze nie wdawałem się w szczegóły.
Ten skrajnie niekorzystny przypadek to jest np. zbyt grube położenie reaktywnego. Reaktywny najczęściej jest robiony na żywicy vinylowej oczywiście jest ona 1K i o wiele chętniej łączy się z żywicą akrylową niż epoksydową. Nawet gdybyśmy zmieszali te żywice razem to się nie pogryzą, są na rynku wyroby vinylowo-akrylowe. Natomiast żywica epoksydowa 2K bardziej ingeruje w podłoże, w tym przypadku gruba warstwa vinylu 1K jest nadtrawiana przez epoksyd i choć wydaje się że epoksyd jest suchy to trzeba mu dać więcej czasu aby cały układ porządnie odparował i uzyskał stabilność.
Niektóre epoksydy np. DP mają tak długie czasy odparowania że położenie ich na reaktywny praktycznie w 100 % byłoby powodem ich odchodzenia. Nawet szpachlowanie po takim epoksydzie jest wysoce ryzykowne. Oczywiście można to robić ale trzeba rozsądnie podchodzić do czasów odparowywania.

Tak więc jak chcemy koniecznie reaktywny + epoksyd to porządnie suszyć a jak jeszcze to ma być szpachlowane to lepiej oddzielić je akrylem bo szpachlówka nawet na doschniętym takim układzie może to wszystko tak zmiękczyć że przy jej obróbce wszystko nam zejdzie do gołej blachy!!!

Założę się że już nie jeden miał tego typu problemy. A są firmy produkcyjne które np. na ramy walą reaktywny + epoksyd i nic się nie dzieje ale tam nikt nic nie szlifuje, nie szpachluje i po czasie to wszystko dobrze odparowuje i jest OK.
 

baqo 
Wysłany: 2009-02-04, 22:13   
0
UP DOWN

Pomógł: 20 razy
Posty: 1553
Skąd: kołobrzeg
lukas napisał/a:
Niektóre epoksydy np. DP mają tak długie czasy odparowania że położenie ich na reaktywny praktycznie w 100 % byłoby powodem ich odchodzenia.
akurat ten przypadek miałem na materiałach PALINALA. i trawienny ten był na vinylu. chemikiem nie jestem ,ale z praktyki wiem że to nie gra ze sobą.nie stosuję tej metody trawienny/epox. :)
 
 

LAKIEROWANKO Strona Główna » LAKIERNICTWO SAMOCHODOWE » Pomoc dla amatorów

Odpowiedz do tematu  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Skocz do: 

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group